Jump to content

R53 - Traktorimainen ääni ja osat asfaltille konehuoneesta (edit. uusi kone tulossa, mitä ottaa huomioon)


pulla

Recommended Posts

Kiitos vinkeistä, pitänee viikonloppuna tarkemmin tutkia.

Kilometrejä mittarissa n. 110 900 km

Kävin viime torstaina vaihdattamassa kesärenkaat ja sieltä lähtiessäni hieman rätisi/kolisi ja muutaman kerran kuului traktorimaista ääntä. Ajattelin että sisälokasuoja lähti vaihdon yhteydessä hieman irti ja rämisee, kotipihassa koitin ja olihan se löysällä. Lauantaina hieman autoa pesemään ja matkalla välillä äänet kuului taas. Pesun yhteydessä sisälokari kunnolla kiinni oli lähtenyt "alakolosta" hieman ulos. 

Rauhallista iltalenkkiä pesun jälkeen. Välillä piti ääntä ja välillä ei. Mutta tuntui että tehoja olisi välillä hävinnyt ja alkoi pitämään räminän lisäksi hieman enemmän traktorimaista ääntä sekä öljynpainemittari Chrono:ssa alkoi liikehtiä oudosti. Auto parkkiin, ei varoitusvaloja, obd kiinni ja skannaus Torque Pro:lla parkissa sekä ajossa, ei mitään. Rauhassa keula kohti kotia ja äänet voimistuivat ja kurvasin heti seuraavalle parkkipaikalle ja kolahdus sekä hieman höyryä (Yläkuvat p-paikalta). Jouluvalot mittaristoon ja Torgue antoi vikakoodit:
P0335: Crankshaft Position Sensor A Circuit...
P1238: Fuel pump secondary circuit fault | Turbocharger flow fault | Flow too high | Cyl.2 -Fuel inj. CIrc | Flow fault | AFS plausibility...

Hinurilla potilas kotipihaan. Moottoriöljyt tarkistin ja sitä on. Öljyä ei ole vuotanut pihaan, mutta jäähdytysnestettä tiputtaa.

kollaasi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vesipumpun rattaat lähti kävelemään, repi mennessään varmaan kotelon auki jne jne. 

Edit: tällä meinaan remmiahtimen käyttörattaita siellä takana millä se siirtää sen vedon sille vesipumpulle.

Noin äkkiseltään kuunneltuna siis tuosta. Ainoa mistä voi meteliä kuulua ja vedet tulla ulos kun ne rattaat menee palasiksi.

Link to comment
Share on other sites

Pitää alkaa ainakin metsästämään "uutta" lohkoa tai moottoria tai moottoria ilman apulaitteita ns. facelift mallista Q3 2004 >.
Moottorin koodi taitaa olla tuo: W11B16A? Ja onko JCW moottorille (11/2005 >) eri koodia missä olisi valmiina kansi ja esim. suuttimet? Softan siihen sitten voisin ehkä löytää.

Link to comment
Share on other sites

Torista haet sen 750€ koneen missä pyörähtänyt kiertokangen laakeri. Siitä saat osat uuden rakentamiseen.

 

Autoharrastajana nää on näitä juttuja mitä sattuu. Ainoa mikä itsellä tulisi eteen olisi kun on ainoa käyttöauto itselläni. Harrasteautolla ei kaikkea saa tehtyä kun vain kaksi paikkaa siinä.

Link to comment
Share on other sites

Miekii katoin tuota tarkemmin, onko tuo siis kampura, mikä näkyy? Kiertokanki lähteny kävelee, ei tuolla enää mitään tee. Kaikki paskana. Kiertokanki jossain sisällä solmussa, kampiakseli melko varmasti vähän vääntyny kans. Mäntä vielä lyöny venat mutkalle. Niin sanottu "täystuho".🤯😵 Se traktorimaisen äänen ilmestyessä pitäs heti lopettaa ajaminen, kertoo just kiertokangen laakeri ongelmasta. Ite oon oppinu kuuntelemaan moottoreita kantapään kautta.

Link to comment
Share on other sites

Turbokoneessa tuommonen ääni tarkoitti heti, että kohta on joku mäntä hajalla. Vaparissa kiertokangen laakerivikaa ja kohta menee kone jumiin.

Link to comment
Share on other sites

6 tuntia sitten, pulla kirjoitti:

Nyt tietää sitten seuraavalla kerralla lopettaa ajamisen heti.

Onko ihan normaalia että tuolla on öljyä?
image.thumb.jpeg.d251960c65d7f6483a3132e4ce6402be.jpeg

Ainahan ajo pitää lopettaa samantien ja tutkia. Minin kone huohottaa tunnetusti niin aika öljyinen toi normisti on.

Näitäkin on jotka starttaa vielä vaikka kone jumahti, sitten ihmetellään kun kannesta on venttiileitä kasassa ja jopa männässä voi olla reikä kun se nokka ketju tai hihna onkin ollut poikki ja sitä on menty vähän veivillä pyörittämään "ei lähde juu käyntiin".

Noh siis aina noita sattuu. 

En ole miniin törmännyt kuin näihin pyörähtäviin kiertokangen laakereihin joka tuttua autosta kuin autosta jos ajetaan öljyt vähissä.

Sanoisin että jos virittää mitä autoa vain niin nämä on mahdollisia. 

 

Mun faijan Peugeot 207 sport diesel vuosimallia muistaakseni 2007. Mittarissa oli 185tkm, täysin vakio 115heppainen.

Motarilla onnibussista ohi. Antaa soitella ihan rauhassa, jonkun ajan päästä taustapeiliin katsominen. Oho öljyinen savu perässä. Ei mitään muuta ääntä tai vikaa.

Hyvinkään ramppiin nousu ja kytkin pohjaan niin kone sammui. 

Tutki ympäriinsä ja perässä tullut öljyvana.

Koitti pyörittää konetta, täysin jumissa.

Kolmosen veivi oli tullut morjenstaa ulos.

Vaihdettiin romikselta 8tkm ajettu Citroenin peruskone muut osat omasta autosta.

Tutkin koneen samalla kun tappelin yhden suuttimen irti ja mitään muuta vikaa en löytänyt kuin kiertokangen toinen pultti oli auennut jonka jälkeen katkaisi sen toisen sitten juuresta poikki.

Näitä sattuu toisinsanoen.....

Link to comment
Share on other sites

En vielä ikinä ole nähnyt kiertokangen katkeavan tuolleen, vanhoissakin pultit poikki ja kanki vääntynyt sen jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...