Jump to content

Mini 78, motti 1275 nykii tasakaasulla


sandi
 Share

Recommended Posts

Mini 1978 ja moottorilla 1275.

 

Vaihdettuna kaikki sähköpuolen osat-säädetty ennakot, ja kärkiväli sekä kaasarin hs 4 perussäädöt tsekattu.

 

Täyskiihdytyksessä ja tyhjäkäynnillä auto pelaa kuin kello, lähtee hyvin kylmänä ja kuumana käyntiin.

 

Ongelma on edelleen, että tasakaasulla ottaa pientä nykimistä välillä. Missä vika? Kaasaria en ole avannut. Kokemuksia muilla vastaavista, ja mistä vikaa alan etsiä? Vika kaasarissa vai ilmansaannissa vaiko hä?

 

Joku speliasisti saa laittaa yv:tä ja auttaa miestä mäessä, kiitos!

 

jani.heikka@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Joskus kuullut samaa oiretta muun merkkisessä ajopelissä.Oli kyllä turbo ja kärjetön sytkä mutta vika korjaantui lopulta tulppien kärkivälin muutoksella.Muistelen että kärkiväliä tuolloin suurennettiin tehtaan ohjearvosta.

Link to comment
Share on other sites

Joskus kuullut samaa oiretta muun merkkisessä ajopelissä.Oli kyllä turbo ja kärjetön sytkä mutta vika korjaantui lopulta tulppien kärkivälin muutoksella.Muistelen että kärkiväliä tuolloin suurennettiin tehtaan ohjearvosta.

Laitoin ennen ajokautta tulpat N9Y ja jotain..siellä oli paikallaan 6 ja joitain kirjaimia..kertokoon joku viisaampi, onko tällä merkitystä asiaan? Paikallaan olevat tulpat tuli hommattua Minitronilta vuosimallin mukaan. Lienevätkö kuiten oikeat? Autolla olen alkanut vasta nyt ajella, joten en tiedä miten pelasi noilla vanhoilla tulpilla..

Link to comment
Share on other sites

Tulpat kyllä pitäis kai sopia lähes kaikkiin minin normi kaasutinkoneisiin poislukien enemmän viritetyt moottorit. Onko autossa jälkiasennus kierroslukumittari? Jotkin halpismittarit aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

Tulpat kyllä pitäis kai sopia lähes kaikkiin minin normi kaasutinkoneisiin poislukien enemmän viritetyt moottorit. Onko autossa jälkiasennus kierroslukumittari? Jotkin halpismittarit aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kyllä siinä jälkiasennus rundikello on paikallaan..voisiko tuo johtua siitä, ja syy?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä siinä jälkiasennus rundikello on paikallaan..voisiko tuo johtua siitä, ja syy?

 

Joskus jokkisautos oli halpiainen rinkimittari, sieltä oli yksi johto katkennut sisältä eikä auto lähtenyt millään käyntiin, lopuksi repäisin koko roskan suutuspäissäni irti sieltä ja hienosti pelas sen jälkeen, syytä en tiedä, mutta tuollainen kokemus mulla on halpiaisista rinkimittareista...

Link to comment
Share on other sites

Rundikello tapettu ja nykiminen vain jatkuu. Ideoita otetaan edelleen vastaan..pitänee vielä kokeilla eri valmistajan tulppia ja pienemmillä lämpöarvoilla. Olisi hienoa korjata vika, kun sen paikallistaisi ensin. =)

Link to comment
Share on other sites

Mikä virranjakaja ja paljonko on ennakkoa ? Onko alipainesäätäjä ja toimiiko se ? Jakaja ei välttämättä ole edes tuosta moottorista... Pintakaasulla ajettaessa voi usein vaatia enemmän sytytysennakkoa (yksi syy miksi alipainesäätö ylipäätänsä on koneessa) joten voisit kokeilla kääntää sytytystä aikaisemmalle ja kokeilla häviääkö oire. Kokeilet vaan tuota ongelma-aluetta, ei kannata kokeilla mitään täysvetoa koska sytytys on aikaisemmalla ja saattaa aiheuttaa nakutusta. Jos ei ole vaikutusta niin käännä sytytys alkuperäiseen ennakkoon.

 

Toinen mitä voisit kokeilla on rikastaa seosta pudottamalla seosputkea alemmaksi, vaikka 1/2 - 1 kierrosta mutterista laskettuna. Jos paranee niin seos oli laihalla. 

 

Kokeile kuitenkin yksi asia kerrallaan.

Link to comment
Share on other sites

Virranjakajan huono maadoitus voi saada vinkeitä vikoja kanssa aikaiseksi. Sehän tietty pitäisi maadoittua lohkoon ihan normaalisti, mutta on täysin mahdollista että siellä on maalia/paskaa/hapettumaa kaikissa väleissä ja vielä kuu oikeessa asennossa.

Link to comment
Share on other sites

Mikä virranjakaja ja paljonko on ennakkoa ? Onko alipainesäätäjä ja toimiiko se ? Jakaja ei välttämättä ole edes tuosta moottorista... Pintakaasulla ajettaessa voi usein vaatia enemmän sytytysennakkoa (yksi syy miksi alipainesäätö ylipäätänsä on koneessa) joten voisit kokeilla kääntää sytytystä aikaisemmalle ja kokeilla häviääkö oire. Kokeilet vaan tuota ongelma-aluetta, ei kannata kokeilla mitään täysvetoa koska sytytys on aikaisemmalla ja saattaa aiheuttaa nakutusta. Jos ei ole vaikutusta niin käännä sytytys alkuperäiseen ennakkoon.

 

Toinen mitä voisit kokeilla on rikastaa seosta pudottamalla seosputkea alemmaksi, vaikka 1/2 - 1 kierrosta mutterista laskettuna. Jos paranee niin seos oli laihalla. 

 

Kokeile kuitenkin yksi asia kerrallaan.

Kyllä siinä alipainesäätäjä mielestäni on.. (toimiiko, niin en tiedä..jakajasta en katsomatta pysty sanomaan. Pitää tarkistaa. Ennakko käännettiin jostain korjaamo-oppaasta annettuun arvoon ja olikohan 13 nurkilla kierrosten ollessa 1000rpm. Tämä siis asentajan kertomaa.Täytyy paneutua tuohon asiaan, ja tarkistaa tuo maadoitus samalla.

Jostain muistan lukeneeni, että ennakko saisi olla paljon enemmän..liekkö nämä sitten virikoneiden asteita? Paljonko ennakkoa tulisi olla? Kumpaanko suuntaan jakajaa pyöritetään ennakkoa lisättäessä? Vois olla loogista tuo ennakko, kun auto alkoi toimia paremmin ennakkoa viimeksi lisättäessä mutta pieni nykiminen jäi. Kiitoksia vastauksista!

Link to comment
Share on other sites

Siellä on ollut varmaan ngk:n tulpat ja nyt ne mitkä laitoit champpionilta on vastaavat tulpat. Toki jokku autot on tarkkoja tulpista mutta sähköhommat on välillä kyllä niin henkimaailman hommia muutenkin. Alkaako röpötys het kun menee tasakaasulle vai kestääkö hetken ajaa?

Link to comment
Share on other sites

Ennakko kuulostaa ihan oikealta, kunhan vain on alipainesäätö ollut pois pelistä sytytyksen säädön aikana. Mikäli se on säädetty alipaineella 13asteeseen 1000kierroksella, niin sitten siellä on ihan liian vähän ennakkoa.

Link to comment
Share on other sites

Mites toi pumppu vaivaisi tasakaasulla ajettaessa ? Ongelma tuppaa tulemaan täyskaasulla jos tuotto ei piisaaOnhan se kyllä totta tuo mitä sanot. Omani kyllä pelaa kiihdytysvaiheessa hyvin ja lappu lattiassa erittäin hyvin.

Link to comment
Share on other sites

 

Mites toi pumppu vaivaisi tasakaasulla ajettaessa ? Ongelma tuppaa tulemaan täyskaasulla jos tuotto ei piisaaOnhan se kyllä totta tuo mitä sanot. Omani kyllä pelaa kiihdytysvaiheessa hyvin ja lappu lattiassa erittäin hyvin.

 

Onhan se kyllä totta tuo mitä sanot. Omani kyllä pelaa kiihdytysvaiheessa hyvin ja lappu lattiassa erittäin hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Moi

 

Ei jaksa tuottaa painetta ja kammio tyhjenee, samalla aliapaine kaasarissa on alhainen, jolloin bensan pinnan laskiessa, alkaa nykiminen. Voi olla että neula jumittuu.

Kiihdyttäessä pumppu saa kierroksia ja lisäksi alipainetta kaasarissa, jolloin jaksaa imee. Korkeilla kierroksilla pitäis alkaa  hyytymään hetken päästä.

Seoskin voi olla pielessä, mutta silloin ei pitäisi käynnistyä helposti.

 

 

Alipaine letkun voi vaikka otta pois väliaikaisesti  ja kokeilla miten muuttuu.

 

Tulpan johdot vaihdettu, jos ne on kunnollisia eikä niitä sinisä paskoja mitä saa motonetistä, niin sitten on ok.

 

Miksi ne kontaktihäiriöt tulis tasa-ajossa, mutta ei kiihdyttäessä. Tosin kun mini kyseessä, niin kaikki on mahdollista  ja tasa-ajo ja kiihdytys ei paljoa poikkea toisistaan :-)

 

 

Jos virranjakassa on jouset poikki/irronnut  ja  jakajan silta heiluu vapaasti, niin silloin voi tapahtua mitä vaan, mutta silloin pitäisi oireilla  paikoillaan kaasuteltaessakin

 

Paskaa bensatankissa, bensan saanti riittämätön, bensapumppu, kaasarin neula jumittuu, muu paska kaasarissa.

 

Kipinä voi karata virranjakajan kannessa  tai pyörijässä, mutta tämä tapahtuu yleensä korkeilla kierroksilla.

 

Jos SU, niin onhan öljyt kaasarissa.

 

Mittaisin myös ohivuodon.

 

Eli summa summarum, Tällaiset viat on sikavaikeita selvittää forumilla.

 

/Kimi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Moi,

 

minulla on ollut vastaavia nykimisongelmia riittämiin. Pienillä kierroksilla ja kiihdytettäessä kaikki pelasi hyvin, mutta tasaisessa ajossa keskukaasulla, auto nyki.

 

Sähköosien uusiminen ei minulla tuonut juurikaan apua, eikä myöskää kaasarin korjaussarjat.

 

Ongelman ytimeksi lopulta osoittautui kaasuttimen neulan väärä profiili lievästi viritetylle kokonaisuudelle (998-lohko + 1275 kansi + HS4 tai HIF38 + peltipakosarja. Nokasta ei ole tietoa). Seos oli kuitenkin paketille keskialueilla liian laihalla. Seosta seosruuvista rikastamalla koneen sai pelittämään myös tasakaasulla nätisti, mutta silloin tyhjäkäynnillä ei päästy pakokaasumääräysten rajoihin. Ja sitten kun sääti auton katsastuskuntoon, alkoi nykiminen tasaisella keskikaasulla ajettaessa. Koska autosi on 1978, saattaa nuo katsasturajat juurikin olla ongelma.Vanhemmilla voisi hyvin hyväksyä vähän turhan rikkaan seoksen tyhjäkäynnillä.

 

Tämä vikalähde on helppo testata, kun vetää tasakaasulla ajettaessa rikastinta hiukan päälle. Jos meno tasoittuu, niin sillioin kyseessä lienee sama juttu. Lämpimällä koneella pienillä kierroksilla seos menee rikastimen kanssa niin rikkaaksi, että tyhjäkäynti katoaa, joten pysyväksi ratkaisuksi tuosta ei ole. 

 

Lääkkeitä minulla ovat olleet:

- "Sopivat" öljyt kaasariin (tällä vaikutus nykimiseen oli kuitenkin vähäinen, kunhan öljyä ylipäätään oli oikea määrä ja laadultaan edes sinne päin).

- Jäykempi jousi kaasariin (pitää seoksen rikkaammalla) Tällä oli isoin vaikutus nykimiseen.

- Keskialueelta rikkaampi (ohuempi) neula. Minulla vaihto AAU -> AAA auttoi paljon (kaasarina siis HIF38, mutta samat ongelmat olivat myös HS4-kaasarilla + perusneuloilla)

 

Mineihin on usein vaihdettu matkan varrella jos jonkinlaista osaa, joten vikalähde ja ratkaisukin on yksilöllinen. Yllä vain yksi tarina...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...