Jump to content

Earl Grey - Morris Mini Minor 1967


-tipi-

Recommended Posts

Reaktioni kun vääränlaisesta putkesta pyydetään 100€:

 

post-4076-0-52151400-1431494880_thumb.jpg

 

Vois kokeilla vaiks tästä liipasta torttuputken, jos ei parempaa löydy. No eihän niissä orkkiksissakaan oo kun vähän ulkopuolen  "terät" puhki rispaantuneet, sinnehän sais ehjän letkun sisään, ettei puhallus karkaa harakoille pelkääjän nilkkoille.

Link to comment
Share on other sites

On tainneet alkuperäiset putket jäädä jonnekin taipaleelle. Kyllä siinä sellaiset "rautalankaputket" kuuluu olla. Kumia, jossa rautalankaspiraali sisällä.

Link to comment
Share on other sites

BIlisen tötterö on varsin lähellä ja ainakin hyvä väliaikaisratkaisu. Eilen liimailin kojelaudan alle maton, ja sen vuoksi oli lämmityslaite irti. Ihmettelin kun sen tulipellissä oleviin koukkuihin tulevat pulteista vain toisessa oli mutteri, ja sitä että siinäkin oli sähköpuhallin. Takaisin asentaessa huomasin että lämppäri on reilun tuuman liian kapea, eli kiinnike ei edes yllä siihen koukkuun, joten mutterikin on joutava. Onko mk2:ssa jo puhallin kabiinin puolella? Et löytyskö tuosta '68:sta sopiva pömpeli? Jos ei, niin olkoon tämä ostoilmoitus, jos jollakulla olis mk1:n pömpeli jouten. Kytkin nyt kuitenkin vain alkuperäisen puhaltimen toimintaan alkuperäisestä kytkimestään.

 

Liimailin myös hieman äänieristeiä kojelautaan ja putsailin alkuperäisiä verhoiluja, vaikken niitä välttämättä ainakaan aluksi käytä vaan leikkaan punaisesta vinyylistä tilalle uudet. Jauhemainen konetiskiaine osoittautui vielä ihmesientäkin tehokkaammaksi vinyylin puhdistuaineeksi. Tilasin silti eBaystä 100kpl ihmesieniä 7€:lla. Ne ovat kätevämpiä paikallaan olevan kattoverhouksen putsaamiseen.

 

Ja niitä kuvia:

 

WP_20150513_002.jpg

 

WP_20150513_003.jpg

 

WP_20150513_005.jpg

 

WP_20150514_003.jpg

 

WP_20150514_004.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kuvassa näkyvä lämppäri on kyllä ihan oikean näköinen mk1:sen lämppärikotelo. Mk1 Cooper S:ssä on tuollainen lämppärinkotelo, jossa oli puhallin sisällä, koska jarrutehostajan takia ei konehuone puhallinta voinut asentaa.

Mk2:ssa on vielä puhallin konehuoneessa, mutta kotelo on erilainen.

Olisiko koteloon itse asennettu se puhallin jälkeenpäin, vai olisiko ihan sattumalta S:n lämppäri?

Mutta tuo kotelo pitäisi kyllä sopia ihan ok, jos ei ole muuteltu kiinnikkeitä.

Link to comment
Share on other sites

Jälkeenpäin asennettu toinen lämppärin kytkin ja johdokset kertoo kyllä minusta että muutos on tehty jälkeen päin. Tämä kotelo on tosiaan n.3,5cm kapeampi sieltä tulipellin kiinnikkeiden kohdalta. Orkkismatto ja kiinnikkeet näyttävät muuntelemattomilta.

 

Kojelauta kutakuinkin valmis, en oikein tiedä mitä tuolle Yasakille tekisi. En tohtisi poikkasta anturinvaijeria, mutta muutoin poistaminen on hieman työlästä. Eikä telinettäkään voi asentaa ilman anturin irrotusta, joten samallahan tuon poistaa. Mutta sitten joutuis myös termarin kotelon vaihtamaan.

 

post-4076-0-52403600-1431860173_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Voithan tulpata termarin kotelon.

Kaikesta huolimatta tuo on ihan oikea lämppärinkotelo. Ei niitä niin monenlaisia ole. Puhallin on voitu asentaa myöhemmin, se onnistuu kyllä sillä samanlaisia koteloita on ne ilman puhallintakin olevat.

Tuohon autoon puhallin ei kuulu.

Mutta mitään toisenlaista koteloa et mk1:seen löydä.

Link to comment
Share on other sites

Ovitaskujen pohjat on alunperin ns. "matkalaukkupahvia". Sitä ei yhteen aikaan ollut mistään saatavissa, en tiedä tilannetta nyt?

Aika yksinkertaiset, lievästi muotoon leikatut pahvin suikaleet,

Juuri laitoin sellaiset uudet alkuperäiset eräälle Turkuun. Tosin ne olivat Vanin ruskeat. Sinulle kuuluu harmaat? Vai olikohan niitä punaisia?

Minulla on maalla käytettyjä niitä, mutta en nyt ensihätään saa niitä haettua.

Link to comment
Share on other sites

Tänään käytiin leimalla, vaikka laittoa siellä täällä on vielä aika paljon. Ja se uusi johtosarjakin vasta postissa tulossa. Mutta se kerkiää sitten vaihtaa, kun nostaa koneen pois konehuoneen ja koneen siistimistä varten. Bensamittari ei toimi, mutta josko löytyisi oikean mallinen mk1 nopeusmittari toimivalla bensamittarilla.

 

post-4076-0-70855200-1432304909_thumb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Juhannuksena kaasarin tulvimisen kummastelun ohella päätin tutkia öljyvuotoa suodattimelta ja samalla vaihtaa uuden Mätänetistä ostamani suodatinpatruunan paikalleen. Maskin pois otettuani oli selvää että vuoto tulee kupin ja jalan välistä, todennäköisesti siis tiiviste huonosti paikallaan. Vanha suodin aivan sen näköinen, että sitä tuskin oli vaivauduttu vaihtamaan alakerran laakereita uusittessa, erikoinen tapa tehdä koneremonttia, IMHO.   :-\  No ei kyllä ole päältä päin putsattu tai pestykään konetta/lootaa samassa yhteydessä.

 

Panin merkille että suodattimen sisältä puuttui kokonaan tuo osa #6 ks. kuva alla. Tulkitsenko oikein, jos väitän ettei öljy ole juuri suodattunut? Nyt tuon "Pressure Platen" virkaa ajaa iso prikka. Jousipaine suodatin patruunaan saattoi tulla hieman alkuperäistä suuremmaksi, mutta tuskin se patruuna kasaan lytistyy. Joka tapauksessa voisin ostaa alkuperäisen osan, jos jollakulla moinen on jouten.

 

Vuoto näytti korjautuneen, mutten uskaltanut pihassa käyttämistä pidempää koeajolenkkiä heittää tuon kaasarin tulvimisen vuoksi.

 

post-4076-0-62805900-1435044830_thumb.gif

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...