Jump to content

Moottorilämmitin Miniin


huikka
 Share

Recommended Posts

ja kun olis vielä kiertopumppu samassa...

Ei se vaadi mitään kiertovesipumppua vesi rupeaa "kiertämään" lämmetessään ja lämmittää kyllä koko motin.

Noita letkulämppäreitä käytetään paljon työkoneissa ja kuorma-autoissa ja ovat ihan toimivia kapistuksia.

Link to comment
Share on other sites

Defa 108 käy ja ei ole mulla sekoittanut "boxia"(1995 1,3 spi). Teho on muistaakseni 550 w (pitäs lukea sulla tuossa vastuksen varren muovissa). Laitetaan naputtelemalla öljytikun oikealla puolella olevaan reikään. Öljytikun muovista otin viilalla pikkasen pois ja pystyy tarkastamaan nyt myös öljyn määrän. Letkulämmitintä en laita minä enää yhteenkään autoon tai muihin kulkineisiin jos on saatavilla lohkolämmitin. Etelässä taitaa nuo talvet olla muutenkin lämpösempiä että siellä voi nuo letkusysteemitkin toimia.

Link to comment
Share on other sites

Ei tule Suomeen sellaista talvea edes Lappiin, ettei letkulämmitin riittäisi.

Pääasiassa kesällä käytettäviin vanhempiin Mineihin en laittaisi mitään vastusta lohkon vesitilaan häiritsemään jo ennestään vaatimatonta vedenkiertoa.

Näitten "uusien" Minien systeemeihin en ota kantaa, vaikkei ne kai muuten poikkea kun jäähdyttäjän sijainnin puolesta.

Link to comment
Share on other sites

Jäähdyttäjä tais muuttaa paikkaa vasta -98 mallista -2000. Jiikoolla tais olla Minissä ongelmia letkulämmittimen kanssa ja mulla lohkolämmitin toimii niinkuin pitääkin siitä vois päätellä jotain. Pistäkää nyt ruisku Ministit sitten kommentit noista kun olette ne käytössä testanneet niin saadaan varmuus tähän asiaan. Letku vs lohko = nasta vs kitka ikuinen väittelyn aihe ;D (letku ei kyllä toiminut kunnolla Skoda octaviassa eikä kovin kehuttavasti tuossa Polossakaan ei voi mitään) :'(

Link to comment
Share on other sites

Ei ole talvella (onneksi ;) ) tarvinnut Minillä ajaa yli 25 vuoteen, paitsi joskus jäällä, eikä silloin mun Minissä ollut minkäänlaista lämmitintä. Aina lähti käyntiin ainakin tonne -25 asti. Tiedä sitten noista ruiskupeleistä 8)

Ainoa kokemus lohkolämmittimestä on yhdestä 1300:sta, jossa kesällä oli jatkuvia lämpöongelmia. Otin turhan lämmittimen pois ja ongelmat katosivat.

Tiedä sitten mistä johtuivat? Vääränlaisesta asennuksesta, lämmittimestä..?

Pyrin yleensä kaikki väittämäni pohjaamaan omiin käytännön kokemuksiin, ovat sitten oikeita tai vääriä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jäähdyttäjä tais muuttaa paikkaa vasta -98 mallista -2000. Jiikoolla tais olla Minissä ongelmia letkulämmittimen kanssa ja mulla lohkolämmitin toimii niinkuin pitääkin siitä vois päätellä jotain. Pistäkää nyt ruisku Ministit sitten kommentit noista kun olette ne käytössä testanneet niin saadaan varmuus tähän asiaan. Letku vs lohko = nasta vs kitka ikuinen väittelyn aihe ;D (letku ei kyllä toiminut kunnolla Skoda octaviassa eikä kovin kehuttavasti tuossa Polossakaan ei voi mitään) :'(
Ongelma siis vain se, että ilman lämppäriä tyhjäkäynti ekan puolen minuutin aikana on riittävän korkeella ilman kaasun painelua - lämpäärin kanssa tuppaa sammumaan ekan käynnistysyrityksen jälkeen, jos ei pikkasen avusta kaasupolkimella. Eli ongelma mitätön, kuten laitteen hyöty minulle.

 

Kone lämpiää kaikenlisäksi aika nopeesti ilman lämppäriäkin, joten ei sille ole ollut tarvetta. Hyvin kovilla pakkasilla (-20 tai kylmempää), ikkunat (varsinkin sivu-) menee jäähän ajon aikana, vaikka kone oiskin lämmin ja ikkunat lähtiessä auki. Varsinkin, jos autossa porukkaa enemmän kuin kuski. Ikkunat auki ja raitisilmanpuhallus täysillä ei ole kivaa ajella (vois ikkunoiden jäätymisen ehkä silleen välttää).

 

Jos omaa autokatoksen/-tallin, niin ikkunat on huurteettomat ilman sisätilan lämppärin käyttöä liikkeellelahtiessä ja kone lämpiää muutaman kilsan aikana, jolloin ne ei lyhyillä työmatkoilla ehdi pakkasilla huurtumaan. Lämppärien tarvetta ei sitten mulla ollutkaan, joten en turhana vehjeitä käyttänyt, kun en saanut polttoaineen kulutukseenkaan havainnoitua merkittävää muutosta. Jos työmatkat olisi olleet alle 5 km, niin silloin olisin saattanut saada erilaisen tuloksen kulutuksen osalta - 10-15km suuntaansa olevat työmatkat Espoossa tuntuvat olevan aika pitkät matka-ajot ja kulutus minimaalista.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä ollut 4 talvea letkulämmitin ja haara sisälämppärille -96spi:ssä. Toimii aivan loistavasti ilman mitään ongelmia ;D

 

Moi Orvokki!

 

Saako kysyä minkälainen letkulämmitin siulla Minissä on ja mihin kohtaan se on sijoitettu?

 

Kiitos!

T.Huikka

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Tuli just äsken tilattua tuo defa 108, paikallisen varaosaliikkeen kautta, sanovat että tietokone ei tunne että kävisi mihinkään miniin (yllätys sinäänsä). Maahantuojan varstoon jäi vielä yksi kappale ja hinta oli 80€ (olikohan käypä hinta?). Hyvä juttu että täällä riittää aktiivisia kirjoittajia, muuten olis tullu kikkailtua suotta sen letkunväli lämmittemen kanssa. Kiitoksia vaan

 

En muuten tajunnut kysyä äsken liikkeestä että minkä tehoinen 108 vastus on? kokeilin jo googlettaa, ei löydy, tai sit en osaa ehtii.

 

 

550w

 

T. Vesku

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Tervehdys,

Haaveissa olisi hankkia Classic Mini talouteen toiseksi käyttöautoksi. Tarve olisi ympärivuotiseen käyttöön (lähinnä työmatkoihin 10-20km per sivu), joten kiinnostaisi kovasti kuulla mikäli löytyy kokemuksia ympärivuotisesta käytössä. Todennäköisesti vm noin 90-00 (mieluusti ohjaustehostin,lohkolämmitin+sisäpistoke ym, auto hätätapauksessa myös puolison käyttöön). 

Laittakaahan suosituksia ja kommentteja? 

Mineistä kokemusta sen verran, että tallissa odottelee vm 71 purettuna odottelemassa parempia aikoja ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllä meillä ollaan ajettu koko talvi Classic Minillä vm.2000

Kun oli nämä yli -20 asteen pakkaset niin silloin ei oikein tahtonut lämmetä normaali lämpöihin ajon aikana. 

-10 ja siitä lämpimämpi niin ihan ok se on. Mutta Mini on silti aina Mini puhaltimen teho on mitä on, no näissä viimeisissä sentään on kaksinopeuksinen puhallin.

Lohkolämmitintä ei taida olla saatavilla ollenkaan. Sisälämmitin ei ole huono asentaa jos on tolppapaikka.

Meillä ollut suuri ongelma lukkopesien/kahvojen ja koko oven jäätyminen niin että ajoittain hankaluuksia saada auki ovea.

Vaikka Mini on aina sellainen monttu tutka niin nyt kun oli kunnon pakkaset niin oli ihan kuin ei joustin kuminpalloja olisi ollut ollenkaan vaan pelkkää rautaa alustassa.

12" kitkarenkaita on saatavilla ihan normaalisti että se ei ole ongelma.

Mutta Mutta onko siitä oikeasti kunnon talviautoksi enää nyky normeilla niin eipä oikein minusta. Näin kun on valittava muitakin ajopelejä pihalla niin eipä tuo ole ongelma aina välillä Minillä huristella paikasta toiseen. Siis meillä kaikki 4 ajokortillista sillä ajelee ajoittain kelistä riippumatta vaikka kaikilla ns.normi autot käytössä. Eli on se vaan hassun hauska auto ajella kelistä/ajankohdasta riippumatta.

Niin ja ohjaustehostinta Classic Minissä ei ole tehdas asenteisiesti koskaan ollutkaan. 

 

Link to comment
Share on other sites

Laitoin käyttikseen (1.8T bensa VAG) TT-Thermon letkulämmittimen missä on sisässä vesipumppu. Kokokin yllätti, ei mahdottoman iso. Ainakin siinä toimii hienosti (toistaiseksi). Niitä oli alkaen muistaakseni 500W teholla, tuossa riittää 1000W ihan mukavasti. Jos ei noita pakkasroppulämmittimiä löydy, ja on tarvetta laittaa lämmitintä niin suosittelen, toki kannattaa huolella asentaa ja koittaa saada ilmat pois. Löytyy ihan kotimaiset sivut tuolla TT-Thermolla kun googeloi. On saatavana Defan liittimillä. 

Link to comment
Share on other sites

51 minuuttia sitten, claymad kirjoitti:

Mun minissä kun sen ostin oli lohkolämmitin kiinni. Eli lohkon yks tulppa oli korvattu lämmittimellä. Varmaan jossain nurkissa vieläkin pyörii...

Niin ja millaisessa lohkossa oli kiinni? Eli sopiikohan SPI/MPI lohkoon jollainen kyselijällä hakusessa..?

Normaalisti nuo vanhat lohkarit olivat eri vesiproppu reikään tarkoitettuja kuin kyselijällä hakusessa olevassa autossa tulisi olemaan.

Link to comment
Share on other sites

80 luvulla sai kyllä ihan kaupasta vielä lohkolämmittimiä Mineihin. Kyllä niitä käytettiin ihan niinkuin muissakin autoissa.

Kaverilla oli vielä pari uutta paketissa (defa tai calix) joitain vuosia sitten. Möi muistaakseni eteenpäin.

Näistä 90+ luvun mineistä en tiedä, onko niihin koskaan saanut mitään lämmittimiä? Tuskin

Harrasteasenteella Minikin menee talviautosta nykyautoihin tottuneella. Sitä varten ne alunperin on tehty :)

Link to comment
Share on other sites

Pistin just yhen lohkolämmittimen myydään osioon tarjolle.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä se letkulämmitinkin ihan toimiva on jos ei lohkoon sopivaa satu löytymään niin letkuun sitten.

Mulla oli eka letkulämmitin jo 70 -luvulla "Kostajassa" ja hyvin toimi. Silloin oli vielä kunnon pakkasiakin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...