Jump to content

MCS:n ensihuolto...


CooperAce

Recommended Posts

Moi kaikille!

 

Täällä olisi melko tuore Ässä-kuski, kilometrejä on kertynyt "jo" 800 viime torstaista  ;D...ja sitten kysymykseen; eli automyyjän mukaan Minille ei ole määritelty ensihuoltoa, vaan heti mennään pitkillä huoltoväleillä (käsittääkseni jopa 25tkm). Myyjän mukaan öjynvaihtoa ei myöskään tulisi tehdä aiemmin, koska tehdan lisää kuulemma jonkin lisäaineen öljyn sekaan :o. No itse aion kyllä vaihdattaa öljyt viimeistään kymppitonnissa, mites olette tehneet uutena ostetun auton kohdalla? Käytettävä öljy on ilmeisesti Castrol SLX LL04 0W-30, pitää kai varmistaa vielä huollosta...

Link to comment
Share on other sites

Jollain merkeillä oli joskus käytössä ensiöljyt, joissa oli "hiova"-ainesosa mukana ja tuolloin ne täytyi vaihtaa 1000 km:n jälkeen pois. Näin oli ainakin Opelilla 90 luvun lopulla, kun uudella Opelilla ajelin. Sen jälkeisissä peleissä (pari Seattia ja Mini) ei huoltokirjoissa ollut tuosta mitään mainintaa ja kysyttäessäkään ei tarttenut vaihtaa öljyjä ennen ensimmäistä varsinaista huoltoa.

 

Mutta jos myyjä on suositellut ettet vaihda, niin älä vaihda. Ja kun auto on vasta sisäänajossa, niin ei pitäis öljyn joutua koville kun et saa sitä vielä "kunnolla" kengittää ;D

Link to comment
Share on other sites

Itsellä edellinen Mini meni ensihuoltoon, kun oli ajettu reilut 15.000 km ja samanmerkkiset öljyt vaihtoivat kuin Nunolle. Kustannus oli muistaakseni noin 160 .

 

Nykyisessä on edelleen samat öljyt, mitkä on tehtaalla siihen laitettu 2004 keväällä. Tilasin kuitenkin öljyhuollon ensi viikolle, vaikka auto ilmoittaakin 4.000 km olevan seuraavaan huoltoon. Vaikea uskoa, että öljyt olisivat ihan priimakunnossa noin pitkän ajan jälkeen, tosin ajettu vasta tuo sama 15.000 km kuin edelliselläkin tässä vaiheessa.

Link to comment
Share on other sites

Omaan miniin vaihdettiin 12 kk ajojen jälkeen öljyt, jolloin oli 19500 km takana (ne teki tällöin pelkän öljynvaihto huollon). Ens keväänä kun on 24 kk täysi tulee isompi huolto, vaikka kilometrejä olisi reilusti alle 40 tkm. Eli itse toimin ajan mukaan en kilometrien, koska tulee ajettuu noinkin vähän vuodessa. Sen tietokone arvion jätän huomioimatta ...

 

Edellisessä autossani pösö 206, vaihdatin moottori + vaihteisto öljyt jo 1500 km ajon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä edellinen Mini meni ensihuoltoon, kun oli ajettu reilut 15.000 km ja samanmerkkiset öljyt vaihtoivat kuin Nunolle. Kustannus oli muistaakseni noin 160 .

 

Nykyisessä on edelleen samat öljyt, mitkä on tehtaalla siihen laitettu 2004 keväällä. Tilasin kuitenkin öljyhuollon ensi viikolle, vaikka auto ilmoittaakin 4.000 km olevan seuraavaan huoltoon. Vaikea uskoa, että öljyt olisivat ihan priimakunnossa noin pitkän ajan jälkeen, tosin ajettu vasta tuo sama 15.000 km kuin edelliselläkin tässä vaiheessa.

 

Juuri näin kertoivat, kun tivasin eilettäin asiaa huollossa. Eli Minissä ensimmäinen huolto on hieman aiemmin (se 15tkm) ja sen jälkeen mennään niillä pitkillä huoltoväleillä, ajotavan jne mukaan. Öljy on tuo Castrol LL04 (täyttää BMW long-life -04 vaatimukset), ainakin täällä pohjoosessa (Oulu).

 

Sisäänajosta sen verran, että samaten mulle sanottiin, että ei hirveää revitystä aluksi, mutta varsinaista sisäänajoa ei ole. Owner's manual kuitenkin kertoo totutusajosta, eli 4500 r/min ja 150km/h ei tulisi ylittää 2000km asti. Ite aion noudattaa noita ohjeita, eipä tarvitse sitten ainakaan itseään syyttää, jos Minille alkaa maistua öljy liikaa sitten myöhemmin   ::)...ja enää toinen tonni pitäisi ajaa rauhallisesti... ;)    

 

Kiitokset kaikille vastannelle!

Link to comment
Share on other sites

joo!

hain eilen uden minini ja kysyin tuota sisäänajoa ja huoltoväliä.

heti vaan normaaliajoa ja liukasteen vaihtoon ku kone niin ilmoittaa...

 

on muutens aikas kiva peli vaikka pidon kanssa on noilla kitkoilla kyl ongelmia mut onneks toistaiseksi vain kiihdyttäessä ei siis jarrutuksissa..

sain iltapäivän aikana keuhkokuumeen vaivaamana mittariin 180 maukasta kilometriä.. toistaiseksi kaikki toimi

ipod toiminta oli kyl pettymys... ei ehkä olis kannattanu....

Link to comment
Share on other sites

kiitos kiitos toivotuksista!!

 

tossa se nyt pihassa seisoo aikas pas..isena. imee tosiaan jonkun verran tuo töpöhäntä lierua lasiin ja luukun pintaan...

 

näyttää tosiaan helpottavan ajoa- tai ainakin tekevän loogisemmaksi- kun ottaa luistonrajoit pois käytöstä...

 

siitä iPod jutusta heitän kokemuksia pika puoliin kun opin tarvittavat niksit ja jipot käyttöön.( jotain outoa siinä on, mutta jos ei mikään muu auta niin o kai luettava molempien soittimien käyttöohjeet...)

pistän legendaa asiasta sit sinne iPod otsakkeen alle, jotta löytää ken kokemuksia haluaa lukea...

 

ajot jatkuu taas huomenna....

Link to comment
Share on other sites

Joo, mä luovutin jo tuon hännän likaantumisen suhteen... Takalasikin aina ihan jäässä, näkyvyys taakse on jatkuvasti huonohko. Kesää odotellessa, prkln talvi. :-/

 

Mä en enää edes käytä takalasinpyyhintä - naarmuttaa vaan turhaan lasia... Sivupeileistä näkee senverran taakse mitä tarvii ja siinä vaiheessa kun ei enää näe, niin on jo korkea aika pysähtyä ja putsata sivulasit ja peilit - samalla putsaantuu se takalasikin...

 

nimim. auto 4 viikkoa pesemättä - ja sen kyllä huomaa!

 

n.

Link to comment
Share on other sites

 

Mä en enää edes käytä takalasinpyyhintä - naarmuttaa vaan turhaan lasia... Sivupeileistä näkee senverran taakse mitä tarvii ja siinä vaiheessa kun ei enää näe, niin on jo korkea aika pysähtyä ja putsata sivulasit ja peilit - samalla putsaantuu se takalasikin...

 

nimim. auto 4 viikkoa pesemättä - ja sen kyllä huomaa!

 

n.

 

Kuulostaa tutulta kyllä ;D Moneskohan viikko täällä on menossa... Varmaan samaa luokkaa, neljä varmaan kohta takana...

Link to comment
Share on other sites

Itsellä edellinen Mini meni ensihuoltoon, kun oli ajettu reilut 15.000 km ja samanmerkkiset öljyt vaihtoivat kuin Nunolle. Kustannus oli muistaakseni noin 160 .

 

On se vain halpaa pitää autoa... Öljyhuolto tehtiin ja kustannus oli 171 . Öljy oli tuo Helix Ultra kuten ennenkin ja sen hinta noin 80 . Lisäksi vaihdettiin raitisilmansuodatin 40 + ym. ja loppusumma tosiaan tuo 171. Työt sinänsä maksoivat 35 , joten kun takuu on ohi, niin ehkä kannattaa hoidattaa öljynvaihto jossain muualla kuin Laakkosella.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Miksi ihmeessä noihin laitetaan sitä Helix Ultraa jos tehdas ja huolto-ohjelma vaatii longlife Slx:ää? Koko "longlifehuoltamisen" ideahan vesittyy täysin jos siellä käytetään ihan normiöljyjä..ja vielä merkkihuollossa..toisaalta kyseessä on Laakkonen, joten en sinäänsä ihmettele :D

 

Tuolla koneessa on muuten ihan tehtaalta asti sitä Slx:ää eikä mitään mineraaliöljyä. Mitä tulee huoltamiseen, mullekin vannotettiin että ihan turha vaihtaa mitään ennenkun tietokone ilmoittaa, juurikin tämän "pitkäikäisen" ja kalliin öljyn vuoksi. En ole sitten vaihtanut, lisännyt vaan kun auto on vuotanut jakopäästä uudesta asti ja tiivisteitä vaihdellaan vasta maaliskuussa vetarin ja etujarrujen takuukorjausten yhteydessä ;)

Link to comment
Share on other sites

Miksi ihmeessä noihin laitetaan sitä Helix Ultraa jos tehdas ja huolto-ohjelma vaatii longlife Slx:ää? Koko "longlifehuoltamisen" ideahan vesittyy täysin jos siellä käytetään ihan normiöljyjä..ja vielä merkkihuollossa..toisaalta kyseessä on Laakkonen, joten en sinäänsä ihmettele :D

 

No tätä samaa mäkin ihmettelin, kun kävin omaani huollattamassa ekaa kertaa. Olisin itse saanut samat öljyt halvemmalla viereiseltä Shellin huoltamolta, kuin sieltä L:n tynnyristä... Kysyinkin, että miksi koneeseen on laitettu Helixiä, niin ainakin Hertsikassa vastaus oli, että kyllä se siihen sopii ja kovaa ajoa vaan... Pitäis varmistaa kyllä vielä nuo speksit molemmista öljyistä varmuuden vuoksi - voihan tietty olla, että ne ovatkin vastaavia (tai sitten ei). Ja sen jälkeen L:lle rekkulia... ;)

 

n.

Link to comment
Share on other sites

Juu, siis varmastihan se sinne käy. Pointti vaan oli se, että kun näissä on se longlife-huolto-ohjelma ja sinne laitetaan jotain muuta kun vaadittua longlife-öljyä, niin koko huolto-ohjelma ja se, kuinka pitkät huoltovälit olisivat, vesittyy. Perusöljyillähän ei voi yhtä kauaa ajaa. Vaihtoväli periaatteessa puolittuu.

Link to comment
Share on other sites

Juu, siis varmastihan se sinne käy. Pointti vaan oli se, että kun näissä on se longlife-huolto-ohjelma ja sinne laitetaan jotain muuta kun vaadittua longlife-öljyä, niin koko huolto-ohjelma ja se, kuinka pitkät huoltovälit olisivat, vesittyy. Perusöljyillähän ei voi yhtä kauaa ajaa. Vaihtoväli periaatteessa puolittuu.
Yritin etsiä sellaista listausta, josta löytyisi BMW:lle tai MINIlle tarkoitetut öljyt. En löytänyt, mutta löytyi tällainen listaus (sama lontooksi), jonka perusteella ainakin selviää, mitkä öljyt on samat longlife-normit täyttäviä (eli, mitkä on yhtä hyviä). En katsonut, onko tuo mainittu Castrol jollain listalla yksinään vai onko se samalla listalla Shellin öljyn kanssa. Näytti pikaisella vilkaisulla kuitenkin siltä, että samalla nimellä myytävistä öljyistä löytyy erilaisiin autoihin sopivia versioita, joten sitä Ultraakin voi olla täysin samalla viskositeetillakin, niin voortiin kuin volkkariinkin.

 

Auton manuaalista kannattaa vilkaista numerosarja, jonka mukaista öljyä pitää olla. On aivan sama, mikä merkki purkin kyljessä lukee. Öljyn pitää täyttää standardit ja ne pienellä präntätyt numerosarjat on niitä jotka merkitsee. Eli, jos manuaali sanoo, että öljyn pitää olla standardin 506.01 mukaista, niin mikä tahansa ko. standardin täyttävä öljy siis käy, eikä siten mikään ko. standardin täyttävä öljy muutu pelkän nimen perusteella ns. perusöljyksi, vaikka sitä sais ilmaiseksi liiterin takaa... ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

No niin...

 

Kävin eilen huollattamassa omaa Cooperia. Paikkana Vemix Pitäjänmäki (ent. Stockmann Auto).

 

Ihan ensin tuohon öljyasiaan. Ei meinannut mennä millään läpi se, että mulla oli omat öljyt (Valvoline Synpower 5W-40). Huollossa varoittelivat moneen kertaan, että vain ja ainoastaan sitten omalla vastuulla tuommoista öljyä, kun huolto-ohje antaa vain Mobilin, Castrolin ja Shellin Longlife4-normin mukaisia öljyjä laittaa. Valvolinea tuolla listalla ei ollut, vaikka on samanlaista tavaraa kuin esim. Shellin Helix Ultra 5W-40. No, kerroin, että L:n poijjaat voi sitten ihmetellä auton kanssa, kun kone mossahtaa "väärien" öljyjen takia... Ovat nimittäin läittaneet tuota Shellin kamaa mulle takuuaikana koneeseen, joten se siitä.

 

Itse huolto oli suorastaan vauhdikas (pelkkä öljynvaihto siis) ja edullinen ainakin jos vertaa L:n ryöstöhintoihin. Soitin Vemixiin kysyäkseni vapaata aikaa ja kysymys oli, että pääsetkö jo tänään... No totta kai! Öljyt ja suodatin mukaan ja Pitskuun. Hörppäsin odottaessa kahvit ja luin lehden, potkin vähän aikaa Focus ST:n, Golf GTI:n ja Golf R32:n renkaita. Laskun loppusumma sisältäen aktiivihiiliraitisilmasuodattimen, rekisterikilven polttimon ja uuden öljypropun oli 82 euroa. Työn osuus oli alle 30 eur.

 

Laitan tähän vielä erittelyn, kunhan saan kaivettua laskun tuolta autosta.

 

Eli:

Vemix

Työt 28,32

Raitisilmansuodatin 40,00

Öljyproppu 3,50

Polttimon vaihto 8,58

Polttimo 1,20

 

Yhteensä 83,26 eur

 

Tähän siis päälle omat öjyt (5W-40) ja suodatin.

 

L:n huolto toukokuu 2004:

 

Työt 28,00 (Öljynvaihtohuolto)

Öljy (Helix Ultra 0W-40) 72,45

Öljynuodatin 10,50

Raitisilmasuodatin 41,50

 

Yhteensä 153,57 eur

 

L:n huolto maaliskuu 2005:

 

Työt 112,14 (MINI I-huolto)

Parkkipolttimon uusinta 8,90

Oljyjätemaksu 3,15

Raitisilmasuodatin 41,50

Öljynsuodatin 11,00

Suodattimen jätemaksu 0,58

Parkkipolttimo 1,40

Öljyt 24,15 (1,5 litraa, koska omat öjyt 4 litraa ei riittänyt...)

 

Yhteensä 202,82 eur.

 

Vaikka tuohon viime maaliskuun huoltoon vaihtaisi töiden tilalle pelkän öljynvaihtohuollon hinnan vuodelta 2004, niin kallista L:llä on huolto (118,68 eur).

 

Ihmetyttää näin jälkeenpäin, että, jos MINIn öljytilavuus on 4,5 litraa ja olen vienyt tuonne 4 litran kannun öljyä, niin mihin ihmeeseen on mennyt 1 litra öljyä? Suodattimeenko?

 

Summa summarum: L:lle en siis autoani vie huoltoon - on vaan liian kallista touhua mulle. Tuolla säästyneellä rahalla voi sitten vaikka pitää kivaa mutkateillä. ;)

 

...elämä on...

 

n.

 

PS: niin joo... L:n pojat on siis laittanut ainakin kuitin mukaan mulle koneeseen Shellin Helix Ultra 0W-40:stä - ettei nyt sitten kenellekään jäänyt epäselväksi...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...
Ja kun auto on vasta sisäänajossa, niin ei pitäis öljyn joutua koville kun et saa sitä vielä "kunnolla" kengittää ;D

 

 

 

tuo sisäänajokin taitaa olla jotain -90 luvun alun peruja.

 

 

Kun omani hain liikkeestä myyjä tokas vaan "hanaa vaan, niin oppii auto kuskin tavoille"  ...no vaihtaahan jotkut öljyjäkin vielä 5000-10000km välein

::)

Tämä tukisi myyjän puheita.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...