Jump to content

Miniin 4-mäntäiset jarrut Metrosta?


Minimalia

Recommended Posts

Tervehdys! Olisi tarkoituksena saada Metron 8,4" 4-mäntäiset levyjarrut Miniin. Olenkin pohtinut näiden yhteensopivuutta.

Onko nyt niin, että tulisi käyttää Minin pyörännapoja, Metron jarrusatulaa, pölypeltiä, jarrulevyä, vetolaippaa? Eli onko Metron navat isommat? Ja käykö Metron vetarit vai tulisiko olla Minin vetarit, jotka sopivat Metron vetolaippaan? Onko muita muutoksia joihin olette mahdollisesti törmänneet, kokemuksia?

 

Lauri

Link to comment
Share on other sites

Jos en nyt ihan väärin muista, niin sun ei tarvitse vaihtaa muuta kuin satulat ja jarruletkut jos sulla on ennestään minin levyjarrupaketti. Metron navat ei käy, koska geometria on väärä. Saattoi myös olla, että piti käyttää myös metron vetolaippoja jolloin levy tulee oikeaan kohtaan satulan keskelle. Taitaa olla liian pitkä aika, kun olen viimeksi noitten satuloitten kanssa puuhannut kun ei enää muista tarkkaan eli joku muu saa latoa faktoja pöytään ;D

Link to comment
Share on other sites

Mikä on lähtötilanne.

Ohessa linkki kittiin, jossa kaikki osat jotka pitää olla kasassa jotta saat levyt paikoilleen.

Lisäksi tarviit vetarit jos siirryt rummuista levyihin.

 

Jos sulla hubia myöden koko setti metrosta, et tarvitse lisäksi kuin vetarit. Metron vetarit on

ymmärtääkseni liian pitkät.

http://www.minispares.com/product/Class ... 4029A.aspx

 

Kannattaa muistaa että Metron 4 mäntäisten päälle ei mahdu 10" vanteet.

Link to comment
Share on other sites

Metron navoissa on vuosimaalista riippuen eri pallonivel, olisko ollut alapallo. Se on isommalla kartiolla eikä sovi minin tukivarteen. Se täytyy vaihtaa muistaakeni vanhemman Metron niveleen. Sitten paketin saa sopimaan fyysisesti. Pyöränkulmat menee kuitenkin ruvelle eli tarvii kikkailla pidemmän alatukivarren kanssa. Mulla on omassa autossa turbo-metron satula ja vetolaippa ja muut on levyjarruminin roipetta.

Link to comment
Share on other sites

Juu eli lähtökohtana on rumpujarrut joten lähdetään periaatteessa tyhjästä. Lueskelin Mini Manian sivuja ja sieltä löytyikin samat asiat, joita listasittekin. Minulta löytyy jarrun osat Metrosta hubeista lähtien, mutta taitavat olla sitä uudempaa mallia(jäähdytetyt), paksumpi jarrulevy ja leveämpi satula eli pallonivelet pitää vaihtaa vanhemman mallisiin. Ja tarvitaan myös pidemmät alatukivarret (jossain maininta, että käytettävä 1,5 negative camber). Metron vetaritkin löytyy, muttei taida olla hyötyä tässä tapauksessa, jos ovat pidemmät. Tarkoitus olisi laittaa 12” vanteet.

 

Eli hankittava vanhemman mallin Metron pallonivelet, jarruletkut, vetarit ja pidemmät alatukivarret.

 

Onko käsitystä, kuinka paljon tämä jarrusetti tuo pyöriä ulospäin tavallisella vanteella?

 

Kiitoksia ajatusten jakamisesta!

Link to comment
Share on other sites

Vetarit siis vain puuttuu. Laita vanhat Minin omat ristikkonivelmalliset vetarit ja ristikoiden haarukat. Pot jointit saat jättää pois. Kyläsepän kautta meet ja pyydä sorvaamaan vanhan kasipätkän vaihdelaatikon ulostuloakselien liukuviin haarukoihin sisäpuolelle oikeaan kohtaan lukkorengasura ja proppaat ja hitsaat päädyn umpeen sopivan kokoisella pakkaspropulla jotta öljyt pysyy sisällä. Hyvät ristikkonivelet kumisena ja oikein asennettuina on ihan ok ja neulalaakeroidut nyloniset ristikot myös. Ainakin pääset ajoon ja olipas halpaa eikä mitään ole vielä pilattu.

Link to comment
Share on other sites

juu ja huomioi sitten että noi tuo renkaat ton purtsin mainitseman tuuman ulospäin joten tarvitaan aika leveät levikkeet jotta ei kulutuspinta näy renkaista, varsinkin jos on vielä leveet gummit. Itellä 175 kumit vastaavalla jarrusetillä niin sportpackin levikkeet vaatii puolentoista sentin kumilista että menee katsastuksesta läpi ::)tarttee

Niin ja lokasuoraa tarttee sit vielä aika paljon avartaa et saa renkaat kääntymään.

Link to comment
Share on other sites

Vetarit siis vain puuttuu. Laita vanhat Minin omat ristikkonivelmalliset vetarit ja ristikoiden haarukat. Pot jointit saat jättää pois. Kyläsepän kautta meet ja pyydä sorvaamaan vanhan kasipätkän vaihdelaatikon ulostuloakselien liukuviin haarukoihin sisäpuolelle oikeaan kohtaan lukkorengasura ja proppaat ja hitsaat päädyn umpeen sopivan kokoisella pakkaspropulla jotta öljyt pysyy sisällä. Hyvät ristikkonivelet kumisena ja oikein asennettuina on ihan ok ja neulalaakeroidut nyloniset ristikot myös. Ainakin pääset ajoon ja olipas halpaa eikä mitään ole vielä pilattu.

 

Tämä imperialin vinkki on mahtava, pitää muistaa linkittää tämä kun on autoaan myymässä ;D

Link to comment
Share on other sites

En välttämättä ole niin innokas säätämään että lähtisin tuohon imperialin ehdotukseen :D Et koitan pysyä vaan pot jointeissa. Mitenkäs claymad sinulla on ilmeisesti renkaina 13" 175/50 joten tarvii avartaa kaaria? Itse ajattelin käyttää 12" 165/55 tai 165/60 tassuja niin käsitykseni on ettei tarvitsisi leikellä kaaria vai olenko aivan väärässä. Eikö tuo jarrusetti kuitenkin 12" vanteelle asetu.

 

Menee offtopicin puolelle, mutta onko mahdollista käyttää hydrolasticin ylätukivartta kuivassa versiossa. Eikö se anna hieman erilaisen kulman pyörälle, mutta miten paljon, haitaksi asti? Onko parempi vaan hommata kuivan ylätukivarret?

Link to comment
Share on other sites

Tuo imperialin ehdotus ihan hyvä, sillä nuo toisenlaiset vetarit alkaa olla vähissä tai sit porukka ei myy ylimääräisiään.Voihan ne sit tietysti lyhentää ja koneistaa pitemmistä.(Allegro tai Metro)

Link to comment
Share on other sites

Pyörän asentoon ne hydron tukivarret ei vaikuta mitään mutta jousituksen kuulatappi on hieman erikohdassa ja jousituksen toimintaan vaikuttaa hiukan, Minitonneissahan noita jonkunverran käytetään ittelläkin moiset on tos omas kikottimessa paikallaan.

 

En kyl keksi mistä porukka on keksinyt et noi "uudemmat" vetarit ois harvinaisia!! Pikemminkin hyväkuntoiset vanhat alkaa käymään vähiin.

Ja kyllä ne pot jointit vaan pirusti vanhoja kumiristiniveliä paremmat on ja jos vähänkään sporttisempi ajotapa on niin kannattaa noi kuminivelet unohtaa samantien eivät kestä ja niitä nailonisi onharvoin tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

Eipähän noita kukaan viime talvena miulle myyny,Minitronilta sitten pari löytyi,joka oli sielläkin sillä hetkellä viimeinen.Siitä vaan päättelin...

Link to comment
Share on other sites

Uskoisin niitä käytettyjä Suomestakin löytyvän kuhan ei ilmaseks tarvii saada ja kyselee useemmasta paikasta ja uusia saa tilatua suurimmalta osalta tavarantoimittajia niin Suomesta kuin Englannistakin.

 

Toi kaarien leikkaustarve riippuu niin monesta asiasta:

- vanteen offset

- vanteen leveys

- renkan profiili

- auton alustan korkeus

- käytettävät pyöränkulmat

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...