Jump to content

Moottorilämmitin Miniin


huikka

Recommended Posts

Iltaa kaikille!

 

Onko kellään tietoa mikä Defan lohkolämmittimistä kävi/käy tonniseen(pakkastulpan halkaisija 41,4 mm) Miniin?

Defa 108 käy ainakin uudempaan A+ lohkoon jossa tulpan halkaisija on 33,6 mm. Ja onko kellään kokemuksia letkulämmittimistä,

toimiiko Minissä?

Olis mukava saada Mini johdon päähän ja ajella talvella kauniilla pakkaspäivillä...

 

Kiitos.

Link to comment
Share on other sites

soitin viime viikolla defalle, muutaman soitonsiirron jälkeen löytyi oikea minimies joka osas heti sanoa että moneen vuoteen miniin sopivia lohkolämmittimiä ei ole tehty. Kysyin 108 ja 105 mallista kuulema ei käy kumpikaan. Defalla puhuivat muistaakseni jostain 304 mallista mitä on joskus tehty (jos kiinostaa niin kannattaa soittaa defalle ja varmistaa) . Muutaman viikon sisällä laitan omaani (vm.97) letkun väliin lämmittimen. "Fiksumpien" mielestä letkun väliin tuleva lämmitin on kuulema ehkä parempi/tehokkaampi. Defalta löytyy varmasti jokaiseen miniin sopiva letkun väliin asennettava lämmitin. Muuta tietoa ei tarvitse ostaessa kun letkun sisä halkasia (minulla 28mm). Motonetissä 89€ lämmitin ja täydellinen johtosarja sisätilan pistokkeella 128€.... kallista..... elämä on. Kannattaa käydä johtosarja romulta (128€motonetissä, romulla 50€ ilman tinkimistä). Jos muistan niin ilmoittelen sitten lisää kun olen saanut lämmittimen paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Meikäläiselle laitettiin letkuun asennettu lämppäri (MPi 1998). Laitettiin 2003 lopulla, kun ostin auton. Käytin sitä ehkä vain kahtena talvena, koska käynnistäminen vaikeutui (moottorinohjaustietokone luulee kaiketikin moottorin olevan lämmin ja ei laita tarpeeksi ryyppyä) - kaasua joutui painelemaan juuri sopivasti (=mahdotonta) ettei sammuisi muutamaan kertaan käynnistyksen yhteydessä. Ilman lämppärin käyttöä tyhjäkäynti nousi tarpeeksi korkealle alkukilometreille ilman kaasupolkimen käyttöä - ei sammumisia. Kulutukseen ei mitään vaikutusta ja 0W-xx ja 5W-xx öljyillä moottori lähtee käyntiin "kuin palmun alta". Aika turhaan ko. värkki tuli hommattua. Sisätilan lämmittimestäkään ei ole pahemmin hyötyä (lähinnä vie hieman jalkatilaa), kun auton sisätilat on kuivat ja omaa autokatoksen (tai saa parkkeerattua auton riittävän lähelle rakennusta tai laittaa hupun auton päälle). Minin kanssa opin, että varsinkin lohkolämmitin vaikuttaa jotakuinkin sähkökauppiaiden ja autotarvikekauppiaiden huijaukselta. O0

Link to comment
Share on other sites

Sama "vika" on melkein kaikilla autoilla, jos lämmitin on liian vähän aikaa päällä. Vika poistuu , kun lämmitin on yli tunnin päällä. Tietokone luulee olevansa etelässä, jos lämpö hetken päällä, kun kuitenkin moottori on muuten kylmä.

Mulla kyllä huomaa kylmäkäynnistyksen kulutuksen pienenemisen , kun auto "esilämmitetty", mutta yksilöitä kaikki.

Link to comment
Share on other sites

Moi!

 

Siis meikäläisen Minissähän ei ole tätä Älytöntä nykytietotekniikkaa mikä ei minun mielest edes vanhaan Miniin kuulu. Oma peli: Austin Mini 1000 -74,

Perus tonninlohko ja alusta ym. , HIF38 laitettu paksumman putkiston ja uuden imusarjan hankinnan takia. Miulla ei tietokone valita jos on väärät vehkeet tai asetukset,

muija kyllä tekee sen.

Itellä Millerin öljyt 20w50. Ei viittis kovilla pakkasilla rääkätä moottoria paksuilla öljyillä turhaan. Olis vaan mukava saada Mini "lämpimänä" talviteille.

Talveksi on muuten alla vm-84 10" Hakkapeliitat kaikilla nastoilla! Ojassa ehkä nähdään!

 

T.Huikka

Link to comment
Share on other sites

KORJAAN.

ON!

Olemmeko katoava ihmisryhmä? ;)

Vaan onhan meitä. Useimmissa heissä ei vain ole senkään vertaa "nörtin" vikaa, että surffailisivat tällaisilla palstoilla.

 

Minäkään en tosin enää ajele talvisin Minillä.

Link to comment
Share on other sites

Mikä on uusi ja mikä vanha juttuun saattaapi vaikuttaa varmaan jonkun verran jokaisen oma syntymävuosi.

 

Näin on. Minäkin hommasin oman projektin sen vuoksi että se on 1973 ja saman ikäinen kuin omistajansa, mutta lopulta kävi ilmi että auto olikin vaihtanut lääniä 1973 mutta alunperin rekisteröity 1970. Muttei se haitannut kun vanhempaan suuntaan meni. Nyt tuntuu että 1970 on tuore tapaus, ja mainostelenkin kaikille jotka kysyvät vuosimallia että "tää on tätä uutta tuotantoo..."

 

1959 olisi unelma, mutta nyt saa kelvata tuo 1964 mikä tulee valmiiksi kun tulee valmiiksi.

 

Viime talven ajelin Minillä, mutta tänä vuonna se saa levätä tallissa ja ne julmat kylmäkäynnistykset ottaa nyt vastaan muutaman sadan euron Nissan Micra. -13 oli kyllä viime talvenakin se raja jonka kylmemmällä puolella ei enää Minillä lähdetty töihin. Muutenhan auto on kuin tehty talvikeleihin. Lähti käyntiin kuin unelma, lämpesi kilometrin matkalla ja kulki loskassa ja puuterissa kuin juna. Ainoa ongelma oli ilmeisesti liian paksu vaseliini tuulilasin pyyhkijän moottorin vaihteessa, kun lasin pyyhkäisy pahimmilleen kesti yhden kadun välin....Hyvä ettei moottori palanut...Renkaina noin 15-20 vuotta vanhat (mutta uuden veroiset) 10" Michelinin nastarenkaat, jotka iästään huolimatta toimi hyvin ja kaikki nastatkin pysyi kiltisti paikoillaan vaikka kilometrejä tuli paljon.

 

Joskus takana ajava tuli puskuriin kiinni, ja teki mieli pysähtyä ja kysyä että "arvaas mikä mun jarrutusmatka on tällä 600 kiloisella autolla verrattuna tuohon suon 1500 kiloiseen kartano Volvoon?" Sen verran hyvin otti neulat tiehen kiinni, että auto pysähtyi napsakasti kuin pulkka tervaan.

 

Lämppäriäkin sovittelin, tämmöiset löytyi tallista.

1267954833481_1_orig.jpg

 

1267988723093_1_orig.jpg

 

Mutta kumpikaan ei oikein taivuttelematta sopinut paikoilleen(päädystä) eikä keskeltä lohkoakaan....Nyt minulla on odottamassa Miniin sopiva lämmitin, mutten tiedä löytääkö se paikkansa ikinä...

 

Ajon mukavuus tietty kumikartiojousituksineen kärsii yli 10 asteen pakkasissa, nimittäin kumielementit oli kuin yhdestä puusta veistetty. Eli ainoa jousto autossa tuli penkin kumitrampoliinista.....Mutta se vaan lisäsi Minillä ajon mukavuutta...

Link to comment
Share on other sites

soitin viime viikolla defalle, muutaman soitonsiirron jälkeen löytyi oikea minimies joka osas heti sanoa että moneen vuoteen miniin sopivia lohkolämmittimiä ei ole tehty. Kysyin 108 ja 105 mallista kuulema ei käy kumpikaan. Defalla puhuivat muistaakseni jostain 304 mallista mitä on joskus tehty (jos kiinostaa niin kannattaa soittaa defalle ja varmistaa) . Muutaman viikon sisällä laitan omaani (vm.97) letkun väliin lämmittimen. "Fiksumpien" mielestä letkun väliin tuleva lämmitin on kuulema ehkä parempi/tehokkaampi. Defalta löytyy varmasti jokaiseen miniin sopiva letkun väliin asennettava lämmitin. Muuta tietoa ei tarvitse ostaessa kun letkun sisä halkasia (minulla 28mm). Motonetissä 89€ lämmitin ja täydellinen johtosarja sisätilan pistokkeella 128€.... kallista..... elämä on. Kannattaa käydä johtosarja romulta (128€motonetissä, romulla 50€ ilman tinkimistä). Jos muistan niin ilmoittelen sitten lisää kun olen saanut lämmittimen paikalleen.

 

Mikähän tuossa Defa 108:ssa on epäsopivaa , tuollainen kun tuossa hyllyssä odottaisi asennusta 96 SPI:n lohkoon.

 

T.Vellu

Link to comment
Share on other sites

Mikähän tuossa Defa 108:ssa on epäsopivaa , tuollainen kun tuossa hyllyssä odottaisi asennusta 96 SPI:n lohkoon.

 

T.Vellu

 

En tiedä. Sitä ihmettelin itsekkin kun soitin defalle. Sieltä kyllä minulle vastattiin että ei ole sopivaa lohkolämmitintä ja että jompaa kumpaa 108 tai 105 löytyy mut ne ei käy. Henkilön nimeä kuka näin sano, en kokonaan muista mutta se oli ruotsalaisperäinen, luulisin ainakin koska sen nimi oli hookkan (en tiedä edes miten se kirjoitetaan). :D Kannattaa ehkä soittaa sinne jos jää vaivaamaan mut jos moni on niitä miniin laittanu eikä vikoja ollut niin mikäs siinä eiku osa kiini ja piuha seinään. ;)

Link to comment
Share on other sites

Iltaa taas!

 

Ja VMK, olen samaa mieltä, kyl se Defa 108:n pitäisi käydä "uudempaan(A+)" vanhaan Miniin. Oon kokemuksia kuullu. Itelläkin lojuu turhaan

autotallin nurkassa yks käyttämätön kun tuli aikoinaan ostettua... MK3 Minin alavesiletkuun on miun mielestä pirun vaikea saada minkäänlaista

letkulämmitintä kun on mutkaa mutkan perään, joten voi olla että palaan aikaan jolloin öljypohja lämmitettiin hiilillä... Kovaa touhua.

Link to comment
Share on other sites

Tuli just äsken tilattua tuo defa 108, paikallisen varaosaliikkeen kautta, sanovat että tietokone ei tunne että kävisi mihinkään miniin (yllätys sinäänsä). Maahantuojan varstoon jäi vielä yksi kappale ja hinta oli 80€ (olikohan käypä hinta?). Hyvä juttu että täällä riittää aktiivisia kirjoittajia, muuten olis tullu kikkailtua suotta sen letkunväli lämmittemen kanssa. Kiitoksia vaan

 

En muuten tajunnut kysyä äsken liikkeestä että minkä tehoinen 108 vastus on? kokeilin jo googlettaa, ei löydy, tai sit en osaa ehtii.

Link to comment
Share on other sites

Sama "vika" on melkein kaikilla autoilla, jos lämmitin on liian vähän aikaa päällä. Vika poistuu , kun lämmitin on yli tunnin päällä. Tietokone luulee olevansa etelässä, jos lämpö hetken päällä, kun kuitenkin moottori on muuten kylmä.

Mulla kyllä huomaa kylmäkäynnistyksen kulutuksen pienenemisen , kun auto "esilämmitetty", mutta yksilöitä kaikki.

Letkulämppäri lämmittää vain veden (tai siis osan siitä). Minissä kulutusta voi mitata vain tankkauksen yhteydessä. Päätelmät (tankkausten perusteella) tähän mennessä:

1) Ensimmäisen kuukauden aikana ilmamassamittarin anturin johto oli irti, jolloin kylmänä ajettaessa tyhjäkäynti nousi todella korkeaksi (=täydet kierrokset). Auton sammutus ja käynnistys korjasi tuon. Ennen huoltoon vientiä keskikulutus oli jotain 8-9 l/100km. => Jopa täysille kierroksille noussut tyhjäkäynti luultavasti kohotti kulutuksen, kun kone ehti liikennevaloissa ja risteyksissä väkisinkin vähän aikaa.

2) Sittemmin havaittu, että talvella tyhjäkäynti on alussa hieman korkeampi kuin kesällä. => Ensimmäisten kilometrien aikana liikennevaloissa kulunee enemmän bensaa.

3) Kovilla pakkasilla auto ei rullaa yhtä hyvin kuin kesäkelillä (kaasua pidettävä alamäissäkin päällä). => Kulutus oletettavasti nousee, koska ei pääse hyödyntämään moottorijarrutusta (vanhemmalla autolla ei pääsisi hyödyntämään vapaalla ajamista).

4) Mitä enemmän tiellä on lunta, sitä huonommin auto rullaa. Keskikulutus pyryviikkoina on ollut jopa 2 l/100 korkeampi kuin muulloin, vaikka kelit olisivat muuhun talveen verrattuna leudommat. => Kulutus saattaa johtua siitä, ettei voi hyödyntää moottorijarrutusta/vapaalla ajamista ja mahdollisesti myös siitä, että matkamittariin ei tule kaikkia kilometrejä lumessa ajettaessa.

5) Normaalissa talvikelissä -5 .. -15 matka-ajossa kulutus on pieni, jopa pienempi kuin kesällä. => Talvirenkaat kapeammat, ilma eri lämpöistä, tms. saattaa olla syynä. Ja myös matkanopeudet aavistuksen (ei paljoa) pienemmät.

6) Moottoriöljyn lämpöjen noustessa normaalia korkeammaksi - mittarin puolivälimerkin tuntumaan - kulutus on ollut yllättävän pieni. Esim. kesällä Saksan autobaanoja paahtaessa ihmetytti se, että kulutus oli pienempi kuin hitaammilla ja hieman vaihtelevilla osuuksilla. => xxW-40 ja xxW-50 on ehkä liian 'paksua' normaaliajossa.

 

Ajotekniikka talvella&kesällä: Auto käyntiin ja liikkeelle heti ilman mitään lämmityksiä. Liikkeessä ollessa auto kulkee talvella taajama-nopeuksia ryyppyn ollessa päällä painamatta kaasua. Ryypyn lisäkulutus tuo lisänopeutta kuin kaasun painaminen. Liikkuvan auton keskikulutukseen ei tule samalla tavalla merkittävää kasvua kuin paikallaan lämmitetylle autolle. Kai?

 

Mutta kyseessä siis vain arvauksia ja aihetodisteita, koska autossa ei ole kulutusmittaria.

 

Mittarin mukaan ajetun 153433 km:n keskikulutus 6,52 l/100km. Mittarivirheet eri renkailla huomioituna todellinen keskikulutus 6,74 l/100km.

 

Jos talvella ajettava 20W-50 -öljyllä, niin ilmeisesti ajetaan sitten todella kovaa ajoa, kun se kone on saatu lämpimäksi. Muutenhan tuommoinen öljy kuulostaa aikamoiselta kidutukselta koneelle. Meikäläisen autossa öljynlämmöt ei talvella kovinkaan usein ole minimitasoa (50C) ylemmäksi ole noussut ja veden lämpökin on kesäkelejä alempana. Aika harvoin pidempään moottoritienopeuksia tulee ajettua talvisin. No, oli miten oli, niin 20W-50 öljyä talvella käyttävälle, moottorin kulumisella & bensan kulutuksella ei ylipäätään olle mitään merkitystä. Tosin saattaahan tuo 50-öljy hieman korkeammalle koneen lämmöt isomman kitkansa ansiosta nostaa, mutta jokatapauksessa se on 'paksumpaa' kaikilla ei lämpötiloilla kuin 40 (tai alle)... O0

Link to comment
Share on other sites

Mikähän ois oikea/hyvä paikka tohon mpi (97vm.) miniin defa 108:lle??????. Oon kuullu että ovat laittaneet apukuskin puolelle lohkon kylkeen (lähelle koneen etunurkkaa) mutta eivät enää laita noita 108, koska alkoivat vuotamaan. Onko muilla vuotanut? onko tarvinnut 108 tiivistellä millään? ja jos tarvii tiivistää niin millä?

Link to comment
Share on other sites

Ainoa oikea paikka 108 Defalle on A ja A+ sarjan lohkoihissa keskimmäinen etureunan pakkaspropun reikä. Ihan siinä öljytikun kohdalla. Tikkua joutuu hieman vääntämään, että sopii.. 105 numeroista Defaa ei voi ajatella - se sopii vain Metroon lohkon päähän. Minissä siellä ei ole tilaa ja 108 siihen kohtaan läiskäistynä ei asetu kunnolla, eikä pidä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tällainen sievän näköinen letkulämppäri on Suzuki Wagon R:ssä lämmityslaitteen letkujen välissä.

Jos toimisi Minissä, niin olis aika näpsäkkä asentaa.post-283-13848035070051_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...