Jump to content

Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)


Jarge

Recommended Posts

Edit: historian hämäriin näköjään hävinnyt alkupään viestejä mutta tässä topikissa harmaata -03, valkoiseksi teipattua -04 ja sinistä -06 Checkmate R53 Minejä laitellaan….

 

 

Wanhana (sekä iältään, että harrastusvuosiltaan) käyttöhifistelijänä Mini on tietysti tarkoitus laittaa soimaan asiallisesti. En ole koskaan tehnyt mitään näyttelyjuttuja, vaan enemmänkin huomaamattomia parannuksia, jotka aiheuttavat semmoisia "ahaa, täällähän soi kivasti" tyyppisiä heräämisiä auton kyydissä istujilta. Eli vakiosetteihin kivoja pikku parannuksia...

 

Nykyiseen laitteeseen "joku on jotain parannuksia tehnyt". Siinäpä oli taustatiedot, mitä sain auton mukana. Perus mankka ja edessä jokin Focalin erillissarja. Pärisevä sellainen. Ja midbasso soi vain oikeassa ovessa. Ja bassoa löytyy lähinnä takakaiuttimista, jotka nekin soi vähän tuhnuisesti ja yläbassovoittoisesti.

 

Siinäpä siis lähtökohta...

 

No....

Link to comment
Share on other sites

...niiin. Jokunen viikko sitten:

Tallista löytyy jotain sopivaa aikojasitten käytettynä hankittua mm. Blaupunktin Velocity -erkkasarja. Siinä on 6,5" midbassoelementit, joten ensiparannuksena vaihdan Focalin pienempien (4,5"?) midbassojen tilalle Velocityn vastaavat oviin. Samalla huomaan, että vasemman oven elementti ei ollutkaan rikki, vaan pelkästään piuhat irronneet - huonosti tehdyt liitokset, piuhat oli irronnut liittimistä. Focalit oli asennettu vähän hassusti - tai ennemminkin laiskasti, käyttäen Minin omia piuhoituksia ja sarjat oli ympätty "jatkopiuhoilla" alkuperäisiin liittimiin ja seitinohuisiin piuhoihin. Ensi steppi jäikin siis ainoastaan midbassojen korvaamiseen. Diskantteja en uskaltanut "uhrata" koska ei ollut tietoa, onko minin järjestelmässä mitään jakosuodinta ja näinollen uusikin diskantti saattaisi hyvin pian olla pärisevää sorttia...

Täytyy siis palata myöhemmin asiaan ja vetää oviin uudet piuhat ja sitten diskatit kera jakosuotimen... Siihen sitten menikin muutama viikko, ennenkuin...
 

Link to comment
Share on other sites

...koitti aika ottaa pieni askel eteenpäin. Uudet piuhat etukaittimille ja niiden veto valmiiksi takakonttiin tulevaa vahvistinasennusta varten. Ei ollut pikku juttu, ei. Piuhat on tietty mentävä nätisti eikä mitään ylimääräistä saa näkyä joten piuhat siis orig piuhasarjojen reittiä oviin...

 

post-3469-1417990646,8175_thumb.jpg

 

post-3469-1417990679,9789_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

...vähän siinä aloin kurkkia takaverhoilujen väliin et mitäs tuolla on... No, ensimmäisenä raosta näkyy kaiutin jonka edessä, verhoilun ja elementin välissä, on puristuksissa järeä kaiutinkaapeli. No, avattavahan se siis on, mutta onneksi en siinä vaiheessa tiennyt mikä proggis siitä lähtee liikkeelle. Ei ainakaan pikkuaskel eteenpäin [emoji1]

post-3469-1417990994,9029_thumb.jpg

Sivuverhoilut ei siis tosiaankaan lähde ennenkuin koko sisusta on purettu. Tästä tulikin sitten vähän isompi urakka siis...

Link to comment
Share on other sites

Joku oli tosiaan vähän asennellu. Takakaiuttimiksi oli laitettu Focalin 6x9" mutta molemmin puolin monsterivahvuinen kaiutinkaapeli oli asentajalta jäänyt elementin eteen ja oli siis puristanut elementtiä niin että se tuskin on kovin hyvin päässyt liikkumaan. Monsterkaapelit oli taas liitetty seitinohuisiin vakiokaiutinkaapeleihin, joten ajatus oli jäänyt vähän puolitiehen. Uudet kaiutinkaapelit uusine liittimineen ja kaapelien veto takapaksiin odottamaan vahvaria...

 

Sivuverhoilujen 12:sta kiinnikkeestä tasan yksi oli ehjä ja 8kpl puuttui vallan, ilmankos verhoilut oli heikonoloisesti istuvat. Huomenissa uusia nipsuja tilailemaan marmoritiskille...

Link to comment
Share on other sites

Mä en ainakaan löytänyt Motonetistä noita sivuverhoilun klipsuja. Varmaan sanomattakin selvää että niitä klipsuja kannattaa ottaa sit reilusti ylimääräsiä...

 

Mä koitin tehdä taannoin pientä äänieristystä, ja vuorasin samalla kajareiden takana olevat pellit tuplakerroksella... vaikutus meteliin oli aika marginaalinen, mutta kaiuttimien (vakiot) sointi parani selkeesti. Ei tosta toki vielä mitään wau-reaktioita saa.  ;D

 

http://img.tapatalk.com/d/14/01/31/ura5yma9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olis voinu kyllä tarkastaa tuon Motonetin mut aamulla tuli ajettua Minitiskin kautta...

 

Kädetöntä toimintaa merkkiliikkeeksi. Kirjaavat tilaukset vielä 2010 luvulla ruutuvihkoon, arvatkaa vaan oliko mun syyskuussa tehty Minihupparitilaus tullut saatikka että olis edes tilausta löytynyt tai olemassa enää.

Link to comment
Share on other sites

Joskus suunnittelin moista "hifi-parannus"-projektia...Laiskana googlettelin ko.asiasta,Ameeriikan Foorumilta(NAM) löytyi neuvoja verhoilun purkuun yms. ja ainakin Briteistä Newministuff.com valmiita sarjoja "audio upgrade".Näytti ainakin R56 kitissä olevan jakosuotimet...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Igor vihjeestä, täytyy vielä irroitella takakajarit ja vuorata kylkipelti ihan varmuuden vuoksi... Kun tota mattoo ny tuli hankittua tommonen tukkupakkaus...

Reilu puolet paksista eristetty, huomenna jatkuu...

 

Igor, oliko tuon tavaratilan eristämättä jättämisessä jokin idea? Musta kun tuntuu että suurin osa melusta tulee juuri sen kautta, toki myös takapenkin alla olevan pellin kautta. Myös akkukotelon seinämät on tarkoitus eristää niiltä osin mitä pystyy ilman akun irroitusta (laiskuus)

Link to comment
Share on other sites

Tuumasin että se takapaksin lattia on sen verran tukevaa tavaraa ettei siinä olis lisäeristyksestä juurikaan iloa. Ja se lattiaverhoilukin on kohtuu paksu. Vahvasti tuntumalla siis. :) Se takapenkin alla oleva pelti sen sijaan on todella ohutta, samoin akkukotelon seinämät. Mä eristin ton akkukotelon samalla kun vaihdoin akun, ettei vaan tulis turhaa työtä. ;)

 

Kyllähän sieltä tavaratilan puolelta tulee edelleen jonkin verran mekkalaa. Sen huomaa hyvin kun ajelee takapenkin selkänojat alhaalla, mutta taitaa noi ilmanvaihtoröörit tuolla luukun alareunassa olla siihen pääsyyllisiä. Ei niitä oikein viittis tukkiakaan...

Link to comment
Share on other sites

Ite oon eristänyt koko takapaksin. Laitoin vielä akun päälle semmosen paksumman eristysmaton jonka saa näppärästi pois jos tarttee akkua kopeloida. Minihän on kohtuu surkeasti eristetty jos laittelee soittimia. Mutta vaimentamalla saa kyllä ihan hyviä tuloksia sen suhteen että musiikki ei kuulu niin rajusti ulospäin.

Link to comment
Share on other sites

"Teippasin" sitten koko takaosan läpi, lisäksi kaikista luukuista mistä pääsi pintapeltien taakse niin löin sinnekin mattoo... Lisäksi vielä ovien sisäpintoihin. Saas nähdä tuliko Ministä Maybach mitä tulee sisämeluun. No, jos ei muuta niin hauskaa on ollut "nysvääminen" ja sormenpäät on viilloilla [emoji1]

post-3469-1418326950,935_thumb.jpgpost-3469-1418326988,0821_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tämmönen mattopaketti on kyseessä:
http://www.powerset.fi/stp_black_gold_bulk

Eiköhän tässä topikissa tule hehkutukset aikanaan... Minibach :D

 

Edit: sivuverhoilujen klipsitkin pitäisi löytyä Autokeskuksesta. Eipä tullut luvattua tekstiviestiä, mutta onneksi en jäänyt odottelemaan sitä vaan soitin osien perään kun arvelivat niiden tulevan parissa päivässä. Huomenna jos poikkeaisi Minin kotipesällä niin vkonloppuna saisin auton jälleen nelipaikkaiseksi (ja soivaksi?)

Link to comment
Share on other sites

Hyvän näköstä jälkeä, mutta aika turhaa kikkailua toi maton sovittelu noiden takapenkin alla olevien luukkujen ympärille. Ite vedin raakasti mattoa niiden yli, eikä siitä tullut bensapumpun vaihtamiseen ylimääräistä hommaa kuin parin mattopuukon vedon verran. :)

 

th_1B891886-A856-4434-A592-3F24789295E6_

 

Link to comment
Share on other sites

Tottajoo [emoji3] Luin illalla tuon sun projektitopikin läpi ja siellä oli että nastojen rapina ei poistunut äänieristyksellä - mä taas huomasin suuren eron juuri siinä. Ennen eristystä oli kuin olisi ajanut takaluukku auki. Vielä kun keksin jotain tolle metalliselle takakynnykselle ja niille ilma-aukoille. Mahdollisesti mattoo vielä luukun verhoilun alle. Minibach tästä taitaa tulla kunhan saan verhoilut kiinni...

Link to comment
Share on other sites

Nää tarvikkeet enteilee jo vanhan Blaukkarin pääsyä vahvistustehtäviin! Lisäksi vielä repsikan oveen piuhanveto ja erkkasarjan asennusta. Hyvä päivä siis tulossa...

post-3469-1418463154,2838_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kaikki takapään eristukset valmiit, samoin johdotukset etuoviin ja takakaiuttimille. Niitä kaikkia soittaa nyt Blaukkari. Verhoilut on kaikki kiinni ja ainoa tehtävä, mikä jäi lähitulevaisuuteen, on vahvistimen ja kaiutinjohtojen piilottelu pois näkyvistä. Tarkoitus on - vaikka laitteiston hankintaan ei ole kulunutkaan kuin vähän toistasataa - laittaa kaikki niin, että niitä on äärimmäisen hankala / mahdoton pölliä. Jos joku väkisin haluaa 20,- arvoisen Kenwoodin viedä kojelaudasta, niin tarpeeseen menee... Tekisi melkein mieli teipata lasiin tarra "jos faijasi ei halua ostaa sulle mopoautoon uutta mankkaa, niin ota yhteyttä, niin hommaan sulle halvan mankan - älä riko auton lasia tai lukkoja tämän soittimen takia" :D

 

Mutta tuliko Ministä Maybach - tai "Minibach"? NO TULI!!! Ei tätä usko samaksi autoksi!!! Autossa on sisällä "premiumauton" tuntua, kun on niin hiljainen. Rengasäänet vaimeni oleellisesti, ikäväkyllä vähän pakopörinätkin. Musiikilla ei tarvi jatkossa enää koittaa melua peittää...

 

Kannatti siis uhrata 90,- äänieristeisiin ja muutama ilta aikaa...

Link to comment
Share on other sites

Autosta ei kuulu musiikin soittaminenkaan ulos kuten ennen, aiemmin pienempikin volan vääntäminen antoi selkeän kuvan ulkopuolisille, mitä sielä Minissä oikein kuunnellaan. Eilen olin autossa ja väänsin volat kattoon kun vaimo lähestyi autoa. Väänsin volat pois ennenkuin tuli sisään ja kysyin kuinka pahasti kuuluu ulos? "Ai, en mää huomannu". Etuovien koko sisäpuolen, samoin kun takakaiuttimien takana olevien koteloiden matotus ei siis ole huono idea tässäkään mielessä!

 

Jos olisin kissa niin kehräisin :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...