Jump to content

Hyper Blue R53 -06


possu

Recommended Posts

Tämmöinen kippo tuli hommattua käyttöautoksi niille osille vuodesta kun varsinainen harrasteauto on tallissa talvehtimassa. Omalla tavallaan tämäkin on kai jo harrasteautoksi luokiteltava, mutta tarkoitus siis palvella käyttiksenä loppusyksyt, talvet ja alkukeväät. Ja miksei muutenkin jos haluaa säästellä kilsoja tuossa vanhemmassa harrasteessa.

 

Auton ajoin Oulusta Vantaalle keskiviikkona - toki tunnin koeajo ennen sitä + tunnin syynäys siihen päälle. Muutama pikku juttuhan tuossa on niinkuin käytetyissä yleensä aina on:

 

1 - Jäähdyttimen flektin ykkönopeus ei toimi (on näissä usein ongelma, mutta ei tässä ole ilmeisesti ollut pitkään eikä ainakaan ole viitteitä sen aiheuttamista muista ongelmista). Liikkeen Vantaan toimipiste hoitaa homman kuntoon.

 

2 - Moniurahihnaa ei ole vaihdettu vaikka muut ison huollon toimenpiteet on tehty. Liikkeen Vantaan toimipiste hoitaa homman kuntoon.

 

3 - Jotain tärinää tuntuu ratissa oikealta edestä 70+ nopeuksissa. Voi olla epätasapainossa oleva rengas. Tai sitten jotain muuta kuten tukivarsien puslat. Selvinnee ensi viikolla.

 

4 - Kaikki neljä vannetta ovat saaneet katukivetyksistä (voivat olla syy siihen täristykseen) ja vaativat kunnostusta.

 

5 - Kesärenkaissa pintaa noin 6mm eli vaikka pintaa on, niin uudet renkaat hommattava parin vuoden sisällä.

 

6 - Talvirenkaat oli ok mutta pari talvea ajetut ja ne oli rumilla halpisvanteilla enkä niitä huolinut mukaan. Ehkä ne olisi saanut satkulla myytyä, mutta en tuon takia jaksa nähdä vaivaa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä että talvirenkaat on hommattava ja niille vanteet (tai jos laitan nuo alkuperäiset vanteet kunnostuksen jälkeen talveksi, niin kesärenkaille tarvii sitten ne uudet vanteet).

 

Muuten auto vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa ikäisekseen. Tätä olisi helppo alkaa tuunailemaan, mutta katsotaan kuinka hyvin sitä malttaa. Pari kännykkäräpsyä näin alkuun:

 

164079186.W1WnA5dQ.image.jpeg

 

164079187.1oV9g9JL.image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Tässä varustelistausta:

 

S1CAA Selection of COP relevant vehicles SELEKTION COP RELEVANTER FAHRZEUGE

S255A Sports leather steering wheel SPORT-LEDERLENKRAD

S2TAA Differential lock 25 SPERRDIFERENTIAL

S314A Door mirror drivers lock, heated FRONTSCHEIBENWASCHDUESEN BEHEIZT

S327A Hood stripe, white MOTORHAUBENSTREIFEN WEISS

S345A Chrome Line Interieur CHROME LINE INTERIEUR

S359A Visibility package SICHTPAKET

S369A MINI LA wheel, S-spoke 85 LM RAEDERS-SPEICHE

S382A Roof and mirror caps, white DACH U. SPIEGELKAPPEN IN WEISS

S423A Floor mats, velours FUSSMATTEN IN VELOURS

S428A Warning triangle and first aid kit WARNDREIECK

S431A Interior mirror with automatic-dip INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND

S450A Height adjustment, passenger seat BEIFAHRERSITZ HOEHENVERSTELLUNG

S493A Storage compartment package ABLAGENPAKET

S494A Seat heating driverpassenger SITZHEIZUNG FUER FAHRERBEIFAHRER

S520A Fog lights NEBELSCHEINWERFER

S521A Rain sensor REGENSENSOR

S522A Xenon Light XENON-LICHT

S534A Automatic air conditioning KLIMAAUTOMATIK

S550A On-board computer BORDCOMPUTER

S563A Light package LICHTPAKET

S650A CD player CD-LAUFWERK

S657A Radio, BMW BusinessMINI Boost RADIO BOOST

S850A Dummy-SALAPA ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT

S863A Retailer Directory Europe SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA

S872A Equipment Chili CHILI

S885A On-board vehicle literature Swedish SCHWEDISCH BORDLITERATUR

S895A Additional fan ZUSATZLUEFTER

S8SPA Control unit COP COP STEUERUNG

S9AAA Outer skin protection AUSSENHAUTSCHUTZ

S214A Automatic stability control (ASCT) AUT.STABIL.-CONTROLTRAKTION(ASCT)

S228A Sports suspension settings Plus SPORTLICHE FAHRWERKSABSTIMMUNG PLUS

S463A Interior surface Alloy Patina INTERIEUR-OBERFLAECHE ALLOY PATINA

S481A Sports seat SPORTSITZE FUER FAHRERBEIFAHRER

S546A Revolution counter DREHZAHLMESSER

S548A Kilometer-calibrated speedometer KILOMETERTACHO

S823A Hot-climate version HEISSLAND-AUSFUEHRUNG

S851A Language version German SPRACHVERSION DEUTSCH

S896A Daytime driving light switch TAGFAHRLICHTSCHALTUNG

 

Colour HYPER BLUE METALLIC (A28)

Upholstery STOFFLEDER MOLETTEPANTHER SCHWARZ (FDPN)

 

Näistä itselle etenkin käyttötarkoitusta ajatellen kiinnostavimpina ovat tasauspyörästön lukko, lämmitettävä tuulilasi (osa visibility -pakettia), lämmitettävät pesurin suuttimet ja Xenonit.

Link to comment
Share on other sites

Hienoa, että löysit mieluisan R53:sen 964:sen kaveriksi :)

 

Vanteiden kunnostuksen sijaan melkein suosittelisin katsomaan joitakin muita vanteita. Nuo alkuperäiset S-spoke vanteet ovat melko painavat. Oma R53 laihtui aikanaan n. 24 kg seuraavilla muutoksilla:

 

Renkaat Michelin Primacy HP ZP 205/45R17 RunFlat (paino n. 10,4 kg / kpl) ja vanteet R85 S-spoke 7x17" (paino n. 11,4 kg / kpl) -> Renkaat Toyo R888 195/50R16 84W GG/G2 medium (paino n. 9 kg) ja Oz Ultraleggera 16" vanteet (paino n. 6,7 kg) 

 

Itsellä R53 oli käyttiksenä tuolla rengastuksella. Kiertoliittymissä oli välillä omat haasteensa, kun sai oikeastaan vauhtia hidastamatta ajaa liikenneympyrän "läpi". Siinä sitten näki kaikenlaisia hauskoja kanssa-autoilijoiden ilmeitä ja taisi vastaan tulla pari yllättävää tilannettakin, kun nautti kohtalaisen hyvästä pidosta ja mikroautomaisesta ajettavuudesta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos! :)

 

Olen ajatellut yrittää pärjätä yhden vannesarjan ostamisella. Mutta se, että mitkä vanteet onkin hankalampi päätös. Kevyemmät ne tosiaan voisi olla. Mielessä on pyörinyt Team Dynamics Pro Race 1.2, Braid Fullrace A, OZ Alleggrita HLT ja moni muu. OZ on kyllä kallis. Kaikkia olen kyllä katsellut 17 -tuumaisina ja jotenkin himottaisi valkoiset vanteet vaikka ovatkin hankalammat pitää puhtaana.

Link to comment
Share on other sites

Onnittelut hankinnasta! Täristäminen tuskin johtuu niistä tukivarren puslista, kuluneena ne lisää lähinnä vetelyä ja uraherkkyyttä. Paitsi tietty jos ne on ihan riekaleina...

 

Noista vannevaihtoehdoista oma suosikkini on Rota Slipstream, ja tietenkin valkoisena (16x8"). ;)

th__DSC4184_01_zpsuuc6wsry.jpg  th__DSC4168_zpsuuzqfxu5.jpg

Link to comment
Share on other sites

itse sanoisin et MAK Jackiet mustana mut jos valkoisena nii sit iigorin vanteet.  8) sitten tuosta hihnasta ja sen "vaihtovälistä".. (tiedän olen luennoinut tästä ennenkin) se että sitä ei oo koskaan vaihdettu ei tarkoita että se on vaihtokunnossa.  omalla hihnalla taitaa olla kahdeksan vuotta.. voihan olla että se on ikuinen  :)) kop kop, ja tärinää ei taida aiheuttaa ku fillarit, käynti, kardaani ja jarrut.  

Link to comment
Share on other sites

itse sanoisin et MAK Jackiet mustana mut jos valkoisena nii sit iigorin vanteet.  8) sitten tuosta hihnasta ja sen "vaihtovälistä".. (tiedän olen luennoinut tästä ennenkin) se että sitä ei oo koskaan vaihdettu ei tarkoita että se on vaihtokunnossa.  omalla hihnalla taitaa olla kahdeksan vuotta.. voihan olla että se on ikuinen  :)) kop kop, ja tärinää ei taida aiheuttaa ku fillarit, käynti, kardaani ja jarrut.  

 

Se tiedetään kyllä, että et vaihda ehjiä osia. :D Se ei silti tarkoita etteikö niitä kannattaisi vaihtaa. ;)

 

R53:ssa hihna on vähän kovemmalla rasituksella kuin R50:ssä, ja niitä on mennyt poikki reilusti alle suositellun vaihtovälin. Ja tossa on erittäin suuri todennäköisyys siihen, että kiristin ampuu tällöin itsensä rikki kampuran hihnapyörää vasten ja sorvaa siitä(kin) käyttökelvottoman. Hihnapyörällä on hintaa n. 300€, kiristin n. 190€. Eikä ole mitään kivoja tai nopeita vaihdettavia. Alle parinkympin hihnaa vaihtaa ihan mielellään kerran vuodessa... 

Link to comment
Share on other sites

^ Kiitos. Kiinnostavaa kalustoa näyttää sieltäkin löytyvän.

 

Nyt on noin 1500 kilometriä rullattu Minillä. Muutama pikku juttu tullut (tai tulee) vaihdettua joko varmuuden vuoksi ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä tai viallisen osan korjaamiseksi. Listalla myös ne aikaisemmin bongatut jutut.

 

- sivuvilkut (oikeanpuoleisen kiinnityskannake oli rikki, vaihdoin molemmat uusiin)

- takaluukun pumput (luukku ei meinannut pysyä enää auki)

- takaluukussa oleva Minin merkki (vanha oli haalistunut)

- moniurahihna (myyjäliike hoiti sovitusti)

- ohjaustehostimen paisuntasäiliön tiiviste (varmuuden vuoksi, halpa osa ja helppo vaihtaa)

 

Pari hommaa vielä tekemättä, mutta osat tulossa:

 

- jäähdyttimen tuulettimen etuvastus (myyjäliike hoitaa sovitusti)

- varoituskolmion kiinnike hattuhyllyn alle, oikea (vanha kiinnike oli rikki)

- kannen huohotinventtiili (varmuuden vuoksi, halpa osa ja helppo vaihtaa)

- lisäjarruvalo (alkuperäisen linssi irtosi)

 

Lisäksi auton sisusta märkäpestiin ja otsonoitiin. Jollain aikaisemmalla omistajalla oli varmaan ollut koira tai joku muu lemmikki ja sisällä oli siitä hiukan tuoksua. Ei niin pahasti että olisi lyhyellä koeajolla haitannut tai pannut merkille, mutta vähän. Oli miten oli, käsittelyn jälkeen tuoksut on poissa.

 

Innolla odotellaan uusia vanteita joille laitetaan sitten talvirenkaat. Keskiömerkit ja venttiilihatutkin on jo tulossa. Tässähän melkein toivoo talven tuloa...

Link to comment
Share on other sites

Keskiömerkit ja venttiilihatutkin on jo tulossa. Tässähän melkein toivoo talven tuloa...

Onko muuten keskiömerkit standardin kokoisia. Vanteen keskireikähän on vähän vaihtelevan kokoinen ja sovite renkaita saattaa joutua iskemään.

ps. Olen itse katsellut 'viimeaikoina' Riali Milano Titaniumia meille talvivanteeksi..

Link to comment
Share on other sites

Se tiedetään kyllä, että et vaihda ehjiä osia. :D Se ei silti tarkoita etteikö niitä kannattaisi vaihtaa. ;)

 

R53:ssa hihna on vähän kovemmalla rasituksella kuin R50:ssä, ja niitä on mennyt poikki reilusti alle suositellun vaihtovälin. Ja tossa on erittäin suuri todennäköisyys siihen, että kiristin ampuu tällöin itsensä rikki kampuran hihnapyörää vasten ja sorvaa siitä(kin) käyttökelvottoman. Hihnapyörällä on hintaa n. 300€, kiristin n. 190€. Eikä ole mitään kivoja tai nopeita vaihdettavia. Alle parinkympin hihnaa vaihtaa ihan mielellään kerran vuodessa... 

 

mä en tarkoittanu että ne kannattaa vaihtaa vasta sitten kun menevät poikki.. vaan että sen voi itse tarkistaa ja siitä päätellä vaihtaako sen vai ei. jos hihnasta hampaat ei oo pahasti halkeillut niin turha sellaista on alkaa vaihtamaan. ja alle kahdenkympin hihna tulee kuitenkin helposti maksamaan sen satkun kun sen jossain pajalla vaihdattaa.. satanen et säilyy mielenrauha vai? ennemmin vaihdattaa vaikka öljyt. ja tuskin se ässä sitä hihnaa sen kummemmin rasittaa kuin perus coopperikaa, vaikka siellä nyt kai yksi rulla enemmän onkin. ja toisekseen kaikki ei edes huitele siellä punaisella.. köröttelevät nelosella neljääkymppiä. mitä tämmöisltä ihmisiltä muka menee poikki ?  :))

 

mut jos ei rahalle ole muuta käyttöä niin ihan vapaasti 

Link to comment
Share on other sites

mä en tarkoittanu että ne kannattaa vaihtaa vasta sitten kun menevät poikki.. vaan että sen voi itse tarkistaa ja siitä päätellä vaihtaako sen vai ei. jos hihnasta hampaat ei oo pahasti halkeillut niin turha sellaista on alkaa vaihtamaan. ja alle kahdenkympin hihna tulee kuitenkin helposti maksamaan sen satkun kun sen jossain pajalla vaihdattaa.. satanen et säilyy mielenrauha vai? ennemmin vaihdattaa vaikka öljyt. ja tuskin se ässä sitä hihnaa sen kummemmin rasittaa kuin perus coopperikaa, vaikka siellä nyt kai yksi rulla enemmän onkin. ja toisekseen kaikki ei edes huitele siellä punaisella.. köröttelevät nelosella neljääkymppiä. mitä tämmöisltä ihmisiltä muka menee poikki ?  :))

 

mut jos ei rahalle ole muuta käyttöä niin ihan vapaasti 

 

Jos paja velottaa satkun pelkästä hihnanvaihdosta, niin siinä kohtaa kannattaa varmaan vaihtaa pajaa. Ja se hihna on helppo vaihtaa itse, oma työhän ei tunnetusti maksa mitään. :D

 

Se ässän yksi ylimääräinen rulla rasittaa hihnaa muistaakseni 40-50 hevosen verran. Ja jostain syystä ässän kiristimessä on vielä iskunvaimenninkin tasoittamassa hihnan värinöitä. Ei varmaan eroa rasitus cooperista yhtään. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

nyt pitäisi mikaj:n mielipide saada tähän asiaan..   :)) mä en jaksa uskoa tuohon älyttömään ylirasitukseen ja vielä vähemmän johonki km vaihtoväliin.  ja jos se kerta niin kovasti sitä rasittaa nii kai sen rasitukset pitäisi myös hihnassa sitten näkyä.. ei hihna käsittääkseni mene poikki jos ei siinä ole mitään siihen viittaavia merkkejä. valmiiksi sutta olevat hihnat sitten erikseen. 

Link to comment
Share on other sites

Eipä sitten mennyt noiden vanteiden kanssa kuin strömsössä. Neuspeed ei pystynytkään toimittamaan vaikka piti olla varastossa. Mukavasti eivät vaan kertoneet asiasta. Nyt arvio on että ehkä kuukauden päästä onnistuu - tai sitten ei. Hyvin epäselvää ja ihmeellistä toimintaa. Eli ei muuta kuin rahat takaisin ja ostoshousut taas päälle. Vanteet siis hakusessa. OZ Ultraleggera ja OZ Alleggerita kiinnostaisi kovasti. Väristä Allegrita voisi toimia valkoisena tai mitenkäs olisi sininen? Ultraleggera hopeisena olisi tietysti helppo valinta ja vähän edullisempikin. Hmm...

Link to comment
Share on other sites

No tänään lähti sisään tilaus: OZ Alleggerita 7x17 ET44, viimeistelynä "Titanium Tech". Alunperinhän oli ajatuksissa valkoiset vanteet, mutta nämä siis harmaat. Paljon tuli tutkailtua kuvia siitä miltä harmaat vanteet näyttäisivät sinisessä autossa. Ja kyllähän niiden pitäisi sopia. Ovat sitten myös helpompia pitää puhtaana kuin valkoiset. Oheisten kuvien R53:ssa siis alla kyseiset vanteet:

 

DSC_0824_1.jpg

 

DSC_0819.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pakoputkisto alkaa ruostumaan puhki ja veikkaan että seuraavassa leimassa voi sen kanssa olla haasteita. Eli varmaan uutta pitäisi hommailla. En tiedä saako alkuperäisputkistoa enää uutena ja jos saa, niin se ei edelleenkään ole ruostumaton ja veikkaisin että on myös kalliimpi kuin joku rosterinen tarvikeputkisto. Milltekin resonoitu on harkinnassa ja sellainen menee varmaan tilaukseen ellei samassa hintaluokassa löydy parempia vaihtoehtoja. Mutta osaako joku sanoa onko mitään erikoista mitä pitäisi ottaa huomioon? Esim onko jotain Mini spesifejä kiinnitystarpeita ja palikoita kannattaisi tilailla putkiston lisäksi ettei mene sormi suuhun kun vanha putkisto on irti? Johonkin korjaamoon varmaan tuon vien vaihdettavaksi kun omassa tallissa ei ole nosturia eikä itsellä kompetenssia.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...