Jump to content

Kylmäkäynnistys rallatus - SI M 11 02 07


Mini4ever

Recommended Posts

http://www.w2ec.com/Mini_Chain_Tensioner.pdf

 

Tiedoksi muillekin kylmäkäynnistys rallatuksen omaaville ministeille. Mini on vihdoinkin myöntänyt virallisesti kyseisen vian. Tämä kyseinen "ominaisuushan" vaivaa ainakin osaa 07-09 coopperi ässiä.

 

Omani on tällä hetkellä saamassa kyseistä hoitoa! Toivottavasti tämä viimeisin versio kiristimestä vihdoin ratkaisee ongelman...

 

Aiheesta lisää muilla mini foorumeilla ja esimerkiksi täällä: http://www.motoringfile.com/2009/05/18/details-behind-the-cold-start-fix/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Auton poimin huollosta perjantaina.

Mikäli oikein ymmärsin niin vaihtoivat koko nokkaketjun sekä myöskin kiristimen (takuuseen tottakai). Ei oo rallatus ainakaan vielä tullut takaisin.

Kattoikkunan verhot vaihdettiin myös takuuseen (enää ei rullaa kiihdytyksessä sisään itsestään).

 

1. huolto tuli maksamaan alle 150 (kilometrejä tällä hetkellä noin 22tkm)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

Juu, tulipa itsellekkin tämä kyseinen nakutus tutuksi tuossa ässässä...

Huoltoaika meni kahdenviikon päähän, mutta itse huolto sujui nopeasti.

Vaihtoivat ketjun ja nakutus loppui.

 

Veikkaanpa, ettei kovinkaan moni uuden minin omistaja pääse kahtavuotta ilman kyseistä rallatusta. Meilläkin auto seisoo tallissa ja niinä muutamina aamuina kun oli pihalla ollut yötä, rallatus oli kuin Valmetissa konsanaan  :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Moi,

Piti ihan tämän takia rekisteröityä ja tulla vähän kyselemään, että mitä vuosimallia nämä teidän rallattavat cooperit on?

Omani on ihan vuoden 09 alusta ja sama ongelma vaivaa mutta huollossa sanoivat, että minun pelini on jo sen verran uusi, että siinä ei samaa ongelmaa ole.

 

2 kertaa ollut nyt huollossa ja ensimmäisellä kerralla lisättiin öljyä, kun johtui kuulemma siitä ja toisella kerralla oli saatu oikein ohje valmistajalta, että siihen pitää tehdä öljyhuolto mutta olen aika skeptinen sen suhteen, että se olisi siihen sen enmpää auttanut ja turhauttaa ravata siellä huollossa, kun itsekin tietää aika varmasti, missä se vika on mutta silti vaan pelleillään jonkun öljyjen kanssa.

 

Eikös tämä ongelma pitäisi olla jo valmistajan ja jällenmyyjien tiedossa ja tunnustettu yms, niin että sen hoitaminen pois päiväjärjestyksestä pitäisi käydä aika nopsaan?

 

Onko kenelläkään tietoa siitä, että onko tällä rallatuksella jonkin sortin konetta vaurioittava vaikutus?

Mitä nyt olen lukenut, niin olen ollut huomaavinani, että suhteellisen suuria vahinkoja on tullut, kun kokonaisia myllyjä on pitänyt vaihtaa?

 

T: Barclay

Link to comment
Share on other sites

Riippu milloin autosi on valmistettu. Vika on korjattu 2gen cooper s:iin vasta 28. marraskuuta 2008 jälkeen tehtaalla. 2009 alun malli voi olla valmistettu edellisen vuoden puolella?

 

Jos autosi on uudempi, voi olla että jakoketju pitää uutena hieman  ääntä ja vaimenee ajan kanssa?

 

Ainoo riski on se että jos kiristin ei toimi kunnolla, ketju käy löysänä ja kuluu ajan kanssa liikaa -> lopulta se voi hypätä hampaan yli ja sit mennään...

 

Jos sulla on vain vähän kilometrejä takana, voi olla että ovat nihkeitä merkkihuollossa...

Link to comment
Share on other sites

Riippu milloin autosi on valmistettu. Vika on korjattu 2gen cooper s:iin vasta 28. marraskuuta 2008 jälkeen tehtaalla. 2009 alun malli voi olla valmistettu edellisen vuoden puolella?

 

Jos autosi on uudempi, voi olla että jakoketju pitää uutena hieman  ääntä ja vaimenee ajan kanssa?

 

Ainoo riski on se että jos kiristin ei toimi kunnolla, ketju käy löysänä ja kuluu ajan kanssa liikaa -> lopulta se voi hypätä hampaan yli ja sit mennään...

 

Jos sulla on vain vähän kilometrejä takana, voi olla että ovat nihkeitä merkkihuollossa...

 

Kiitos vastauksista:)

Huhtikuun viimeinen päivä se meikälle tuli, niin siitä voisi kuvitella, että olisi kyllä valmistettu tuon päivämäärän jälkeen ja näinhän ne siellä huollossakin sanoivat, että se on jo sen verran uusi, ettei siinä vikaa pitäisi olla.

Saakohan sen valmistumisajan itse selville jostain? Onkohan se vaikka jotenkin siinä valmistenumerossa koodattuna tai jotain, kun se ei ihan suoraan mitenkään loogiselta näytänyt ;D

 

On kyllä aika kova mekkala, tosiaan vähän kuin traktorilla ajelisi, että siinä mielessä en uskoisi sen olevan ihan vain uutuuden ääntä ja ohan siinä jo se joku parikymmentä tuhatta mittarissa.

 

Ainakin Rondmc:llä ja Minihemulilla on selkeästi 08 autot mutta onkohan kenelläkään muulla 09:n omistajalla samaa ongelmaa, jos täällä joku sattuu olemaan:)?

 

T: Barclay

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nyt on sitten oma auto pajalla diagnosoitavana. Käy kylmällä kuin diesel ja metallinen rallatus kuuluu n. 2000 rpm:n kohdalla.

Takuu loppunut pari kuukautta sitten ja näyttäisi siltä, että maahantuoja on heittäytymässä hankalaksi  >:( .

Merkkikorjaamo olisi jo korjannut tuon jakoketjun kiristyksen, mutta maahantuoja ei ilmeisesti antanut lupaa ennenkuin ovat kuunnelleet autoa.

Jännityksellä odotan, mikä on tuomio...

Link to comment
Share on other sites

Nyt on sitten oma auto pajalla diagnosoitavana. Käy kylmällä kuin diesel ja metallinen rallatus kuuluu n. 2000 rpm:n kohdalla.

Takuu loppunut pari kuukautta sitten ja näyttäisi siltä, että maahantuoja on heittäytymässä hankalaksi  >:( .

Merkkikorjaamo olisi jo korjannut tuon jakoketjun kiristyksen, mutta maahantuoja ei ilmeisesti antanut lupaa ennenkuin ovat kuunnelleet autoa.

Jännityksellä odotan, mikä on tuomio...

 

Vaikka se takuu onkin umpeutunut, niin tuohan on ihan selkeästi silti edelleen takuunalainen juttu.

Hassua tosin, että se nyt vasta ilmeni..

Itsellä ainakin se uusiversio näyttäisi auttaneen, on mukavan hiljaista ollut viimeaikoina:D

 

Ainakaan tampereen autokeskusta ei kiinnostanut kuunnella mitään, luottivat siihen mitä sanon ja vaihtoivat sen. Muutenkin asioiminen tämän tampereen autokeskuksen kanssa oli silloin hankinta tilanteessa loistopäätös, kun kaikki hommat niiden kanssa näytää sujuvan niin nätisti, vaikka nyt helsingistä sinne vähän matkaa onkin.

 

Tuntuu vaan taas vähän turhalta venkoamiselta, kun jos se on juurikin tuon ikäinen se auto, niin siinä on se "viallinen" kiristin ja näkeehän sen sitten vielä kun se on purettu. Turha tuhlata aikaa johonkin kuunteluun enää ja sitäpaitsi aivan kuin joku nyt huvikseen seisottaisi autoa pajalla saadakseen uuden kiristimen.. ;D

Link to comment
Share on other sites

Nyt on sitten oma auto pajalla diagnosoitavana. Käy kylmällä kuin diesel ja metallinen rallatus kuuluu n. 2000 rpm:n kohdalla.

Takuu loppunut pari kuukautta sitten ja näyttäisi siltä, että maahantuoja on heittäytymässä hankalaksi  >:( .

Merkkikorjaamo olisi jo korjannut tuon jakoketjun kiristyksen, mutta maahantuoja ei ilmeisesti antanut lupaa ennenkuin ovat kuunnelleet autoa.

Jännityksellä odotan, mikä on tuomio...

 

Selkeä takuu case. Vaarana on moottorin vaurioituminen, jos asiaa ei korjata.

 

BMW suomi antaa luvan korjaukseen, muuten huolto tekee sen omaan piikkiin. Viime kesänä bmw on ohjeistanut huoltoja mittaamaan erinäisiä välyksiä + tarkastamaan asioita autosta, ennenkuin lupa vaihtoon heltiää. Ilmeisesti mittaustulokset vaikuttavat myös myönteiseen vaihtolupaan.

 

Autosta vaihdetaan tapauksen mukaan joko kiristin tai ketju pyörineen + kiristin.

 

Se rallatus on kyllä niin järkyttävän kuuloista, että moni jalankulkijakin sitä liikennevaloissa säikähtää.

 

Rallatus alkaa tyypillisesti n. 20 tkm ajamisen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli mittarissa 45 tkm, kun rallatus alkoi.

 

Kiristin vaihdetaan ensi viikolla. Kukaan ei vihjannut, että joutuisin itse maksamaan, joten pidetään peukkuja miten käy.

Konalan Autokeskus on palvellut todella hyvin mun tapauksessa. Ottivat asian heti vakavasti ja totesivat, että kiristin on varmastikin rikki. Tästä syystä siirryin Laakkoselta Autokeskuksen asiakkaaksi. Laakkosella kukaan kolmesta huoltoneuvojasta ei myöntänyt mitään ongelmia olevan ja mulle jäi se fiilis, että mitäs minä nyt näistä tiedän.

 

Kuuneltiin huoltopäällikön kanssa referenssinä juuri uuden padan saanutta -08 Clubmania. Kehräsi kuin kissa  :) . Oli kuulemma pistänyt öljyt pihalle ketjun kiristimen rikkouduttua ilmeisesti täydellisesti ja halvinta oli vaihtaa koko kone. Ei sattumalta kenenkään Forumilla pyörivän auto?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Toissapäivänä vaihdettiin sitten vihdoin ja viimeinen kiristin. Koneen ääni muuttui merkittävästi ja parempaan suuntaan.

Nyt kiertää siististi rajoittimeen asti ilman, että tarvitsee pelätä vahinkoja.

Mutta, mutta...

Toisena aamun olin kuulevinani hennon rallatuksen n. 2000 RPM:n kohdalla. Ääni oli vaimea, mutta tunnistettavissa. Sitä kesti n. 20 sekuntia.

Onko muilla pelkkä kiristimen vaihto ratkaissut ongelman vai pitääkö tässä valmistautua henkisesti koko jakopään remonttiin?

Mielellään sitä ajelisi omalla autolla, nyt kun kesä on alkanut.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...