Jump to content

Earl Grey - Morris Mini Minor 1967


-tipi-

Recommended Posts

Onkohan sama kirja kun mulla "Body service parts list" Ex appiukon peruja! :)

 

Sama kirja väittää, että toi aiemmin mainittu pyöreä reiällinen pohjaanlyöntikumi on vain pohjoismaihin tuoduissa

Hydro Mineissä (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska), muissa erilainen! :D

Link to comment
Share on other sites

Voipi olla. Tää on BMC:n paksu kansio. Mechanical Service Parts List. Austin and Morris Mini Saloons

Kaikki osat paitsi pellit. 

Siihen on toinen kirja, joka löytyy myös.

Räjäytyskuvineen.

 

Itelle ainakin aikanaan erittäin hyvä apu.

Link to comment
Share on other sites

Tämä on kyllä loistava foorumi, tietoa tulee nopeasti. Kaveri ajelee jatkuvaan Nokia-Joensuu väliä, joten kyselen tulisiko manuaalit siinä kyydissä Koirankopilta mulle lainaan. Lupaan ettei lueskella rasvaisin näpein. Haynesit mulla onkin 59-69 ja 70-00, ja sähkösenä suomenkielinen konekirjoitettu 430 sivuinen korjausohjekirja (Kirjan numero AKD 4385 6.painos). Mutta eihän nuo Bentleytä, varsinkaan Haynesit, tai alkuperäisiä räjäytyskuvia korvaa.

 

Sitten päivän kysymykseen, virranjakaja lienee 25D4, jossain luki että piuhat olisi ruuvaamalla kiinni? Ne menivät kannen päällä olevan kumitortun sisään. Voinko siis käydä Motonetistä piuhasarjan, poistaa kannen päästä liittimet ja kiertää piuhat paikalleen?

Link to comment
Share on other sites

Jestas mikä homma oli vaihtaa tulpat ja sytkäpiuhat, ainakin tunti meni, <3 ruuvattavat piuhat. Kannen päällä olevasta kumikortsusta ei meinannu mennä uudet johdot läpi ilman crc:llä liukastamista. Tuli mieleen että on siinä Herra Lukas naureskellu partaansa, jotta siinäpähän tee-se-itse-miehet väkertää.

 

Toinen mysteeri on ajovalojen piuhat, pitäs olla värikoodattuja, mutta maskin taakse tulevista piuhoista kun liittimen vierestä rapsutteli hapertuneet kangaspunokset päältä oli kaikki mustia! Vai onko noissa vielä joku musta elastomeeri pinnassa? Ongelma on ettei sinne tule mitään virtoja, en oo vielä purkanu kojelautaa tuleeko valokatkaisijalle. Eikö tuossa ole kuin kaksi 35A sulaketta? Ainakin toiselle niistä tuli virta, sille jolle tulee kaksi violettia piuhaa, tais olla ainakin töötti sen takana, ja se toimii. Toiselle sulakkeelle tulee kolme vihreää. 

 

No tänä iltana tulpanvaihto Kuplaan ja sit Minin sähköjen kimppuun. Takana toimii vilkut, ei muut valot. Pyyhkijät toimii myös. Minkälainen on ollut alkuperäinen sisävalo? Paikallaan olevassa luki Talmu, joten se tuskin on alkuperäinen. Kaaviot on printattuna, joten niiden lukeminen ei ole ongelma.

Link to comment
Share on other sites

Muistaakseni siihen kuplaan on pikkasen hankalampi vaihtaa tulpat, ne takimmaiset?

Se 'Kortsu' kannattaa heittää mäkeen, kun on tuttu :D ..niin kun Mini on! :)

 

Ei niissä wanhoissa Mineissä kovin montaa sulaketta oo, aika yksinkertanen sähköpuoli muutenkin.

Link to comment
Share on other sites

Nopeemmin vaihtuu Kuplaan johdot ja tulpat, mut niitä onkin rassattu yli 20 vuotta. Minin aikakin puolittuu jo toisella kerralla, varsinkin jos jättää ton korzun pois. Aloin etsiä yhteyksiä valoille jalkakytkimeltä, niin huomasin et värikoodaukset onkin noissa kangaspunoksissa. Konehuoneessa sään ja pölyn armoilla vain ovat haalistuneet lähes tunnistamattomiksi. Nyt on värit kytketty väreihin, pitää alkaa tutkia miksi sähkö ei virtaa.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ihan purkamatta suihkutellut kunnolla esim CRC:tä katkaisimien sisään ja "räpsytellyt" niitä tovin. Sitten puhdistanut ja puhallellut ylimääräiset pois.

Useimmat ovat alkaneet toimia taas vuosia eteenpäin :)

 

Noin hyvään autoon ei kokonaan uusi johtosarjakaan olisi paha investointi. Ovat ihan laadukkaita, tai olivat ainakin, ja ulkoisesti alkuperäisiä myös.

Link to comment
Share on other sites

Eipä näemmä olekaan kun reilut parisataa kokonaan uusi johtosarja. No pitää miettiä sitä jos ei kelpaa alkuperäiset mr-tarkastajalle. Valojen ongelmat johtuivat pitkälti valokatkaisijasta. Nyt pelaa jo mittari-, merkki-, jarruvalot, vilkut ja pitkät. Sisävalo ja lähivalot vielä hukkaa sähkönsä johonkin. Lyhkäisille kyllä lähtee virtaa jalkakytkimeltä, mutta se hukkuu johonkin ennen polttimoita.

Link to comment
Share on other sites

Museotarkastajalla oli ollut aikoinaan itsellään täsmälleen samanlainen Mini. Suositteli myöskin toimintavarmuuden vuoksi uutta piuhasarjaa ;) Pitänee suosiolla ottaa seuraavassa Spares tilauksessa. Eilen en ehtinyt kuin vetää paukkupullosta pintaväriä sinkkimaalin päälle etujalkatilaan. Viikonloppuna sähköt ja jarrut kuntoon ja ens viikolla leimalle? Mk1 ratin sain myös Turbo69:ltä matkiksen kautta, eli pääsen rumasta Formulingistä eroon  O0

Link to comment
Share on other sites

Nyt alkaa olla jarrut kuosissa. Epäilytti hieman edellisen entisöijän jäljet, kun koneeseen oli kuulemma vaihdettu alakerran laakerit (tästä olikin valokuvia), mutta ilmanputsaria ei oltu vaivauduttu uusimaan... No jarruista löytyi uudet sylinterit joka nurkalta, toinen etuletku vain toimi takaiskuventtiilinä, joten sen joutui vaihtamaan.

 

Lähivalojen vika oli etumaskin takana olevassa liittimessä, joka oli murentunut. Nyt toimii nekin.

 

Leimaa varten pitää vielä asentaa paikalleen lämppärin puhallin putkineen, takakilven tausta valoineen ja tuulilasinpesurin "pumppu" uudella takaiskuventtiilillä.

 

Öljyvuodot, mitkä ovat asiantuntijoiden vinkit vetarin stefojen vaihtoon? Entä koneen etupäähän? Hihna roiskii jonkin verran.

Link to comment
Share on other sites

Yhdyn edelliseen :)

Pelkillä stefan vaihdoilla ei vanhasta Ministä tahdo saada kuivaa. Pienet tihkumiset Minissä annetaan kyllä konttorilla anteeksi, mutta jos oikein tippuu..?

Konehuone ei kovin vakuuttavaa kuvaa antanut kuvien perusteella edellisestä "entisöijästä", jos kone on tosiaan ollut poissa paikoiltaan ja osina!?..

Link to comment
Share on other sites

Minori tuossa kommentissaan osat aika pitkälti mainitsikin.

Mahdollista ja jopa hyvin todennäköistä on, että moottoria kasatessa on öljypohjan ja lohkon välinen tiiviste kampiakselin hihnapyörän päässä asennettu huolimattomasti.

On aika tarkka laitettava ettei luiskahda väärin tai sitten lyhentää sen liian lyhyeksi. Joittenkin sarjojen mukana se on valmiina liian pitkä.

Siihen ei auta kuin öljypohjan irrotus, joka taas merkitsee melkein koko koneen purkamista.

 

Ei ole seppä tainnut olla ihan ykkönen ?

Toivottavasti ei vesisateessa ajon jälkeen maalauksen alta ala ilmestyä mitään yllätyksiä! :)

Link to comment
Share on other sites

Eli oheisesta kuvasta Stefa 19, holkki 18  ja mahdollisesti vetohaarukka 23? Tuosta varatekniikasta lienee helppo tarkistaa haarukoiden kunto. Lähinnä kaipaan kokemusperäisiä vinkkejä, tarviinko erikoistyökaluja, pystyykö tekemään tekniikka paikallaan jne. Remonttiin tarvinnee myös poskien tiivisteet?

 

post-4076-0-25920600-1430196138_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne tuossa tarpeet on. Kaikki tiivisteet luonnollisesti.

Mitään erikoistyökaluja ei työ tarvitse, mutta kyllä moottori paikallaan on kohtuuhankala suorittaa? En ole koskaan edes yrittänyt.

Voi olla mahdollista? Ei ole ollut tarve edes miettiä.

Ei se moottorin poisnostokaan mikään paha homma ole. Samalla saisit siistittyä konehuoneenkin ja vaikka maalata moottorin.

Jos kaverisi ajelee meilläpäin, niin kyllä sen vanhan alkup. korj. kirjan saisi lainaan.

Link to comment
Share on other sites

Tänään rapsuttelin partaterällä puhtaiksi maaliroiskeista ja vanhoista tarroista toissailtana irrottamiani kuskin oven laseja, joita ei oltu irroitettu maalaukseen, vaikka tiivisteet oli aivan finaalissa.

 

Samoiten hinkkasin kokeeksi kuskinoven pahvia Ajax keittiön puhdistusaineella, ja ihmesienellä. Ja on se ihme sieni. Tässä kuvassa noin suurin piirtein vasen kolmannes on putsaamatta, keskikolmannes pyyhitty Ajaxilla ja oikeanpuoleinen kolmannes hinkattu ihmesienellä.

 

Tässä kuva kokonaan ihmesienen 3x3cm palalla hinkatusta ovipahvista ja se mitä tuosta ihmesienen palasta jäi jäljelle.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...