Jump to content

Kauppakassi Suzukin moottorilla


HooKoo
 Share

Recommended Posts

Heipä, hei kaikille!

 

Ostettiin pari vuotta sitten kesäautoksi Mini 1000 vuosimallia -74. Kaksi kesää se on ollut lähes päivittäisessä ajossa. Viime syksynä katsastus meni pitkäksi, koska vikalista alkoi olla liian pitkä leimalle kunnostettavaksi. Olemme purkaneet Minin palasiksi ja ajatuksena on saada se kuntoon noin kolmessa vuodessa(työt haittaa harrastuksia). Tämä Mini on meidän perheen yhteinen projekti. Meistä toinen on haaveillut aina Ministä ja toinen on pienestä pitäen laitellut autoja enemmän tai vähemmän. Projektia on säestämässä myös neljän vanha poikamme.

 

Toivottavasti kolmen vuoden päästä kaduillarullaa Suzukin 1,3 moottorilla varustettu täysin läpi käyty Mini. Päivittelemme projektia tänne silloin kun autotallin puolella on hommat edistyneet. Vinkkejä viisaammilta otetaan ilomielin ja nöyrästi vastaan, ettei ihan kaikkea tartteis kantapään kautta kokea!

post-2087-13848035092605_thumb.jpg

post-2087-13848035093331_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

... ajatuksena on saada se kuntoon noin kolmessa vuodessa(työt haittaa harrastuksia).

 

Hatunnoston arvoinen lause, harvalla on reaaliteetit heti lähtökuopissa. Moni sanoo että tavoite on ensi kesän lumille saada auto, mutta kun toukokuu koittaa, monella on tuskin auto vielä edes purettuna.

 

Eli ilmeisesti auto oli viime kesänä vielä vakio1000 ja tavoite on saada suizan mootturi koneeseen..Täällä foorumilla liikkuu muutama joilla on samasta assemblystä ensikäden kokemusta joten eikun tiivistä päivitystä projektista vaan foorumille, niin saat ne kantapään kautta opiskelut tehtyä reaaliajassa, eikä aina pari kuukautta jälkikäteen...

 

Sitten muistahan että totuuksia täällä foorumilla on paljon, yhtä monta kuin kommentoijaakin.

 

Onnea projektille, seuraillaan täällä sivussa...

Link to comment
Share on other sites

Jep, realiteetin on hyvä olla mukana, koska yllätyksiä ja muutoksia suunnitelmiin tulee matkan varrella. Etukella on tilattu Ruotsista ja pitäs olla parin viikon päästä täällä. Tänään tuli peltiosia matkahuollon pakettina ja viikonloppuna pääseekin aloittelemaan lattia- ja helmapeltien hitsuksia. Onneksi kori on pelleiltää melko ehjä, ettei tarvitse koko autoa tilata "palasina". Tyhjää hylsyä on nyt helppo pyöritellä ja siirrellä, kun tehtiin tuollainen teline.

post-2087-1384803511509_thumb.jpg

post-2087-13848035115897_thumb.jpg

post-2087-13848035116637_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Noniin... muutama tunti tallissa vietetty ja lattiapellit melkein paikoillaan. Tään jälkeen oli meininki leikellä helmat auki ja vaihtaa nekin molemmille puolille uudet. Mietin että laittasko helmojen sisälle koko matkalle rhs palkin 20x40 tai mikä sinne nyt mukavasti mahtus piiloon. Kannattaako, onko järkee?? onko kellään ollut ongelmia että kori "elää" liikaa?? Kommentteja...

post-2087-13848035171537_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ei niistä palkeista siellä mitään hyötyä ole. Vai aiotko tehdä avoauton ;)

Kyllä Minin ehjä kori on niin tukeva, ettei ainakaan missään normaalikäytössä tarvitse minkäänlaisia vahvistuksia.

Sullehan tulee kevyempi ja matalatehoisempi moottori kuin monella "omamoottorisella" varustetulla. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

joo pikkusen vierähti taas puolisen vuotta ennen projektin jatkamista. Välillä tuli tehtyä yksi pienempi projekti valmiiksi, että pääsi käymään kesäautolla jätsikitskalla helteiden aikaan...

 

Isoimmat peltihommat alkaa olla nyt loppusuoralla.

Link to comment
Share on other sites

Tota, mä suosittelisin kyllä tekeen kokonaan uusiksi noi ulkohelmat. Oot nyt asentanut vahingossa vissiin tommoisiet pielaveteläiset korjausmallit. Nyt sulla kerääntyy kaikki kosteus tonne alareunan hitsausaumaan ja ruostuu pois. Alkuperäinen helma loppuu noihin neliömallisten pokkausten alapuolelle, jolloin niistä valuu vesi pois. Toki noinkin kestäisi kesäkäytössä hyvin kotelosuojattuna kohtuullisesti, mutta aika pienellä vaivalla vedät nyt rälläkällä poikki tuon helman oikeasta kohtaa ja hitsaat uudestaan pisteillä kiinni.

 

http://www.boraman.com/mini30/images/mini_sill.jpg

http://www.minispares.com/image.axd?type=product&picture=350/MS30R.jpg

Link to comment
Share on other sites

Joo tuota itekkin vähän mietin ... on meininki uittaa kotelosuojaa helmeoihin ihan huolella ja uskon että meikäläinen kasvaa horsmaa ennen kuin noi puhkii, autolla on tosiaan tarkoitus ajella kesällä kuivalla kelillä. Kiitti vinkistä

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Poraa pari 10mm reikää ihan alareunaan etupäähän ja takapään, niin pääsee vesi valumaan pois kun auto ei ole vaaterissa. Pari kertaa vuodessa putsaat paineilmalla paskat ja mahdolliset vedet on pois.

Ei kotelosuoaja mitään auta, jos et saa sitä sisäpuolelle.

 

Toi ruostuu sellasta vauhtia että joudut etsimään tukevaa kiikkuoksaa aikaisemmin kuin luuletkaan.

 

/KImi

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

..Ei kotelosuoaja mitään auta, jos et saa sitä sisäpuolelle.

 

Toi ruostuu sellasta vauhtia että joudut etsimään tukevaa kiikkuoksaa aikaisemmin kuin luuletkaan.

 

/KImi

 

Joo, tonne jää nyt aika pitkälti kapeeta rakoo sisä- ja ulkohelman väliin jossa kosteus muhii.

Alkuperäinen ulkohelmahan on paljon kapeampi ja tuuletusaukot noiden sisä- ja ulkohelman liitoskohdassa.

Jaa..a. mitähän kantsis tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Tuohan on vain pakitettu -59 helmoihin. :)

 

Rouvan lava-autossa oli helmat tehty noin. En tiedä tarkaan ajankohtaa koska, mutta olettaen, että peltityöt on tehty kaikki samalla, niin ei tuosta aivan määrättömän kauaa ole. Helmat oli kuitenkin aivan paperia. Huolellisesti maalattu ja massattu, mutta koko helmapelti kadonnut massan alta. Rouvan autoon ei oltu tehty edes vesireikiä.

 

Eli kannattaa korjata ehdottomasti. Vesireiät ja kotelosuoja voi auttaa pitkälle, mutta jos on vielä vartaassa, niin suosittelen liepeen siirtoa ulkopuolelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jees.. Pikku tauko taas ollu eikä ole kerenny värkkäillä projektia eteenpäin. Leikkelin tänään ne pyörän pesät kuitenkin isommaksi, vaikka alunperin oli ajatus jättää ne vakioksi... Käytin 200 litran öljypöntön kantta apuna ja sillä lähti ylälaidatsa noin 35 mm pois.

post-2087-13848036134839_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...
  • 3 years later...

Moi

Pikkusen on ollut projekti "jäissä", talon rakennushommat vei monta vuotta..

Nyt on taas ajatus jatkaa. Olisiko ideoita alla olevaan ongelmaan?

Katon / tuulilasin ylänurkka ruotstunut aika pahasti, ene edes huomannut ennen kuin kaivelin sieltä jonku hemmetin superloonitullosen pois ja sisältäpäin sitten ruoste oli syönyt myös kattoa, a-pilari myös ruostunut.

Onko noita kulmapaloja missään myynnissä? En ainakaan löytänyt.. mitähän tuolle sisäpuolen ruosteelle keksisi, onko ainut keino ottaa sisäpuolen jäykisteet pois ja hiekkapuhaltaa? Vai olisiko jo katon vaihto järkevin teko? Molemma puolet ihan yhtä synkät.

post-900-0-51187400-1491741405_thumb.jpg

post-900-0-50603400-1491741423_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...