Jump to content

Edullisesti vähän lisää tehoa? R53 Cooper s 2005


pulla

Recommended Posts

Terve, edullisesti vähän lisää tehoa? Mahdotonta?

Bluefin lupailee MK1 Cooper 1.6 (170 bhp)
170 bhp > 191 bhp (+21 bhp)
210 Nm > 234 Nm (+24 Nm)
Hinta: softa+kapula 430 Eur + Verot

Jos lupauksista täyttyisi vaikka puolet...
Ja mahtaako muutettu ahtimen hihnapyörä sotkea softaa?

Onko muita mahdollisia edullisia tapoja? Vai jatkanko lottoamista.


Paksumpi lompakko, niin esim.
- JCW kansi
- Parempi pakosarja
- Virtaavampi kisakatti tai ei kattia ollenkaan
- Suuttimet Bosch 550
- GP:n välijäähdytin
- Custom ohjelmointi, säädöt, dyno
- Tulpat NGK BKR8EIX
- Alusta, jarrut...
- E85?
- Ja muuta kivaa
 

Tällä hetkellä mm.
- Milltek Catback High Flow Exhaust Systems Resonated
- Customise Modified front exhaust pipe Hi-Flow NON-Resonated
- JCW Airbox 
- ITG Pro Air Filter Performance BH-225
- KAVS Motorsport Supercharger lightweight Pulley 17%
- Supercharger FB Belt
- Valeo Performance light Single Mass Clutch and Flywheel kit
- Powerflex Performance Polyurethane Bushes
- MSD Ignition upgrade Kit MSD Ignition upgrade Kit 
- MSD high performance Coil
- MSD 8.5 superconductor Sparkplug Wire Set
- NGK BCR8ES

Link to comment
Share on other sites

Nää samat horinat varmaan löytyis niistä edellisistä softatuunausketjuista, mutta koitetaan kerrata. 🙂

Tollasella purkkisoftalla et saa todennäköisesti kuin liian laihalla käyvän koneen. +5hp on semmoinen realistinen lisäys mitä pelkällä ohjelmoinnin muutoksella näihin saa. Ja silloinkin puhutuaan rullilla tehdyistä custom-säädöistä, ei purkkisoftasta. Pienemmän ahtimen rullan kanssa custom-säädöillä saattaa tulla isompikin lisäys, kun vakiosofta ei kuitenkaan natsaa siihen järin hyvin.

Orkkis puolapaketti on parempi kuin toi MSD, joten pienen lisäyksen saatat saada kun vaihdat sen.

Katalysaattorin poistoa en suosittele jos et tykkää ajaa kuulosuojaimet päässä. Avarampi pakosarja parantaa hengitystä ainakin muutamalla hevosella, toimii hienosti vakiokatin kanssa. JCW:n kannella ei mitään ihmeitä saa aikaiseksi, siinä on vain aavistuksen isommat pakokanavat. Todennäköisesti halvempaa teettää vakiokanteen muutokset (porttaus, isommat venttiilit), ja saa taatusti enemmän tehoa. RMW:n kannella lisäys on 25-30hp, veikkaan ettei jonkun täkäläisen pajan tekele tuosta paljoa jää.

Ylivoimaisesti helpoin ja halvin keino saada R53:een lisää tehoa (siis ahtimen rullan jälkeen) on vaihtaa nokka-akseli. Toki niissäkin voi mennä ns. pitkäksi, jolloin joutuu vaihtamaan softaa ja suuttimia ettei koneelta lopu aine kesken, tai että ne ylipäätään käy tyhjäkäyntiä, mutta on myös vaihtoehtoja jotka toimii vakiosoftalla.

E85:llä tehonlisäys vaatii custom-softaa, ja sitten on ajettava vain E85:llä. Ellei hommaa Bytetronikkia ja vaihda softaa aina tarpeen vaatiessa. Tai standalone ECUa jolla kärrystä saa tehtyä flexfuelin. 10% lisäys lienee mahdollisuuksien rajoissa.

Link to comment
Share on other sites

Hyvä ”bulkkisofta” on yleensä poikkeuksetta parempi kuin keskinkertainen custom rullilla tehtynä. Jos ihan viimeisiä marginaalisia yksilökohtaisia tehoja haetaan niin silloin pitää rullilla ajaa ja tehdä softa niin.

 

Tärkeintä on että se softa on kunnolla tehty, on niin paljon kaikennäköisiä ranetuksia tullut nähtyä. Ostaa siis laadukkaan softan, eikä mene halvimman hinnan perässä.

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, MikaJ kirjoitti:

Hyvä ”bulkkisofta” on yleensä poikkeuksetta parempi kuin keskinkertainen custom rullilla tehtynä. Jos ihan viimeisiä marginaalisia yksilökohtaisia tehoja haetaan niin silloin pitää rullilla ajaa ja tehdä softa niin.

 

Tärkeintä on että se softa on kunnolla tehty, on niin paljon kaikennäköisiä ranetuksia tullut nähtyä. Ostaa siis laadukkaan softan, eikä mene halvimman hinnan perässä.

Eikä näihin edes softaa kannata ostaa vaan tosiaan rullilla käyttää. Poisluettuna noi one mallit joihin saa tehoa näillä kyllä. S malliin aika turhaa ellei tosiaan käytä sitä penkissä. 

Wdynossa oma käytetty mittauksessa ja käy todella rikkaalla ennen 3500 kierrosta ja sen jälkeen meinaa mennä laihalle. Saisi vähän muokata kyllä. Harmi vain ettei onnistu ilman että ottaa viereen jonkun joka muokkaa ohjelmaa. Monesta dynosta huonoja kokemuksia niin ei haluaisi muita käyttää kun hyvän löytää. Harmi vain että sulkee silloin tietyt muokkaukset pois jos ei onnistu kyseisessä dynossa.

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Orkkis puolapaketti on parempi kuin toi MSD, joten pienen lisäyksen saatat saada kun vaihdat sen.

Kiitos kaikille kommenteista. Eli lottoamin jatkuu.

Nämä ovat jo asennettuna autossa kiinni:

Tällä hetkellä mm.
- Milltek Catback High Flow Exhaust Systems Resonated
- Customise Modified front exhaust pipe Hi-Flow NON-Resonated
- JCW Airbox 
- ITG Pro Air Filter Performance BH-225
- KAVS Motorsport Supercharger lightweight Pulley 17%
- Supercharger FB Belt
- Valeo Performance light Single Mass Clutch and Flywheel kit
- Powerflex Performance Polyurethane Bushes
- MSD Ignition upgrade Kit MSD Ignition upgrade Kit 
- MSD high performance Coil
- MSD 8.5 superconductor Sparkplug Wire Set
- NGK BCR8ES

Link to comment
Share on other sites

Mulla on jotain samanlaista osaa kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Laitatin GP:n softan. Ollut ihan hyvä minusta muttei mitään faktaa. Täytyskin käydä kaasuttelemassa ja kattoo mitä AFR sanoo niin vähä tietää. Väittävät että se olisi aika rikassäätöinen tälläsille muutoksille, "varmuuden vuoksi"-tehty tehtaalla? Kiinnostaa kyllä jos joku osaa vaikka dynolla viilata tuota paremmaksi.

Link to comment
Share on other sites

Meinasin että oleellista jos laittaa tuon JCW:n tai GP:n softan. Mutta, hmm moottoripuoleen taitaa olla, facelift R53: 

- JCW airbox, ITG filter

- Scorpionin pakosarja ja katti. Tossa extra-ulostulo omalle lambdalle

- Milltekin pakoputki

- JCW:n suuttimet 380cc/min

- 15% ahdinpyörä

- Ati 2% damper

- GP välijäähy

- M7 oil catch can

- MSD puola ja johdot

- Deatschwerks dw65v uprated fuel pump

- Kavs +10% Alternator Pulley

- jokkut tuuninkitulpat

- Detroit Tuned Bypass Valve

- GP:n softa

Toi yhen version sisusta. Näit R53sia on nyt kolme, tähän jää koukkuun niinkun noihin classikkoihinkin. Kun joku hajois kunnolla niin sais hyvän syyn kannen läpikäyntiin ja uuteen nokkaan.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Kirurgi said:

Mulla on jotain samanlaista osaa kuin alkuperäisellä kirjoittajalla. Laitatin GP:n softan. Ollut ihan hyvä minusta muttei mitään faktaa. Täytyskin käydä kaasuttelemassa ja kattoo mitä AFR sanoo niin vähä tietää. Väittävät että se olisi aika rikassäätöinen tälläsille muutoksille, "varmuuden vuoksi"-tehty tehtaalla? Kiinnostaa kyllä jos joku osaa vaikka dynolla viilata tuota paremmaksi.

JCW ja GP softissa on aika kovat sytkäennakot, ja sitten on lyöty seokset reilusti rikkaalle estämään nakutusta. Eli nimenomaan varmuuden vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Tässä lyhyesti konehuoneen päivitykset. Pidempi listaus ns. kaikesta löytyy minitorquen puolelta: https://www.minitorque.com/threads/project-drunken-master.31306/

- -17% ahtimen rulla
- Catcams '469' nokka
- RMW Jesus Head -virikansi
- OBX:n pakosarja jonka perässä alkuperäinen katti, eli ns. tomcat
- säädetty E85:lle omin käsin Bytetronik FA53:lla
- 960cc suuttimet, kun Finjectorilla ei ollut silloin sopivampia hyllyssä...

Kärry on alunperin JCW, eli suodatinboksi ja pakoputkisto on sitä sarjaa. Tehoa mitattu pyöriltä 227hv, laskennallinen koneteho 265hv. Ja koska aina pitää selitellä, niin auto oli liian matala dynoon, eikä saanut kunnolla pitoa edes liimasprayllä. Ja imulämmöt oli parhaalla vedolla yli 70 astetta. 😅

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...