Jump to content

850cc 1976


Mini76

Recommended Posts

https://www.mcff.net/forum/topic/7590-850cc-1976-kysymyksi%C3%A4/

Siirretty tänne yleiseltä puolelta:

Ostin auton 5/17

KUVIA:

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDQy1tUTBFYjNKUk0

 

Tilanne edelleen entisellään, (etu) jarrut jumittuvat pienen ajon jälkeen.

 

Unohdetaan toistaiseksi muut murheet.

 

NYT tämä jarruasia selvitetään.

 

Edellisen omistajan toimesta 2/16 ostetut osat:

Näillä "ajettu" 50 Km

Brittiosa:

GWC126 - Jarrusylinteri, etu, oikea,halkaisija 23,81mm, Mini 2 kpl

GWC127 - Jarrusylinteri etu, vasen, halkaisija 23,81mm, Mini 2 kpl 

GWC1102 - Jarrusylinteri, taka, halkaisija 19,05mm, Mini 2 kpl

GBH170- Jarruletku, rumpujarru, etu, Mini 67-84 2kpl

 

"avustavan" asentajan toimesta jarrujen säätöpulttien kannat ovat pyöreät.

Ei ollut oikeaa työkalua, ja säätöpulttien kannat rikottiin.

 

Auto kuitenkin tarkoitus pitää "ikuisesti".

 

Mitä tehdään?

Tilaanko levyjarrut eteen:

https://www.minisport.com/ms2680-cooper-s-7-5-disc-drive-assembly.html680 €

sopiiko "heittämällä"?

 

vai 

koitetaanko vielä rumpujarruilla

https://www.minisport.com/ms2693-mini-front-drum-brake-assembly-pair-1959-1984.html125€

https://www.minisport.com/ebcdm019-ebc-rear-brake-drum-standard-without-spacer.html 26€x2

 

Moottori/vaihdelaatikko otetaan pois talven aikana, saattaa vaihtua tehokkaampaan.

nyt 850cc, myöhemin jotain muuta....

Jos nyt päivitän jarrut, ei varmasti mene hukkaan?

 

Auto tallissa Paraisilla, jos joku innokas miniguru haluaa tulla tarkistamaan tilanteen, vaivanpalkka kyllä maksetaan.

 

Jos tänä kesänä pääsisi edes kerran kahville ?

 

Budjetti avoin, mutta elämää on toistaiseksi minin ulkopuolellakin.

Link to comment
Share on other sites

Pääsylinteri on ainakin vaihtunut. Muutama kuva selventäisi asiaa. Nyt pääsylinteri on asennettu 180 astetta väärin, nestesäiliön pitäisi olla takapuolella, eikä roikkua tuossa pakosarjan yläpuolella. Tanko jarrupolkimelta pääsylinterille kannattaa tarkistaa, ottaako kiinni jonnekin, vai onko väärässä asennossa? 

Kuvien mukaan autossa on jarrupiirit ristissä, jumittaako ristikkäiset pyörät vaiko vain etupää?

Joskus aiemminkin on asiasta väännetty, mutta ratkaisu jäi muiden tietoon: 

https://www.mcff.net/forum/topic/5340-uusi-minin-omistaja-kyselee-kaikenlaista/

Itse säätämisen luulisin olevan hanskassa?

Link to comment
Share on other sites

Levyjarrut vaihtaisin siinä tapauksessa jos konekin vaihtuu tehokkaampaan (tosin rummutkin riittää aika pitkälle)

esim. 1275cc jolloin ne on must!

- mutta tarvitaan sitten myös jarrutehostin, jarruletkut ym.

- ja pääsylinteri ja koko jarrujärjestelmä on silti tutkittava onko toimiva/ oikealainen.

 

Uudet jarrukilvet on vaihtoehto myös, noihin kuluneisiin säätöruuveihin joskus hitsailtiin sopivankokoiset mutterit

(halvin vaihtoehto) :D ..toimii niinkin.

 

E: Jarrujärjestelmä tutkittava kuitenkin jokatapauksessa kaikinpuolin.

Link to comment
Share on other sites

Onko jarrusylinterin ja kytkinsylinterin alla se peltilevy mikä sinne kuuluu?
Joskus törmäsin sellaiseen että se oli jätetty pois jonka surauksena pääsylinterin mäntä ei päässyt palautumaan kokonaan alas ja jarrut jäivät vähitellen päälle kun sylintereihin jäi pieni paine, ongelma korjaantui prikkojen lisäämisellä sylinterin alle jotka myöhemmin korvattiin oikeanlaisella pellillä.

Link to comment
Share on other sites

https://www.minispor...-1959-1984.html  Tuon linkin kuvista puuttuu jouset mitkä pitää männän

 kiinni kengässä ja takapuolelta sylinterit yhdistävät jarruputket eli eivät kauhean complete

vai onko systeemit jossain vaiheessa muuttuneet?

Link to comment
Share on other sites

Ei liene ollut kovin kokenut Minin tuntija, joka on Miniäsi kunnostanut.

Uusia osia on kyllä käytetty, mutta tietoa ei ole ollut.

Kysyvä ei tieltä eksy, joten olet oikealla tiellä :)

 

Neuvoisin hankkimaan korjausoppaan. Niitä on ymmärtääkseni saatavilla ihan suomenkielisiäkin.

Ainakin kopioina harrastajilta.

Helpottaa huomattavasti, jos ei ihan jokaista yksityiskohtaa tarvitsisi kysyä ja olisi hyvät kuvat tukena että tietää mistä puhutaan.

 

Jos aiot päivittää isommalle koneelle ja muutenkin kunnostaa, niin oma ehdotukseni on että jarrupuolella alat ihan puhtaalta pöydältä.

Hommaat asialliset levyjarrut eteen. Jos haluat säilyttää 10":n pyörillä niin S:n jarrut. Jos taas haikailet isompia pyöriä niin sitten uudemman Minin levyt.

Tehostaja myös suositeltava, ollut myös ainakin aiemmin vaatimus 1275 koneen/levyjen kanssa katsastuksessa.

Ja Minin kohdalla puhutaan kustannuspuolella sen verran kohtuuhinnoista, että kaikki uusiksi.

Jos siis haluaa ihan oikeasti hyvät jarrut ja haluaa ajaa huolettomasti vuosia.

Voihan vanhojen roippeitten kanssakin tuhrata, jos haluaa joka reissun jälkeen räplätä.

Kiinnostaako enempi Minillä ajaminen, vai sen jatkuva roplaaminen. ;). Se on jokaisen oma valinta

Kustannukset tulevat pitemmällä tähtäimellä olemaan kuitenkin samat

Link to comment
Share on other sites

Mua ainakin kiinnostaisi ottaa selville mistä jarrujen lukkiutuminen johtuu, eli selvittäisin sen ihan ensimmäisenä,

ennen kuin vaihtelisin mitään osia.

Jarrujen vaihto, uudet rumpujarrut/ levyjarrut on helppo tehdä sitten samalla kun / jos vaihtaa konetta.

Mitään ei opi jos aina laittaa uutta osaa selvittämättä mistä vika johtuu.

Link to comment
Share on other sites

Jos jarruja ei ole asennettu niinkuin ne pitää, niin ei sitä vikaa tarvitse sen pitemmältä ainakaan alkuun lähteä hakemaan.

Purkaa kaikki ja laittaa kunnolla paikalleen ohjeitten/oikeitten osien kanssa.

Ota rumpu irti ja lähikuva miten osat on sinne laitettu. Siitä ehkä pystyy jo päättelemään jotain.

Elämän aikana on tullut nähtyä kaikenlaisia jousivirityksiä ja hajonneitten säätöjen korvikkeita

 

Ei normaali Minin perus rumpujarrut niin monimutkaiset ole etteivätkö ne toimisi, jos ne on asennettu oikein oikeilla osilla

Link to comment
Share on other sites

Jos oletettaisiin että kaikki asennukset olisi ok, niin ei olisi aivan tavatonta että uusi nyky valmisteinen jarruletku olisi jo uutena niin pienellä olemattomalla reijällä, että paine ei pääse palautumaan kunnolla.

Tällainen kytkimen Uusi letku on tullut vastaan

Link to comment
Share on other sites

"Elämän aikana on tullut nähtyä kaikenlaisia jousivirityksiä ja hajonneitten säätöjen korvikkeita".

 

Katopa kuvaa 12, ootko nähnyt ennen pakoputkea jarrukilvessä?

Olisko jotain "Kisavirityksiä" jarrujen jäähdytykseen. Mini tonnissahan näitä rakenneltiin.

 

Olisko kilpuria pitäny jossain vaiheessa tehdä kun on noin muutenkin purettu ja nätiksi maalattu pohjiltaankin.

Ei ainakaan "Museo entisöinniltä" vaikuta.

 

Mutta pirteen näköinen Mini,  nätti peli! :)

Link to comment
Share on other sites

"Tanko jarrupolkimelta pääsylinterille kannattaa tarkistaa, ottaako kiinni jonnekin, vai onko väärässä asennossa?"

- Tarkistan tämän

 

Kuvien mukaan autossa on jarrupiirit ristissä, jumittaako ristikkäiset pyörät vaiko vain etupää?

Joskus aiemminkin on asiasta väännetty, mutta ratkaisu jäi muiden tietoon: "

- Ainoastaan etupäässä jumittaa pelkääjän puoli.

Kylmillä jarruilla jää hiekalle jarrutusjäljet joka renkaasta, eli jokaisessa kulmassa on elämää.

 

"Onko jarrusylinterin ja kytkinsylinterin alla se peltilevy mikä sinne kuuluu?"

- Tarkistan tämän

 

"Neuvoisin hankkimaan korjausoppaan. Niitä on ymmärtääkseni saatavilla ihan suomenkielisiäkin.

Ainakin kopioina harrastajilta.

Helpottaa huomattavasti, jos ei ihan jokaista yksityiskohtaa tarvitsisi kysyä ja olisi hyvät kuvat tukena että tietää mistä puhutaan.

 

Jos aiot päivittää isommalle koneelle ja muutenkin kunnostaa, niin oma ehdotukseni on että jarrupuolella alat ihan puhtaalta pöydältä.

Hommaat asialliset levyjarrut eteen. Jos haluat säilyttää 10":n pyörillä niin S:n jarrut. Jos taas haikailet isompia pyöriä niin sitten uudemman Minin levyt.

Tehostaja myös suositeltava, ollut myös ainakin aiemmin vaatimus 1275 koneen/levyjen kanssa katsastuksessa.

Ja Minin kohdalla puhutaan kustannuspuolella sen verran kohtuuhinnoista, että kaikki uusiksi.

Jos siis haluaa ihan oikeasti hyvät jarrut ja haluaa ajaa huolettomasti vuosia.

Voihan vanhojen roippeitten kanssakin tuhrata, jos haluaa joka reissun jälkeen räplätä.

Kiinnostaako enempi Minillä ajaminen, vai sen jatkuva roplaaminen.  ;). Se on jokaisen oma valinta

Kustannukset tulevat pitemmällä tähtäimellä olemaan kuitenkin samat"

 

- Korjausopas on ostettu jo vuosi ennen minin hankintaa, räjäytyskuvia, varaosaluetteloita ja muuta materiaalia tulostettu mappitolkulla.

 

Tarkoitus siis tehdä kerralla kuntoon luotettava kesäpeli, eli ajaminen kiinnostaa roplaamista enemmän.

Tehostin levyjarruille ei siis ole välttämätön nykyisen moottorin (850cc) tai 1000cc kanssa ?

Jos "isolohkoa" sovitetaan paikalleen, tulee ilmeisesti katsastussedän vaatimukset eteen ?

 

 

"Olin vetänyt jarruputken ihan ahtimen vierestä ja muutaman kilsan ajon jälkeen alkoi jarruttamaan itsestään."

- Tarkistan, mutta tuskin on liian kuuma paikka.

 

"Jos jarruja ei ole asennettu niinkuin ne pitää, niin ei sitä vikaa tarvitse sen pitemmältä ainakaan alkuun lähteä hakemaan.

Purkaa kaikki ja laittaa kunnolla paikalleen ohjeitten/oikeitten osien kanssa.

Ota rumpu irti ja lähikuva miten osat on sinne laitettu. Siitä ehkä pystyy jo päättelemään jotain.

Elämän aikana on tullut nähtyä kaikenlaisia jousivirityksiä ja hajonneitten säätöjen korvikkeita"

 

- Etujarrut puran kokonaan atomeiksi, kuvia otetaan.

 

"Katopa kuvaa 12, ootko nähnyt ennen pakoputkea jarrukilvessä?"

- Mitäs tässä on haettu? Jäähdytystä? Ei taida olla ihan orkkis...

 

"Jos oletettaisiin että kaikki asennukset olisi ok, niin ei olisi aivan tavatonta että uusi nyky valmisteinen jarruletku olisi jo uutena niin pienellä olemattomalla reijällä, että paine ei pääse palautumaan kunnolla."

- Ainakin jarruja ilmatessa tuntui jarruletku "normaalilta"

 

Yhteenvetona:

Tarkistan ylläolevat asiat.

Kokeillan siis ensin olemassa olevilla osilla.

 

Jos ei lähde pelittämään, tilaan 7,5" levyjarrusetin, tätähän voi käytää oli vannekoko mikä tahansa?

 

Kesäloma alkaa piakkoin ja talliaika lisääntyy.

Kiitos vinkeistä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

"- Ainoastaan etupäässä jumittaa pelkääjän puoli."

 

Jaa no jos se on vain yksi pyörä joka jumittaa niin eiköhän tuo hoidu melko helposti, saattas olla säätöhomma.

Makaako päällä oikein kunnolla puoltaako vai lämpeneekö vaan?

Kun on jäähtyny nosta pyörä ilmaan ja kokeilet pyöriikö, kaveri voi painella jarrua välillä niin näät palauttaako.

Kun vaan ratkaset sen säätömuttereiden ongelman?

Onko auto muuten katsastettu koska?

Link to comment
Share on other sites

Minulla on vasemman puolen etukilpi priima. Puhallettu/maalattu, säädöt kunnossa. Jos sellaisesta on apua.

 

Meillä on/ollut Travellerissa, jossa 1100 kone, S:n 7,5":n levyjarrut, ilman tehostinta 14 vuotta ja ajettu yli 60 tkm:ä ja aivan hyvin on pärjännyt ja katsastuksessa jarruja vain kehuttu.

Se on totta, että poljinvoima on nykyautoihin tottuneelle reilusti suurempi, jos tosi tehokkaan jarrutuksen suorittaa.

Tehostin ei ole missään nimessä turha, mutta ilmankin pärjää kun asian tiedostaa.

Olen sen asennusta harkinnut itsekin jo kohta sen 14V :). Hyllyssä kyllä

7,5":n levyjen kanssa käy kaikki pyöräkoot

Link to comment
Share on other sites

Mulla kolmessa Minissä ollut levyjarrut edessä ilman tehostinta ja hyvin pärjää.
Kahdessa Cooper S:n 7,5" ja yhdessä 8"+KAD:in 6-mäntäiset satulat ja KAD:in takalevyjarrut. Eikä ole katsastussedälläkään ollut valittamista, pikemminkin päinvastoin.

Link to comment
Share on other sites

Ajat/ suhtautumiset taitaa olla siinäkin suhteessa muuttunu, joskushan tuosta tehostimesta oltiin tarkkoja ja se vaadittiin.

Monessa vanhemmassa autossa jotka on harrastuksen kasvaessa lisääntyny saa poljinta painaa kyllä ihan tosissaan,

olisitten rumpu tai levyjarrut.

Link to comment
Share on other sites

Jotain tapahtunut tallilla:

 

Etujarrut:

 

Kuvia:

https://drive.google.com/drive/folders/0B0NmkG5erocDZ284VEx3aWpUN28?usp=sharing

 

Oikealta puolelta ainakin puuttuu jarrukenkien kiinnitysjouset etusylintereihin.

Joku seppä porannut reikiä molempiin jarrukilpiin, lisäksi hitsattu putken palaset.

Säätötappeja uitettu irroitusöljyssä, kaikki liikkuvat kohtuu nätisti, kun vääntää putkitongeilla jarrunauhojen ollessa pois edestä.

Kaksi neljästä liikkuu myös avaimella jarrukilven takaa, kuten tarkoitus on.

Loput säätöruuvien kannat ovat jarrukilven takaa niin hakattuja, ettei niistä saa enää otetta millään.

 

Nyt oikea jarru ei enää kuumene, ongelma siirtyi vasemmalle puolelle, kuumenee ja vetää auton poikittain jarruttaessa.

Ei pysty säätämään koska säätöruuvit ovat murheellisessa kunnossa.

Säädetty "perstuntumalla" ennen rumpujen kiinnittämistä.

 

Jarrupoljin tulee todella kovaksi, ja liikerata on pieni.

 

Jos nyt kuitenkin mennään rumpujarruilla eteenpäin?

 

Tässä muutama hahmotelma osien tilaamiseksi:

Minitron: https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDcHRTaURtRDlBNms

411€

 

Minisport: https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDZzhMMzctYUdBN3c

300€

 

Mieluusti tukisin suomalaista yrittäjää.

 

Sisältää myös muita kuin tarvittavat jarruosat, otin myös hieman pilssivaraa jarrujen kiinnitysjousiin.

 

 

Aiemmmin oli juttua levyjarruista:

Autossa on kumiset vetoakselin liitokset.

https://drive.google.com/drive/folders/0B0NmkG5erocDZ284VEx3aWpUN28

Ei siis mene tämä heittämällä paikalleen:

https://www.minisport.com/ms2680-cooper-s-7-5-disc-drive-assembly.html

Vaatinee erilaiset vetarit?

Sopivatko nykyiset vanteet näille jarruille?

 

Muutama yleiskuva konehuoneesta:

https://drive.google.com/drive/folders/0B0NmkG5erocDSElXZWU5TEtqajg

 

Kytkimen säätömutteri "tahallaan" päin persettä, nyt hierotaan jarrut kuntoon.

Ainoa asento missä autoa pystyy ajamaan.

 

Keltainen johto termostaattikotelosta on sähköiseen vedenlämpötilamittariin. (kytkemättä)

Kapillaarimittaus on kait paskottu aikanaan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sieltä pääsylinterin alta puuttuu se pelti, josta jo aiemmin vinkattiin. Lisäksi pääsylinteri näyttäisi olevan mallia stepped bore, eli tarkoitettu etu-takapiiriseen autoon. Piirit pitäisi vaihtaa oikein, nyt näyttäisi olevan piirit ristissä. Onhan noita saatu katsastuksestakin läpi ilman putkitusten muutosta, mutta itse en lähtis kikkailemaan. 

Tuolla lisää tarinaa: http://www.minimania.com/Fitment_of_Tandem_Brake_Master_Cylinder___GMC227

Jarrukilvet voi saada korjattua, mutta jos päädyt uudet hankkimaan, niin mieluummin sitten ne levyt...

Konehuoneesta vielä sen verran, että virranjakajan alipaineletku on kadonnut jonnekin?? Ja onhan sulla palovakuutus kunnossa, noi uudelleen väsätyt johtosarjat vähän hirvittää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...