Jump to content

Mini Cooper S Coutryman All4 Aut letkulämmittimen asennus


Juge

Recommended Posts

Noniin laitetaanpas tämä kuvakavalkadi tänne.

 

Juhannuksena tuli vaihdettua Clubman S Countryman S:läiseen. Ensimmäinen omistaja ei ollut malttanut hankkia moottorinlämmitintä, joten se piti asentaa itse. Ja tietty hankkiakin. Calixilta löytyi lämmitin sisätilan haaroineen hintaan 255 Euroa.

 

Asennus - yllätys yllätys - olikin loppuviimein suht vaativa vaikka tilaa muka oli ja piti olla kohtuu suoraviivainen asennustyö.

 

Nämä osat eka pois tieltä. Kasasta puuttuu vielä alipaineletku:

post-1256-0-69482300-1502375365_thumb.jpg

 

 

Näyttää että tilaa on...:

post-1256-0-99394900-1502375424_thumb.jpg

 

 

Ohjeen mukaisesta kohdasta letku poikki ja vähän lyhemmäksi:
post-1256-0-70421300-1502375484_thumb.jpg

 

post-1256-0-66093400-1502375521_thumb.jpg

 

 

Mutta hetkinen, mikäs se tuossa kuvan yläreunassa istuu? Ei mulla näissä osissa tuommosta kiertovesipumppua ole vaikka asennussarja onkin:
post-1256-0-00846000-1502375590_thumb.jpg

 

 

No ja eikun soveltamaan... kokeilin, että letkulämmittimen virtaussuuntaa ei ole mitenkään rajattu kun ei ollut nuolillakaan merkitty mitään suuntaa puhaltamalla lämmittimen läpi kumpaankin suuntaan, ja ihan hienosti "virtasi".

 

Siihen sen sitten aikani sovelleltuani sain uppoamaan. Liiallisen letkun lyhentämisen takia piti jatkaa moottorilta tulevaa letkua. Tässä vaiheessa on jo sähkökaapeli kiinni:

post-1256-0-56124000-1502375763_thumb.jpg

 

 

Pitkällisen mietiskelyn jälkeen totesin että mahdollisten porausvaurioiden kannalta lienee paras paikka pistokkeelle etusumuvalon yläpuoli: takana vain tyhjää ja joustava muovipuskuri niin ei ainakaan lohkeile reikää poratessa muovinpaloja pois. Ja itse kaapelin pituus, n. 1.5 metriä rajoitti omalta osaltaan tuon pistokkeen paikkaa. Ja ainaskin näkyvillä on tuo kaapeli, ettei pääsisi käymään "vanhanaikaisesti"....

post-1256-0-44447300-1502375912_thumb.jpg

 

post-1256-0-63246000-1502375981_thumb.jpg

 

Puskurin alaosassa olevaan mustaan muoviin tuo olisi ollut kaikkista paras, mutta olisi vaatinut kohtuullisen paljon purkuhommia että sieltä olisi saanut ujutettua kaapelin konehuoneeseen.

 

 

Vain pari pientä mutkaa, ja tuo 1.5m välikaapeli oli upotettuna kokonaan Minin konehuoneeseen. On se vain niin, että mielummin puolimetriä liian pitkä kuin 10 senttiä liian lyhyt...

post-1256-0-33018500-1502376077_thumb.jpg

 

post-1256-0-65455700-1502376089_thumb.jpg

 

 

Ilmaukset ja aineiden lisäykset ja testiajolle. ScanGauge2:lla seurasin koneen lämpötilaa, ja jossain vaiheessa se seilasi 85-105 välillä, jossain vaiheessa pysyi siellä sadan asteen tietämillä. Seuraavana päivänä lisää nestettä ja uusi testiajo, nesteitä ei enää tarvinnut lisäillä ja ainakin rouwan mukaan lämpötila pysyi siellä 95-105 tienoilla.

 

Asennusyritykset jatkuvat sisätilanhaaran osalta kunhan vain kerkeän siihen ruveta...

Link to comment
Share on other sites

Mielenkiintoinen kuulla kokemuksia kuinka tehokas toi lämppäri on ilman sitä kiertovesipumppua. Mulla oli sen pumpun kanssa tehty asennus ja se oli ainakin tehokas. Pumpun asennuksessa oli sekin hyvä puoli, että tuli haaroitus sisälämppärille samassa palikassa mistä pumpulle lähti sähköt.

Link to comment
Share on other sites

Joo odottelen itekin tulevaa talvea miten tuo tuolla rokkaa.

 

Soitin vielä myyneeseen firmaan ja kysyin että onko tuolla lämmittimellä virtaussuunnalla merkitystä kun itse laitteessa ei ollut minkäänlaisia nuolenkuvia. Myyjä sanoi että on. Mä sanoin että olen 100-varma siitä että ite tuotteessa ei ollut mitään nuolenkuvaa saatika tekstiä IN / OUT eikä ohjeissakaan näin lukenut.

 

Kysyin että mistä hän katsoi että oli nuolen kuvat, vastasi että maahantuojan sivulta. Ite Calixin sivuilla ei ollut liioin kuvaa jossa olisi ollut nuolet.

 

Testiajolla ainakin hyttiin tuli kuumaa kun ajoin lämmityslaite täysin kuumalle käännettynä.

 

Ite tuo kiertovesipumppu oli sairaan kallis, enempi kuin tuo lämmitin ja sisähaara yhteensä...

Link to comment
Share on other sites

Joo tiedän, ja siksi ihmettelin itsekin ettei tuossa ole mitään merkintää. Ja puhallustestillä totesin että ei ole mitään merkitystä kummasta päästä puhalsi, yhtä "helposti" se virtasi.

 

Mutta kannen alapuolella tuo on, että luulisi että pitäisi toimia talven tullen. En tiedä sitten miksi eka omistaja on tuossa säästänyt, koska tuo ite lämmitin, sisähaara, asennussarja ja 2,5m tolppajohto maksoi 255 Euroa, joten ei mahottoman kalliista investoinnista ole ollut kyse - varsinkin kun verrataan siihen millaisilla renkailla eka omistaja on auon tilannut: 18 tuumaiset... sekä talvi että kesäpyörät.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Noniin, jatketaanpas tätä:

 

Tuossa jo jokunen aika sitten tuli jatkettua Countrymanin lohkolämmitinsarjan asennusta sisähaaran asennuksella. Tämä itseasiassa ei ollut niin vaativa kun olisi olettanut. Iso kiitos siitä kuuluu kunnolliselle läpiviennille konehuoneesta matkustamon puolelle. Ainut mitä tuon kanssa joutui tekemään oli akun irrotus ja se vaati sen tuulilasin otsamuovin irrotuksen oikealta puolelta kokonaan.

 

Sisähaaran sai sievästi piiloon ja tilaansa, vaikka olikin mallia standard shuko (ei siis Defa Termini -tyyppistä):

post-1256-0-69856300-1504332831_thumb.jpg

 

post-1256-0-55552700-1504332834_thumb.jpg

Niin joo, tuossa sisäpistokkeen asennusvaiheessa kannattaa huomioida, että heti tuon, onko tuo nyt kickpanel, takana on auton kaapeleita aika hyvin, joten kannattaa vaihtaa asennussarjan mukana tulleet ruuvit sentin lyhemmäksi.

 

 

Harmi kun en huomannut työn tiimellyksessä ottaa kunnollista kuvaa tästä läpiviennistä, mutta tuossa:

post-1256-0-23496300-1504332887_thumb.jpg

 

Ja ennenkun tuonne läpivientiin päästiin, mentiin konehuoneesta akkukotelon alle, joka sekin oli aika helppo juttu:

post-1256-0-38008600-1504332932_thumb.jpg

 

Akkukotelon alla oli niin hyvin tilaa, ettei tuon kaapelin kanssa ollut mitään ongelmia päästä kulkemaan.

 

Läpivientikohtaa työstettäessä kannattaa varoa Countrymanin konepelliä: mä löin ajovalon kohdan kulmaan monta kertaa pääni... vaikka olen aika lyhyt, 160cm, silti korkealla olevan Countrymanin konepellinkulma oli juuri sillä korkeudella että osuu...

 

 

Itse konehuoneen kohta olisi voinut olla ehkä siistimpi, tai ainakin näkymättömämpi, mutta näin sen laitoin. Rintapellissä oli muutamalle ruuville tila, joihinka laitoin ruuvit tavallaan kaapelin kannattimiksi. Sain niihin nippusiteillä kaapelin sievästi kiinni. Ja sitten tuo haaroitin, senkin sain sievästi tuohon rintapellin valmiiseen ruuvinpaikkaan hyvin kiinni.

post-1256-0-44394700-1504333119_thumb.jpg

 

post-1256-0-34360000-1504333140_thumb.jpg

 

 

Tuon kaapelin olisi voinut tiputtaa alemmas piiloon, mutta pienen haasteen sijoitukselle teki tuo sisätilan haaran kaapelin pituus: se oli aika lyhyt, ja kun tuo läpivienti sijaitsi aika ylhäällä, niin siihen upposi ykskaks puolimetriä kaapelia että päästiin konehuoneesta sisätilaan. Enkä sitten viitsinyt purkaa aiemmin asentamaani syöttökaapelia niin että olisin sen sitäkin myöten saanut alemmas, tein sitten tuollaisen ratkaisun.

 

Testien jälkeen totesin että toimii.

 

Talvi saa tulla... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Pieni testaus tänään kun lämpötila oli nollassa.

Hyviä puolia: noin tunnin ja vartin päälläolon jälkeen lämmitin oli lämmittänyt Scangaugella katottuna nesteet noin 25 asteeseen.

Huonopuoli: auto lähti vähän röpellellen käyntiin, mutta lähti kuitenkin käyntiin, ja käyntiinlähdön jälkeen lämpötila laski nopeasti vähän reippaasta 50 asteesta tuonne 25 asteeseen.

Kun pelkkää virtaa piti päällä, alkoi lämmityslaite puhaltamaan kovemmalla nopeudella eli lämmin neste menee myös lämmityslaitteeseeen päin.

Tuo röpeltäen käyntiinlähtö ei mun mielestä tarkoita mitään muuta kuin että auton eri lämpötilasensorit saavat liian isolla heitolla olevaa dataa, eli vesi ei kiertäisi tarpeeksi. Testaillaan tuleva talvi ja katsotaan miten tuo käyttäytyy.

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, Juge kirjoitti:

Tuo röpeltäen käyntiinlähtö ei mun mielestä tarkoita mitään muuta kuin että auton eri lämpötilasensorit saavat liian isolla heitolla olevaa dataa, eli vesi ei kiertäisi tarpeeksi. Testaillaan tuleva talvi ja katsotaan miten tuo käyttäytyy

Joo,muistan ilmiö!,Mulla oli joskus Fiat bravo, joka ollessaan n.tunnin lämmityksessä ei meinannut lähteä millään käyntiin, mutta +2 tuntia ja lähti kuin palmun alta! 

Link to comment
Share on other sites

Nuo lämpötilaerot ja niiden tuomat ongelmat on MINIllekin ominaisia. Oma JCW kun on tovin webastolla lämmitetty, niin käynnistäessä moottorilämpömittari ei osaa näyttää lämpöjä ja järjestelmä ymmärtää että kone on huomattavasti lämpimämpi kuin imuilma, niin huudattaa flektejä (ja pahimmassa tapauksessa sytyttää vikavalon). Flektien huudattamisen ja lämpömittarin näyttämän saa aisoihin sammuttamalla auton ja käynnistämällä heti uudestaan. Vikavalon saa pois OBD-palikan avulla, yleensä en jaksa tuota poistaa kun on koko talven ominaisuus, yleensä satunnaisesti tutkin ettei muita koodeja ole kuin P10D5 - Coolant temperature sensor, plausability, cold start: Temperature too high. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, tuossa on jo jokunen testilämmitys tehty tuolla Calixin lämmittimellä.

Hyvin lämmittää, ei siinä mitään. Ainut tosiaan on tuo aavistus huono käyntiinlähtö, josta onneksi selviää sillä, kun auton starttaa ja lähes hetimiten polkaisee kerran kaasua että kierrokset käy siellä 1500 tietämillä niin käyntiin jää ilman ongelmia.

Vikavaloja ei tauluun tule, ja ScanGauge2:lla luettu koodeja pariinkin otteeseen, eikä vikakoodeja jää. Jäämme odottelemaan niitä 20 asteen pakkasia...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Kiitokset hyvistä asennuskuvista! Tuli itsekkin hankittua Mini Cooper S Countryman all4 ja mottorilämmittimen asentaminen tuli ajankohtaiseksi. Tutustuin eri vaihtoehtoihin ja mielestäni TT-Thermon 1000W (https://www.tt-thermo.fi/) letkulämmitin pumpulla vaikutti parhaalta ratkaisulta. Toisilla foorumeilla oli lämmitintä kehuttu kovasti. Pumpun ansiosta moottori pitäsi tulla tasaisesti lämpimäksi eikä käynnistysongelmia pitäisi siis tulla. No tilausta vetämään ja paketti kilahtikin kotiin hyvin nopsaan. 

Imusarjan irroitus sujui hyvin ja sitten pääsi kiinni tarkemmin moottorin ja sisätilankennon välisiin letkuihin. Lämmittimen asennusohjeissa suositeltiin laittamaan lämmitin juuri tähän väliin. Melko ahdas paikkahan tämä countrymanissa on. Letkupihdeillä puristin letkut kiinni ja sitten vaan lämmitintä sovittelemaan väliin. Hyvin se sinne mahtui, lisäksi otin tuen lämmittimelle rintapellin kiinnikkeistä. Ennen letkujen kiristämistä täytin vielä letkulämmittimen jäähdytysnesteellä. Seuraavana vuorossa elementtikaapelin virittäminen keulalle. Valitsin pistokkeen paikaksi sumuvalon "reunan". Mielestäni sen sai sinne hyvin piiloon. Puskuriin reikä ja liitin paikoilleen. 

Seuraavana sisätilanhaaran asennus. Kiitokset hyvistä ohjeista, täsmälleen samoille ohjeilla vein kaapelin sisätiloihin. Akun irroitus sujuu yllättävän näppärästi vaikka se alussa vähän hankalalta näyttääkin.

Sitten vaan moottori käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus, ilmaa ei juuri tullut pois, koska täytin lämmittimen ennen letkujen kiinnittämistä. Ajelin pidemmän lenkin, jotta termostaatti varmasti aukesi ja kaikki ilma varmasti poistui. Sitten auto pistokkeeseen ja lämmitin lähti hyvin pyörimään.

Vuorokauden seisotuksen jälkeen tein testin lämmittimen kanssa mihin tämä 1000W versio pystyy. Auto seisoi about vuorokauden verran ulkona ennen testiä. Luin testerillä jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn lämpötilan. Alla mittaustulokset:
- Ulkoilman lämpötila -2,0 C
- Lähtötilanne: Jäähdytysneste -2,0 C, moottoriöljy -1,5 C
- 30 min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 34 C, moottoriöljy 32 C
- 60 min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 46 C, moottoriöljy 41 C
- 90min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 54C, moottoriöljy 48 C

Tulokset yllättivät kyllä erittäin positiivisesti. Käynnistyksen jälkeen moottoriöljyn lämpötila ei muuttunut mihinkään, jäähdytysnesteen lämpötila laski muutamia asteita, jonka jälkeen lähti tasaiseen nousuun moottorin käydessä. Käytännössä 30min riittää mielestäni erittäin hyvin saamaan moottori tarpeeksi lämpimäksi pikku pakkasilla. Samaan aikaan 1800W sisätilanlämmitin lämmittää sisätilaa ihan tarpeeksi.

Lämmitin on nyt ollut käytössä muutaman kuukauden eikä minkäänlaisia käynnistymisongelmia ole ollut, eikä myöskään vikakoodeja tms. ole tullut. Kaiken kaikkiaan iso peukku lämmittimelle. Itse ainakin arvostan nopeaa ja tehokasta lämmitystä, ei tarvitse odotella tuntikausia ennen käynnistystä. Mukana myös muutamia kuvia asennuksesta.

 

63880651-44dd-442b-80df-06af77ecb108.thumb.jpg.377c5a332653472d91f15a3c51dc260a.jpg374075a2-7f45-48ba-81cb-9f6b7f5d8d65.thumb.jpg.9991588efcef5092a099cbd6996b975a.jpg1f37e655-f1a7-49dd-8479-bb325025712d.thumb.jpg.eae00eeaefe25e2733e68bf1dc7ef17c.jpge9dbd7ae-9856-4457-bef4-bda49435431d.thumb.jpg.f904c026629764c354d984a4d3320846.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Päivitellääs tätä aiheetta.

Edellinen Calixin lämmitin aihetti tosiaan sen, että "lohko"lämmityksen jälkeen Mini oli aika hankala saada käymään: vaati käytännössä kaasun käyttöä siten että moottorin kierrokset nousee sinne 1500 tietämille heti startin jälkeen että osittain lämmennyt neste lähtisi nopeasti moottorissa kiertämään. Muuten moottori ei lähtenyt käyntiin tai jos lähti niin hitosti röpeltäen kunnes tasaantui. Itse lämmitin oli 500Watin tehostaan huolimatta tehokas, sen pintaan melkein poltti näppinsä kun lämmitin oli tunnin tai yli päällä.

Calixilta on tälle talvelle tullut uusi tuote, Calix CX1710000 kiertovesipumpullinen 550W lämmitin. Lämmittimen saatavuudessa oli haasteita ja hinnoissa isot heitot. Halvin oli tarvikkeet.fi (alle 150Eur), mutta siellä ei tiedetty koska lämmitintä tulee uudelleen saatavaksi. Paikallinen kivijalkaliike ei liioin lämmitintä saanut kun sitä ei ollut enää tavarantoimittajallakaan, ja Motonetin saatavuudet oli punaisella. Sitten Porilaisesta varaosaliikkeen verkkokaupasta ko. lämmitin löytyi. Ja tavara tuli päivässä, mikä oli hienoa.

Ja kun Calixilta tuollainen pumpullinen oli tarjolla, ajattelin sitten että pitäydytään merkissä, niin ei tarvitse koko johtosarjaa vaihtaa vain siksi että saa tilalle kiertovesipumpullisen lämmittimen. Ja erillinen pumppu tuohon lämmittimeen olisi vaatinut lisää letkutöitä ja pelkkä pumppusarja olisi maksanut enemmän kuin tuo integroidulla pumpulla oleva. Pumppu pitää sen verran ääntä käytössä ollessaan että tietää kyllä kun se on päällä, eikä päältä lämpene läheskään niin paljoa kun tuo ilman kiertovesipumppua oleva.

Eilen illalla vaihdoin tämän kiertovesipumpullisen lämmittimen Miniin, ja tänään tuli testattua:
Ulkolämpötila plus/miinus nolla, ja noin tunnin päälläolon jälkeen Scangauge kertoi jäähdytinnesteen olevan 22 asteista. Ja mikä parasta, auto lähti täysin ongelmitta röpletämättä käyntiin. Eli vaikuttaa lupaavalta.

Ja nyt kun on tammikuun puolenvälin jälkeen luvattu pakkasia, tämä näyttää todelliset kyntensä silloin.

Tässä pari kuvaa laitteesta ja asennuksesta:

20210101_195151.jpg

20210101_192635.jpg

20210101_192631.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tänään tuli tuota kiertovesipumpullista lämmitintä testattua uudelleen.

Pakkasta 10 astetta, 1.5 tuntia roikassa ja käyntiin. Scangauge näytti heti Minin käynnistyttyä moottorin jäähdytinnesteelle 20 astetta plussaa, ja auto lähti todella hienosti käyntiin. Katotaan josko noi pakkaset tuosta nousevat, miten sitten tuo käyttäytyy.

Mutta nyt jo uskaltaa antaa erittäin suuren suosituksen tällaiselle kiertovesipumpulliselle lämmittimelle.

Link to comment
Share on other sites

Varmaan parempi näille nykyvehkeille, jotka on tarkkoja lämpötiloista. Kuulin semmoisenkin tapauksen, joka haistelee ulkolämpö tilankin ja sen mukaan tyrkkää ainetta. Eli kun se oli rikki, ei käynnistäny vebastoa. Riisseli.

Link to comment
Share on other sites

Tottakai ulkoilmalämpö vaikuttaa seoksen muodostumiseen, sekä sehän päälimmäinen parametri on että tarvitaanko lisälämpöä vai ei. Modernit moottoriohjaimet laskee ihan yksittäisten työkiertojen seoksia, ei mennä sinnepäin. Esim pienellä kuormalla ajaessa bensavehkeessä (myös suoraruiskutteisessa) imusarjaan voi pisaroitua seinämille polttoainetta. Tälle on oma kartastonsa ja kun laittaa lapun lattiaan niin polttoainetta ruiskutetaan vähemmän muutamalla työkiertolla sylinteriin koska pisarat irtoavat imusarjasta ilman mukaan.

 

Veden lämpöantureita voi olla normi moottorissakin kolme, joilla valvotaan termostaatin ja jäähdyttimen toimintaa. Tämän takia jotkut moottorit antaa vikailmoituksen jäähdyttäjän tukkeisuudesta kun sellaiseen laitetaan letkulämmitin ja anturit näyttävät ”puutaheinää”.

 

Vesipumputkin joissain uudemmissa moottoreissa ovat pois päältä kun moottori on kylmä. Moottori lämpeää nopeammin eikä tuhlata energiaa niiden pyörittämiseen.

Link to comment
Share on other sites

Hienosti kyllä tämä Calixin kiertovesipumpuillinen lämmitin toimii.

Pakkasta noin 15 astetta, lämmitin päällä noin 2.5 tuntia (varmaan ylikin), ja heti käynnistyksen jälkeen Scangauge näytti 27 plussaa moottorin jäähdytinnesteelle. Ja lähti komeasti käyntiin. Ja eikä nesteen lämpötila laskenut rajusti käynnistyksen jälkeen niinkuin aiemmalla lämmittimellä teki.

Mutta samalla oli mielenkiintoista huomata se, miten vaikuttaa pakkasen koventuminen ja lämmittimen päälläolon pidentyminen jäähdytinnesteen lämpötilaan: 0 astetta ja noin tunti, veden lämpö oli 22 astetta, kymmenen pakkasta ja lämmitin 1.5h päällä veden lämpö oli 20 astetta, ja nyt viimeisin noin 15 pakkasta ja lämmitin päällä sen 2.5 tuntia ja vesi 27 asteista. Eli toisin sanoen, kun pakkanen lisääntyy seuraavalle kymmenelle, riittää puolentunnin lisäys lämmittimen päälläoloon.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...