Jump to content

R58 Naputus moottorista


fabsu

Recommended Posts

Nyt olisivat hyvät neuvot kalliit. Mistä tämä videolla kuuluva ääni mahtaa olla peräisin? Kuuluuko jakopäästä? Mitä noita "death rattle" videoita on kuunnellut on niissä ääni hieman erilainen. Pahoittelut kuvanlaadusta, mutta tässä tuo ääni on tärkein. Eli tuo tok tok tok tok tok tok ääni ilmaantui tänään.

 

Link to comment
Share on other sites

Onko paljon ajettu jakopää? Mulla porsi n.70-80 tkm jälkeen orggis jakopää,mutta meni kerrasta sekaisin.Kannattaa tarkastaa että ketjun kiristin ei ole pyörinyt löysälle, yleensä merkkaa tunnistettavasti öljyvuodolla... Tai vaihtaa kiristin uusimpaan versioon. Eli jos kukkuu vielä normaalisti ilman muita oireita tai moottorin CEL valoja veikkaisin alkavaa jakopäävaivaa...

Link to comment
Share on other sites

Vaikee paikallistaa tuosta, kuulostais kuitenkin molemmin puolin moottoria.

Miten kierroksilla, ajaessa, kytkin pohjassa?

Öljyt/ öljynpaineet ja öljyvuodot?

Ite käytän vastaavissa onkelmissa stetoskooppia, vois kuulla paremmin äänen sijainnin?

Link to comment
Share on other sites

Jostain 1500 kierroksesta ylöspäin, ääni tuntuu hukkuvan muiden äänten sekaan. Öljyä on koneessa ja öljyt vaihdettu 7000 km sitten. Kytkimen pohjaan painaminen ei vaikuta ääneen. Autolla ajettu 43 tkm.

Link to comment
Share on other sites

Toi nyt voi olla mikä vaan periaatteessa mutta omassa 04 bensakoneessa vastaava ääni kuului kun apulaitehihna sanoi sopimuksen irti. Kiristimen jousi hajosi ja hihna meni kireälle ja löysälle koko ajan käydessä sekä väpätti samalla.

 

Sen verran pehmeä ääni tuossakin että ihan täys mekaaniselta ei vika kuulosta.

 

Sanoisin että ensin apulaitehihna tarkistaen kiristimineen. Itse kun pääsisi kuuntelemaan niin voisin paikallistaa liki kohtaa.

Biltemasta saa sellaista stetoskooppia millä pääset vian lähelle ellet halua suoraan huoltoon viedä.

Link to comment
Share on other sites

Ei tosiaan ravista millään lailla liikkeelle lähdöissä. Vedot on myös hyvin tallella, ettei ainakaan tuntuisi jako olevan pielessä. Yksi epäilyn kohteena oleva asia on myös tuo alipainepumppu. Eikö tämä ole kohtuu samankaltainen ääni > 

 

Tänään tuo autosta kuuluva ääni oli ehkä puolet hiljaisempi, mitä eilen. Myöskään moottorin lämpötila ei tunnu vaikuttavan millään lailla tuohon ääneen.

Link to comment
Share on other sites

Joo,hyvä vaihtoehto myös tuo vakuumipumppu! Tuossa videossa vinkki ,että irroittamalla vakuumin putken pikaliittimen pumpusta voi testata äänen muuttumista,kokeilitko? Joskus tuli selailtua saku-varaosa nettikauppoja netissä, oli tarjolla tuota pumppua "pieruburgin" valmisteena ,hintaluokka oli jotain 120-130 euroa....näytti olevan orggis Autohauser Langerilla 220€

,varaosanumerolla 11667556919 (-07MCS).

Link to comment
Share on other sites

Joo,hyvä vaihtoehto myös tuo vakuumipumppu! Tuossa videossa vinkki ,että irroittamalla vakuumin putken pikaliittimen pumpusta voi testata äänen muuttumista,kokeilitko? Joskus tuli selailtua saku-varaosa nettikauppoja netissä, oli tarjolla tuota pumppua "pieruburgin" valmisteena ,hintaluokka oli jotain 120-130 euroa....näytti olevan orggis Autohauser Langerilla 220€

,varaosanumerolla 11667556919 (-07MCS).

Joo kokeilin tuon videon vihjettä, että letkun irroittamalla voi testata tuon. Ei mitään vaikutusta ääneen. Tosin yksi tuttu autokorjaaja oli sitä mieltä, ettei tuolla voi mitään testata. Pumppuhan pyörii kokoajan, kun moottori on käynnissä. No tutkimukset jatkuu. Muidenkin Minin omistajien kannattaa tarkkailla kyseisen pumpun toimintaa ja mahdollisia sivuääniä. Myös jos jarruissa on jotain outoa, esim. poljintuntuma on kova, kannattaa viedä samantien korjaamolle. Kyseisen pumpun rikkoontuminen voi aiheuttaa totaalisen konerikon. Suomessa tiedän yhden tapauksen, jossa näin on käynyt. Ulkomaisilta foorumeilta löysin että ainakin Portugalissa ja Briteissä on myös rikkoontunut pumppu ja samalla rikkonut koneen. Lisää tietoa esim hakusanoilla Mini vacuum pump problems.

Link to comment
Share on other sites

Eli jos pumppu leikkaa kiinni esim.voitelun hiipuessa, pakopuolen nokka-akselin pysähtyminen sekoittaa jakopään ja todennäköinen moottorivaurio on tosiasia....aika paljon noita vakuumipumppu ongelmia löytyy noista suurempien foorumien keskusteluista.kokeilitko muuten vaikuttaako jarrun paineleminen siihen pumpun ääneen?

Link to comment
Share on other sites

Joo,"harraste-autoja"!! Tein eilenä rutiini tarkastuksen konehuoneeseen,tsekkasin öljyt tikusta ja yllätys! Oli vähän liikaakin tai öljynlaatu oli jotenkin limaisen oloista(ajettu alle 4tkm).No paisarin korkki auki, nesteet vähissä,seinämillä ja pinnassa ohut öljykalvo! Just just! No , kurkkaus koneen alle,onneksi lämmönvaihtimen kumitiivisteet tod.näköisesti paskana,laskee öljyä veden joukkoon.Tilasin uudet osat Langerilta ,n.26€+postikulut. Mutta pointtina, jos näillä vehkeillä vetäisee täyden tehtaan öljynvaihtovälin,avaamatta peltiä, voin vaan kuvitella mitä kaikkea on romuna.... nyt ehdittiin ajaa n.100 kilsaa ja selvos säikähdyksellä...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tämä ääni diagnosoitiin lopulta jakopäästä tulevaksi ääneksi. Auto on nyt Laakkosella ja siihen on tehty jakopään remontti. Autolla ikää siis piakkoin viisi vuotta ja mittarissa n. 43 tkm. Myyjäliikkeen antama takuu on päättynyt vuosi sitten. Kuluttajaneuvojan avustuksella myyjäliike lupasi osallistua kustannuksiin tuossa remontissa. Mistään prosenteista ei ollut kuitenkaan tässä vaiheessa puhetta. Kannattaa siis pitää omista oikeuksistaan kiinni, takuun loppuminen EI päätä myyjän vastuuta. Tarina sai kuitenkin onnellisen lopun! Minin maahantuoja, eli BMW Suomi Oy maksoi remontin 100 %:sesti, eikä siis tarvinnut tuon myyjäliikkeen kanssa alkaa vääntämään, että kuka maksaa ja kuinka paljon. Esimerkillistä toimintaa maahantuojalta!

Link to comment
Share on other sites

Hyvä juttu, että vaiva löytyi ! Taitaa olla BMW/Mini jälkimarkkinointi alkanut lueskelemaan näitä foorumeja ympäri maailmaa. kun ovat heränneet korvaamaaan selviä valmistus ja -suunnitteluvirheitä.Ystävä-piirissäni on Mini-omistajia,jotka ovat aiheesta alkaneet epäillä Minin omistamisen järkevyyttä,kun autoon,jolla on ajettu vähäisiä kilometrimääriä tulee todella kalliita remontteja.Ei voi olla oikein ,jos jakopäät,bensapumput,alipainepumput yms.väärät/väärin mitoitetut tekniset ratkaisut jäävät kuluttajan maksettavaksi. On hienoa kuulla,jotta maahantuoja ottaa vastuuta taloudellisesti. Helpottaa varmasti jatkossa Mini-tuotemerkin markkinointia,kun asiat hoidetaan ilman vääntöä...

Link to comment
Share on other sites

On nää Prince moottoriset hienoja laitteta......... miten helvatissa BMW ja PSA on onnistunut ujuttamaan yhteen moottoriperheeseen niin monta itsemurhatoimintoa?? Oikee insinöörityön taidonnäyte  :D

Joo, kato sen siitä saa ku laittaa sakemannit ja ranskalaaset yhteen pöytään suunnittelemaan moottoria... :D

 

Mutta asiaan:

Fabsun lähettämän jälkimmäisen videon (vacuum pump) mukainen ääni on kuulunut myös meidän R55 vm 2007 koneesta. Ääni ei joka kerta / kokoajan kuulu mutta sillointällöin säännöllisen epäsäännöllisesti ja muistaakseni yleensä vain lämpimästä koneesta, ei koskaan kylmästä. Mittarissa nyt kutakuinkin 87tkm josta meidän ajamana 37tkm. Voitelun puutteesta ei meidän N14 konetta voi ainakaan syyttää: kyttään aika tarkasti öljyn tasoa ja lisään aina kun muutamakin milli on tippunut ja vaihdan ne vähintään kerran vuodessa tai 10tkm välein. Nykyisin menee kerta vuoteen kun vaimolle tulee sen verran vähän ajoja tuohon.

 

En ole edes osannut kuvitella että ko. ääni voisi kuulua jakopäästä. Olen tietoinen siitä death rattleista, meillä yhteen aikaan sitä raplatusta kuului harvakseltaan ja sekin kuului vain kun kone oli kylmä, ei lämpimänä. Mutta ei ole sen jälkeen kuulunut raplatusta kun kiristimen vaihdoin.

 

Oliskohan aika funtsia tuohon R55:een tuota jakopään remppaa... pistää vihaksi jo valmiiksi kun tietää ettei ihan halpa remontti ole, ja yleensä jakoketjullista jakopäätä on pidetty huoltovapaana ja kestävänä. On se kumma kun nykyään ei osata tehdä ketjullisia jakopäitä oikeasti kestäviksi. Alkaa tuntua että hihnallinen versio on luotettavampi...

 

Onkohan sama p****ka keksintö näissä uudemmissakin Cooper S:ssä? Onko kellään eksaktia tietoa summista, mitä tuollainen remontti maksaa? Selviääkö kuudella sadalla Eurolla?

Link to comment
Share on other sites

Ennenkuin tiesin ettei tuota korjausta tarvitse itse maksaa, niin kyselin hintoja rempalle. Ei merkkikorjaamo antoi hinnan 1300 € ja Laakkonen antoi karkean hinta-arvion 1500-2000 € jakopäärempalle.

 

Ja voihan se olla, että sinulla sen äänen todellakin antaa se alipainepumppu. Tuohan ei tarvikkeena ( Pierburg ) ole kallis 156 € muistaakseni, jos sen haluaisi vaihtaa vaikka ihan mielenrauhan vuoksi. 

Link to comment
Share on other sites

1300e ja 1500 - 2000e?? Ei ollut mun 600e sinne päinkään...

 

Ja mun tietääkseni toi jakopään ketjuhärpäkkeen vaihto pitäisi olla suht iisi, kun se tulee kasettina sieltä pois...

 

Oliko noi hinnat osineen töineen päivineen?

 

Olipas valtaisa summa... tonniviissataa - huhhuh...

Link to comment
Share on other sites

Joo tolla kuudella saa perusjakopään just ja just töineen.

 

Toi 1300€ töineen aika normi ketjukoneelle. Siellä kuitenkin joutuu tekemään enemmän töitä kuin hihnan kanssa.

 

Osat taitaa saada just tohon kuuteen satkuun, muut tarkentakoot jotka teettäneet. Omaani olen kerran vaihtanut ohjurin/liukupalan vain kiristimen lisäksi ja sekin oli ihan mukava työmaa.

Link to comment
Share on other sites

Toi 1300 € sisälsi siis työt ja osat. Koko sarja jossa oli myös VANOS pyörä, joka taitaa myös olla kallein yksittäinen osa tuossa jakopässä, orggigsena pelkkä vanos-pyörä oli muistaakseni +300 €. Tuo Laakkosen hinta on siis vaarmaankin 1500 € ilman VANOS pyörää ja 2000 € pyörän kanssa. 

Link to comment
Share on other sites

Joo,olen alkanut valmistelee "kevät-remppaa" osien hinta kartoituksella...tässä jokunen jakopäähän liittyvä,OEM value line kitti 11312361882(ketju,kiristin,yläohjain,jokunen pultti121,3 euroa, ohjainkisko 11317568241 hinta 25,91 euroa , kiristinkisko 11317534833 hinta 17,51 euroa ja alaketjupyörä 11217588996 hinta 25,94 euroa. OEM osat, BMW/Mini kauppiaalta,alle 200 euroa(+postikulut) .Vanos -yksikkö aika arvokas 390 euroa! Muutaman o-renkaan jätin pois listasta. Tietty tarvii sitten sen asentajan,jolla ois syytä olla se nokan lukitustyökalu.... Jokaisen harkittavaksi jää sitten arvostaako ne työt +1000 euron arvoiseksi, minulla ei ole siihen varaa....

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...