Jump to content

850cc 1976


Mini76

Recommended Posts

Sulla on tuossa sinänsä hienossa Minissä kyllä sekaisin niin paljon uudempaa/vanhempaa tekniikkaa ja hieman kyseenalaisen näköistä omatekosta, että ohjeitten kaukoanti on kyllä haasteellista.

Ei ainakaan jos yrittää neuvoa miten alunperin pitäisi olla. Lämppärikin ilmeisesti ottaa ilmansa ihan korin sisältä vaan?

No se on kesäautossa pikkujuttu.

Melkoinen "omantien kulkija" on autosi rakentanut..Ei ainakaan ole käyttänyt korjaamokirjaa apuna ;)

Josta voi päätellä, että ihan hyödyllinen sekin voi olla joissakin asioissa.

Eihän ne omat sovellukset mitenkään pahasta ole, mutta silloin täytyy tietää mitä tekee

Mitä levyjarruihin tulee, niin Miniin myytävät sarjat käy ymmärtääkseni kaikkien vetareitten kanssa.

Ja jos 7,5":set jarrut, niin sopii kaikkien vanteitten kanssa, mitä Miniin tarkoitettu ja pyöriin muuten mahtuu.

Link to comment
Share on other sites

Mie vaihdoin omaan projektiini rumpujen tilalle levyt, juurikin tuolla minitronin paketilla, siinä oli kaikki tarvittava korvaamaan rumpujarrupaketti. Sisemmät nivelet on mulla myös kumiristikko nivelet. Omat 10" peltivanteet ei mahtuneet paikalleen, olisi osunut satulaan. Niiden tarkempaa alkuperää en osaa sanoa, mutta ostaessa ne siinä oli :)

 

Link to comment
Share on other sites

On tosiaan olemassa sellaisia peltivanteita, jotka eivät sovi jarrusatulan kanssa. Cooper ässissä oli vanteet eri offsetillä, mutta alkuperäiset Dunlopin valmistamat peltivanteet on sopineet kaikki, myös ihan perusMinien.

Kaikki erikoisvanteet on kyllä tehty sopiviksi levyjarruille.

On vanteen rakenteesta kiinni, joitain vanhoja peltivanteita oli kasattu niittaamalla, ne ei ainakaan sovi

Link to comment
Share on other sites

Noilla ainakin etujarrut korjaantuu.Tuo kytkimen iso säätömutteri saa noin ollakin,sillä vivun ja kopan välisellä säätöpultilla on enemmän merkitystä.

Link to comment
Share on other sites

Nuo Ässän etupään roippeethan levittää raideväliä ja niitten kanssa kuuluisi taakse Ässän levittävät tai sitten minifinn alumiinirummut (saako niitä vielä?).

Ässän rumpuja kyllä ainakin saa

Link to comment
Share on other sites

Etunavat irrotettu.

https://drive.google.com/drive/folders/0B0NmkG5erocDdVZZTEt2UWtreXc

 

Pallot irtosivat hyvin tällä :

http://www.motonet.fi/fi/tuote/804023/Ulosvetaja-raidetangon-paallepallonivelelle

 

Vetonivelet lähtivät vetoakseleista irti napakalla vasaran kopautuksella.

 

2 henkilön työ:

Henkilö 1 pitää työntää kaikin voimin vetoakselia vaihdelaatikkoa päin ja pitää koko paketin suorassa.

Henkilö 2 naputtaa kevyesti vasaralla nivelen irti vetoakselilta.

Irtosi yllättävän nätisti. Voi olla että kerrankin oli tuuria mukana.

Suojakumit olivat ehjät, ja nivelissä ei tuntunut klappia.

Jotenkin hölmöä ettei jarruletkussa ollut pyörivää liitintä, piti pyörittää koko napaa saadakseen jarruletkut irti.

 

 

Uudet levyjarruosat saapuvat viikon kuluttua.

 

Maailman forumeita selatessa:

Kuinka välttämätön tämä työkalu on?

https://www.minispares.com/product/Classic/Accessories/Tools/TOOL21.aspx

 

Tollasen sorvaa kaffepaussilla, mutta onko oikeasti tarvetta?

Tästä tuntuu olevan kahta mielipidettä.

 

Onko jotain vinkkejä mitä tulisi ottaa huomioon uutta settiä kasatessa ja asennettaessa?

Tämä siis tulloillaan:

http://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Front/Calipers/C-AJJ4028MS.aspx?

 

 

Link to comment
Share on other sites

DHL paketti vihdoinkin kotona:

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDcXQwSE90YWRCOFE

 

Kerrankin näyttää sopivan "heittämällä" paikalleen:

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDN2Vtb3FvNG5mUjA

Auton mukana tulleet vanteet sopivat myös uusien etujarrujen kanssa.

 

Pyörän kiinnitysmutterit alkavat olla elämänsä ehtoopuolella, 4 kpl puutuu kokonaan!

Mistä saan "heti" 16 kpl 3/8 renkaiden kiinnitysmutterit peltivanteille?

Turku/lähialue? 

 

Vetonivelen suojakumin ulompi kiinnityspanta on TODELLA lähellä jarrusatulaa, kiristyksen jälkeen varasalla lyttyyn ja toivotaan parasta.

 

Huomenna toinen puoli etupäästä kasaan ja koeajolle.

 

Samassa lähetyksessä tuli myös takajarruille uudet säätöruuvit ja palat:

http://www.minispares.com/product/Classic/Brakes/Shoes/Shoes/17H7620.aspx?040602&ReturnUrl=/search/classic/17H7620.aspx|Back%20to%20search

 

Jarrupääsylinterin kääntö 180 astetta, levy pääsylinterin alle? etu/taka spilt ym muihin putkituksiin palataan myöhemmin.

 

https://www.minispares.com/product/Classic/Accessories/Tools/TOOL21.aspx

Näitä prikkoja nyt sorvattu 2 kpl.

Saa lainata jos tarvetta ilmenee!

 

Link to comment
Share on other sites

Jarrusetti asennettu paikalleen, hienosti meni MUTTA...

 

JARRUT:

Tuntuu sama ongelma vaivaavan kuin rumpujarrujenkin kanssa.

Eli muutama polkaisu ja jarrut jäävät makaamaan kiinni, ei jaksa pyörittää rengasta käsin.

 

Oikea puoli "ilmautui" hyvin, mutta vasemmasta ilmausnipasta ei tule nestettä millään?

Jarruletku irti satulasta, ja nestettä tulee letkusta joka polkaisulla.

Jarruletku kiinni satulassa, ilmausruuvi auki, käsin painaa mäntää sisäänpäin, nestettä tulee ilmausnipasta.

 

 

Pääsynterin säiliössä koko ajan riittävästi jarrunestettä.

En oikein usko että uudessa satulassa voisi olla vikaa.

 

Aiemmin oli juttua että "piirit ovat ristissä", aiheuttaako tämä ongelman.

Jarruneste ei siis pääse palautumaan säiliöön, siksi jäävät jumiin?

 

Autolla ei vielä ajettu metriäkään, vain käsin pyöritetty etupäätä pukkien päällä.

Takapää ilmassa, jarrupolkimen painaminen vaikuttaa molempiin takajarruihin,eli uskoisin takapään olevan ok.

 

 

"Tulikos sulle uudet letkut eteen,nuo rumpujarrujen letkut ei käy. "

- Vielä rumpujarrujen letkut paikallaan. Tilaan oikeat letkut kunhan saan ensin jarrut toimimaan.

 

NAVAN MUTTERIN KIRISTYS

Kaikki osat kasattu, vedetty prikalla 250 Nm, prikka pois ja kartio tilalle, kiristys 250 Nm ja sokka paikalleen seuraavaan mahdolliseen "kireämpään" paikaan.

EI toivoakaan pyörittää käsin, laakerit ns yhtä puuta, ei liiku mihinkään.

 

"Avustava" asentaja tunki navat TÄYTEEEN sinistä rasvaa, tekeekö tämä nyt kiusaa?

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDeHRDem5iQjlodDA

 

Laakerit voideltu paketissa mukana tulleella rasvalla.

 

 

Kädestä pitäen. mikä kuuluu mihinkin?

Onko pääsylinterin käännöllä 180 astetta vaikutusta?

Entäs "levy" pääsylinterin alle?

 

Venttiili

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDMWdmNm1HZ2E4Rk0

 

Pääsylinteri

https://drive.google.com/open?id=0B0NmkG5erocDakZaMkxMN0cxdTg

 

 

Mikä on oikea ratkaisu tähän autoon:

 

1. http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=63

 

2. http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=65

 

3. http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=66

 

4. http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/index.php?main_page=page&id=67

 

 

Vanteet mahtuvat juuri ja juuri pyörimään, hieman rättilaikkaa joutunee antamaan vanteen sisäpuolelle ja / tai jarrusatulaan. Muutamasta kohdasta kuuluu krohinaa, ja satulaan jää pieni ruostejälki vanteesta.

 

 

Kesäkuun alussa:

"Jarrut kuntoon ja baanalle" heh heh 

 

Heinäkuun Auralaakso miitti jäi väliin, toivottavasti elokuussa pääsee paikalle.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Laita nyt aluksi se levy sinne sylinterien alle niin saat polkimen tyhjäliikkeen oikeaksi, voit kokeilla asiaa myös "aukaistuilla" korilaatoilla molempien pääsylinterin pulttien kohdilla korin ja sylinterin välissä.

Link to comment
Share on other sites

 

NAVAN MUTTERIN KIRISTYS

Kaikki osat kasattu, vedetty prikalla 250 Nm, prikka pois ja kartio tilalle, kiristys 250 Nm ja sokka paikalleen seuraavaan mahdolliseen "kireämpään" paikaan.

EI toivoakaan pyörittää käsin, laakerit ns yhtä puuta, ei liiku mihinkään.

 

Jos sulla on laakerikoolit lyöty varmasti pohjaan asti ja laakerirullien välissä holkki, niin sitten on mitoitus osissa pielessä. Tarvii lisää tavaraa holkin lisäksi, jostain vaan hakemaan shimmilevyä ja tekemään eri paksuisia lisäholkkeja ja kokeilemaan millä ei oo välystä mutta pyörii vielä hyvin.

 

Tossa kuvassa stefan sisällä se holkki kun kuuluu laakereitten väliin, ilman sitä on varmasti juntissa:

http://minispares.com/image.axd?type=product&picture=350/GHK1140MS.jpg

Link to comment
Share on other sites

On tullu vastaan laakeripaketteja missä on väliholkki väärillä mitoilla. Muistaakseni oli liian leveä holkki ja jäi välys vaikka kuinka kiristeli. Onhan se mahollista että ois myös liian kapea holkki pakettiin eksyny mutta jos molemmat vielä samanlaisia niin aika hämärältä kuulostaa.

 

Levyä tai jotain koroketta vain pääsylinterin alle väliaikasesti niin eiköhän ne jarrut rupea palautumaan. 

Link to comment
Share on other sites

Mie oon noita settejä kasannu 4 kpl,aina kiristäny momenttiin suoraan kartion kanssa,mitään ongelmia ei ole ollu.3 settiä oli Sparekselta ja 1 Minitronilta/Sportilta.Parit laakeritkin vaihtanu,eikä mitään ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

ETUPÄÄN LAAKERIT

"Jos sulla on laakerikoolit lyöty varmasti pohjaan asti ja laakerirullien välissä holkki, niin sitten on mitoitus osissa pielessä. Tarvii lisää tavaraa holkin lisäksi, jostain vaan hakemaan shimmilevyä ja tekemään eri paksuisia lisäholkkeja ja kokeilemaan millä ei oo välystä mutta pyörii vielä hyvin.

 

Tossa kuvassa stefan sisällä se holkki kun kuuluu laakereitten väliin, ilman sitä on varmasti juntissa:

http://minispares.co...0/GHK1140MS.jpg "

 
Kuvassa oleva holkki laakereiden väliin on paikallansa.
 
Toisen puolen laakerikehät taputeltu tuurnalla paikoilleen.
Toisen puolen laakerikehät olivat pakastimessa yön yli, ja tiputettu napaan.
 
Molemmat yhtälailla jumissa.
Taidan kerran vielä purkaa navat osiin, ja tarkistaa tilanteen.
Voiko liiallisella rasvan käytöllä olla vaikutusta?
 
Varmistan että kehät ovat tosiaan napaa vasten.
(Samalla mitaten sopivien shimmiprikkojen halkaisijan)
 
 
"Mie oon noita settejä kasannu 4 kpl,aina kiristäny momenttiin suoraan kartion kanssa,mitään ongelmia ei ole ollu.3 settiä oli Sparekselta ja 1 Minitronilta/Sportilta.Parit laakeritkin vaihtanu,eikä mitään ongelmia. "
 
Ulkomaiden forumeilla "peloteltiin" asennusprikkojen käyttämättömyyttä, siksi ajattelin ottaa varman päälle ja vetää ensin prikoilla osat paikalleen.
 
Toisen vetolaipan senkkaus ainakin oli epäonnistunut, yksi neljästä senkkauksesta oli epäkesko.
Oli pakko jättää uppokantaruuvi pois, muuten olisi jäänyt kantamaan vanteeseen.
 
 
JARRUT:
Paljonko fylliä laitetaan pääsylinterin alle?
0,5. 1, 1,5. 2 mm?
Prikka kerrallaan ja kokeillen?
 
Ensiksi siis on saatava navat pyörimään, sen jälkeen palataan etujarruihin.
Takarumpuihin on myös uudet säätöruuvit ja kiilapalat, "kuha" laittaa etupään ensiksi kuntoon
 
Link to comment
Share on other sites

Tänään huomattua:

Rumpujarruille tarkoitetuissa jarruletkuissa on liian pitkä nippa jarrusatulan päässä.

Painaa suoraan mäntää ulos.

 

Eli satulassa männät sisällä, jarruletkua kiinnitettäessä, sisempi mäntä tuli ulos noin 3-4mm.

Testimielessä tavallisia teräsprikkoja jarruletkun ja satulan väliin, nyt pysyy männät oikeassa kohtaa.

 

Jarrupääsylinterin alle lisätty kierros prikkoja.

Ei jää enää jarrut makaamaan kiinni.

 

Levyjarruille tarkoitetut jarruletkut tilattu Minitronilta.

 

Joku täällä jo ehdottikin ettei rumpujarrujen letkut käy levyjarruihin.

Luulin että letkun pituus oli ainoa murhe.

 

 

Pyöränlaakereiden kiristys:

Sopivasti kireälle ettei tunnu klappia rengas paikoillaan vaaka- tai pystysuunnassa.

Momentti on mitä sattuu, kunhan tuntuu hyvältä.

Tuskin aikoinaan minihuolloissa tai korjaamoissakaan on shimmilevyjen kanssa leikitty?

 

Tuleeko tästä ruumiita?

 

Pitkästä aikaa hieman valoa tunnelin päässä.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jarrupääsylinterin alle lisätty kierros prikkoja.

Ei jää enää jarrut makaamaan kiinni.

 

 

Pyöränlaakereiden kiristys:

Sopivasti kireälle ettei tunnu klappia rengas paikoillaan vaaka- tai pystysuunnassa.

Momentti on mitä sattuu, kunhan tuntuu hyvältä.

Tuskin aikoinaan minihuolloissa tai korjaamoissakaan on shimmilevyjen kanssa leikitty?

 

 

 

Ei tu onnistuun, oikea momentti pitää olla. Muuten ongelmia tiedossa.

 

E: Nää ja vastaavat ongelmat on ilmaantunu uustuotanto-osien kanssa ja luultavasti siitäkin,

että osia on sekoteltu keskenään.

 

Mitähän se levynpaksuus pääsylinterin alle olisko joku 2mm?

Liianpaksukin voi olla huono juttu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

0,1mm shimmit lisätty molempiin etunapoihin. 0,3mm oli liikaa jäi klappia

Enempää ei tarvinnut kokeilla.

 

Laakeriliikkeestä 32mm sisähalkaisia, 45mm ulkohalkaisia standardikoko. 

Saksilla ylimääräiset pois ulkokehältä. Laakereihin sopiva ulkomitta on noin 38-39mm.

Kiristys momenttiin, ja seuraavaan sopivaan reikään sokka paikalleen.

 

Pyörii kevyesti, ei klappia mihinkään suuntaan.

Lyhyen koeajon jälkeen sokat edelleen liikkuvat, eli kartioprikka ja mutteri pitävät kuorman, ei sokka.

 

Vaikuttaa silta että uusien napojen koneistus ei ole osunut aivan kohdalleen, koska molemmilla puolilla sama 0,1mm shimmi teki tehtävänsä.

Tarkkaillaan tilannetta kun kilometrejä kertyy enemmän.

 

Ryyppyvaijeri asennettu (puuttui kokonaan)

Alustan nippoihin painettu rasvaa.

Takajarrut säädetty, se muutaman euron työkalu on ihan oikeasti hyvä ostos...

Öljyt ja suodattimet vaihdettu.

Samassa pesty ulkopuolelta koneen alakerta/vaihdelaatikko.

Helpottaa jatkossa mahdollisten öljyvuotojen alkuperän paikallistamista.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...