Jump to content

Mini lämpimäksi


lincoln

Recommended Posts

Terve,

 

Jatkan vielä tuota v.2013 keskustelua saada Mini 1000 vm.-74 lämpimäksi.

Nimittäin olen nyt tehnyt ohjeiden mukaisesti mutta mutta kylmä on tuo auto vielä.

Itsellä oli aikoinaan Mini 1000 vm.-75 kymmenen vuotta käyttöautona ja kylmä oli sekin.

Olen tehnyt seuraavat asiat:

* Kenno puhdistettu

* Laitettu ilmavirtausputki ja maskin takaa lähteen. 10 x 15 cm torvi jotta ilma saataisiin autoon.

* takaikkunalle tehty/avattu nuo kaksi  reikää

* Takakontin tiivisteestä otettu alaosa kokonaan pois.

* kokeiltu myös että auttaako jos takasivuikkunat pitää raollaan

* teipattu kuskin jalan puoleinen lämppärin aukko

* Lattiamatto on kuivatettu ja lattia on kuiva

 

Moottori kyllä pyörii hyvin mutta ei oikein puske tuota ilmaa ikkunoille.

Mielellään kuulisin onko joku vaihtanut esim. uudemmasta Ministä lämmitysvermeet omaan Miniinsä.

Itsellä on tuo lohkolämmitin + sisätilanhaaroitus joten lyhyet matkat menee mukavasti. Ongelma ilmenee kun ajetaan yli kilometri .

Auttakaa miestä ennenkun ostan toisen talviauton.

 

yst. terv.

Mauri

040-8363265

Link to comment
Share on other sites

Tuota ikkunapuhallustahan on korjattu uudemmissa, putket ovat pari kertaluokkaa järeempää kaliiberia. Ihan hyvin mulla nyt viimeisillä ajoilla on tuulilasi pysynyt auki, sivuikkunat kyllä huurtuu jos auto on kostea.

 

Mutta ei siitä Ministä helpolla talviautoa saa nykymittapuulla, kyllä toi uusin paras painoskin on niin kelvoton jos verrataan melkein mihin tahansa alta 30vuotiaaseen autoon. Puhallin on niin onneton, kuten ilmanjakokin. Kaasujalka paistuu ja muu kroppa palelee, ikkunat huurussa hiukankin kosteella autolla vähintään 15kilsaa...

 

 

Itsellä on tuo lohkolämmitin + sisätilanhaaroitus joten lyhyet matkat menee mukavasti. Ongelma ilmenee kun ajetaan yli kilometri .

Kyllä toi nyt kertoo sen että sulla on jotain ongelmaa ilmakierron kanssa, tai sitten siellä on enempi märkää jossain verhoilussa.

 

Ootko siis ihan purkanut kennon ja tarkastanut että se on puhdas että ilma pääsee sen läpi?

Link to comment
Share on other sites

70 luvun loppup. asennettiin maahantuojan toimesta lisäkennoa, joka oli heti maskin takana ilmanottoputken edessä.

Se kyllä auttoi lämpöön, mutta suurin ongelma on puhaltimen avuttomuus.

En ole pitkään aikaan nähnyt sellaista kennoa irrallisena missään. Yhdessä purkamassani 76:ssa se oli, mutta pienen keulakolarin jäljiltä rikki.

Vanhemmat Minit, joissa oli se "turbon" näköinen irtopuhallin konehuoneessa, olivat parempia. Ilmaa tuli tehokkaammin.

Mutta kyllä se tosiasia on, ettei Minin omilla 60/70 luvun kilkkeillä siitä mitä lämmintä talviautoa saa. Kyllä se heikkous on ominaisuus, niinkuin niin monessa sen aikalaisissa muissakin.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on se "extra" kenno hyllyssä, kun purin sen pois -80 Ministä. Tosiaan auttako se jotain, on vähän epäselvää. Jos on uuden mallin sisällä oleva puhallin , niin se ottaa ilmaa sisätiloista ja huurruttaa ikkunat. Tosin -74 ei ole alun perin sellaista puhallinta. Taitaa olla konstit vähissä. Siks munkin Moken tekele seisoo talvet tallissa :-)

Link to comment
Share on other sites

Moi,

En tiedä aiheesta mitään, mutta jos mun pitäis tehdä ministä talvilämmin

rakentaisin systeemin jossa ilma otetaan pakosarjan vierestä, kuten kuplavolkkarissa.

Mun ymmärtääkseni pitkittästen palkkien alakoteloiden reiät on auki takapenkkiläisten sivukoteloihin,

joten ne teippaisin umpeen.

Mattojen alle ja takapenkin alle laittaisin alumiinifoliopäällysteistä parkettieristettä, jotain 3mm paksua.

asuntoautossa auttoi ihan älyttömän paljon. Riittää että teippaa reunat, liimata ei kannata

Ei maksa paljon bauhausissa ja varmasti vähentää ruostumistakin kun kosteus ei imeydy mattoon

 

 

/kimi

Link to comment
Share on other sites

Ite kyllä ajelin juhannuksena lumisateessa ja siitä reissusta voi lukea enskuun saabistista :) Ja eiköhän täälläkin foorumilla ole näitä harrastevehkeitä pilattu paljon pahemmin kuin se mitä suola tekee.. 

 

Tuli mieleen et laita sinne miniin semmosen tai kaksi semmosta karavaanareiden kausisäilytys kosteuden imemis-juttua. maksaa 10é ja imee todella tehokkaasti kosteutta. Toki jos se vika on vain siinä puhaltimessa niin sitten tuo ei auta.

Link to comment
Share on other sites

Toi pakosarja viritys on kyllä eksoottisemmasta päästä :)

Sillä voi myös saada päänsä kipeäksi, vaikka en kyllä muutenkaan ymmärrä miten se Minissä toimisi :)

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

Polttomoottorissa pensa syttyy ja pakokaasu tulee kuumaksi.

Tämä tulee moottorista ulos pakosarjaa pitkin, jolloin se kuumenee.

Tämän ympäri kun laittaa kotelon, ja putken, josta lämmitetty ilma ohjataan

sisäilman ottoon. Lisäksi joku läppä ettei tule liian kuuma.

Tälleen tehtiin aikoinaan yhdelle koppitraktorille ja hyvin toimi.

 

Kaksi ongelmaa minin kohdalla

1) pakosarja ei saa vuotaa, rupee päätä särkee.

2) moottorin pitää tuottaa tehoa

 

:-))

 

P.s. unohtui että termarin voisi vaihtaa "kuumemmaksi". Lisäksi ajaa jalka jarrulla niin että kone lämpenee.

Link to comment
Share on other sites

:). Kiitos selvennyksestä. En tiennytkään että pakosarja tulee Minissä kuumaksi :)

 

Minissä sellainen kotelo onkin tosi näppärä tehdä, kun tilaakin on niin ruhtinaallisesti :)

 

Ja normi valusarjan ja putken välinen liitoskaan ei kenelläkään yhtään falskaa missään tilanteessa :)

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli aikoinaan tuo maahantuojan asentama lisäkenno konehuoneessa. Aluksi epäilin sitä jonkun autotallitaiteilijan teokseksi, mutta varttuneemmat ministerit valistivat sen olevan maahantuojan asentama. No joo, kyllähän siitä huokuu se sama vahva käsityön leima, minkä voi aistia Sisun M-sarjan niittikoppia katsellessa. 

Mutta eihän se talviministelyä juurikaan nautittavammaksi tehnyt. Lämpöä kyllä tuli lisää, mutta heikko läpivirtaus ja Smithsin onneton tuhnutin huurruttivat laseja. Heikkoa puhallusta sai parannettua ajamalla oikea raitisilmasuutin auki, jolloin ajoviima puhalsi lisäkennon läpi lämmintä ilmaa kabiiniin. Auttoi toki ajossa, mutta ei liikennevaloissa odotellessa. Kaiken kruunasi ilmanotto maskin takaa, eli siitä edellä ajavan pakoputken korkeudelta, tervellistä? Turvaväli sai ainakin uuden merkityksen.

Omalaatuisin näkemäni ratkaisu lämmitykseen oli vanhasta Transitista napattu Webaston ilmalämmitin. Se oli asennettu etuhyllyn alle, ja otti ilman alkuperäisestä putkesta ja puhalsi puhallinkoteloon, jota oli muokattu puhaltimen ja ilmanjakoläppien osalta. Takaluukussa oli +100Ah:n akku ja tankki tupaöljylle. Kyyti ei ollut huurteista, hikistä kylläkin...

Eli mietintämyssy tai propellihattu käyttöön, valmista ratkaisua ei taida olla, paitsi siellä autoliikkeessä.

Link to comment
Share on other sites

ebaysta ostat sellsen Mpi Minin lämppärin mikä on 2-nopeuksisella puhaltajalla +isommilla ilma lähdöillä ja luultavasti sen verta uudempi että kennossa vielä kunnolla liikkuu vesi ja ilma lävitse, tohon vielä ne isommat "suuttimet" ikkunalle niin pitäisi pärjätä.

ps.ei mulla kyllä ollu ongelmia silloin kun "keltsi" oli käyttis ja tuli ajeltua kovillakin pakkasilla, siinä oli kenno vaihdettu uuteen, muokattu hiukan sitä konehuoneessa olevaa ilmanottoa ettei ottanut ihan suoraa maskin takaa ja hattuhyllyllä ne ilmareijät +lämmitettävä takalasi.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli ainakin talvella 80 luvulla Minillä ajaessa kovilla pakkasilla pilkkihaalari päällä.

Ihmisten vaatimustaso on kasvanut.

Kaveri ajeli ammattikouluaikaan vanhalla kuplalla ja sillä oli imurinputkesta tehty kanava pinta-asennuksena takajalkatilan aukosta tuulilasille. Hyvin pysyi tuulilasi auki kovillakin pakkasilla.

No se ei auta Miniin.

 

Jos 60 luvun mukavuustaso ei riitä, niin on harkittava yksinkertaisesti toisenlaista talviautoa.:)

Itselle se ei enää riitä. Paikkoja kolottaa jo sen verran :)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sillä mielummin ajelee ku räntäsateessa kävelee. Mutta kyllä esim kun nyt on pari päivää ajellut -80luvun Golffilla niin sekin on kuin Rolssilla ajelisi Miniin verrattuna.

 

Hankala se on Miniä kehua kun on käyttöautoissa tottunut automaatti ilmastointtiin ja webastoon. Ihminen on tyytyväinen niin kauan kunnes on tottunut parempaan. 20vuotta sitten vielä yleinen mielipide taisi olla aika pitkälti että ilmastointi on täysin turha varuste millä on käyttöä ehkä yhtenä päivänä vuodesta. Nykyisin on aika hankala realisoida käytettyä autoa käteiseksi jos ei siinä ilmastointia ole, sen 20vuotta kun ne ovat vakiona olleet hiukankaan "paremmissa" autoissa.

Link to comment
Share on other sites

Eihän Ministä lämmintä saa kuin Nuffieldin Webasto-konstilla.

On niin paljon kylmäsiltoja ulkomaailman ettei pienet konstit auta.

Kannattaa kuitenkin mitata jännite puhallinmoottorilta, oman kokemukseni mukaan

johdotukseen liitoksineen ja kytkimineen (sulake?)katoaa helposti ylimenovastuksen takia

jännitettä.

 

Onneksi Minillä on nautinto ajaa talvella vaikka vähän on kalseeta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...