Jump to content

Kalvaintyökalu


ZepeteuZ

Recommended Posts

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Samaa kyselisin minäkin, parit korjaussarjat pitäisi asentaa ja ilmeisesti kaikki muu paitsi tuo originaali kalvain (18G 588 ohjainholkkeineen) tai koneistamolla teko on huonoja vaihtoehtoja. Eli korvausta vastaan jos saisi tulla tekemään kalvaamisen. Tähän hätään en maailmalta työkalua saa ostettua kun niitä niin harvoin tarjolla joten kiitollisena otetaan vastaan infoa jos tällaista jollain Suomessa on.

Link to comment
Share on other sites

Vein kerran yhdet tukivarret koneistamoon ja kyselystä onnistuuko, kun olin selittänyt miten pitää hoitaa huolimatta, suteen meni.

Ei olleet linjassa ja akseli ahdisti.

Kun ihmettelin asiaa niin vastauksena sain, "eihän heillä nyt noin pitkää ohjaimellista kalvainta ole"

Opetus: Jos vie johonkin koneistamoon pitää varmistaa onko heillä oikeasti eväät tehdä homma.

Vaikka luulisi että yksinkertainen homma ammattilaisille/ammattilaisten työkaluille

Link to comment
Share on other sites

Kiitos paljon, tämä pitäisi olla hoidossa kiitos erittäin ystävällisen palstalaisen!

Minulla on kyllä itsellänikin hieman epäilevä suhde suomalaisiin koneistamoihin, varmasti on hyviäkin mutta ainakin laitteet mitä itse harrastelen (muutkin kuin minit) ovat sellaisia että kun kysyy asiaa niin hommassa ollaan ekaa kertaa liikkeellä.(joten suosiolla muualle missä hommaa tehdään lähes päivittäin)

Link to comment
Share on other sites

Vastaisuuden varalle löysin tuollaisen sarjan ebayta selaillessa:
http://www.ebay.co.uk/itm/MINI-REAR-RADIUS-ARM-BEARING-REMOVAL-REAMER-TOOL-PAIR-OF-RADIUS-ARM-KITS-/172410738040?hash=item28247b1578:g:g7gAAOSwHMJYLE7W

ei jää työkalulle paljoa hintaa kun tulee uudet akselisarjatkin mukana.

Link to comment
Share on other sites

Appiukon korjaamolla toi homma kävi hienosti kun oli erikokoisia säädettäviä kalvaimia hyllyssä.

Muistaakseni naputtelin sen pronssilaakerin mikä piti kalvaa ekana tukivarteen paikallen ja sitten sopiva

kalvain missä säätö riitti reikään

jota säädettiin aina muutaman kierroksen jälkeen isommaksi, välillä akselia sovittaen reikään ja kun välys sopiva, ei tiukka, eikä liian hole niin ok!

Piti vaan kattoo, että kalvain pysyi suht'koht suorassa. Ei se mitään tähtitiedettä ole, paljon huonommillakinvehkeillä se joskus tehtiin.

Link to comment
Share on other sites

Pitäisi vain olla sellainen kalvain mikä tukeutuu sen toisen pään laakeriin että tulee kalvettua linjaan laakerit, se siinä ideana on  ;)  ei ehkä rakettitiedettä mutta oikein se kuuluu siltikin tehdä.

Link to comment
Share on other sites

Isäukko teki aikoinaan samantyyppisen ratkaisun säädettävään kalvaimeen kuin mikä tossa ebay-linkissä oli myynnissä. Ja juu ennen kuin kukaan kysyy niin jatkojalosti sen sitten johonkin muuhun tarpeeseen. Mullakin olis ollut samanlaiselle käyttöä...

 

Niin kuin Lari jo toteskin niin ideana on saada työkalu linjaantumaan neulalaakeriin. Ton linkin mukainen ratkaisu on just niin hyvä kuin miten se on koneistettu. Vuosien varrella on vähän mennyt luottamus brittien koneistustarkkuuteen, jos tuo jatkovarsi on tarkasti tehty niin varmasti toimii. Mutta paljoa ei tarvi sössiä niin ohjaa vinoon.

 

Koneistuksen kannalta kiinteä kalvain on aina parempi vaihtoehto kuin tommoinen säädettävä.

 

Käsivaralta tehtynä varmasti saa akselin sopimaan paikalleen mutta eri asia on sitten kuinka väljäksi pronssihelan joutuu kalvamaan :-)

Link to comment
Share on other sites

No kukin tekee miten tykkää, kannattaa viedä koneistamolle jos siltä tuntuu.. :)

 

 

"Aina ei tarvitse tehdä, niin kuin naapurin kaveri tai joku muu sanoo.

Ittekin tekemällä voi tulla ihan hyvä lopputulos!" (Kimi Räikkönen)

Link to comment
Share on other sites

Ongelmahan on se ettei koneistamolle vientikään välttämättä auta. Ja juu jokainen tekee romuilleen mitä tykkää. Kotikonsteilla homma voi onnistua mutta voi mennä myös vi*uiksi. Tokalla kertaa voi siten onnistua paremmin... Mutta kun ite tekee niin helppo on sitten syyllinenkin löytää.

Link to comment
Share on other sites

Juuri se oikeaan linjaan saaminenhan se juttu onkin.

Kai sen laakerin jokainen sopivaksi hioo vaikka pienellä läppälaikalla

Ja sen tietää Mininkin kohdalla parhaiten ne jotka niillä ajaakin ;)

Link to comment
Share on other sites

No täytyy sanoo, että onnistu sitten ihan helevetin hyvin vaikka itte sanonkin ja linjassa olivat.

Samoilla vehkeillä oli appiukko tehny vastaavia töitä (ja Miniinkin) kymmeniä vuosia.

Mun mielestä kaikkein hienointa harrastamisessa onkin kun itse tekee, joskus voi mennä vähän vituiksi, mutta

sitten kun onnistuu siitä jotain saakin.

Toinen hieno juttu on kun oon ihan kakarasta asti n.15 v kun ekan kerran töihin (kesä) ja vanhempien

ammattimiesten työkaverina jotka opetti ihan kaikkea tekemään, silloin (siellä) ei kiusattu kokematonta

vaan ihan isällisesti neuvottiin ja autettiin.

Ei taida semmosta olla enää missään, eikä sitä silloin ymmärtäny, vasta jälkeen päin on osannu antaa arvon.

Link to comment
Share on other sites

Höh, tuossa mini1380 linkissä etummainen tanko on nimenomaan ohjuri.

Ohjurin tekee vanhasta akselista. Rälläkällä poikki ja poraa/ dremelöi kalvaimen akselin pään kokoisen reijän siihen.

Oikeesti, et tarvitse edes kalvainta. Lyöt vanhan akselin pikkusen littuun ja vedät dremelillä siihen jonkinmoisen uran joka leikkaa, tätä pyörittelet pikkuhiljaa syvemmälle ja reikä on noin 2 satkuu suurempi ja varmasti suorassa.

 

Voihan tietysti tehdä piirrustukset ja vie ammattimiehelle teetetäväksi. Ei maksa kuin 200eur ja saat sen takas kuukauden päästä. Sen aikaa on mini tallissa pukeilla. Sitten saat ohjurin takas ja se on 3.5 satkuu liian paksu. Ei mahtunut laakerin vaihdon jälkeen reikään. Taas ootat kuukauden kun viet sorvattavaksi. Auto kaks kuukautta pukilla, kesän kaikki kisat/ajokausi mennyt siinä. Vitutuskin tulee takas kun joulupöydässä selittelee ettei päässyt minillä ajeleen kun teetin top notch master hypo työkalun.

 

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Itsellä on tähän tukivarsi ongelmaan pettämätön halpa ratkaisu.

Otan tukivarret kyytiin ja ajelen kaverin luokse.

Otan hyllystä alkuperäisen kohteeseen tarkoitetun työkalun hyllyltä ja siinä rupatellessa hoidan homman.

 

Tiedän ettei kaikilla ole tätä mahdollisuutta

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Olen se kaveri jonka luokse ajellaan. En ole koskaan tuottanut pettymystä ???? ???? ???? ???? ????

Kavereilta laskutan euron jos on sellainen matkassa.

Kaverit ei mun työkaluja koske, joten teen hommat ite. Hoitavat tuon rupattelupuolen siinä odotellessa.

/kimi

Jeps, se on yleensä kun työkalua lainaa niin ei ole enää sitä työkalua (ehjänä) kun itte tarttis ..ja muutenkin.

Itte kyllä vieläkin joskus joutuu lainaamaan, mutta käytän kuin omaani (siis huolellisesti) ja oon tähän asti saanu aina lainaks ku oon pyytäny.

Yleensä kyllä vältän moista lainailua, yritän olla omavarainen.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...