Jump to content

Juna kulkee ja minit vaihtuu ...


Heppu

Recommended Posts

Hävisi puoli vahigossa juttua tuolta kauppa-osiolta eli

Kaitzulta meni vaihdossa cooper ja tilalle tuli subaru.

 

Ensinnä onnitelut uuden auton johdosta.  :)

Subarun ominaisuuksilla on käyttöä näillä talvikeleillä ja tilaa on ... niin kuin perheautossa pitää olla.

 

Olisi mukava kuulla kommenttia Kaitzulta ... että miltäs nyt tuntuu ?

Tiedä miten itse, milloin tulee siirryttyy nelivetoon. Ei ainakaan lähivuosina, mutta koskaan ei pidä sanoa ei koskaan.  8-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ehkä se keväällä havahtuu ja vaihtaa vaikka uuteen Ässään  ;) Kesällähän nelivedolla ei mitään tee, vie vaan turhaan bensaa...  ;)

 

Impreza WRX:n ja STI:n kävin toissa talvena (kai tää nyt on jo talvea?) koeajamassa, WRX:stä pidin mutta STI oli mun makuun alustaltaankin liian kova... Menis jonain puhtaana ajeluautona, mutta käyttöautoksi en huolisi. Perus-WRX tosiaan aika suorituskykyinen (5.9s 0-100km/h, muistaakseni?), vääntää hyvin alhaallakin ja kiva sillä on lumisiin mutkiin vedellä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, viime perjantaina tuli vaihto suoritettua ja nyt on muutamassa päivässä ajettu 1 300 km:a.

 

Kyllähän tuo lähtee ihan eri tavalla kuin MINI. Mutta onhan siinä tehoa ja vääntöäkin tuplasti  vetotavasta puhumattakaan ;D

 

Alusta tuntuu pehmeämmältä eli hidastetöyssyt menee sulavasti yli. Ikänsä kun on tottunut aliohjaaviin etuvetoihin niin totuttelua tuo impun ajaminen vaatii.

Link to comment
Share on other sites

P.S. täällä pyörii noita subbeja tuplasti enemmä kuin minejä.
Onkohan enemmän niinkuin käyttöautoja Suomeen ;D 1300km parissa päivässä kuulostaa siltä, että ei noita taksilla ajettaisi. Jeps, onhan ne täälläkin yleisiä. Jopa sinisiä, joissa kullatut vanteet, tuloo vastaan farkkuna ja sedanina, jos pyörii vahän aikaa HKI keskustassa. No, aika harvoin tulee autolla sinne mentyä. Mutta törmäilee niihin kävellessäkin (silmät siis törmää :o).
Link to comment
Share on other sites

Osia en ole katellut miltään valistajalta, kun tuli todella nopeasti ajankohtaiseksi tämä vaihto.

 

Toki se sininen väri ois ollut hieno, mutta niitä on liikaa. Eli musta tai punainen oli hakusessa. Uuden jos oisin laittanut niin ehkä valkoinenkin ois voinut olla se väri.

Link to comment
Share on other sites

Toi musta ylivoimasesti paras väri tohon, jos vaan jaksaa pitää puhtaana. Noita sinisiä on ihan liikaa.

 

Kannattaa välttää tappolähtöjä ja olla tarkka sen kytkimen kans  ;). On kokemuksia muutaman vuoden vanhemmasta sti:stä (ei oma) ja siinä ei kytkin oikeen tahtonut kestää. Ja sitten kun kytkin kesti niin etuperä porsi. Takuuseen ne tietty meni mutta mutta..tiedä sitten jos ne olis saanu parannettua noitakin muutamassa vuodessa. Toi oli kyllä puhtaasti hauskanpitoväline eli huoraa se sai kiitettävästi.  ::).

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa välttää tappolähtöjä ja olla tarkka sen kytkimen kans  ;). On kokemuksia muutaman vuoden vanhemmasta sti:stä (ei oma) ja siinä ei kytkin oikeen tahtonut kestää. Ja sitten kun kytkin kesti niin etuperä porsi. Takuuseen ne tietty meni mutta mutta..tiedä sitten jos ne olis saanu parannettua noitakin muutamassa vuodessa. Toi oli kyllä puhtaasti hauskanpitoväline eli huoraa se sai kiitettävästi.  ::).

Luin tuolta subaruclubfinlandin forumilta ykspäivä juttuja ja tosiaan ei näemmä tahdo paikat kestää sti/wrx:ssä liiallista "huvittelua". Eli vissiin liian vähän tehoja jatkuvalle nelivedolle eli pitoa on liikaa tai jotain. Mutta rauhallisesti ajelen, joten eiköhän tuo kestä  ;D

 

Itsellä on onneksi tuota tehdastakuuta vielä 1,5 vuotta jäljellä, joten maksaja löytyy jos jotain hajoaa (jos saa hajonneet osat takuuseen). Käytettynä tällaisen ostaminen on aina arpapeliä joten katotaan paljonko pitää oppirahoja maksella että ymmärtää että uusi on aina uusi.

Link to comment
Share on other sites

... ja tosiaan ei näemmä tahdo paikat kestää sti/wrx:ssä liiallista "huvittelua". Eli vissiin liian vähän tehoja jatkuvalle nelivedolle eli pitoa on liikaa tai jotain.
;D Hyvä idea! Pitänee jatkossa virittää kaikki kulkineet viimeisilleen tehon puolesta, niin voimansiirto (jos tämä on se mitä ne "paikat" tarkoittaa) on taatusti se viimeinen kohta joka leviää... :D
Link to comment
Share on other sites

... ja tosiaan ei näemmä tahdo paikat kestää sti/wrx:ssä liiallista "huvittelua". Eli vissiin liian vähän tehoja jatkuvalle nelivedolle eli pitoa on liikaa tai jotain.
;D Hyvä idea! Pitänee jatkossa virittää kaikki kulkineet viimeisilleen tehon puolesta, niin voimansiirto (jos tämä on se mitä ne "paikat" tarkoittaa) on taatusti se viimeinen kohta joka leviää... :D

Mä mitään autoista tiedä, noin teknisestä näkökulmasta :D

Link to comment
Share on other sites

jiikoo : Aivan oikean  taulukon löysit. Ai tossa näkyy kaikki syötetyt tiedot.

 

Sama käppyrä kotikoneelta :

 

mini_tankkaus.jpg

 

Ja tehtaan ilmoittamista kaupunki- ja maantiekulutuksista omilla painotuksilla tulos oli sama kuin jo parin edellisen auton kohdalla eli kaavioni antoi tulokseksi 8,12 ja todellinen on 8,08.

 

Tuolla samaisella kaavalla WRX:llä mennään kokonaiskulutuksessa 11,2l/100km, mutta tämä selviää vuosien saatossa.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Ensimmäinen kenet tiedän että ostaa wrx:n tai vastaavan ja sitten pohtii bensankulutusta  ::)
Tuossa kaiketi lähes samanlaisen auton tiedot:

graph_kmcons.php?car=5016&km=1000000&scaleBottom=0&scaleTop=10&x=km

 

Kaitzun taitaa olla tuo:

graph_kmcons.php?car=16577&km=1000000&scaleBottom=0&scaleTop=10&x=km

Itse ei noista menopeleistä varsinkaan harrasteromuista viitti edes katella mitä ne vie. Tai no kaikki ne vie mitä tankkaa.

 

Ei herneitä..

Ei siitä ikinä haittaakaan ole. Jos auto vaikkapa yht'äkkiä rupeaa kuluttamaan (ilman muutosta ajotapaan), niin saattaa ehtiä viemään auton huoltoon ennenkuin tulee pahempaa vikaa.

 

Toki voi myös olla seuraamatta polttoaineen kulutuksen lisäksi muitakin kohteita (jäähdytysneste, öljy, jarruneste, vaihdelaatikko,...) ja hinauttaa auto telakalle, kun joku nesteistä sattuu loppumaan :'( Ei ne ralliautotkaan ilman nesteitä kulje. Ei edes arkiajossa.

 

Ei herneitä... ;)

 

Joku joskus sanoi, että "En seuraa mitä polttoaine maksaa. Sillä ei ole mitään väliä. Mä tankkaan aina 50 eurolla!"  ;) ;D
70-luvun dokumentissa (TV-uutiset?) haastattelivat letukalla ajanutta kuskia, niin taisi kyseinen kaveri tankata "aina kahdella kympillä"... Tais silloin saada enemmän litroja kuin nyt viidellä kympillä, vaikka öljykriisi olikin meneillään. Ei oo eurolla samaa arvoa kuin markalla silloin.
Link to comment
Share on other sites

Ei siitä ikiä haittaakaan ole. Jos auto vaikkapa yht'äkkiä rupeaa kuluttamaan (ilman muutosta ajotapaan), niin saattaa ehtiä viemään auton huoltoon ennenkuin tulee pahempaa vikaa.

 

Toki voi myös olla seuraamatta polttoaineen kulutuksen lisäksi muitakin kohteita (jäähdytysneste, öljy, jarruneste, vaihdelaatikko,...) ja hinauttaa auto telakalle, kun joku

 

 

Noita muita litkuja tulee kyllä seurailtua aika tarkastikkin, sehän on harraste peleissä aika pakollista. ;)..Eipä ole kauaakaan kun juuri tosta avauduin täällä kun porukka ei noita perusjuttuja viitti tarkistella ja sitten ihmetellään kun systeemit hajoaa.Silloin oli vastauksena "eipä enää tässä iässä viitti ropata" tai "jopas oli aggrassiivista tekstiä" tms. ;D Taitaa esimerkkejä löytyä tältäkin forumilta kun tuolla litkujen seuraamisella olis vältytty monelta vialta ja ihmettelyltä  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...
Sama auto käytännössä kuin mutsin Golf, laatikkoa lukuunottamatta. Oliko erityistä syytä DSG:n poisjättämiseen? ;) Onko tuossa 170hv vai 140hv kone?

Ei todellakaan hassumpi valinta, onnittelut!  8-)

 

Lootan pudotti pois hinta. Mun mielestä ei ole sen 3000 euron arvoinen. 140hp kone tuossa on.

 

Varustetaso on Ambition, eli tehtaan sporttialusta ja sporttipenkit + jotain muuta sälää (sumarit, nahkaratti jne.).

 

Menee eteenpäin kuin juna, jos vertaa MINIin ja polttoainekulut on huomattavasti pienemmät.

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...