Jump to content

Juna kulkee ja minit vaihtuu ...


Heppu

Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

OFFTOPIKKIIIII !

Olitko jiikoo virallisella RAY:n opintomatkalla Las Vegasissa ja Casinolla ?

Muutamat kollegat oli ja meikä oli säästänyt messumatkoihin viikonverran kesälomasta, koskapa "kartanlukijaa" ei kiinnosta Vegasin reissut. Ois todennäköisesti jäänyt ikiajoiksi tuo seutu näkemättä, joten odottelin, jos vaikka joku kaveri lähtee sinne. Työ ja harrastus siis edelleen aika lähellä toisiaan joillakuilla... Ja heti natsas. Edestakaiset lennot maksoi vain 700 ja paluumatkalla Köpiksessä oli lento ylibuukattu ja otin 300€ tarjouksen (saan maksettua SASin lentoja 300:lla tai vaihdettua tuon kupongin 150€:oon käteistä). Hotellimajoitukset huippuhalpoja tuollapäin. Reissu siis lähes ilmainen, kun peleistäkin jäin hieman voitolle (pikkasen, mutta enpähän hävinnyt niihinkään). Lentomatkat oli ylivoimaisesti rasittavin osuus reissusta (tosin on se Vegaskin aika hengästyttävä&rasittava paikka) - koneet on AHTAITA. Tuolla kuvia (tulee päivittymään jonkin verran lähipäivinä).
Link to comment
Share on other sites

No joo ,vähän erilaisia kuvia Vegasista , kun meikäläisen (olin vaimon kanssa!). Tosin Texasilaisen Lottovoiton ansiosta päästiin Strech Limusiinilla hotelliin ja hävittiin kaikki voitot ( jonkunhan on pakko rahoittaakin ...?). Kävitkö automuseossa? Me oltiin sinä päivänä toinen , joka kyseli "Missä Minit on ?"

Mukavia kuvia muuten, silmä lepää....;-)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kuvista jiikoo. Olihan mukava katsella niitä. :) :) :) Kyllä matkailu avartaa.

Vielä hiukan OFFTOPIKKII, jos sallitaan ? eli oliko sinulla mukana myös se politpyroon jäsenille valmistettu kinofilmikamera,

Kun tuossa näyttäisi olevan käynnissä filmin vaihto ? Harvinainen näky näin digi-aikana. ::) ::)

 

_MG_2887_3922.JPG

Link to comment
Share on other sites

... eli oliko sinulla mukana myös se politpyroon jäsenille valmistettu kinofilmikamera,

Kun tuossa näyttäisi olevan käynnissä filmin vaihto ? Harvinainen näky näin digi-aikana. ::) ::)

Onneksi ei ole enää kylmäsota ja onneksi USA:n tullissa ei avanneet lentolaukkua. Ois voineet epäillä jostain hämäräpuuhista, kun on valovoimaista objektiivia ja neuvostoteknologiaa lentolaukku turvoksissa... C:-)

Link to comment
Share on other sites

..............................................................................

Jos jotakin kiinnostaa Mini Cooper S Works v.2004 (210hv), niin helmi-maaliskuussa on Jyväskylässä Laakkosella se myynnissä.

..............................................................................................

 

On se vaan tuo Hepun mini sellainen, että kannattaa käydä heti hakemassa pois, kun tulee myyntiin.

HepunMini_07_2.jpg

 

Onnea vaan vielä Hepulle :) :) :)

 

Mie oon huono kauppamies ... 8)

Unohdin mainita pari kuukautta sitten, että voin myydä minin suoraan ohi laakkosen. Arvioitu luovutus 18.2.2011, jos vaan jotain harrastajaa kulkine kiinnostaa. Kuvatuksia löytyy linkistä: http://picasaweb.google.com/jcwrcz/MiniCooperS04#

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Elisa lakkautti verkkolevypalvelun tuossa helmikuun lopussa, joten ostin uuden levytilan. Nyt kuvatukset siirretty osoitteeseen http://heiskanen.de (jossa olevat kuvat näkee myös http://heiskanen.cc :tä klikatessaan latautuvalta kotisivultani). Eli vaikkapa nuo 2010 kuvat on nyt siis tuolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Jees, kuppi tulvi lopulta yli.

 

Premium coupesta oli tehtaalla unohdettu ikkunoiden, takakontin ja kattoikkunan linjaus. Samalla ratti, kattoyksikkö, c-pilarin ja repsikan panelit oli unohdettu kiinnittää oikein. Takapenkiksi oli laitettu tehtaalla makkeliksi merkattu istuin. Etupenkin kankaat ilmeisesti vaihtuivat jossakin huollossa salaperäisesti uudempiin. Nekin lie löydetty tehtaan roskakorista.

 

Konehuoneessa harjoiteltiin nokkaketjun ja imusarjan vaihtoa useampaan otteeseen. Jarrusylinteri ja imupumpun letku sekä lambda vaihdettiin. Ilman jarruja ajeltiin useasti.

 

Jarrupalat toki vaihdettiin ja jarrunesteet ainakin 4 kertaa. Softa uusittiin ainakin 12 kertaa, joista ainoastaan yhdellä oli merkittävä ero edeltäjään. Loput lienee apple ipod päivityksiä, mikä toki tärkein juttu.

 

Tämä kaikki ilo n. 10 tkm ajon aikana. Suurin osa takuuseen vaikka bmw taktiikka oli viivytellä ja saada asiakas maksamaan takuun ulkopuolella. Ikkunoita ei saatu ikinä toimimaan. Ilmeisesti ovi tai auto oli vääränkokoinen. Kaikkea kivaa ei kohta enää edes muista.

 

Lopullinen syy auton hylkäämiseen oli bmw tiepalvelun iloinen kertomus: ei se mitään jos moottorivalo palaa, ajamista saa jatkaa! Sattumalta juuri samana päivänä kuulin Citroen huollossa että vuonna 2010 lanseerattu DS3 THP kone kärsii jäätyneestä imusarjasta....

 

Siis mitä helvettiä? Peugeot 207 GTi, RC sekä Mini Cooper S ja JWC kärsivät kaikki samoista moottorin talvi ongelmista / nokkaketju / tehon häviämisestä since 2006 ja sama homma keksitään uudestaan 2010 Citroen DS3:ssa? Ilmeisesti yhteistyö sujuu hyvin ja tieto kulkee...

 

BMW - kiitos ja näkemiin. Hollantilaisen bmw suomen pääjohtajan sanoin: minillä on potentiaalia pääkaupunkiseudun markkinoilla = huoltoon siellä lyhin matka.

Link to comment
Share on other sites

Lopullinen syy auton hylkäämiseen oli bmw tiepalvelun iloinen kertomus: ei se mitään jos moottorivalo palaa, ajamista saa jatkaa!

Eläs nyt ... ;)

Mulle sanottii tismalleen samoin, kun uutta pösöä huollosta hain reilu kuukausi sitten. Ei tarvitse varoitusvaloista välittäää ... kovaa ajoa vaan.

Jotenkin ennätyksen makua RCZ:n kanssa > ensimmäinen aamu ja ajettu vajaa 20 km > ei meinannut saada wermettä käyntiin jne. Vieläkään ei ole ratkennut mikä on vikana ja uutta (kolmatta) käyntiä tässä odotellaan. Autossa on se uudistettu painos tuosta THP-myllystä ...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Meikä valmistautuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä viimeiseen ulkomaanreissuun Minillä, koskapa autolla ei ole tämän kesän jälkeen liian vanhanaikaisena enää huoltoa. Tuolla IMM2011 reissun mahdollisia kohteita, jos sinne asti päästään ja ehditään katella ympäristöö. Espoosta ei kuitenkaan "hovikorjaajaa" perushuoltojen tekemiseen löydy, joten siirryn loppukesästä polkupyöräilijäksi, kunnes saan kerättyä riittävästi rrahnaa vähintään Minin tasoiset ajo-ominaisuudet omaavaan ajokkiin. Opel Speedster siis "vähintään"... Taitaa jäädä Mini viimeiseksi autoksi mulla. :'( Kiva ajettava ja luotettava peli, mutta peukaloa en saanut siirrettyä yli 7 v aikana kämmenen reunamille, eikä autotalliakaan ole saanut hankittua. Paalaamoon tai jollekulle harrastajalle elo-syyskuussa vapautuu laite tuo. Ensi talvi menee sitten nyt 22v. ikään ehtineellä Preludella, joka ruostunee talven aikana jo paalaamokuntoon. Seuraavaksi talveksi lienee ostettava lämmintä vaatetta ja talvipolkupyörä. Jos autottomuus tulee, niin eipä tule paljoa maakunnissa käytyä seuraavina vuosina - autolliset sukulaiset saa ite tulla käymään etelän persaukisten vierhaina. >:D

Link to comment
Share on other sites

Meikä valmistautuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä viimeiseen ulkomaanreissuun Minillä, koskapa autolla ei ole tämän kesän jälkeen liian vanhanaikaisena enää huoltoa. Tuolla IMM2011 reissun mahdollisia kohteita, jos sinne asti päästään ja ehditään katella ympäristöö.

 

Ainakin auto pääsee näkemään hienot maisemat viimeisellä reissullaan :)

 

Tuli viime kesänä ajeltua Saksa-Itävalta-Sveitsi-Italia-Itävalta-Saksa ja kyllähän nuo Alppien solatiet ovat parasta mitä voi selvinpäin tehdä. Tänä kesänä toivottavasti päästään tekemään samankaltainen reissu, mutta tuntuu hieman taloudellinen tilanne haittaavan reissua.

Link to comment
Share on other sites

Meikä valmistautuu mitä suurimmalla todennäköisyydellä viimeiseen ulkomaanreissuun Minillä, koskapa autolla ei ole tämän kesän jälkeen liian vanhanaikaisena enää huoltoa.

Sie vaan huristelet ulkomaan reissuja vielä minillä. :)

Mulla on ens kuussa lomareissua, mutta jätän oman auton rajalle + hyppään tilauskyytiin. Omalla kärryllä en tiijä noista ulkomaan ajeluista, ehkä parin vuoden sisällä voin harkita etelämpää Norjaa kukaties.

 

Onhan toi mun uusi kärry ollut jo viikon korjaamolla (viides kerta). Nyt on alla tiisseli RCZ, joka on lainassa paikalliselta avikselta. Linkissä pari fotoo em. kärrystä, kun eilen kruisailin savon rajamailla ... https://picasaweb.google.com/jcwrcz/PeugeotRCZHDI163#

 

Onkohan tässä tulossa wanhaksi, kun alkaa tommoinen tiisseli miellyttään. Sillä on mukava ajella taajamaa + pisempää matkaa. Mutkapätkällä vielä kaipaa bensa kärryä ...

Link to comment
Share on other sites

Ainakin auto pääsee näkemään hienot maisemat viimeisellä reissullaan :)
Melkein kaikilla reissuilla on maisemat olleet hienoja. Viime kesänä toistakymmentä maata tuli bongattua ja nyt on auto käynyt mun omistuksen aikana 22 maassa (tosin Puolan satamassa auto oli laivan sisällä, joten ajanut olen autolla vain 21 maassa) - tässä erillisiksi maiksi on laskettu Englanti, Skotlanti ja Wales. Ja jos aivan paaliin ei muutaman ruostepisteen takia vielä autoa laiteta, niin kyllä se saattaa vielä reissuilla käydä. Jos ite pitäisin autoo vielä ensi kesään, niin sitten se olisi 1-suuntainen matka IMM:ään käyden Itä-Euroopan maita ja lentokoneella takas... Mene ja tiedä, siihen ei tartteis enää katsastaa autoa tämän syksyn jälkeen. Normi-budjetti noilla autoreissuilla on kahdelta hengeltä 2-3 viikossa 6-8kEUR, joten ei tuo 1-suuntainen matka ja auto sinne hinnalla millä hyvänsä - vaikka ilmasex - olis sen kalliimpi kuin normireissut. :))
Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
... eli oliko sinulla mukana myös se politpyroon jäsenille valmistettu kinofilmikamera,

Kun tuossa näyttäisi olevan käynnissä filmin vaihto ? Harvinainen näky näin digi-aikana. ::) ::)

Kehitytin useampia filmejä (vanhimmat otettu yli 1,5v sitten) 1,5 viikkoo sitten. Mukana siis myös Vegas -turneen kuvat. Asensin skannaus-softan (lopultakin) kotikoneelle (pari vuotta sitten skannailin viimeksi työpaikan mäkillä, joka sitten hajosi ja skannailut jäi) ja skannasin filmit viimeviikon aikana. Yhtään täysin onnistunutta ja virheetöntä kuvaa ei toki ole, mutta kyllä noissa oma tunnelma ja viehätyksensä silti on: Kanjoni -kierros päivä1 ja päivä2. Tuolla Araxin tuunaamalla Kiev60:llä saa kyllä selkeästi parempia kuvia kuin EOS 5:llä. Johtuu varmaankin filmin pinta-alasta - isompi kuva on piennyksen jälkeenkin vielä iso ja kohtuu terävä. Ja peruslinssikin antaa aika laajan kuvakulman (ja tärähtämättömiä kuvia saa käsivaralla pitkilläkin valotusajoilla). Ostin 15 rullaa filmejä ja niillä on tarkoitus kuvata parin viikon (festari&sukulointi)kierroksella Suomessa alkaen loppuviikosta. Harmittaa kyllä, että ei ole tullut kuvattua enempää - vois olla taidot karttuneet enemmän. Tosin, digijärkkärillä kuvaamisessakin on oppinut jotain (ja digijärkkäriä voi käyttää tarvittaessa apuna mittaamaan sopivaa valotusaikaa - hyvin hämärissä olosuhteissa).
Link to comment
Share on other sites

Hei , mukavaa että joku muukin on uskaltanut liikkua Minillä ulkomailla. Meillä taitaa olla samalla tavalla laskettuna noin 20 maata. Tosin Itä-Saksa ja Jugoslavia ovat jo häipyneet kartalta, ja Tsekkoslovakiasta on tullut 2 maata. Niin ne ajat muuttuu.

Kyllä Minillä uskaltaa matkustaa, ainoa "huono" puoli on pienehköt tilat, mutta siihenkin auttaa takapenkin poisto (jos 2 henkeä).

Englannissa tuli viimeksi liikuttua 4 vk . Minin perässä oli kyllä "asuntovaunu", silkkaa luksusta ;-)

Hauskoja matkoja edelleen.

 

Joskus kun uskaltaisi vielä lähteä ranskalaisten kanssa Marokkoa kiertämään ! Ovat tehneet jo kaksi reissua siellä...

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Minillä uskaltaa matkustaa, ainoa "huono" puoli on pienehköt tilat, mutta siihenkin auttaa takapenkin poisto (jos 2 henkeä).

Englannissa tuli viimeksi liikuttua 4 vk . Minin perässä oli kyllä "asuntovaunu", silkkaa luksusta ;-)

Jaa-a, kahdelle hengelle taitaa Miniin sopia vaatteita yms. puoleksi vuodeksi mukaan - toki jokapäiväinen pakkaaminen ja purkaminen hotellien pihassa kestäis "tovin". Hotellihuoneet on kyllä semmoista luxusta, että siitä kannattaa ehdottomasti maksaa. Sivutuotteena saa nimittäin ajaa Minillä. Ja se juuri on se, minkä takia reissuille ylipäärään kannattaa Minillä lähteä. Mini ajo-ominaisuudet - mitä mutkaisempi ja kapeampi tie, sitä hauskempaa on ajaminen. Toisaalta, kahden hengen kyydissä voisi jopa eväitäkin kuljettaa kyydissä jopa pariksikin kuukaudeksi, mutta silloin joutuisi tärkeimmästä ominaisuudesta luopumaan (nesteellä täytetty lasitavara on aika raskasta). Tuossa kuvassa oleva kuorma sopi miniin niin, että takapenkillä oli vain yksi kerros juomia, joten niiden päälle olisi vielä vaatteita sopinut kattoa myöten eli myös pariksi kuukaudeksi... 10 laatikkoa breezereitä, 12 pullon laatikollinen rommia, pullo giniä, muutama laatikollinen kokista ja pari keissiä kaljaa. Ja helposti olisi saanut 6 laatikollista lisää noita breezereitä, jos ois halunnut tuoda vielä pari viikkoa pidemmäksi aikaa eväitä... C:-)

 

Tilanahtauteen auttaa, kun heittää sen turhan vararenkaan sieltä peräkontista pois. Marraskuusta 2006 lähtien ei ko. tavaratilan puolittajaa ole autossani ollut. Sen ansiosta peräkonttiin sopii peräkkäin 2 lentolaukkua pystyasennossa ja niiden vierelle jää semmosen keskikokoisen urheilulaukun (tai kahden kaljakeissin) verran tilaa. Kolmelle hengelle toki tulee tiiviit oltavat, mutta onneksi turvavöillä saa takapenkin toisella puoliskolla olevan vuoren pysymään kaatumattomana. Vuoren kaatumis-ongelmaan törmättiin mm. Norjassa 2008, jolloin selvisi, ettei mutkatiellä kannata laittaa autojääkaappia päällimmäiseksi tavaraksi...

 

Mutta Mini-kuskina en hirveesti kyllä ehdointahdoin muiden tientukoksi mutkaisille vuoristoteille lähtemistä jollain liikkuvalla yksiöllä aivan hyväksy - matkailuautot ja -vaunut voisivat käyttää isompia ja suorempia teitä, jos niitä on aivan pakko reissuilla käyttää (ei säästä ikinä hintaansa majoituskustannuksissa ja paremmin sitä voi ruokaa laittaa kotikeittiössään...).

 

No, joo - vaikeeta tulee olemaan seuraavan auton valinta Minin jälkeen. Ei oo ihmisellä varaa ostaa ajettavuudeltaan yhtä hyvää, mutta ns. nykyaikaista autoa. Taidan joutua jalakamieheksi (ja taxin viemäx) parix vuuex ellen pidemmäksikin aikaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...
No, joo - vaikeeta tulee olemaan seuraavan auton valinta Minin jälkeen. Ei oo ihmisellä varaa ostaa ajettavuudeltaan yhtä hyvää, mutta ns. nykyaikaista autoa. Taidan joutua jalakamieheksi (ja taxin viemäx) parix vuuex ellen pidemmäksikin aikaa...

Miten olisi Fiat 500 abarth ?

Mie sitä vähän harkitsin reilut vuosi sitten, mutta en malttanut enää odotella. Nythän sillä olisi oikeen virallinen maahantuoja. Toi fiat olis tarpeeksi pieni ja juuri passeli kaupunkiin. Eihän kaikkien tarvitse hommata niitä farkku-autoja, joita valitettavasti näkee enemmissä määrin Suomen teillä. :(

 

Nyt on mennyt lähes vuosi ilman miniä ja joka kerta semmoisen vastaantullessa tulee hyvälle mielelle. :)

Link to comment
Share on other sites

Miten olisi Fiat 500 abarth ?
No, menee aikansa, että ois varaa ostaa ees tonnin kesäautoa. Jos tuo 22v. ikäinen Prelude nyt jonkun aikaa kestäis ja sitten vanhemmat ostais itelleen uudemman auton, niin voisin taas saaha ilmatteets seuraavan auton... :) Mini on varastoitu lämpimiin sisätiloihin toistaiseksi, jotta ruostuminen hidastuisi - meni suoraan huollon&katsastuksen jälkeen. Säilyttämiseen menee sen 250 egee vuoteen, joten 15v. kuluessa auton arvon verran säilömiseen&katsastuksiin... En osaa autoa oikein myydäkään, niin tähän ei enää kolmatta autoo tarvita. Minillä ois kyllä varaa ajaa (erittäin pienet käyttökulut), mutta taidot ei riitä kuin öljyn&renkaiden vaihtoon, niin eipä sillä nyt huollettuna ajais kuin sen noin 20tkm, kun taas joku nivel, tukivarrenpää, laakeri,... vaatisi vaihtamisen tuoreempaan ja sitten pitäis tosiin ihmetellä, että paaliinko vien vai mitä. Kun ei ne korjaamolla osaa näitä enklantilaisia kuitenkaan huoltaa.

 

Jos joku sattuu erehtymään tarjoamaan joskus autosta jotain tai satun törmäämään johonkuhun, joka nuo Minin kulutusosat osaa vaihtaa ja tsekata, milloin ois aika puhaltaa pohjasta/muualtakin ruosteet pois, niin ehkä tilanne muuttuu johonkin suuntaan. Motivaatio ei oo maksimissa, kun ei oo "millimetrintarkka" ohjaus autossa - "hehtaaripyssyillä" on kaistoilla pitämistä.

 

Tuo Minikin ois nyt ostettuna liian kallis, Fiat on siitä kalliimpi. Jos Minin joku väkisin ostais jollain 5ke:llä, niin sitten olisi noin puolet jonkun Suzuki Copenin hinnasta kasassa (saaneeko Suomeen edes rekattua). Muita kiinnostavia ovat: Jaguar XJ 2.7d manuaalivaihteistolla (liian kalliita vielä useamman vuoden ja mahtaa mennä käyttökuluihin 10ke vuodessa, mutta ei pitäisi ainakaan ruostua koskaan), Porsche Boxster (aika vanhaa saa hakea, että osi siihenkään varaa - ja onko se vanha sitten kallis pidettävä), Mazda RX-8 (+muutama uusi moottori kaupantekijäisiksi), Opel Speedster, Nissan 350Z, jne. Noissa pitäisi oleman tarkka ohjaus ja muutenkin ajo-ominaisuudet Minin tasoa (Jaguar oikeestaan olis kiva jatkumo Granadalle, jolla tuli yli 20v. ajettua). Mutta eipä noissa mun vaihtoehdoissa oo mitään järkeä, jos rahallisesti ajattelee - menis kaikki rahat autoon ja ajamiseen. Mini ois käyttökuluiltaan käytännössä ilmanen kaikkiin paitsi Copeniin verrattuna.

 

Saapa nähä, jäikö Mini ensimmäiseksi ja viimeiseksi autoksi, jonka olen koskaan ostanut. Tarkoitus kyllä on, että jos ei jäänyt, niin se seuraava auto-ostos ois se viimeinen - eli sen on parasta sitten kestää, kunnes polttoaine/kuskin kunto ei mahdollista autolla ajamista. Eli oisko noin 15v.

 

P.S. Näin kerran kadun vareella parkkeerattuna samanlaisen auton kuin sulla. Yritin kattoo, että onko siellä takapenkkiä, mutta pitänee ostaa uudet silmäklaasit - niin hienosti on piilotettu takatilat. Mutta turhahan se takapenkki on tuossa mun Preludessakin - ei sinne meinaa ketään sopia (tai sitten tulee ahdasta etupenkilläkin).

Link to comment
Share on other sites

Omakohtaisesti ei voi todeta muuta,kuin että Minien määrä kasvaa(ei vaihdeta)Nyt noi 2kpl ja eri korisia,kun kyseessä on -66 cooper ja -04 One(Kesäkuussa hankittu).Käyttis vehkeenä löytyy toi V70 D5 Aut Volvo-07(polestarin teho-optiolla).Minit on harrastamista varten,etenkin toi vanhempi,joka tuli purettu ja käytyä täysin läpi -95.Vielä,kun löytäis sponsorin ;) joka kustantais,ton Mini harrastuksen(molemmat) On tuohon uudenpaankin mukava (frööbelin)palikoita vaihtaa.On meinaan Lohenin lastua,rosteri catilla varustettua putkee,vaparia,yms laiteltu jo ja Ebayn kautta on tullut listailtua seuraavia hankintoja(hankinnat butjetista kiinni vaan),mutta tulevaisuudessa. Näillä juna kulkee nyt,mutta eihän sitä koskaan tiedä noista hankinnoista/vaihdoista saati sitten ajankohdista. :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...