Jump to content

R58 Naputus moottorista


fabsu

Recommended Posts

Kyllä, osathan on tuossa jakopäässä halpoja. Työtä tuossa kuitenkin on ilmeisesti ihan kivasti. Tietysti hyväähän on että työlle saa kahden vuoden takuun, tekee sitten rempan ei-merkkikorjaamossa tai merkkikorjaamossa. Ihan mukava sitten reklamoida jos alkaa uudestaan naputtamaan tai rohisemaan tuo jakopää.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Ihanan kallista... :D Volvo V50 d5:ssa oli jakopään vaihto 600e, sisältäen moottorinöljyt ja suodattimen. Kallein Volvon osista oli originaali vesipumppu, muistaakseni pitkälti yli satasen.

 

Ei voi käsittää, miksi ns. "ikuisesta" tehdään sellaista, jonka korjaaminen maksaa kohtuuttoman paljon. Järjetöntä. Esimerkiksi ne muoviset laahaimet: kai sinne nyt jokin muukin optio olisi ollut kuin muovi...

 

No eikai siinä. Seurataan ja kuulostellaan mitä tuolla Minin koneella on kerrottavaa. Ainakin toistaiseksi hiljainen, ei pitele turhia ääniä.

 

Osaisko joku kertoa noin suurinpiirtein miten kauan noiden laahainten pitäisi kestää?

Link to comment
Share on other sites

Ihanan kallista... :D Volvo V50 d5:ssa oli jakopään vaihto 600e, sisältäen moottorinöljyt ja suodattimen. Kallein Volvon osista oli originaali vesipumppu, muistaakseni pitkälti yli satasen.

 

Ei voi käsittää, miksi ns. "ikuisesta" tehdään sellaista, jonka korjaaminen maksaa kohtuuttoman paljon. Järjetöntä. Esimerkiksi ne muoviset laahaimet: kai sinne nyt jokin muukin optio olisi ollut kuin muovi...

 

No eikai siinä. Seurataan ja kuulostellaan mitä tuolla Minin koneella on kerrottavaa. Ainakin toistaiseksi hiljainen, ei pitele turhia ääniä.

 

Osaisko joku kertoa noin suurinpiirtein miten kauan noiden laahainten pitäisi kestää?

Osaa kyllä. Eli laahainten pitäisi kestää koko auton odotetun eliniän. Oisko joku 300 000 km ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo,ymmärtääkseni ei ne "kulu"vaan ketjukiristin ei ole heti startista hereillä, ja ketju alkaa ruoskia muovisten laahaimien ääripäitä ja palasia alkaa löytyä öljypohjasta ja suodattimesta.... ja taas seuraavassa startissa tilanne on hieman huonompi...kunnes jako sitten hyppää yli ja hups! No taitaa tosielämässä CEL-valo ilmoitella hieman aikaisemmin "kampiakseli-nokkaakselin ajoitusvirheestä.

Link to comment
Share on other sites

Meikäläisen Cooperista kuului samanlainen ääni moottorista, kuin traktorilla olisi ajanut. Mini vm.2010, otettu käyttöön toukokuussa 2011. Nyt ajettu 51155km ja kaikki huollot teetetty ajallaan. Vein kotteron pajalle. Tuomio: pakonokan 1. sylinterin venttiilinsäädin/nostin viallinen ja laturinhihna melkein poikki. Hintaa tälle abaut 1200€. Kysymys kuuluukin: wtf? Miten tuollainen on voinut mennä rikki noin vähän ajetussa autossa? Onko nuo osat jotenkin kuluvia? Minin maahantuoja ei minulle vastannut mitään, kun asiaa heiltä tiedustelin. Hertsikan Laakkoselta sain aika tympeää palvelua, joten sieltä on turha minun mitään kysellä. :-\

Link to comment
Share on other sites

Meikäläisen Cooperista kuului samanlainen ääni moottorista, kuin traktorilla olisi ajanut. Mini vm.2010, otettu käyttöön toukokuussa 2011. Nyt ajettu 51155km ja kaikki huollot teetetty ajallaan. Vein kotteron pajalle. Tuomio: pakonokan 1. sylinterin venttiilinsäädin/nostin viallinen ja laturinhihna melkein poikki. Hintaa tälle abaut 1200€. Kysymys kuuluukin: wtf? Miten tuollainen on voinut mennä rikki noin vähän ajetussa autossa? Onko nuo osat jotenkin kuluvia? Minin maahantuoja ei minulle vastannut mitään, kun asiaa heiltä tiedustelin. Hertsikan Laakkoselta sain aika tympeää palvelua, joten sieltä on turha minun mitään kysellä. :-\

 

Ei ole kyllä normaalia kulumista. Onko mistä ostettu, liikkeestä vai yksityiseltä? Jos liikkeestä voisi tuota koittaa saada virhevastuun piikkiin.

Link to comment
Share on other sites

Liikkeestä ostettu 3.5.2011. Kilometrejä oli tuolloin mittarissa 16. Aikaa siis kulunut jo sen verran, että tuskin minkään liikkeen vastuuseen menisi enää. Kun saisin jonkinlaista vahvistusta sille, että tämä ei ole normaalia kulumista, laittaisin jyrkempää mailia maahantuojalle. Facebookin kautta jo sinne viestittelinkin, mitään ei ole kuulunut vastaukseksi. Netistä olen hulluna googlaillut "pakonokan venttiilinsäädin" yms, mutta mitään ei oikein löydy. Nyt siis pitää uusia tuo säädin/nostin, venttiilinkotelontiiviste, öljyt, suodattimet ja laturin hihna. Auto on ollut pajalla jo reilun viikon (ruuhkaa) ja ensi viikolla saavat osat ja auton työn alle. Huoh. Ketuttaa.

Link to comment
Share on other sites

Ostosta on toki jo aikaa. Korvauksen saaminen voi olla vaikeaa, muttei suinkaan mahdotonta. Oletko siis auton ensimmäinen omistaja? Soita kuluttajaneuvojalle ja kysy heidän kantaansa asiasta. Kilometrejä kovin vähän kyllä, harmi jos kukaan ei ota vastuuta. 

Link to comment
Share on other sites

Ostosta on toki jo aikaa. Korvauksen saaminen voi olla vaikeaa, muttei suinkaan mahdotonta. Oletko siis auton ensimmäinen omistaja? Soita kuluttajaneuvojalle ja kysy heidän kantaansa asiasta. Kilometrejä kovin vähän kyllä, harmi jos kukaan ei ota vastuuta. 

Juu. Olen ensimmäinen omistaja. Kunhan saan auton pajalta, kysyn varmaan heidän mielipidettään tuohon kulumiseen, rikkoutumiseen yms. Sitten yhteyttä varmaan kuluttajaneuvojaan. Tuo mini on siis taloutemme toinen auto, sen vuoksi sillä ei tule paljoa ajeltuakaan. On vähän sellainen kauppakassi, loma-auto (kun on cabrio). Ei muuten ole eka kerta, kun hajoaa. Joku moottorin lämpöanturi tms oli hajalla aiemmin, mutta se meni takuuseen. Peruutustutka ei ole toiminut enää ensimmäisen vuoden jälkeen jne. Paskan möivät!

Link to comment
Share on other sites

Tuppaa olemaan että tuollaisi nostaja vikoja tulee herkemmi kun auto on vähällä käytöllä ja varsinkin jos tällöin vielä noudatetaan orjallisesti MINIn ylipitkiä öljynvaihtovälejä, ne öljyt kun pitäisi vaihtaa huomattavasti useammin varsinkin silloin kun kilometrejä ei kerry paljoa -> kerta vuoteen.
 

Link to comment
Share on other sites

Jos moottori on N18 tuo "pakonokkka-akselin venttiilin säädin" voisi tarkoittaa pakonokan vanos-yksikköä. Oisko mennyt öljynpaineen solenoidi rikki/ likainen? Ois ainakin tutkisen arvoinen, jos menee "omasta pussista"...

Voi hyvin tarkoittaa sitäkin vaikka enempi viittaisi hydrauliseen venttiilinsäätimeen/painimeen.

Link to comment
Share on other sites

Tuppaa olemaan että tuollaisi nostaja vikoja tulee herkemmi kun auto on vähällä käytöllä ja varsinkin jos tällöin vielä noudatetaan orjallisesti MINIn ylipitkiä öljynvaihtovälejä, ne öljyt kun pitäisi vaihtaa huomattavasti useammin varsinkin silloin kun kilometrejä ei kerry paljoa -> kerta vuoteen.

 

Auto tosiaan on ollut aika vähäisellä käytöllä. Olen pitänyt kuin kukkaa kämmenellä . Ja vaihdattanut ne öljyt kerran vuodessa huollontarpeen lisäksi, koska näin eläkkeellä oleva isäni ohjeisti. En tiedä, mitä tekisin. Vaihtaisinko kokonaan pois vai odottaisinko taas jotain uutta vikaa....
Link to comment
Share on other sites

Eläkkeellä oleva isäsi on ihan oikeassa. Mä kans vaihdan meidän rouvan MCS Clubmaniin kerran vuodessa öljyt, kun metrejä tulee nykyään suht vähän, ja käytän laatutavaraa. Näin se vain on että ihan järjettömiä huoltovälejä nykyajan kotteroihin tarjotaan. Toiseen kulkineeseen, Volvo V50 d5:een vaihdan 10tkm välein moottorin öljyt kun sillä tulee ajettua huomattavasti enemmän kun MCS Clubmanilla.

 

Itse peeämvee on kyllä niin rimpula jotta oikein ihmettelen miten pirussa porukka ostaa noita kulkineita?? Varsinkin kun pitää noita virhevastuita korjata niin ei piru puhettakaan. Mutta auta armias kun mennään rapakon tuolle puolelle niin homma on ihan toinen. Ehkä johtuu siitä että tietääkseni jenkeissä on joukkokanne mahdollista, mutta täällä Suomessa ei tietääkseni sellainen ole mahdollisuus. Seuraava esimerkki ei ole virhevastuusta, mutta muuten germaanien laadusta: Rouvan veli osti kesällä kyseisen merkkisen kulkineen, 520 dieselin. Neljä kk ja 12tkm ehti sillä ajaa kunnes pirssi päätyi pajalle: nesteet kateissa. Kansi pois, koneistamolle, kiinni ja koekäyttö: jäähdytinjärjestelmän letkut kivikovat. Myyjäliike hankki seuraavan kannen, se koneistamolle, kiinni ja kone käyntiin: it's alive, ja lyhyt koeajo, pelaa. Vaimon veli haki auton ja totesi näyttää pelaavan. Ajeli Turku-Hki motaria ja rampista ylös ja takasi Turkuun, ja mit vit, siihen hyytyi eikä käyntiin. Ja taas nesteet kateissa. Pikkusen purkua ja avot: hehkutulppa siksakkina ja sentti päästä pois. Kolme kk siinä meni, ja ens maanantaina pitäisi kauppa olla purettu - vihdoinkin. Et semmosta "laatua" saksasta. Edelleen väitän: Saksasta tulee vain olutta, Ranskasta viinit, autot - ne tulee jostain ihan muualta...

Link to comment
Share on other sites

Perhana,kun viitsisi lausua ääneen,mutta kyllä ne vähävikaiset tulee vaan Japan-merkeistä...ikävä kyllä! Mulla on tuttavia yms. Joiden auton valinta kriteeri on luotettavuus ja silloin aika useat Saksa-merkit jää listalta pois.Esim.veli-miehen avensiksen 0-60tkm vikalistasda oli 2 kpl H7 etuvalopolttimoita....enkä todellakaan millään tavalla nosta näitä Japseja "jalustalle", itse en ole omistanut yhtään kappaletta ainakaan 20 vuoteen. Tietysti yksilöitä on puolin ja toisin....

Link to comment
Share on other sites

Brittivehkeiden puollustukseksi täytyy mainita vanhempien Range Rover vuodelta -88. 3.5L V8 bensa, mittarissa oli muistaakseni 280tkm kun se ostettiin. Itsekin sillä ekat lailliset kilsat ajoin :) :D ::) ehkä siitä on tuo Range -jano jäänyt... Siinä oli mittarissa 512tkm kun se vaihdettiin Saksantuonti Rangeen vuodelta -92. Ja tuossa puolen miljoonan kohdalla jakoketju ja venttiilikoneisto käytiin läpi. Laatikolle, perille, jakovaihteistolle yms ei tehty mitään, öljyjä vaihdeltiin. Koneeseen vaihdettiin 10tkm välein öljyt ja suodatin. Tuo -88 Range oli kyllä veikeä: kaupungissa paloi 20 litraa satasella bensaa, mutta matkassa 10 litraa satasella. Siis 50% prosentin tiputus kaupunkiajosta matka-ajoon. Kävin sillä parikin kertaa intissä Kajaanissa, olin sillä useasti juoppokuskina ja --- ja :)

 

Nykyinen vanhempien kulkine on Lantikan Discovery 2 ja isäukolla Jaguar XJR vuodelta 1995. Disco 2:ssakin näkee germaanien laadun: keskuslukon moottorit jotka alkavat temppuilla, ovat Made in Germany. Ihan selvästi se moottoreissa lukee.

 

Meillä vaimon kanssa yhteen aikaan oli Jaguar X-Type Estate diesel. Ajettiin sillä nelisen vuotta ja yli 100tkm (101tkm -> 205tkm). Sähkövikoja 1: yksi suutin katosi auton järjestelmästä ja se korjaantui ohjelmoimalla, joten tuokaan ei varsinainen sähkövika ollut. Ja taas germaanien laatu: dieselkorjaamon kaveri sanoi: "En tiedä mistä tuo johtuu, oon tehny noita suuttimien uudelleenkoodauksia Fordeihin useita, niitä vain tulee.". Ja kuten kaikki tietää, Mondeo -pohjainen kone X-Type dieselistä löytyy.

 

Lucas -sähkövitsejä en ole koskaan tajunnut: mulla on menneisyydessä ollut useita Rovereita. Ainoat sähköviat jotka niissä oli, oli palaneita ajovalojen tai parkkivalojen polttimoita. Nykyisessä classic-Minissä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut mitään ihmeellistä sähkövikaa - no, siihen ei pahemmin sellaista voi tullakaan... :D

 

Eräs Roveristi naamakirjassa: "Saksalainen pettää aina..."

Link to comment
Share on other sites

Jahas. Pajalta soittelivat. Ministä on sitten mennyt (myös) nokka-akselin säädinyksikkö (se vanos?). Säädinyksikkö sekä jakoketju vaihdetaan, hintaa 2500-3000€. Odottelen yhä maahantuojan yhteydenottoa. Haluan tosiaan tietää, onko tämä Minin erikoisuus, että ne hajoavat näin vähillä kilometreillä. Auto on siis ollut käytössä koko ajan, eikä ole seisonut parkissa pitkiä aikoja. Tarvitseeko edes mainita, kuinka vihainen olen. Aion olla myös kuluttaja-asiamieheen yhteydessä asian tiimoilta, sillä haluan tietää, mikä on heidän kantansa asiaan.

Link to comment
Share on other sites

Aika "raikkaan" hintainen remontti,hu huh!Kyllä kannattaa olla yhteydessä ehdottomasti maahantuojaan ja keskustelussa mainita myös virhevastuut.Viime aikoina on ollut havaittavissa maahantuojan osallistumista näihin selkeisiin valmistajan virheisiin.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minin myyminen oli aikalailla hyvä päätös minun kohdallani. Nykyisellä kulkineellani ajanut 6kk aikana 20tkm ja kerran ajovalo paloi,nyt syttyi huoltovalo ja sekin mitä todennäköisesti halvempaa huollattaa kuin edellinen r53. Mutta eipä tossa nykyisessä olekkaan yhtään luonnetta eikä muutenkaan ole kuin kehon siirtoon tarkoitettu väline,talvella lämmin ja kesällä viileä.

Link to comment
Share on other sites

Jahas. Pajalta soittelivat. Ministä on sitten mennyt (myös) nokka-akselin säädinyksikkö (se vanos?). Säädinyksikkö sekä jakoketju vaihdetaan, hintaa 2500-3000€. Odottelen yhä maahantuojan yhteydenottoa. Haluan tosiaan tietää, onko tämä Minin erikoisuus, että ne hajoavat näin vähillä kilometreillä. Auto on siis ollut käytössä koko ajan, eikä ole seisonut parkissa pitkiä aikoja. Tarvitseeko edes mainita, kuinka vihainen olen. Aion olla myös kuluttaja-asiamieheen yhteydessä asian tiimoilta, sillä haluan tietää, mikä on heidän kantansa asiaan.

On kyllä aika kova hinta remontille annettu. Saako kysyä missä antavat tuommoisen hinta-arvion remontille?

Link to comment
Share on other sites

Kotteroon siis vaihdettiin nuo nostimet ja laturin hihna jo. Ääni kuulemma muuttui, Mutta rikki yhä. Uudelleen romu levälleen ja sitten löytyi vielä tuo jälkimmäinen juttu. Yhteensä koko roska tuon arvioidun 2-3k (Mekonomen)

 

Maahantuojan edustaja otti yhteyttä (Laakkonen). Puhelun jälkeen Laitoin mailia auton myyjäliikkeeseen (kuten täältäkin suositeltiin) koska auto on tuontiauto, suoraan liikkeestä liikkeeseen uutena. odottelen vastausta. Tällaisessa tosin on kuluttajariitalautakunnan päätöksiä jo aiemminkin ja siihen vetosin mailissani. Laakkoselta sanoivat, että aika selvä asia (helppo sanoa, kun ei ole "oma keissi"). Kilkkeiden pitäisi kestää 250-300t km. Korvaus yleensä menee prosenttiperusteisesti. Eli jos autolla olisi ajettu 150t, korvaisivat n. 50% kuluista. Maahantuoja tuskin korvaa mitään, kun ei ole tuonut autoa Suomeen. Seuraavaksi otan yhteyttä varmaan suoraan tuonne kuluttaja-asiamiehelle. Nim. Menee vaihtoon, eikä koskaan enää Miniä.

Link to comment
Share on other sites

Joo ehdottomasti sinne kuluttajaneuvojalle yhteyttä. Sieltä sain ainakin itse todella asiallista palvelua. Toivotaan että saat ainakin osan rahoista takaisin!

Link to comment
Share on other sites

Nyt auto on kasassa. Pajalla olivat olleet diagnoosin kanssa hivenen hätäisiä ja loppulasku oli 1225€ (osat 115€, työtä ihan älyttömästi). Ketju ja sen oheiskilkkeet olivat loppujen lopuksi kuitenkin ehjät ja vaihtoon meni vain tuo venttiilinsäädin, venttiilinkopantiiviste ja laturinhihna. Tuon vian lisäksi tehtiin normi huolto, se siis kattaa osansa tuosta loppulaskusta. Otin jo yhteyttä myös auton myyjäliikkeeseen eilen ennen lopullista tuomiota. Saa nähdä, ottavatko koskaan yhteyttä. Tuskin tulevat vastaan tuossa venttiilin korjauksessa.

 

Hermo ei kestä tuota pelleilyä enää minin kanssa, laitan sen vaihtoon. Ostan jonkun japanilaisen/korealaisen kulkineen, jolla on valovuoden takuu. :-\

Link to comment
Share on other sites

Nyt auto on kasassa. Pajalla olivat olleet diagnoosin kanssa hivenen hätäisiä ja loppulasku oli 1225€ (osat 115€, työtä ihan älyttömästi). Ketju ja sen oheiskilkkeet olivat loppujen lopuksi kuitenkin ehjät ja vaihtoon meni vain tuo venttiilinsäädin, venttiilinkopantiiviste ja laturinhihna. Tuon vian lisäksi tehtiin normi huolto, se siis kattaa osansa tuosta loppulaskusta. Otin jo yhteyttä myös auton myyjäliikkeeseen eilen ennen lopullista tuomiota. Saa nähdä, ottavatko koskaan yhteyttä. Tuskin tulevat vastaan tuossa venttiilin korjauksessa.

 

Hermo ei kestä tuota pelleilyä enää minin kanssa, laitan sen vaihtoon. Ostan jonkun japanilaisen/korealaisen kulkineen, jolla on valovuoden takuu. :-\

Tuohan kuulostaa jo ihan kohtuulliselta, kyllä sitä tuon verran joutuu korjauksista/ huolloista maksamaankin jos sen joutuu teettämään.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...