Jump to content

R53 vaiko R56


Jokkeri65

Recommended Posts

Konerikkoja on myös r53 mutta siinä enemmän tehojen lisäys ja huonot huollot ehkä suurin aiheuttaja. Kiertokangen pultteja mennyt siis.

R56 vaan susimoottori. Varautuu vaihtamaan huonossa tuurissa jakopään 40-70tkm välein ja puhaltamaan joka toinen vuosi venttiilit pähkinänkuorilla niin sekin korimalli menee hienosti. 

Taisi olla myös öljynpaluussa turbolta vikoja jne jne

Molemmat kärsii tiettyjen kohtien ruosteesta suojaamattomana. Suojattuna myös esim takaluukku.

 

Itse olen kolmatta r53/52 korista ajamassa(joista kaksi edelleen mulla). En ottaisi uudempaa kun itse näitä joudun korjailemaan. Jos olisi rahaa teettää remontit niin ottaisin uudemman ja veisin laittoon kun hajoaa. 

Link to comment
Share on other sites

Itsellä R53, käytännössä kaikki mahdollinen mennyt jossain vaiheessa rikki, ja ruostetta jokapuolella. En ostaisi, jos pitäisi korjata korjaamolla, itse tekemällä säästää rahaa. Toki nämäkin yksilöitä, ja voi olla että jollain toisella vastaavia ongelmia ei ole. Joku 230tkm ajettu nyt. Kuitenkin erittäin hauska ajaa, eikä samalla rahalla saa parempaa autoa (jos korjaamista ei huomioida 😄).

 

Konehhan on R53 tosi kestävä, toki se ei tarkoita etteikö silti se huoltoa tarvitsisi, tai etteikö siinä voisi ongelmia olla.

Link to comment
Share on other sites

Pitkäaikaista kokemusta ei ole, mutta tähänasti automaatti on toiminut, kuin se kuuluisa junan vessa. Vaihtaa pehmeästi lähes huomaamatta. Rauhallisessa ajossa matalilla kierroksilla, mutta vedätettäessä korkeammilla. Vain hyviä kokemuksia toistaiseksi. Mittarissa 61 000 km vm 05 r53.

Edit: vuotava kattoluukku ja erilaiset pikkusähköviat ovat kyllä riesana.

Link to comment
Share on other sites

Ehkä alle 10k budjetilla katsoisin kyllä mielummin R53:sta, että saa hyvän yksilön. Itellä ollut R53 Cooper S pari vuotta ja R56 JCW nyt kolme vuotta.  Molemmissa autoissa oli jotain rustattavaa kyllä, että ongelmattomia ei ole kumpikaan. R56:ssa ongelmakohteet selkeästi enemmän moottoripainotteisia, kun R53:ssa oli vikaa laajemmin.

R53:ssa ei toiminu ilmastointi, vuoti öljyä useasta paikasta, ohjaustehostimen puhallin oli rikki. Takaluukku ja takavaimentimet alkoi ruostumaan jne. 

Pari ekaa vuotta oli huolettomia R56:lla. Nyt laitettu vuoden sisään uudet etuiskarit, jakopääsarja, venttiilivarrenkumit, vesipumppu, termostaatti ja vesipumpun ja termostaattikotelon välinen yhdysputki. Vesipumpun ja periaatteessa termostaatinkin vaihdoin turhaan, kun vika oli tuossa yhdysputkessa, mutta nekin nyt uusittu. Vielä pitäisi suuttimet jossain kohtaa uusia ennakoivasti (viallinen suutin polttaa reiän mäntään). Edellinen omistaja oli autoon jo vaihdattanut korkeapainepumpun mikä on kanssa kuluva osa ja vaihtoon saa varautua!

Ajoltaan R53 ja R56 on hyvin samanlaisia. Sisusta R56:ssa selkeästi modernimpi. Molempien moottoreiden luonteesta tykkäsin ja eritoten R53:n ahtimen vinkuna oli kiva. Automaatti kyllä omasta mielestä tappaa ilon Ministä. Parhautta juurikin kiihdytellä 2-4 vaihdevälejä ja mutkateillä ajo, niin ei siihen yhtälöön mikään arpova kuminauha-automaatti istu. Tietysti jos auto ostetaan maidon hakuun kaupasta, niin varmasti automaatti vaivaton ratkaisu. 
 

Yhteenvetona päätyi kumpaan korimalliin tahansa, niin aivan varmasti joutuu remppaamaan molempia ja molemmat tuo ilon naamalle varsinkin vähän viritettynä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...