Jump to content

850cc 1976 kysymyksiä


Mini76

Recommended Posts

Uusi minin omistaja esittäytyy.

850cc vm 1976

Moottori 8AM

 

Ostin tämän namun 5/2017.

 

Ensimmäisenä murheena jarrut, kytkin, ja etuiskarit.

 

JARRUT:

Muutaman kilometrin jälkeen (etujarrut) kuumenee, auto ei enää rullaa kevyesti alamäkeen, tai suoralla tiellä.

Ennen ajoa autoa voi työntää kevyesti (yhdellä kädellä), ajon jälkeen jarrut makaavat kiinni, vaatii huomattavaa voimaa työntää autoa.

 

Rummmut edestä ja takaa otettu auki ja säädetty uudestaan. 

Jarrunauhat hieman hinkaavat kiinni rumpuihin. 

Onko ok säätö ?

Jarrusylinterit eteen ja taake vaihdetu 2016 (edellisen omistajan kuitti)

 

KYTKIN:

Tyhjäkäynnillä ja ajossa kuuluu "vinkuva laakerin ääni".

Kytkin pohjaan painettuna ääni loppuu.

 

Pre-verto kytkin.

Miten tarkistan kytkimen toiminnan?


 

Riittääkö säätö, ilmaus? 

Mistä tiedän onko laakeri väsynyt, vai kannattaako vaihtaa koko kytkinpaketti.

Kytkinlevy, asetelma, painelaakeri. Minitron 85€

Vai pelkkä painelaakeri Minitron 12€

Kytkinstefa vaihdetu 2016 (edellisen omistajan kuitti)

 

Taitaa mennä samalla vaivalla?

Kytkimen vaihdosta ei ole historiaa, ei ole iso inventointi 40 vuoden välein.

Työsylinterin tiivisteet vaihdettu 2016 (edellisen omistajan kuitti)

 

ISKUNVAIMENTIMET:

Etupäässä ei ole lainkaan iskareita, takaa löytyy.

On katsastettu 05/17 ilman etuiskareita, miten tämä on mahdollista?

 

Auto on tarkoitus pitää "vakiona", mitkä iskarit tilaan?

 

Auton oikella puolella(pelkääjän paikalla), pyöränkotelossa on noin 50mm reikä, jonka ympärillä on 4 kpl reikiä?

Mikä on tuon aukon tarkoitus

 

 

Ilmansuodatin, öljynsuodatin, ja öljyt tulisi kai vaihtaa heti ?

Käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä hienosti, mutta "vetää huonosti", voi toki liittyä jarruihinkin.

 

 

Männänrenkaat ja sytytysosat vaihdettu 2016 (edellisen omistajan kuitti)

 

Hieno peli ajella, mutta kovin kauaksi tallista ei vielä uskalla lähteä.

Vinkkejä, tarkistuskohteita, ideoita?

 

Turussa olisi tarkoitus mineillä...

 

Link to comment
Share on other sites

Jarrut ei palauta jostain syystä? Onko kasattu kengät jousineen oikein?

Toimiiko kytkin muuten normaalisti?

Ihan vakio normi iskarit eteen. Mini on siitä kumma laite, että sen voi saada iskaritestistä läpi myös ilman iskareita. Varsinkin jos katsuri ei huomaa niiden puuttumista ;)

Jos se on siinä kojelaudan päässä, niin eikös ainakin 76:ssa ole siinä raitisilmasuutin

Jalkatilassa on reikä lämppärin ilmanotolle. En muista millainen..

Link to comment
Share on other sites

Apparin jalkatilaan sisälokasuojan yläosaan ainakin tulee se lämppärin ilmanoton snorkkeli neljällä ruuvilla kiinni ja vielä sen yläpuolelle raitisilmasuuttimen läpivienti myöskin neljällä ruuvilla, eli jompi kumpi sieltä puuttuu. Raitisilmasuuttimen läpivienti kojelaudan takana tai jos ei kojelautaa niin hyllytason yläpuolella.
 

Link to comment
Share on other sites

Moottori alkunumerolla 8AM voi olla minkä ikäinen tahansa vuosilta 1963-1968. Tuon jälkeen 848 cc moottorinumeron etuliite on 85H. Rekisteriotteessa lukee varmaan moottorin tilavuus 0,9 L eli 998 cc.

Sitten hyviä uutisia: Kytkin on kunnossa.  Ja heti perään ne huonot: Ääni tulee moottorin ja vaihteiston välipyörästöstä ja tarkoittaa remonttia.

Link to comment
Share on other sites

Kiitosia vastauksia, tuntuu ministit olevan avuliasta porukkaa.

 

Jarrut avattu ja tutkiskeltu tilannetta, säätö ei ihan osunut kohdalleen. Nyt jarruttaessa auto kääntyy oikealle.

Säädetään jarrut uudestaan iskareiden asennuksen yhteydessä.

 

Kytkin:

Ilmattu, ei näkyviä vuotoja systeemissä.

Painelaakerin akseli ja (pitkä) kytkinvipu, sekä tapit molemmissa päissä tuntuvat kuluneilta, aika reilusti klappia joka suuntaan.

Palautusjousi puutuu kokonaan.

Kytkinpoljin on huomattavasti jarrupoljinta alempana.

Vaihteet toimivat kuten tämän ikäiseltä autolta voi odottaa,

Vaihto 2 --> 1 on hankalaa, muuten pelaa kohtuullisesti.

Eli "pystyy ajamaan", mutta hajoaako jotain jos ei heti korjata.

 

Vuosimallista:

Rekisteriotteessa käyttöönottopäivä 00.00.1976

Takaluukun lukkoon stanssattu 1976.

Rekisteriotteessa moottorin tilavuus 990cm

2DSEDAN 1000-XL2SIN/2040

Takaluukkuun on stanssattu 1976

 

Eli kori on vm 1976, mutta moottori vaihtunut 40 vuoden aikana pienempään ?

 

"Sitten hyviä uutisia: Kytkin on kunnossa.  Ja heti perään ne huonot: Ääni tulee moottorin ja vaihteiston välipyörästöstä ja tarkoittaa remonttia."

Valaisetko hieman ylläolevaa?

 

 

Tarkoitus oli tänä kesänä ajella muutaman kerran kahville, talven aikana sitten konetta irti ja auki.

Link to comment
Share on other sites

Oletko tietoinen,että rumpujarrujen säätöruuvia tiukataan renkaan pyörimissuuntaan päin?Jos tiukkaa toiseen suuntaan,ei toimi oikein.

Link to comment
Share on other sites

Voisko kone olla niin vanha, että ykkönen on synkronoimaton, siksi vaihtaminen "vauhdissa" ei tahdo onnistua ??

Sama tuli mieleen, muistaakseni meidän -64 :ssakin oli vielä noin? Tai sitten muistelen jotain muuta? :D

..ja pakkihan on sitten sama juttu.

Muistan jossain kesätapahtumassa nuoret tytöt laitto vuoron perään ykköstä ja pakkia sisään GRRRRR!! :D

 

Pärjäähän sillä, mutta kiire ei saa olla!

Link to comment
Share on other sites

Aika "namu" . Pelottaa ajautus että millanen on sun mielestä huono.

Minissä on se hyvä puoli että korjaukset jää yleensä alle uushankintahinnan.

Onhan tuossa hyvää se että etuiskareita ei tarvii vaihtaa, uudet vaan paikoilleen.

Kytkimen säädät siten että vedät varresta ulospäin ja sitten säädät sen stoppariruuvin

Niin että jää pieni välys, noin 0,3mm.

 

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Millainen vaihdekeppi sun Minissä on? Onko auton alla alumiinitunneli vaihdekepille? Tangoilla? Vai jopa 850:n pitkä keppi kojelaudan alle?

Ei tuo ykkönen kovin hienosti vauhdista päälle mene synkronoitunakaan, välikaasu/kaksoispoljenta.

Synkronoitu ykkönen tuli 68 tienoilla

Link to comment
Share on other sites

"Kytkimen säädät siten että vedät varresta ulospäin ja sitten säädät sen stoppariruuvin 
Niin että jää pieni välys, noin 0,3mm."

 

Tätä koitettu hieroa viime aikoina.

Säätömutteri "33" liikkuu käsin hienosti, mutta lukitusmutteri "42" ei lukitse säätömutteria, koska lukitusmutterin kierteet on rikottu.

Jää noin 10mm tyhjää ,mutterreiden väliin, säätämutteri siis pääsee tärisemään auki.

 

Säätömutteri "33" liikkuu osan "32" kierteillä hienosti. Osat puhdistettu ja voideltu.

Säätömutteri "33" säädetty siten että poljintuntuma on perstuntumalla sopiva.

Vaihteet toimivat, ja viuvusto liikkuu hyvin.

 

ClutchFlywheel1.jpg

 

Aika paljon tuntui klappia tuntui joka paikassa kun heiluttelin osia.

 

 

"Millainen vaihdekeppi sun Minissä on? Onko auton alla alumiinitunneli vaihdekepille? Tangoilla? Vai jopa 850:n pitkä keppi kojelaudan alle?

Ei tuo ykkönen kovin hienosti vauhdista päälle mene synkronoitunakaan, välikaasu/kaksoispoljenta."

 

Ilmeiseti on ns lyhyt vaihdekeppi. 

Auton alla on alumiinen vaihdetunneli.

 

Vaihdetunnelin vaihdelaatikoon menevästä päästä puuttui 2 pulttia, ja toiset 2 olivat löysällä.

Vaikuttanee osittain vaihteiston käyttäytymiseen?

 

Taidan tehdä tästä autosta oman osion "projektit" alueelle, helpompi sitten pähkäillä asioita.

Otan runsaasti kuvia ongelmakohdista, ja autosta yleisesti, jatketaan sitten siitä.

 

Turun alueella pyörivien minigurujen yhteystietoja myös toivoisin.

Olisi hienoa saada asiantuntijan apuja kuinka projektissa tulisi edetä.

Jos joku innokas haluaisi tulla talliin vilkaisemaan tilannetta.

Kahvit/pullat/oluet tai sopiva vaivanpalkka kyllä maksetaan.

 

Hyvää juhannusta kaikille.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...