Jump to content

Mini 1000:n -77 henkiinherättäminen


mini_1000

Recommended Posts

Vierailin anopin autotallissa katsomassa hänen uutta autoaan, ja silmään tarttui tallin nurkassa paksun pölypeitteen alla oleva mini 1000.

Siinä samassa paikallistamaan omistajaa ja soittamaan olisiko mini myynnissä.

omistaja löytyi ja kaupat oli tehty kolmessa minuutissa. Mini on rekisteröity 1977 ja myyjältä saamani rekisteriotteen mukaan mini on katsastettu viimeisen kerran 19.6.1993. Eli kauan on mini maannut paikoillaan autotallissa. Vielä en ole kerinnyt kurkata edes auton sisälle saati sitten konepellin alle miltä ostokseni näytään.

 

Nyt kuitenkin huolettaa, miten tuollainen 20 vuotta seissyt auto otetaan uudelleen ajoon? Ilmeisesti vaatii melkoiset huoltotoimet ennen kuin voi edes ajatella sen käyntiinsaantia. Onko jollain kokemusta miten tällainen vanhus herätetään henkiin? Löytyisikö Kouvolan suunnalta jollain kiinnostusta tällaisen projektin läpivientiin?

Auto odottelee tällä hetkellä renkaat tyhjänä Kouvolassa tallissa, ja toivoisin pääseväni ajamaan sen kotiin Espooseen keväällä.

 

Rekisteriotteessa oli rengaskooksi määritelty 5.20 S 10, mitähän tuo vastaa nykyrengaskokona?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä!

 

Vaikka en "ammattilainen" :) olekaan , niin minun tietojeni/kokemuksieni perusteella ,

 

145/80R10 on lähes samankokoinen kuin, 5.20-10.

 

Toki löytyy muitakin Miniin sopivia kokoja mm.

 

165/70R10

165/60R12(Vaatii lokasuojien muokkausta)

175/50R13(Vaatii lokasuojien muokkausta)

 

Nämä koot lienee yleisimmät?

 

Niin ja käy nyt ihmeessä kaikki jarrut läpi ja vaihda öljyt,tulpat,suodattimet ja jne.

 

T:Janne

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan nuo nyt alla olevat renkaat ovat ihan lintassa ja täytyy ne ehdottomasti vaihtaa uusiin. Nyt kun tiedän rengaskoon voin lähteä etsimään sopivia renkaita.

Kun uudet renkaat alla niin testataan vieriikö mini minnekään vai onko kaikki paikat ruostuneet kiinni.

 

Mistähän noita renkaita kannatta lähteä kyselemään?

Link to comment
Share on other sites

"Niin ja käy nyt ihmeessä kaikki jarrut läpi ja vaihda öljyt,tulpat,suodattimet ja jne."

 

Jep ja lisäksi ennen käyntiinlaittoa kantsii varmistaa, että öljynpaineet ok!

Pyöritä moottoria (vaikkapa puolanjohto irroitettuna) startilla niin kauan, että öljynpaineen merkkivalo sammuu.

Link to comment
Share on other sites

Tosiaan nuo nyt alla olevat renkaat ovat ihan lintassa ja täytyy ne ehdottomasti vaihtaa uusiin. Nyt kun tiedän rengaskoon voin lähteä etsimään sopivia renkaita.

Kun uudet renkaat alla niin testataan vieriikö mini minnekään vai onko kaikki paikat ruostuneet kiinni.

 

Mistähän noita renkaita kannatta lähteä kyselemään?

 

Laitoin viestiä! :)

 

T:Janne

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Tarkista ensin onko männänlaet puhtaat, jos on pikkusenkin ruskeeta, niin on pahvi vuotanut

ja sitten on päässyt rauta hapetumaan, eikä kannataa pyörittää yhtään.

Jos on pikkusenkin ruskeeta männän päällä, en edes koskisi virta-avainta.

Siellä voi olla venttiilit jumissa, sylinteri hapettunut jne. Tulee ihan turhia kustannuksia.

 

Tulpat irti ja sitten pyörität konetta käsin, ainakin 2 kierrosta. Venttiilikoppa irtoaa helposti, ja siitä näkee onko venttiilit jumissa.

 

Henk.koht. en noin kauaa seissyttä miniä yrittäisi käynnistää ollenkaan ennen kannen irroitusta.

 

 

 

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

Moi,

Tarkista ensin onko männänlaet puhtaat, jos on pikkusenkin ruskeeta, niin on pahvi vuotanut

ja sitten on päässyt rauta hapetumaan, eikä kannataa pyörittää yhtään.

Jos on pikkusenkin ruskeeta männän päällä, en edes koskisi virta-avainta.

Siellä voi olla venttiilit jumissa, sylinteri hapettunut jne. Tulee ihan turhia kustannuksia.

 

Tulpat irti ja sitten pyörität konetta käsin, ainakin 2 kierrosta. Venttiilikoppa irtoaa helposti, ja siitä näkee onko venttiilit jumissa.

 

Henk.koht. en noin kauaa seissyttä miniä yrittäisi käynnistää ollenkaan ennen kannen irroitusta.

 

/Kimi

 

Jep aivan, tietenkin noin kantsii tehdä, mutta jos seissyt tuon ajan autotallissa ja tila on ollut vieläpä lämmin niin itse en lähtisi avaamaan ensimmäisenä .. mutta tapauksesta riippuen. ::)

Toisaalta ei noita Minin osia niin kauheesti enää pyöri nurkissa :o ..ja koneistukset aina tietenkin maksaa, ellei ole itsellä laitteita.

Suosittelen myös avaamaan! 8)

 

Eihän tuolla "savujen ottamisella" niin kiire kuitenkaan ole,

kärryllähän toi kantsii kuitenkin kotiin kuljettaa, ellei ole tuossa paikassa sitten mahdollisuutta rempata muutenkin kats. kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta henkiinherättämisestä olis oma kokemus.Nelisen vuotta sitten ostin vuodesta-91 ladossa seisoneen -66 Minin.Aloitin homman näin:.tulpat irti ja anticorrolia sisään,öljyt ulos ja pari litraa uutta läpi.Bensa tankki tyhjäksi ja uutta sisään, letkujen tarkastus.Öljyt koneeseen, vettiilikoppa irti, pyöritystä käsin.Pyörii! Koppa kiinni. Öljynsuodattimelle menevä putki auki ja siitä öljyä suoraan pumpulle. Akku kiinni ja startilla pyöritystä, samalla tarkistus antaako kipinää, ok. Paineet nousi, Jess! Jäähdytys nesteiden vaihto, tulpat kiinni, huikka bensaa kaasariin ja starttia. Sehän lähti käyntiin!! Varovaista lämmityskäyttöä, ei savutusta, eikä sivuääniä, muutenkin ok, mutta vesipumppu alkoi vuotaa ja pari letkua. Ennen koe-ajoa vielä jarrujen herkistely. Kyseinen kone oli 1100:n, ajokilsoista ei tietoa. Myin koneen sitten myöhemmin pois. Tietysti jokainen tapaus on erilainen, mutta itse selvisin vähällä työllä.

Link to comment
Share on other sites

Isäukon kanssa raahattiin 25 v sitten yksi vani maakunnasta autotallin päätyyn. En tiedä kauanko lie seissyt mutta vuosia joka tapauksessa. No iski sitten kiusaus pistää se pörisemään koska kone kerran pyöri ihan tyylikkäästi. Rosvosin sitten Minorin tonnisesta koneesta toimivan puolan, jakajan ja kaasarin. Migillä käynnistysvirtaa ja pörähti käyntiin...

Link to comment
Share on other sites

Nyt on päästy tutkimaan Mini sisältä ja postettu liiat pölyt pinnalta. Mini näyttää selvinneen vuosista erittäin pienillä ruoste- ja maalivaurioilla. Ainoastaa oikeaan etukulmaan on osunut jotain, ja sieltä puuttuu lokasuojan kromilista. Jos auto ulkoa oli hyvässä kunnossa niin sisällä on sitten hieman puuhasteltavaa kohtuullisen kulahtaneiden penkkien ja kojelaudan "pahvin" kanssa. Littanassa oleviin renkaisiinkin sain ilmat ja pääsin kokeilemaan vieriikö Mini. Käsijarru pois päältä ja työntämään. Mini liikkui mutta peräpäästä kuului rahinaa eli tarkoittanee seuraavalla kerralla huoltokäynnillä renkaiden vaihtoa ja jarrujen tarkastusta. Konepellin alta löytyi suhteelisen siisti moottori, mutta kantta en ehtinyt vielä avata ja todeta liikkuuko venttiilit eli sekin sitten seuraavalla kerralla.

 

Mitähän tuosta ilmanputsarin kyljestä olevista liitynnöistä puuttuu? On tainnut mennä jotain osia toisiin projekteihin?

post-2752-13848035766842_thumb.jpg

post-2752-13848035771571_thumb.jpg

post-2752-13848035774563_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...