Jump to content

minapamina

Jäsenet
  • Viestit

    89
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

  • Days Won

    7

Reputation Activity

  1. Like
    minapamina got a reaction from Laza in Mini R53 ropausta   
    Tuli taas katsastettua auto, vasen etu ala pallo rikki, sen lisäksi korjauskehtous vuotavasta öljystä ja vasemman vetarin tiivisteestä. Pallo tuli korjattua, öljyvuoto tuntuu vaan pahenevan vaikka kaikki tiivisteet vaihdettu - vetarin suojakumin vaihto vähän myöhemmin. Leiman kunniaksi kuitenkin päivitystä edelliseen, eli geneerinen suljettu 12" subbarikotelo vahtui itsetehtyyn custom refleksiin 10" elementillä. Hiotusta vaneerista voinee päätellä että aika mittatilaustyötä, vahvarille paikka kotelon alapuolella, joten toinen puoli takakontista jäi vielä vapaaksi tavaroille. Edellinen subbari vei koko takakontin, kun vahvari joutui olemaan vieressä, joten tavallaan tämä hökötys isommasta koostaan huolimatta jättää enemmän tilaa. Pitää vielä liimata kansi kiinni, ja laittaa johdot nätimmin. Lopuksi päälystää kankaalla ja liimata putki. Mutta josko näillä saisi taas vuoden mukavia kilometrejä.
     
    Pikku vikaa öljynvuodon lisäksi on, tuntuu edelleen tiputtelevan jäähdytysnestettä, veikkaus vanhassa viassa eli radilla joku vuoto, joka aktivoituu kun lämmöt nousee yli 90c ja paine radissa kasvaa. Nyt talvella syönyt jäähdytysnestettä hyvin harvoin, mutta aina silloin tällöin paisari mystisesti puolityhjä.
     

  2. Like
    minapamina got a reaction from Laza in Mini R53 ropausta   
    Kovin on hiljaista, tuli ostettua vakio radi nissenssiltä. Parkkiksella hommaan meni n. 2h siivouksineen, jos pitäisi tehdä uudestaan, varmasti vähemmän. Vanha radi oli ulkoisesti aika hajalla, pari alinta riviä oli selkeästi kaarella, joten varmasti halki ja jotain vuotoa. Radi kanssa käytännössä tyhjä nesteestä.
     
    Radin vaihdon jälkeen koeajoa, jonkin verran valkoista savua puski pakoputkesta, toki talvella mini tekee sitä muutenkin. Pitää toivoa, että kannen tiivisteet ei ole menneet rikki rikkinäisen radin kanssa. Lämmöt ei ole nousseet punaiselle, mutta jos lämmöt mitataan nesteestä ja nestettä ei ole, niin eipä ne nousekkaan vaikka kone kävisi kuumana.
     




  3. Like
    minapamina reacted to Jarge in Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)   
    Tämä(kin) meni autoharrastajalle joten eiköhän auto saa jatkossakin hyvää hoitoa. 
    Ensimmäinen harmaa R53 meni ladylle jolle sanoin että kun luovut niin tarjoo mulle. Tarjosi, ostin, huolsin ja ajoin sillä yhden kauden ja myin sen autoharrastajalle jolla se on edelleen.
    Valkoinen on myös samalla omistajallaan ja siirtynyt käyttöautosta harrasteautoksi ja saa jatkokehitystä säännöllisesti.
    Oisko aito JCW sit nexti leveli. Sit 2025 tai 2026 kesäksi 😁
  4. Like
    minapamina reacted to AlexB in R53 pakosarjaa + putkia   
    Laittelin viestiä aikoinaan Malian supporttiin ja ne sanoivat, että tuo sport olisi vähän maltillisempi kuin tuo race
  5. Like
    minapamina got a reaction from next in Mini R53 ropausta   
    Testasin kanssa uudella ekana vedellä että aukeaa- ja sehän aukesi. Ei muuta ku koneeseen ja palikat kiinni. Ohivirtausventtiiliä (se pieni reikä(?)) ei saanut kuin yläviistoon, alaspäin laitettuna ei saanut  edes laitettua paikalleen. Alkuun lämmöt nousi johkin 103c huitteille, en osaa sanoa olisko miten noussu vielä. Painoin vähän kaasua vapaalla että pumppu sai kierrätettyä vettä paremmin, ja lämmöt tippu lähes välittömästi 70c. Sitten testiajolle, ja lämmöt asettu aika kivasti siihen 90c tienoille. Jossai kohti nousi paikalla ollessa 105c, mutta siinä vaiheessa tuuletin lähtee käyntiin, ja lämmöt alta 100c.
     
    Ohan toi aika uskomatonta, että lähes uus osa heti paskana (eikä siis DOA, kerta toimi ekat 500-1000km).
     
    Saa nähä kauanko saa ajella ilman remppoja, ainaki nyt on näennäisesti auto kunnossa, ja popit kunnossa. Tuli myös hommattua Hertzin pieni vahvari ja 12" suljettu pikku subbanen takakonttiin. Ei nyt mikään megarämisyttäjä, mutta passaa omaan kuunteluun juuri hyvin.
  6. Like
    minapamina got a reaction from next in Mini R53 ropausta   
    Ja paskanahan se vaikuttais olevan, oli kiehuvassa vedessä, mutta en ainakaan itse näe edes pientä avautumista, saati sitten "kunnollista":

  7. Like
    minapamina reacted to next in Mini R53 ropausta   
    Ja kun nyt luin uudestaan niin sulla taitaa olla vanha vesipumppu siellä käytössä eli sen siipi esimerkiksi rikki nyt.
    Enemmän epäilen että et vaihtanut niitä öljyjä kuin itse remmin etupäästä ja peräpään vesipumpun välitys jäi vanhoille öljyille/ tyhjäksi jos vuotanut ja se siellä söi nyt rattaat sileäksi eikä siksi vesipumppu pyörii enää mukana.
    Remmiä esiin ja perästä rattaat esiin. Jos sököt niin joko ostaen uudet jos noita sai enää Briteistä diy settinä tai sitten pumpun poisto ja tilalle Davies Graigin sähköistä vesipumppua.
  8. Like
    minapamina reacted to next in Mini R53 ropausta   
    Mulla oli tossa yksi tapaus missä oli tosiaan akseli mennyt mutkalle abaut kesän ajelujen jälkeen. Noissa on kuitenkin laatu heittelyä jonkin verran.
    Helppohan toi termari on testata että se aukeaa. Kiehuvaan veteen vain pihdeillä niin näkee sen jos se lähtee aukeamaan. Testaisin tuon niin ei tule turhaan arvailua ja vaihtoa ilman että vikaa löydetty.
    Seuraavana tarkistaisin että se vesipumppu pyörii siellä edelleen eikä ne rattaat sökönä nyt sieltä sen välityksestä jostain syystä.
    Toinen on toi kenno jos se olisi täynnä nyt jotain eikä sen takia kierrä mutta se on aika epätodennäköistä.
  9. Like
    minapamina reacted to Esko in R53 vaiko R56   
    Ehkä alle 10k budjetilla katsoisin kyllä mielummin R53:sta, että saa hyvän yksilön. Itellä ollut R53 Cooper S pari vuotta ja R56 JCW nyt kolme vuotta.  Molemmissa autoissa oli jotain rustattavaa kyllä, että ongelmattomia ei ole kumpikaan. R56:ssa ongelmakohteet selkeästi enemmän moottoripainotteisia, kun R53:ssa oli vikaa laajemmin.
    R53:ssa ei toiminu ilmastointi, vuoti öljyä useasta paikasta, ohjaustehostimen puhallin oli rikki. Takaluukku ja takavaimentimet alkoi ruostumaan jne. 
    Pari ekaa vuotta oli huolettomia R56:lla. Nyt laitettu vuoden sisään uudet etuiskarit, jakopääsarja, venttiilivarrenkumit, vesipumppu, termostaatti ja vesipumpun ja termostaattikotelon välinen yhdysputki. Vesipumpun ja periaatteessa termostaatinkin vaihdoin turhaan, kun vika oli tuossa yhdysputkessa, mutta nekin nyt uusittu. Vielä pitäisi suuttimet jossain kohtaa uusia ennakoivasti (viallinen suutin polttaa reiän mäntään). Edellinen omistaja oli autoon jo vaihdattanut korkeapainepumpun mikä on kanssa kuluva osa ja vaihtoon saa varautua!
    Ajoltaan R53 ja R56 on hyvin samanlaisia. Sisusta R56:ssa selkeästi modernimpi. Molempien moottoreiden luonteesta tykkäsin ja eritoten R53:n ahtimen vinkuna oli kiva. Automaatti kyllä omasta mielestä tappaa ilon Ministä. Parhautta juurikin kiihdytellä 2-4 vaihdevälejä ja mutkateillä ajo, niin ei siihen yhtälöön mikään arpova kuminauha-automaatti istu. Tietysti jos auto ostetaan maidon hakuun kaupasta, niin varmasti automaatti vaivaton ratkaisu. 
     
    Yhteenvetona päätyi kumpaan korimalliin tahansa, niin aivan varmasti joutuu remppaamaan molempia ja molemmat tuo ilon naamalle varsinkin vähän viritettynä.
  10. Like
    minapamina reacted to Micke in Viritetty Mini R53 '04   
    Jos ei mene auton kanssa niin sitten myyn sen erikseen. Mutta siinäkin tapauksessa sille on jo ostaja.
  11. Like
    minapamina got a reaction from Igor in Mini R53 ropausta   
    Jotenkin (tm) kaveri sai sen irti, sanoi modanneensa eilen tehtyä työkalua lisää, pääasia että irtosi. Samalla laitoin LUKin kytkinpaketin ilman massapyörää tilaukseen, massapyörä näytti olevan vaihdettu joku 6v sitten, ja kunto ihan jees - kytkimestä ei mitään kuitteja.
  12. Like
    minapamina reacted to Igor in Mini R53 ropausta   
    Ei osaa flex fuelia... tai no, voihan polttoaineensyötön säätää ikäänkuin etanolin ja bensan puoleenväliin, jolloin ecu kyllä hanskaa loput. Itse olen ajellut lähinnä pelkällä viinalla, ja vaihtanut ecuun softan jos viinaa ei ole ollut saatavilla (esim. Lapissa tai Saksassa).
  13. Like
    minapamina reacted to pulla in R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)   
    Viimeiset kuvat vielä reiästä.



    Siihen loppuu reikien katselut.
  14. Like
    minapamina reacted to next in Mini Cooper S R53 uusi moottori?   
    Täytyy vain huomioida että noihin hintoihin pitää lisätä uusi käytetty motti. Tosta nykyisestä jää osat vähiin mitä voi käyttää niin ei ne ota tosta edes osia kun pistää niille kuvat 😉
  15. Like
    minapamina reacted to Igor in Mini R53 ropausta   
    Ihan vakio-ECU mulla on vielä toistaiseksi. Itse olen säätänyt Bytetronikilla, mutta kuulemma onnistuu nykyään säätää ilmankin jos on tarpeeksi pellepeloton. Chip-Tuning Riihimäellä osaa tuon homman myös. Bytetronik on aika hintava (yli $600), mutta kun muuttaa sillä Minin kulkemaan E85:llä, niin sen hinnan säästää helposti alle 10 vuodessa. 😄 
    Plug'n'play ECUt on hinnaltaan siinä 1,5k€ molemmin puolin, ja yksikään niistä ei käsittääkseni tue OBD2:hta, eli katsastuksessa voi tulla sanomista.
  16. Like
    minapamina reacted to Igor in Mini R53 ropausta   
    Vaikea sanoa, riippuu vähän siitä haluaako säilyttää ns. normaalin ajettavuuden. Itse menin suoraan päätyyn asti, ja laitoin Catcams 469:n, joka vaati aika paljon säätöä, että sen sai käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Siltikin se satunnaisesti sammuilee tyhjäkäynniltä täysin varoittamatta, tai nikottelee kun lähtee paikaltaan liikkeelle. Ja kylmänä käynti on muuten vaan ailahtelevaa. Vakio-ECU ei oikein taivu kaikkeen mitä tuo vaatisi.
  17. Haha
    minapamina got a reaction from next in R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)   
    En tiedä miksi, mutta "Reikä lohkossa ainakin. Tutkitaan löytyykö muutakin." sai aikaan pienen hymähdyksen. "pikku vikoja, katsotaan onko mitään muuta" 😄 Toivottavasti saat vehkeen kuntoon, voi olla että omat seikkailut kannen kanssa on pientä tähän verrattuna.
  18. Like
    minapamina reacted to MikaJ in Mini R53 ropausta   
    Mäntä tosiaan ylös niin että on venttiilit kiinni puristustahdissa. ei sillä väliä vaikka sinne alumiinisilppia sylinteriin tippuu, paineilmalla pois puhaltelee sen sitten. Alumiini on pehmeää kamaa, erittäin epätodennäköistä että mitään jälkeä mihinkään tulisi vaikka löisi koneen käyntiin niin että siellä sylinterissä olisi vielä joku jämä alumiinilastu.
  19. Haha
    minapamina reacted to next in Mini R53 ropausta   
    Mä korjasin ton meidän paikallaan. Mäntä yläasentoon vain ja siitä. Meni ehkä Kolme tuntia koko hommassa kun jouduin useamman kerran helicoilin onkimaan takas sylinteristä.
  20. Like
    minapamina reacted to MikaJ in Mini R53 ropausta   
    Ei mikään harvinainen homma oo että menee tulpan kierteet kun on löysällä. Ei tartte ees kantta ottaa irti jos ei halua. Reijän poraus helicoil/tms kokoon ja irtokierre paikalleen. Oikein tehtynä kestävämpi kuin alkuperäinen kierre.
  21. Like
    minapamina reacted to next in Mini R53 ropausta   
    Mä korjasin itse helicoililla vaimon avo Cooperin koneen mutta voi olla että kun on sen verran löysä teholtaan niin se siellä kestänyt.
    Kun sulla tää s malli niin sanoisin että kansi ylös ja koneistamolle korjaukseen niin tulee hyvä.
    Näistä tuntuu tulpat kiertyy auki jostain syystä osasta malleja vaikka sen kiristää oikealla momentilla.
    Omasta ässästä kiristin nyt keväällä ja siihen edellinen huolto tehty liikkeen toimesta 17 tonnia ja vuosi sitten. Kaikki tulpat ei ollu momentissa. Vaihdan ne uusiin nyt samalla kun vaihdan sen pienemmän rullan remmiin tässä keväällä.
  22. Like
    minapamina reacted to Kirurgi in Mini R53 ropausta   
    Toi on ihan kiva näpräily toi alatukivarsipuslat. Juntturassa saattaa joku paikka olla mut jos ei oo pakko saada seuraavaksi päiväksi ajoon niin ok homma. Onnistuu hyvin etukelkka paikallaan mutta joku työkalu on hyvä olla millä niitä puslia vääntää ulos ja sisään. Ja puukkosaha millä irrotella rippeitä.
    Mä vaihdoin kans öljypohjan tiivisteen vain huomatakseni että vuoto olikin siinä lohkon päätylevyssä missä on öljypumppukin. Siinä sellainen pitkä tiiviste. Googlesta löytyy "BMW MINI One Cooper S JCW Timing Chain Cover Gasket & Seals R53 R52 R50 Gen 1" kitti jossa esim. noi kaikki tiivisteet siihe päätyyn. 

  23. Like
    minapamina got a reaction from Igor in Mini R53 ropausta   
    Katsastus tässä kuussa, joten viime viikonloppuna pientä laittoa sitä varten. Takaluukun kahva oli irronnut ja roikkunut johdon varassa, sillä kiinnitysreiät oli sen verran ruostuneet ja laajenneet, että ei pysynyt kiinni. Vähän ruuvien ja vastakappaleiden uudelleenjärjestelyä, niin saatiin kahva pysymään kiinni - ainakin toistaiseksi. Uutta luukkuahan tuo pidemmällä aikavälillä kaipaisi.
     
    Toisena hommana jarrujen kulumissensoreiden juottaminen. Edelliset kulumisanturit kului rikki palojen mukana, ja muovi osa suli epämääräiseen muotoon. Poikkastiin poikki, ja kolvattiin ja sukitettiin anturit niin, että muodostaa taas suljetun piirin, enää ei varoitusvalo pala nopeusmittarissa.
     
    Isoimpana hommana flektin 1. nopeuden korjaus - vielä ei ole tullut huomattua näillä kylmillä keleillä toimintaa, mutta eiköhän se toimi. Minille tyypillisesti vaati etupään huoltomoodia. Oppikirjan mukaan koko radi olisi pitänyt irrottaan, mutta irrotettiin vain letkut ylhäältä ja onnistuttiin saamaan tarpeeksi rakoa termostaatin irrotukselle


    Yksi johdoista oli katkennut poikki

    eikä vastus/termari ollut myöskään priimakunnossa

    Noh, osan vaihto uuteen, ja sukkaa kolvausten päälle, ainakana ei polttanut sulakkeita

    Seuraavaksi vuorossa varmaan öljypohjan tiivisteen vaihto, josko jeesaisi öljyn vuotamiseen. Lisäksi tuli ostettua jakoketjusarja, välillä kilisee niin varmaan voisi kokeilla kiristimen vaihtoa. Lopuksi vielä 3d-printatun CAI:n asennus, niin alkaa tulemaan hyvä. Sitten pitäisi enää tehdä jotain korin ruosteelle, joka on melkeen joka paikassa 😄
     
  24. Like
    minapamina reacted to Igor in Edullisesti vähän lisää tehoa? R53 Cooper s 2005   
    Nää samat horinat varmaan löytyis niistä edellisistä softatuunausketjuista, mutta koitetaan kerrata. 🙂
    Tollasella purkkisoftalla et saa todennäköisesti kuin liian laihalla käyvän koneen. +5hp on semmoinen realistinen lisäys mitä pelkällä ohjelmoinnin muutoksella näihin saa. Ja silloinkin puhutuaan rullilla tehdyistä custom-säädöistä, ei purkkisoftasta. Pienemmän ahtimen rullan kanssa custom-säädöillä saattaa tulla isompikin lisäys, kun vakiosofta ei kuitenkaan natsaa siihen järin hyvin.
    Orkkis puolapaketti on parempi kuin toi MSD, joten pienen lisäyksen saatat saada kun vaihdat sen.
    Katalysaattorin poistoa en suosittele jos et tykkää ajaa kuulosuojaimet päässä. Avarampi pakosarja parantaa hengitystä ainakin muutamalla hevosella, toimii hienosti vakiokatin kanssa. JCW:n kannella ei mitään ihmeitä saa aikaiseksi, siinä on vain aavistuksen isommat pakokanavat. Todennäköisesti halvempaa teettää vakiokanteen muutokset (porttaus, isommat venttiilit), ja saa taatusti enemmän tehoa. RMW:n kannella lisäys on 25-30hp, veikkaan ettei jonkun täkäläisen pajan tekele tuosta paljoa jää.
    Ylivoimaisesti helpoin ja halvin keino saada R53:een lisää tehoa (siis ahtimen rullan jälkeen) on vaihtaa nokka-akseli. Toki niissäkin voi mennä ns. pitkäksi, jolloin joutuu vaihtamaan softaa ja suuttimia ettei koneelta lopu aine kesken, tai että ne ylipäätään käy tyhjäkäyntiä, mutta on myös vaihtoehtoja jotka toimii vakiosoftalla.
    E85:llä tehonlisäys vaatii custom-softaa, ja sitten on ajettava vain E85:llä. Ellei hommaa Bytetronikkia ja vaihda softaa aina tarpeen vaatiessa. Tai standalone ECUa jolla kärrystä saa tehtyä flexfuelin. 10% lisäys lienee mahdollisuuksien rajoissa.
  25. Like
    minapamina reacted to MikaJ in Mini R53 ropausta   
    Jos etujarrujen mäntä kasvaa 48mm->54mm tarkoittaa se karkeesti sitä että ne vaatii 30% enemmän nestettä samaan liikematkaan. Ei tuo ihan älytön ole, todennäköisempää on se että siellä on ilmaa abs-yksikössä kuin että tuosta aiheutuisi selkeä polkimen lisäliike. Jos siellä abs-yksikössä on ilmaa niin se vaikuttaa poljintuntumaan koko ajan, ei vain silloin kun se alkaa rajoittamaan jarrujen lukkiutumista.
×
×
  • Luo uusi...