Jump to content

Minimalist

Jäsenet
  • Viestit

    1
  • Liittynyt

  • Viimeksi vieraillut

Viimeisimmät vierailijat profiilissa

Toiminto on estetty, eikä se näy muille käyttäjille.

Minimalist's Achievements

  1. Kiitokset hyvistä asennuskuvista! Tuli itsekkin hankittua Mini Cooper S Countryman all4 ja mottorilämmittimen asentaminen tuli ajankohtaiseksi. Tutustuin eri vaihtoehtoihin ja mielestäni TT-Thermon 1000W (https://www.tt-thermo.fi/) letkulämmitin pumpulla vaikutti parhaalta ratkaisulta. Toisilla foorumeilla oli lämmitintä kehuttu kovasti. Pumpun ansiosta moottori pitäsi tulla tasaisesti lämpimäksi eikä käynnistysongelmia pitäisi siis tulla. No tilausta vetämään ja paketti kilahtikin kotiin hyvin nopsaan. Imusarjan irroitus sujui hyvin ja sitten pääsi kiinni tarkemmin moottorin ja sisätilankennon välisiin letkuihin. Lämmittimen asennusohjeissa suositeltiin laittamaan lämmitin juuri tähän väliin. Melko ahdas paikkahan tämä countrymanissa on. Letkupihdeillä puristin letkut kiinni ja sitten vaan lämmitintä sovittelemaan väliin. Hyvin se sinne mahtui, lisäksi otin tuen lämmittimelle rintapellin kiinnikkeistä. Ennen letkujen kiristämistä täytin vielä letkulämmittimen jäähdytysnesteellä. Seuraavana vuorossa elementtikaapelin virittäminen keulalle. Valitsin pistokkeen paikaksi sumuvalon "reunan". Mielestäni sen sai sinne hyvin piiloon. Puskuriin reikä ja liitin paikoilleen. Seuraavana sisätilanhaaran asennus. Kiitokset hyvistä ohjeista, täsmälleen samoille ohjeilla vein kaapelin sisätiloihin. Akun irroitus sujuu yllättävän näppärästi vaikka se alussa vähän hankalalta näyttääkin. Sitten vaan moottori käyntiin ja jäähdytysjärjestelmän ilmaus, ilmaa ei juuri tullut pois, koska täytin lämmittimen ennen letkujen kiinnittämistä. Ajelin pidemmän lenkin, jotta termostaatti varmasti aukesi ja kaikki ilma varmasti poistui. Sitten auto pistokkeeseen ja lämmitin lähti hyvin pyörimään. Vuorokauden seisotuksen jälkeen tein testin lämmittimen kanssa mihin tämä 1000W versio pystyy. Auto seisoi about vuorokauden verran ulkona ennen testiä. Luin testerillä jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn lämpötilan. Alla mittaustulokset: - Ulkoilman lämpötila -2,0 C - Lähtötilanne: Jäähdytysneste -2,0 C, moottoriöljy -1,5 C - 30 min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 34 C, moottoriöljy 32 C - 60 min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 46 C, moottoriöljy 41 C - 90min lämmityksen jälkeen: jäähdytysneste 54C, moottoriöljy 48 C Tulokset yllättivät kyllä erittäin positiivisesti. Käynnistyksen jälkeen moottoriöljyn lämpötila ei muuttunut mihinkään, jäähdytysnesteen lämpötila laski muutamia asteita, jonka jälkeen lähti tasaiseen nousuun moottorin käydessä. Käytännössä 30min riittää mielestäni erittäin hyvin saamaan moottori tarpeeksi lämpimäksi pikku pakkasilla. Samaan aikaan 1800W sisätilanlämmitin lämmittää sisätilaa ihan tarpeeksi. Lämmitin on nyt ollut käytössä muutaman kuukauden eikä minkäänlaisia käynnistymisongelmia ole ollut, eikä myöskään vikakoodeja tms. ole tullut. Kaiken kaikkiaan iso peukku lämmittimelle. Itse ainakin arvostan nopeaa ja tehokasta lämmitystä, ei tarvitse odotella tuntikausia ennen käynnistystä. Mukana myös muutamia kuvia asennuksesta.
×
×
  • Luo uusi...