Jump to content

Jargen Mini Cooper S (äänieristys, kevythifistys, ahdinhommaa)


Jarge

Recommended Posts

Ei liity enää hifistykseen eikä eristykseen mutta ei viitsi avata uutta topikkia...

 

Hommasin sattuman suosiollisella avustuksella Azevin A:t 8x17" et 38 jotka oli kyllä erityisen masentavassa kunnossa (osa on vieläkin). Netin selailun perusteella nämä pitäisi olla mahdutettavissa joten into piukeena fiksailen kesäkiekkoja...

 

Tänään pääsin pitkällisten kiillottelujen ja hiumisen jälkeen suihkuttelemaan Car-Repin RubberCompit keskiosiin ja alustavasti vaikuttaa oikein hyvältä. Saa vähän intoa loppujen työstämiseen....

 

487847c4fd125070b62e2f9dddf02133.jpg

Link to comment
Share on other sites

Auto on myös saanut etuakselin takimmaisiksi pusliksi (juu, ne tyyppiviat) Powerflexit ja 'samalla' asennutin H&R -30mm jousisarjan. Vetely loppui ja ajoltaan enemmän omaan makuun (jämäkämpi). Madallus on kyllä harmillisen pieni mutta tällä mennään...

Link to comment
Share on other sites

Oliko tommonen 4,5 neliön eristepaketti passeli, vai jäikö yli/vajaaksi? Pitäs itekin tehdä sama setti r53:n viikon päästä, ja pitää ostaa tarvikkeet ekana kun paja on niin korvessa. Mites muuten tuo hifistys, löytyykö tuolta vakiona jakosuotimia, jos ei oo mitään harman & kardon lisävarustepoppiksia. Pitäs kaiuttimet vaihtaa ja vahvistin kanssa laittaa, niin vähän mietityttää mihin niitä jakosuotimia tungen.

Link to comment
Share on other sites

Oliko tommonen 4,5 neliön eristepaketti passeli, vai jäikö yli/vajaaksi? Pitäs itekin tehdä sama setti r53:n viikon päästä, ja pitää ostaa tarvikkeet ekana kun paja on niin korvessa. Mites muuten tuo hifistys, löytyykö tuolta vakiona jakosuotimia, jos ei oo mitään harman & kardon lisävarustepoppiksia. Pitäs kaiuttimet vaihtaa ja vahvistin kanssa laittaa, niin vähän mietityttää mihin niitä jakosuotimia tungen.

Materiaalia jäi yli vajaa puoli pakettia. Ne on tarkoitus autoon vielä hukata kun saan inspiraatiota. Esim. takaluukun sisään vielä, ja sitten etuosaan on tarkoitus laittaa vielä lisäeristyksiä.

 

Omaani oli joku jo laittanut (tosin ihan päin seiniä) parempia elementtejä, mutta melkein väittäisin, että jätät auton omat komponentit omaan arvoonsa ja vedät kaikki kaapelit ja käytät jälkiasennuskomponentteja. Auton omat kaapelit on niin sairaan ohuita, että ei niitä kannata käyttää, mahdolliset jakosuotimet on todennäköisesti kehnosti tehoa kestäviä, joten ei niitä kannata suunnitella käyttöön.

 

Etukaiuttimien jakosuotimet saa olla melkoisen isotkin, siellä ovipahvin ja ovipellin välissä on erittäin hyvin tilaa muutamassa kohdassa, takakaiuttimien paikoilla on myös väljää, jos sinne erillissarjaa suunnittelet (siellä on 6x9" elementille tehtaan puolesta paikat).

 

Vahvistimelle RCA-kaapelin veto on hiukan haastava, jalkalistan alla on kyllä tilaa, mutta penkki kiinni asennettaessa kynnys ei pääse kovin väljästi aukeamaan. Käytin läpivedossa kaiutinkaapelia.

 

Kysy lisää, kun tulee juttuja eteen, homma on aika tuoreessa muistissa itsellä :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. :) Ostin auton pari päivää sitten, ja siinä on täysin alkuperäinen äänentoisto. Noh, kun todennäköisesti osaat suorilta vastata, niin meniskö esim. tämä: http://www.fanaticaudio.com/shop/65-tuumaa/hertz-esk-165-5/ setti paikalleen heittämällä? Tai lähinnä, että käykö diskantit paikalleen. 6.5" pitäs ainakin oviin sujahtaa.

 

Itelle pitäs kanssa ostaa ennen sitä noita verhoilun klipsejä, ja lisäks ovenkahvan avausmekanismissa on sisäpuolella jotain vikaa. Jää kahva välillä puoleen väliin auki, ja pitää kädellä auttaa se alas. Onhan siinä kaikkea muutakin pientä, mut onneks lähinnä ulkokuoressa.

 

Mites muuten, onko autosoittimella äänenlaadun kannalta paljon merkitystä? Mietin vaan, kun ominaisuuksiltaan joku 100e perussoitin piisais mulle, mut en oo autohifeihin perehtyny enää vuosikausiin niin ajattelin et onkohan niissä ääni sitten paljon huonompi?

Link to comment
Share on other sites

Tuo Hertzin sarja on tod näk ihan passeli. Diskantille on alkuperäisenä asennuspaikkana sen irrotettavan ritilän alla semmoinen kuppi, missä orig. diskantti on kiinni. Tein itse uuden tarvikediskantin ympärille vaahtomuoviteipillä (semmonen n. 1mm vahva teippi) kauluksen, joka sitten mahtui napakasti sinne kuppiin. Kauluksessa olevan diskantin kun puristeli kuppiin niin hyvin on pysynyt paikallaan, eikä resonoi.

 

Itselle jouduin tekemään kunnollisen 6,5" elementin asennusta varten asennuskehyksen, johon elementti sitten tulee kiinni. Tämä sen vuoksi, että alkuperäinen elementti ei ole läheskään niin isolla magneetilla varustettu ja tuommonen erillissarjan magneetti ottaisi alaslaskettuun lasiin kiinni. Kaulus/korotusrengas on n. 30mm korkea (ulkomuistista), ja se mahtuu juuri passelisti verhoilun väliin niin, ettei mitään erityisiä kiinnityksiä tarvi lähteä veistelemään.

 

Takasivuverhoilujen kiinnittäminen vaatii muuten harjottelua, osta vähintään yksi ylimääräinen setti, itse en uskonut varotuksia ja harjoitellessa tuhosin muutaman klipsin ja kun varaklipsejä ei ollut heti, niin jäänyt hakematta.

 

Soitin mulla on mallia äärimmäisen perus. Soittimen laadulla on aika vähän merkitystä silloin, kun äänisignaali tuodaan soittimen RCA-liittimistä vahvistimelle. Jos haluat tehdä järjestelmän, missä mankasta pystyt säätämään tasoja, niin silloin soittimessa on hyvä olla 3kpl RCA lähtöjä (etu/taka/subi) ja vastaavasti vahvistin 5/6-kanavainen (tai useampi vahvistin). 

 

Perushyvin soivan Minin saa kyllä aikaiseksi, kun suorittaa tuon huolellisen äänieristyksen (huom erityisesti kaiuttimien taustat) ja korvaa etu ja takakaiuttimet laadukkaammilla seteillä ja laittaa niitä soittelemaan 4-kanavaisen vahvistimen. Ilman wooferiakin saa ihan muhkeat soundit.

Link to comment
Share on other sites

Itelle on tulossa kesäksi alle hiukan saman tyyliset Rotat, tosin 16x8 ET34: http://3.bp.blogspot.com/-yy2ew3zTFBU/TZbv0gnYOYI/AAAAAAAAChw/qMRGwRtMpDE/s1600/PC130471.JPG

Samaa luukkia juu, ei muutakuin reunat kiiltämään  8) Tulee vielä 4mm enemmän ulos!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. :) Ostin auton pari päivää sitten, ja siinä on täysin alkuperäinen äänentoisto. Noh, kun todennäköisesti osaat suorilta vastata, niin meniskö esim. tämä: http://www.fanaticaudio.com/shop/65-tuumaa/hertz-esk-165-5/ setti paikalleen heittämällä? Tai lähinnä, että käykö diskantit paikalleen. 6.5" pitäs ainakin oviin sujahtaa.

 

Mä laitoin itelleni tämän setin: http://www.hifitalo.fi/hertz_esk165l-5Käsittääkseni uudempi versio tosta sun linkkaamasta..? En hakenut mitään äärimmäistä äänenlaatua, piti vaan saada ehjät kajarit kun repsikan oven ämyri sano työsopimuksen irti. Orkkiskajarit ei ole standardikokoa, eli jonkinlaisen sovittimen ne vaatii. Mä hommasin valmiit 165mm adapterit kun en jaksanut alkaa itse askartelemaan: http://newministuff.com/front-speaker-adaptor-pods-478-p.asp  Noi on muistaakseni jotain 25-30mm korkeat.

 

Diskantit sain sopimaan alkuperäisiin irrotettaviin kehikoihin kun leikin aikani dremelillä, mutta veikkaan että toi Jargen metodi on helpompi. Jakosuodin mahtui hyvin oven sisään. Alkuperäinen jakosuodin on diskanttien yhteydessä (johdossa).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Auto on myös saanut etuakselin takimmaisiksi pusliksi (juu, ne tyyppiviat) Powerflexit ja 'samalla' asennutin H&R -30mm jousisarjan. Vetely loppui ja ajoltaan enemmän omaan makuun (jämäkämpi). Madallus on kyllä harmillisen pieni mutta tällä mennään...

Kesärenkaat vaihdettuani vahvistui epäilys että ei ihan kaikki ole vielä kohdillaan, auto alkoi 205 kesärenkailla tekemään urissa aivan käsittämättömiä ohjausliikkeitä :) Takapäässä kunnon haritus ja säädön jälkeen auto alkoi kulkea kutakuinkin niinkuin autolle kuuluu  :P 

 

Madalluskin oli sittenkin ihan asiallinen - nyt kun olen ottanyt ennen - jälkeen -kuvia.

 

Nyt sitten lähti liikkeelle se seuraava projekti - eli ahtimen vaihto... Siittä myöhemmin lisää.

Link to comment
Share on other sites

Samalla lähti talvella motarilla pyörineen kiven tuhoama puskuri maalarille, samoin kivenhakkaamille menneet takakaaret. Helmoissa olisi ollut pientä laittoa mutta niitä ei huvittanut alkaa repimään.

Link to comment
Share on other sites

05ac464cb1dff4bc97cffaa3ab74e27a.jpg

Vika oli tosiaan vesipumpun vetorattaassa, hiukan on jyrsitty versio aiheesta. Kiiros vain asianomaiselle foorumilaiselle, käytetty ehjä ratas on jo matkalla ja ahdin saa vielä uuden elämän...

 

640d43bb611899f9d27534c0dc4a6fbc.jpg

 

Tässä vähän naminamia (slurphymiö)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Nyt on jo reilu 2000km takana uuden ahtimen kanssa ja kyllähän se nyt on vaan maistunut, kun rallatusta ei enää ole mutta muu äänimaailma on entisellään. Ja nyt ei ole ollut enää sitä samaa jännitystä, mikä oli aiemmin - nyt on takaraivossa tieto, että autossa on uusi ahdin joka kestää sinne kuuluisaan tappiin saakka (tulen vaihtamaan liemet jatkossa säntillisesti).

Maalari onnistui puskimen ja lokarin helmamuovien maalauksessa, sävyeroa ei ole ja nyt on fiksu pinta niissä. Uudet sumuvalot tuli myös, nyt alkoi vanhat vilkut näyttämään kuluneilta, täytyy ensihätään tarjota vähän myllyä ja vahaa niille...

Öljynkulutus on melkein kokonaan loppunut, kun vaihdoin tuntemattomasta öljystä (edellinen oli vaihdattanut) Castrolin Magnateciin. Nyt ollaan n. 1,5dl / 1000km tasolla.

 

Syyskuun puolenvälistä on tullut (k)ilometrejä 24tkm, jokaikinen erittäin nautinnollisia. Ei mukavuuspainotteisia vaan hauskuus! :)

Sitten kun harrastaminen taas napostelee, niin vähän myllyä ja paljon vahaa, ohjaustehostimen putsaus ja ohjauspylvään nivelien naksumisen poisto ja tietty voisi loput äänieristysmatot hukata auton etuosaan... 

Link to comment
Share on other sites

Tässä kesän lookki, vihdoinkin! Okei, myönnetään että auton toinen puoli on vielä noilla vanhoilla mutta huomenna sinnekin valmistuu samanlaiset... Kommentointi avattu!

df0215103bb3af20d4230c0c9a47ff14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Saiko vanhasta ahtimesta vielä kalun, ja hommasitko uuden mistä? Tänään jäi tienvarteen hirveen kolinan saattelemana.. Joku apulaite ilmeisesti, yhtäkkiä vaan alko tehot katoomaan. Auto nyt pajalla, pitää huomenna availla. Ei olis yllätys, jos olis ahdin korkannu.. :D

 

Niin, ja komeet vanteet! Pitäis itekin vaihtaa, ku alla orkkis 16". Onneks en kerinny ostaa, ku näköjään rahoille parempaakin käyttöä..

Link to comment
Share on other sites

Saiko vanhasta ahtimesta vielä kalun, ja hommasitko uuden mistä? Tänään jäi tienvarteen hirveen kolinan saattelemana.. Joku apulaite ilmeisesti, yhtäkkiä vaan alko tehot katoomaan. Auto nyt pajalla, pitää huomenna availla. Ei olis yllätys, jos olis ahdin korkannu.. :D

 

Auts. Oliko hihna vielä ehjä?

Link to comment
Share on other sites

Saiko vanhasta ahtimesta vielä kalun, ja hommasitko uuden mistä? Tänään jäi tienvarteen hirveen kolinan saattelemana.. Joku apulaite ilmeisesti, yhtäkkiä vaan alko tehot katoomaan. Auto nyt pajalla, pitää huomenna availla. Ei olis yllätys, jos olis ahdin korkannu.. :D

 

Niin, ja komeet vanteet! Pitäis itekin vaihtaa, ku alla orkkis 16". Onneks en kerinny ostaa, ku näköjään rahoille parempaakin käyttöä..

Kauheella äänellä mun ahtimesta meni se vesipumpun ratastus, sen verran se mennessään jarrutteli, että tuntui että ahdot olis hävinnyt. Sen jälkeen jonkun ajan päästä äänet katos kokonaan, ahdot palasi mut vesipumppu ei enää pelannut vaan uhkas keittää (onneks huomasin ajoissa).

 

Ahdin on kunnostettavissa, sain hommattua siihen rattaat, öljyt pitäisi vain tilata ja laittaa. Voidaan alkaa tekemään siitä diiliä, jos ahtimesi on kaput. Omani tilasin ihan marmorilta, sh. 1580,- ja pienen rabatin sain siitä.

 

Vanteet oli melkoinen proggis, ne oli kanttari-ihottumalla pilatut, tosi huonokuntoiset (onneksi täysin suorat). Joku 1pv per vanne niiden nysväämisessä meni, mut nyt niistä onkin kiva nauttia, kun on itte tuunatut. Ei tuo dippi nyt pro ratkaisu ole, ehkä ensi talvena vien ne maalarille...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Autossa on niin paljon noita kiiltäviä osia, että niiden kaikkien poistaminen on puolimahdotonta (peilit, takapaneeli, s-ritilät kyljissä, oven kahvat, valojen kehykset) joten niihin täytyy vaan tyytyä. Ehkä peilit vois kieltämättä koittaa "dipata" tuolla valkoisella kun sitä jäi vanteista yli... 

 

Vanteista halusin juuri edellämainitun takia kiillottaa nuo reunat, mätsää vähän nuo vanteet auton kromiosien kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...