Jump to content

Miniä hankkimassa


Koopperi
 Share

Recommended Posts

Moi vaan kaikille. Mahdollinen tuleva MINIsteri täällä kyselee neuvoja itseään viisaammilta. :) Etsin vastaavaa aihetta, mutta ei tuntunut löytyvän oikein sopivaa. Yksi oli tuossa, mutta koski alkuperäistä Miniä, joten sekin oli väärällä puolella. Jos tämmönen topicki on kuitenkin olemassa jossain piilossa niin sen kuin poistatte.

 

Suunnittelen siis ostavani tulevaisuudessa 1. sukupolven "uuden" Mini Cooperin tai Cooper S:n. Siksi kysyisinkin neuvoja tietävämmiltä. Hintaluokka siinä 10k euron pintaan, maksimissaan 13-14k €. Olen etsinyt tietoja netistä suomalaisilta ja englannin kielisiltä sivuilta, mutta muutamaan kysymykseen on jääny vastaus saamatta:

 

1) Ainut suurempi ja kalliimpi vika näissä on ilmeisesti vaihdelaatikko? Mikä on se tarkka vuosi ja kuukausi, jonka jälkeen valmistetuissa vaihdelaatikko on lujempaa tekoa?

 

2) Karmittomissa ikkuinoissa on ilmeisesti ominaisuus, että ne laskeutuvat sentin verran aina avatessa / suljettaessa ovia? Pitääkö paikkansa? Miten varma systeemi kyseessä, toimivatko myös käytetyissä ja talvellakin? Vai pitääkö ikkunahissejä tai -moottoreita vaihdella usein?

 

3) Cooperin ja Cooper S:n erot? Hevosia ja vääntöä ahtimen takia enemmän S:ssä, mutta mitä muuta? Onko alustoissa tai jarruissa eroja? Ajomääräni vuodessa on noin 15tkm, josta noin 90 % matka-ajoa. Onko S:n alusta liian jäykkä ympärivuotiseen käyttöautoon? Joidenkin lähteiden mukaan molempien autojen maavara on 14,9cm ja toiset väittää, että tuon verran on Cooperissa ja S:ssä se ois 13,5cm. Kumpi on oikeassa? Muita eroja autojen välillä? Kumpaa suosittelette meikäläisen käyttöön?

 

4) Viat? Muut kuin vaihdelaatikko. Mitä yleisesti ja sitten taas onko näiden mallien välillä eroja luotettavuudessa? Onko ahtimeen luottamista, kuinka usein sitä on huollettava? Kestääkö koneet millälailla kilometrejä?

 

5) Varaosien saatavuus? Cooperiin ilmeisesti saa varaosia ihan kuin muihinkin normaaleihin käyttöautoihin. Entäs Ässään? Saako siihen tarvikeosia vai onko kaikki haettava merkkiliikkeestä? Onko yleiset käytössä kuluvat osat merkittävästi kalliimpia kuin normaaliin Cooperiin?

6) Käyttökulut muuten? Liikennevakuutuksessa näköjään ero alle 100€ per vuosi ja verossakin vain jokunen kymppi. Entä bensan kulutus? Nettiautosta löytyy lähinnä tehtaan ilmoittamia lukuja, pitävätkö paikkansa? Ja tosiaan ne yleiset varaosat, onko hinnoissa eroja?

Muita mainitsemisen arvoisia asioita, kokemuksia yms.? Kiitokset vastaajille jo etukäteen. :) 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Cooperin ja Cooper S:än erot on aika selkeät - siis tehoissa. Jossain keskusteluketjussa oli kirjoitettu että älä aloita koeajoa S:stä, perus Cooperi tuntuu kuulema hemmetin laiskalta sen jälkeen :)

 

Cooperissa on 120hv ja S:ssä (mk2) on 174. S:läisissä moottorissa suurin muutos on todennäköisesti ahdin: mk1:ssä se on mekaaninen ja 160hv ja mk2:ssa se on pakokaasuahdin ja 174hv.

 

Cooper S Clubmanin alusta on jämäkkä ja mukava päästää menemään. Kulutukseltaan auto on taloudellinen, keskikulutus matka-ajossa helposti kuuden tuntumaan ja jopa alle. Ja tuohon lukemaan saa jopa ohitella.

 

Juuri tänään vaihdoin moottoriöljyt meidän Clubman S:ään. Öljynsuodain löytyi paikallisesta varaosaliikkeestä hyllystä. Ja varaosaliikkellä en tarkoita Motonettia. Eli ainakin perus-kamat löytynee varaosaliikkeistä.

 

En mä tiedä onko näissä laatikko vikoja? Ne joilla on kauemmin kuin 3 viikkoa ollut MCS, saa kertoa :) Haynesin kirjan mukaan käsivaihteiset MCS:ät on Getrakin tekemiä. Eikä tietääkseni Getrakki mikään surkea vaihteisto ole - päinvastoin.

 

Mk1:sen ja mk2:sen tarkemmat erot saa kertoa joku jolla on enempi faktaa kuin mulla. No, S versioissa moottoreissa on ainakin eroja. Olettaisin myös että mahdolliset pikkuviat ja lapsentaudit on korjattu mk2:ssa.

 

Vakuutusmaksut ei ole päätähuimaavia - onneksi nyky-bmw-nuoriso ei ole kaahaillut näillä kolareita :) 50e kalliimmat vuodessa mitä ykköskoppaisessa Rellu Meganessa. Eli ei järin kalliit.

 

Karmittomissa ikkunoissa on joo tuo ominaisuus. Mutta ei se senttiä laske, vaan ihan 3 - 4 milliä. Kunhan vain huolehdit että tiiviste ei pääse talvella jäätymään niin varmaan kunnossa pysyy. Tosin taas se että meillä ei ole kuin muutaman viikon komeus tästä autosta, mutta joka tapauksessa tiivisteen kunto ja jäätymään pääseminen merkitsee todella paljon ikkunan toimintaan.

 

Moottorin kilometrikestävyyteen vaikuttaa paljon se, että vaihdatko moottorin öljyt ja suodattimen 30tkm vai 15tkm välein, ja seuraatko öljytikkua kuinka tarkasti.

Link to comment
Share on other sites

No ei kyllä pahalta kuulosta kulutuslukemat, päinvastoin. :) 

 

Olen siis hankkimassa mk1 Mini Cooperia tai Cooper S:ää. Ei taida ihan tuohon 10k € pintaan tai edes siihen 14k € ylärajaan saada mk2 Coopereita vielä? Omaa silmää myös miellyttää jostain syystä enemmän tuo mk1 eli ei sen puoleen haittaa. Sulla ilmeisesti mk2 Mini?

 

Alustasta... Sullakin ilmeisesti käyttöautona Ässä Minisi eli ei ole liian kova käyttöautoon ja matka-ajoon? Tuskin valtavia jäykkyys ja mataluus eroja on, oli sitten mk1 Cooper S tai mk2 Cooper Clubman S? Vai onko?

 

Vaihdelaatikoista... Joo, jossain törmäsin minäkin tuohon, että Cooper S:ien laatikot ois Getrakin tekemiä ja enimmäkseen 6-vaihteisia ja, että ne laatikkoviat vaivais enemmän 5-vaihteisia? = laatikkoviat vaivaisivat lähinnä perus-Coopereita, mutta eivät Cooper S:iä. Jos joku asiasta tietävä valaisisi asiaa? Entä muuten luotettavuus Cooper vs. Cooper S?

 

Ikkunoista... Katoksen alla auto viettäis mulla aikaansa kotona, mutta töissä pitää jättää taivasalle eli jonkinasteinen jäätymisen mahdollisuus on. Tosin en ainakaan löytänyt paljoa tietoja mistään, että ihmisillä ois tämän kans ongelmia ollu, joten kaipa ne on ihan luotettavia systeemejä. Luulisi, että monet muutkin Minin omistajat joutuvat silloin tällöin taivasalla pitämään autojaan.

 

Moottoreista... Niin huolto varmasti vaikuttaa eniten, mutta lähinnä tarkoitin, että onko ne normaalisti huollettuina lähempänä vanhojen diesel mersujen "ikuista" kestävyyttä vai vanhojen italoautojen kestävyyttä. :) Onko muuten kaikissa mk1 BMW Mineissä ketjulla jakopää?

Link to comment
Share on other sites

Juu meillä on toisena käyttöautona mk2:nen Mini Cooper S Clubman.

 

Kun verrataan mk1 ja mk2 Cooper S:iä alustaltaan, en valitettavasti osaa tuohon vastata kun kokemuksia ei ole mk1:stä yhtään. Tämän meidän MCS Clubmanin entisellä omistajalla oli ollut mk1 Cooper S:sä, josko hän bongaisi tämän ketjun :) Osaisi varmasti sanoa miten paljon on eroa.

 

Alustan kovuudesta ollaan varmasti montaa mieltä. Aivan kuin että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mä ite tykkään autosta joka on jämäkkä ja tukeva ajaa, menee sinne minne kuski ohjaa. Eikä ole sellainen lulla jolla voi ajaa 80kmh hidastetöyssyyn eikä tunnu missään... tai että sivutuuli vie mennessään. Tai että miettii kaksi sekuntia ennenkuin kääntyy kun käännät ratista.

 

Jos jämäkkä ja tukeva ajettavuus ja hyvä ohjautuvuus kiinnostaa, sitten osta Mini Cooper S. Matalahan tuo on, mutta ei se off-road ajoon ole tehtykään :) Eino myrskyn tuulet tuntui Cooper S Clubmanissa, mutta suuri yllätys oli että ei tarvinnut "korjata" auton ajosuuntaa vaikka kuinka tuuli puhalsi.

 

Jakopää on joo ketjulla, mutta ainakin mk2 Cooper S:läisissä on ollut jotain hämminkiä ollut niissä, se kannattaa tarkistaa että se on vaihdettu vuoden 2009 jälkeen. Jossain täälä foorumilla on kirjoitettu aiheesta, oliko se toukokuu vai syksyä 2009 kun se kiristin on korjattu tuotantoversioihin.

 

Koneen kestävyyteen ei varmaan kukaan osaa sanoa vielä mitään, kun näillä mk2 Cooper S:illäkin on ajettu reippaasti alle 100tkm mitä oon nähny myynnissä. Joku pari kolme tapausta on tullut vastaan jossa ajokilsat on olleet jossain 80tkm ja vähän yli tietämillä.

Link to comment
Share on other sites

Jospa tänne löytäisi joku, joka osaisi kertoa vielä enemmän tuosta mk1 Cooper S:stä ja Cooperista sekä niiden eroista, luotettavuudesta, vioista ja muutenkin kokemuksiaan. :) 

 

Joo, minäkin pidän sellaisesta tukevan jämäkästä alustasta. Kuitenkin sillä tavalla, ettei mikään "kivireki" saisi olla. Eli, jos vaikka maantiellä on vähän epätasaisuuksia tai pieniä kuoppia niin ei tarvitsisi heti monta kymppiä pudottaa vauhtia eikä niihin hidastetöyssyihin tarvitsisi ihan ryömintävauhdilla kuitenkaan mennä.

 

Noita maavaroja kun vielä etsin niin löysin, että esim. mk4 VW Golf Variantin maavara on (ainakin wikipedian mukaan) 110mm eli, jos Cooper S:n ja Cooperin maavara on sen 20-40mm enemmän niin eipä tuo paha ole. En sitten tiedä onko kuinka luotettava tuo wikipedian tieto tai pullottaako sieltä Golfin pohjasta jokin alempana kuin muu pohja, että mihin tuo 110mm on mitattu.

Link to comment
Share on other sites

Itse selvittelin näitä jonkin verran tossa reilu vuosi sitten kun aloin metsästämään itselleni "uutta" mk1 Cooper S:ää...

 

1. Vaihdelaatikko-ongelmia oli alkupään 5-vaihteisissa One ja Cooper -malleissa (ns. Midlands-laatikko), ja loota vaihtui kestävämpään Getragin tekeleeseen joskus 2004-2005. Tarkempaa ajankohtaa en osaa sanoa, mutta facelift-malleissa (2005->) pitäis olla Getrag. Cooper S:ssä on käytetty alusta asti 6-vaihteista Getragia, joskin välityksiä muutettiin faceliftin yhteydessä tiheämmiksi.

 

2. Mulla on lämmin hallipaikka, mutta silloin tällöin auto joutuu yöpymään pakkasessa, ja pari kertaa on käynyt niin että ikkuna ei ole pakkasyön jälkeen laskeutunut automaattisesti kun oven on avannut. Mitään ei hajonnut. Se moottori käy tossa niin lyhyen aikaa, että en usko että se tai ikkunahissi tommosesta hajoais. Enkä ole kuullut että noita olis jouduttu korjailemaan sen enempää kuin "tavallisia" sähkölaseja.

 

3. Cooper S:ssä on hieman isommat etujarrut, ja se on muistaakseni 15mm matalampi, ja hieman jäykempi. Senttilukemia en muista. Itse en pitänyt S:n vakiojousitusta liian jäykkänä tai matalana ympärivuotiseen ajoon. Tokihan se on perus-tojotaa jämäkämpi, ja makuja on monia... omassani on nyt vielä jäykempi ja matalampi Bilsteinin alusta, joka ainakin kesäkelillä tuntui just passelilta. Matka-ajossa Cooperin pehmeämpi jousitus on varmasti mukavampi, mutta sen vaikutus selvinnee koeajolla (Cooper ensin, kuten täällä jo neuvottiinkin ;)).

 

4. Vikakohteita on ainakin alatukivarsien puslat ja jakoketjun kiristin (rallattaa käynnistettäessä, osat n. 45€, helppo vaihtaa, paljon pienempi murhe kuin mk2:n kiristin). Lisäjarruvalon tiiviste hapertuu, ja päästää vettä takaluukkuun. Cooper S:n ahtimen ohivirtausventtiilin jousi saattaa kuoleentua, jolloin venttiili ei sulkeudu kunnolla ja päästä ahtopaineet karkuun. Ahdin itsessään tuntuu olevan kestävää tekoa, eikä vaadi mitään erityistä huoltoa. Välijäähdytin vaatii ajoittaista putsausta (vuoden tai parin välein?), koska sinne kertyy öljyä huohotusletkun viemänä, jolloin jäähdytysteho luonnollisesti heikkenee. Muuta ei nyt yhtäkkiä tule mieleen. Kilometrejä nää tuntuu kestävän siinä missä muutkin nykyaikaiset koneet.

 

5. Varaosia löytyy tarvikeliikkeistä, myös S:ään. Tietty jotkin S:n osat ovat varmasti kalliimpia, kuten vaikkapa pakoputkisto, kun siinä on useampi vaimennin. Toisaalta monet osat ovat täysin samoja kaikissa malleissa.

 

6. Käyttökuluissa isoin ero on varmasti kulutus. Cooper S:n kulutus on mun kokemusten mukaan suurinpiirtein sitä mitä tehdas ilmottaa, jos ajelee nätisti. Jos ajelee vähemmän nätisti, niin tankilla saa käydä taajaan. Remmiahdin kun ei ole se taloudellisin tapa lisätä koneeseen hevosia. Mk2 Cooper S:n turbokone on huomattavasti taloudellisempi, varsinkin matka-ajossa, mutta siitä puuttuu remmiahtimen tarjoama välitön vaste kaasuun ja ne äänet...  >:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Laitetaan tänne jatkoksi, kun en viitsinyt aloittaa uutta topiikkia.

 

Miten jos Minissä on RunFlat renkaat, niin kuuluuko varustukseen silloin tunkki ja rengasavain ym., vai onko tavaratilassa vain tyhjä tila niille? Merkkiliikkeen myyjä väittää ettei autossa ole tunkkia ollutkaan kun on runflatit. Miten on pitääkö siis paikkansa vai voinko vaatia että täyttävät työkaluboksin puuttuvista osin?

Link to comment
Share on other sites

Moro!

Juu pitää paikkansa, jos autossa on Runflatit olleet kun auto on tilattu tehtaalta, ei peräloosterissa ole tunkkia. Mutta Runflateillä sielä pitäisi olla renkaantäyttö / -paikkaus pakkaus + pieni kompura.

 

Ainakin meillä Clubman S:ssä on peräkontin pohjalla selvä tila jonne saisi sen minikokoisen varapyöränkin tarvittavine työkaluineen. Mutta meillä ei ollut sitä paikkaussarjaakaan eikä kompuraa. Tein hätävara ratkaisun ja laitoin asuntovaunun mukana tulleen kompuran + paikkaussarjan Miniin ja hain varooksi uuden renkaanpaikkaus pullon.

 

Monet kyllä sanoo että koska sulla on viimeksi rengas räjähtänyt alle, sanoin että ei koskaan... ainakaan vielä (koputtaa puuta :) ). Renkaat toki tuppaavat räjähtämään alle jos ne on tosi vanhoja. Mielessä on kyllä ollut hankia se minikokoinen vararengas sinne kontin sisuksiin, kun kuitenkin nyt keväällä tulee aiheelliseksi ostaa uudet kesäkummit. Renkaat on jo tilattukin, ja tavalliset renkaat tilasin, en Runflattejä. Moni on toimitellut että ajettavuus Runflateillä on surkea kun vertaa tavallisiin.

Link to comment
Share on other sites

Jos Cooperin ja Cooper S:n välillä harkitsee, niin ehdottomasti S-versio. Hintatasoa kun vaikka vertaa "chättiautossa", niin hintaerot noiden mallien välillä on kummallisen pienet vrt. mikä ero "paremmuudessa" noissa kuitenkin on loppupeleissä Cooper S:n hyväksi. Itse kävin hakemassa Saksasta aika tarkalleen vuosi sitten '03 Cooper S:n 130tkm ajettuna. Nyt vuoden mittaan tullu kilometrejä lisää sellanen 15tkm ja loppupeleissä tuo on jopa ylittänyt omat ennakko-odotukset autosta. Lähin hakemaan sellasta suhteellisen pieniruokaista, mutta tarvittaessa sopivasti liikahtavaa käyttöautoa hyvillä ajo-ominaisuuksilla ja tietty vähän joukosta erottuvaa muotoilua jne. En ollu koskaan ajanu Miniä eli lähdin hakemaan tuota Miniä vähän kuin "sikaa säkissä" pelkästään muiden arvioiden ja youtuben perusteella.

 

Mitä sitten rahalle sai vastineeksi.? Todella näppärän pienen käyttöauton, jota on kiva pyöritellä taajamassa, laskea reipasta kyytiä mutkaisia asfalttiteitä ja leppoisan auton ajaa jopa pidempää matkaa. Matka-ajossa jollain 90km/h keskinopeudella tuo menee ajotietokoneen mukaan alle 6l/100km ja jos oikein nätisti ajaa, niin päässyt jopa 5-5,3l/100km kulutukseen. Reippaamassa ajossa, jos ajetaan jotain 120km/h vauhtia, niin kulutus nousee jo tuonne 7l/100km luokkaan vaikka tuossa on 6 pykälää. Taajamassa kulutus on toki kovempi ja auton luonne tekee vielä sen, että tekee mieli vähän leikkiä tuolla, kulutus tuolla 8-9l/100km riippuen kaasujalasta. Ympärivuotisessa ajossa toi on ollu yllättävän näppärä auto. Talvellakin auto lämpeää todella nopeasti ja hyvän ohjaustuntuman ansiosta tietää kyllä kelillä kuin kelillä mitä siellä renkaan ja tiepinnan välissä tapahtuu. Auton vakioalusta on periaatteessa ihan ok, mutta voisi olla vähän parempikin. Hitusen omasta mielestä pintakova, mutta sitten taas kovempaa ajaessa jää pehmeäksi kun pitäisi olla juuri päinvastoin. Tekisi mieli vaihtaa tuohon joku säädettävä alustasarja, että saisi kovempaan ajoon ja ja varsinki radalle enemmän napakkuutta (ja tehoa!), mutta toisaalta toi nykyinen vakiokorkeus on aika sopiva, jos meinasit ympäri vuoden ajaa sillä. Nyt etupuskurin alla oleva pystylippa raapii jo hidastetöyssyissä maata ellei aja ihan kävelyvauhtia. Vaihdelaatikkoa ja vivusto Cooper S:ssä on mielestäni todella mainio. H-kaavion liikeradat on lyhyitä (nopeat vaihdot) ja muutenkin laatikosta saa todella napakan tuntuman eli vaihteet löytyy napakasti, vertaa esim. johonkin Mk.5 koriseen GTI Golffiin jossa vaihdekeppi on melkoinen puurokauha. 

 

Auton muotoilu, yleisilme ja mahdollinen varustelutaso on sen verran positiivinen, että tuohon ei siltäkään kantilta kyllästy samalla tavalla mitä johonkin perus golffiin tai Clioon. Varusteita noihin kun on saanut varsin runsaasti ruksittua. Itelläkin oli kriteereinä nahkasisusta, xenonit, aut. ilmastointi, panoraamakatto jne. Hain auton Saksasta lähinnä siltä pohjalta, että Saksassa valikoima varusteiden, kilometrien ja hinnan suhteen oli paljon laajempi. Suomessa olisi pitänyt päätyä johonkin kompromissiin eli jostain noista kolmesta olisi pitänyt tinkiä. Muuten Saksan hintataso on aika samaa luokkaa mitä Suomessa verojen kanssa eli rahallista hyötyä sieltä hakemalla ei juurikaan tule, kun laskee päälle tuontikulut, rekisteröintikulut ja mahdollisen talvivarustelun. Omaan tuli uudet kitkarenkaat (saksan kitkat) mukana eli jäi vaan lohkolämppärin asennus, johon tarpeet makso alle 100€ ku laittoi itse paikalleen.

 

Varaosavalikoima on todella hyvä noihin eli löytyy todella paljon aftermarket osaa, niin perus kulutusosia kuin viritysosiakin. Jokaisesta liikkeestä, joka myy BMW:n varaosia, saa myös tilattua Minin alkuperäisosia, kunhan kattoo RealOEM:n sivuilta varaosanumerot valmiiksi. Saksan ja Brittien ebay on pullollaan Minin osia uutena ja käytettynä! Onhan näissä omat tyyppivikansa kuten flektin rikkoutuminen (lähinnä etuvastus), ohjaustehostimen hajoaminen (alkaa rutisemaan ku hajoamassa, putsaamaalla ja öljyjä vaihtamalla sekin pysyy kunnossa pidempään), jonkun verran öljyvuotoja koneessa, ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen hajoamisia, nokkaketjun kiristäjä rallattaa, kytkin jne. Vinkkejä vianetsintään ja korjausohjeita löytyy samoin netti pullollaan! Toi ikkuna tosiaan laskee hitusen ovea avatessa kuten yleensä karmittomissa laseissa tiiveyden takaamiseksi. Noi on toiminu ihan ok, kun muistaa pesujen jälkeen kuivata oviaukot ja liikuttaa niitä ikkunoita ettei ne jämähdä jäähdyttyään, kun vesi on jäänyt seisomaan ikkunan alalaidan tiivisteen ja ikkunan väliin.

 

Näin jälkikäteen jos omaa hankintaa vaikka miettii, niin olen ollut kyllä todella tyytyväinen muutamaa vikaa lukuun ottamatta. Jos olisi ollut rahaa muutama tonni enemmän käytettävissä, niin olisin todennäköisesti ostanut facelift R53 pienillä kilometreillä, johon on jo korjattu noita alkupään R53:sten tyyppivikoja. Jotenkin toi R56 ei ole sytyttänyt samalla tavalla. Ulkomittojen kasvu, ajettavuus ei yhtä näppärä, turbo-koneiden vikaherkkyys jne. varmaan osasyitä ja tuohan toi R53:n remmiahtimen vinkuna oman eksotiikkansa tuolle "kirpulle" (ei kaikki tykkää kuitenkaan). Onnea auton hankintaan!

Link to comment
Share on other sites

Hyvää asiaa, mutta voisit koittaa pientä kappalejakoa seuraavan kerran. Helpottais noin pitkän tekstin lukemista suunnilleen miljuunakertaisesti. :D

Madalletullakin (noin -30mm) pärjää ihan hienosti ympäri vuoden. Isoimmat kinokset toki kannattaa kiertää jos mahdollista. Ja se etupuskurin alla oleva lippa kyllä kuluu sopivaan korkeuteen muutaman sadan kilometrin jälkeen... ;)  Ei vaan, ei se tolla madalluksella vielä mikään ongelma ole. Pitää vaan ottaa hidastetöyssyt sillä asenteella että joku syy niidenkin rakentamiseen on ollut.

 

Mulla muuten tuli (Saksasta ostetun) auton mukana tunkki, vaikka siinä runflatit olikin. Paikkaussettiä sen sijaan ei ollut. Ja ihan tehtaan varusteet kyseessä. Hiukan kyllä ihmettelin että mitä sillä tunkilla olis tarkotus tehdä kun ei ole varapyörääkään, ja nostin tunkin autohallin hyllyyn. Ja renkaatkin on jo vaihtuneet ei-runflateiksi. Rengasrikon varalta mulla on autoliiton plus-jäsenyys...  :P

Link to comment
Share on other sites

Yritin nyt vähän pätkiä tuota osiin. Ei ollut tarkoitus alunperin ihan noin pitkää juttua kirjoittaa, niin jäi kappalejaot :P

 

Täytyy harkita tota alustasarjan vaihtoa keväämmällä ja ylipäätään mitä sinne sitten laittaa. AP:n korkeussäädettävää saisi suhteellisen edukkaasti ja ainakin kaveri oli tyytyväinen tuohon settiin viime kesänä, kun laittoi alle. Konin FSD:t ja madallusvieterit tulee about puolet kalliimmaksi. 

Link to comment
Share on other sites

Mulla muuten tuli (Saksasta ostetun) auton mukana tunkki, vaikka siinä runflatit olikin. Paikkaussettiä sen sijaan ei ollut. Ja ihan tehtaan varusteet kyseessä. Hiukan kyllä ihmettelin että mitä sillä tunkilla olis tarkotus tehdä kun ei ole varapyörääkään, ja nostin tunkin autohallin hyllyyn. Ja renkaatkin on jo vaihtuneet ei-runflateiksi. Rengasrikon varalta mulla on autoliiton plus-jäsenyys...  :P

 

Mulla tuli kans aiemman auton (käytetty R53) mukana tunkki ja alla oli alkup. runflatit. Auto oli ns. suomi-auto, eikä ainakaan silloisissa tilauspapereissa näyttänyt olevan mitään erillistä liikkuvuuteen/tunkkaamiseen viittaavaa ruksattuna.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli muuten pelkkä tunkki, ei rengasavainta... ja eilen akkua vaihtaessa huomasin että siellä takaluukun syvennyksessä on styroksipaketissa hinauslenkki, 10mm/13mm kiintoavain ja ruuvimeisseli. Olin luullu että se styroksipalikka on siellä varmistamassa akun pysymistä paikallaan, ja olin jo hommannu toisen hinauslenkinkin.  :D

Link to comment
Share on other sites

Tiedustellaan vähän mielipiteitä.

Kakkosautoa olisin hakemassa ja ensimmäisenä mieleen tuli Mini. Mini iskee tunteisiin ja BMW ehkä enemmänkin järkeen, joten valinta on vaikea.
Omat kokemukset ja perehtyminen Miniin on kuitenkin varsin pientä, joten ajatuksia ja mielipiteitä tiedustelisin.

Linkeissä pari vaihtoehtoa, joita olen katsellut. Ei välttämättä kyseiset autot, mutta idean ymmärtänette tuolta pohjalta. Erityisesti tuon Minin pyyntihintaa olen miettinyt, että ollaanko ollenkaan oikealla suunnalla? Ja tietenkin onko tuossa kyseisessä yksilössä mahdollisesti jotain mitä pitäisi erityisesti huomioida?

Kiitokset mielipiteistänne ja tietenkin, jos mielestänne parempiakin vaihtoehtoja löytyy niin ei kun kertomaan! smile.gif

Mini:
Myydään Mini Cooper S 2010, Oulu (OYP-935) - Autotalli.com

BMW:
Myydään BMW 116 2012, Helsinki (YHY-215) - Autotalli.com

Link to comment
Share on other sites

Heps!

Aika erikoisen väriset nahkapenkit tuos Minis :)

 

No ohan tuo Mini ny paljo siistimmän näköinen kun tuo Bemari... ::)

 

Sen verran ite olen seurannut noita Cooper S:ien hintoja, että n. 50tkm ajettu Cooper S:sä on aika tyyris käytettynä. Ja kun tuo linkittämäsi Mini on vielä automaatti ja vuosimalliltaan 2010, ei tuossa varmaan hirveästi ilmaa ole. Tietysti tinkiä kannattaa aina :) En tiedä mihin se oikein perustuu että vähän ajetut Cooper S:ät on aika hintavia käytettynä.

 

Jakoketjun kiristimen kanssa tuossa 2010:ssä ei pitäisi ongelmaa olla, kun se on korjattu jo tuotannossa 2009 ja uudempiin.

 

Historia kannattaa selvittää, onko miten monta edellistä omistajaa on ollut ja katso että huoltokirjassa on asiallisesti leimat.

 

Automaattilaatikon kestävyydestä / tyyppiongelmista en osaa sanoa mitään, kun sellaisesta ei käytännön kokemusta ole.

 

Kulutuksen osalta voin sanoa (meillä toki käsivaihteinen Cooper S Clubman), että matka-ajossa kulutuksen saa helposti kuuden tietämiin ja allekin. Eli sen osalta ei mikään syöppö.

 

Ajettavuudeltaan tosi hyvä, tykky ja tarkka, menee sinne minne ohjaa. Ja pakkasilla tarkenee, ei tule kylmä.

 

Rekisteritunnuksella saa selville, onko autossa jotain avoimia takaisinkutsukamppanjoita. Ne saa teetettyä vain virallisella Mini huoltoliikkeellä.

 

Vakuutukset ei ole mahdottoman kalliita, ainakaan Pohjantähdessä. 50e vuodessa kalliimmat mitä ykkös-korisessa Meganessa, eli ei pahat - onneksi. Peruutustutkan sensorit on tosi helppo vaihtaa jos niitä pitää vaihtaa.

 

Jos tuossa Minissä on se automaattinen start-stop -juttu, kannattaa selvittää onko starttimoottori jo vaihdettu. Meidän omassa entisen omistajan aikana se oli mennyt jo kertaalleen vaihtoon, vaikka mittarissa oli n. 51tkm kun me auto ostettiin. Onneksi sen start-stop jutun saa pois päältä nappia painamalla, mutta se pitää vain muistaa tehdä joka kerta kun auton käynnistää.

 

Ei muutakun koeajamaan, sitten sen tietää :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etupuskuri siihen täytyis muotoilla ainakin.

Muuten voisin harkita muitakin mutta tossa oikeasti näyttäs hinta olevan kohdallaan kilsoihin nähden ja mitä edellisen omistajan kanssa juttelin kunnosta.

 

Toinen vaihtoehto on ostaa kalliimpaa viron,italian tai saksan tuontia mutta ainakin edellinen mini oli hiukan liikaa saanut huonoa kohtelua kilsoihin nähden(64 tonnia).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Laitetaampa tämäkin tänne ku ei muutaman pikkukysymyksen takia viitsi uutta aihetta alottaa...

Eli siis tuli tossa muutama päivä sitten hommattua Italiasta uitettu vuoden 2002 Cooper S. Yleilmeeltään vaikuttaa oikeen hyvältä ja siistiltä, mutta muutamaa asiaa en ole saanut vielä selville ku suurin osa auton papereista on tottakai italiaksi. Eli siis mitä siitä nopeusmittarin vieressä olevasta mittarin kuvalla varustetusta napista olis tarkotus tapahtua? Mitä öljyä olis hyvä käyttää moottorissa (viskositeetti jne.) kun taitaa olla öljynvaihdon aika pian edessä ja näillähän taitaa olla piirteenä se, että öljyä kuluu jonkunverran jo ihan merkistäkin riippuen? Ja sitten vielä et onko suomessa tai ulkomailla luotettavia ja hyviä osakauppoja, kun pitäs vaihtaa myöskin jarrupalat ja aavistuksen kulahtaneet takaumpiot ja motonetissa oli jotain tarjontaa, mutta läheskään kaikkea ei ollu varastossa. :D

Link to comment
Share on other sites

Jos tarkotat sitä vasemmalla puolella olevaa nappia, niin sillä säädetään mittariston valojen voimakkuutta. Öljysuositukset ja määrät näet vaikka tuosta rekisteritunnuksella. http://ew5.earlweb.com/search.php?site=220&region=241&language=6&brand=74

 

Öljynkulutukseen vaikuttaa toi kannessa oleva huohotusventtiili, joka kannattaa uusia jos ei ole tietoa koska vaihdettu. Maksaa muistaakseni jotain 20€.  Kyllä Briteistä ja Saksasta löytää näihin läjäpäin osia halvalla esim. eBay, mutta eipä noi jarruosat kalliita ole Suomessakaan. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...