Jump to content

Austin Mini Van 1962


LeeHarvey

Recommended Posts

Oli pakko käydä konttorilla, kun tarpeeksi pelottelitte.

 

Pitäisi onnistua rekisteröinti. BMIHT:n valmistustodistus ja siinä olevat laivausmerkinnät kuulemma riittää todistamaan valmistusajankohdan ja Suomeen tuonnin.

Ainoa mysteeri on, että jos rekisteröi henkilöautoksi, vaatiiko AKE autoveron. Tuo lienee sen verran pieni summa, että otetaan harkittu riski.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

suomessa lain tulkinta on aika kirjavaa rekisteröinnin suhteen riippuu tulkitsijasta mikä on tulos

 

Näin se valitettavasti Suomessa on aina ollut... Tämänkaltaisissa asioissa on tärkeätä olla liikkeellä nöyrällä asenteella viranomaisia kohtaan niin silloin voi löytyä jotain apuakin. Rähjäämisellä ei saa aikaan muuta kuin, että kioskin luukku menee kiinni ja homma vaikeutuu entisestään.

 

Noi tietosuojajutut ja nykyiset perikuntatouhun laajuus olivat minulle uutta tietoa eli täytyy pitää nuokin mielessä jos joskus tulee omalle kohdalle yhtä visainen tapaus.

 

Joskus 80-luvun alussa keskustelin vaneista erään nyttemmin ex-Mini harrastajan kanssa ja hän kertoi silloin, että "Vanin sai muuttaa h-a:ksi ilman veroseuraumuksia kun autoon tuli sopiva määrä ikävuosia, siihen vain lisättiin takaikkunat ja -penkki...ja 80-lätkä lähti veke". Voisi selittää sen miksi niihin umpikylkiin on niin usein ilmestynyt myöhemmin ikkunat. Pykälät ja tulkinnat ovat varmaan muuttuneet noista ajoista moneen kertaan.

Link to comment
Share on other sites

Kyse oli ns. piilofarmareista, joita tehtiin monista muistakin merkeistä kuin Mini Vaneista.

Laki kumottiin jo 60-luvun lopulla.

Silloin voi esim Mini Vanin ostaa verottomana pakettiautona ja muistaakseni 2 vuoden päästä sai tehdä takasivulasit ja laittaa takapenkin ilman veroseuraamuksia. Siksihän suurin osa Mini Vaneista täällä on näitä Suomessa puhkottuja.

Taisi olla silloin Suomen halvimpia pakettiautoja.

Umpikylki vani oli pari tuhatta markkaa halvempi kuin henkilöauto ja taisi olla lähes 3 tuhatta mk. edullisempi kuin alkup. farmari eli Travelleri.

70 luvulla ei Mini Vaneja enää Suomeen virallisesti tuotukaan.

Lätkä pakettiautoihin taisi tulla vasta 60-luvun lopulla? Ensin 90 ja sitten jossain vaiheessa muuttui 80.

Link to comment
Share on other sites

Sitten löysin mielenkiintoisen rekisteriotteen liittyen piilofarmareihin.

 

Yksi varaosa-autoista on ollut rekisteröitynä pakettiautoksi ja siinä merkintä rekisteriotteessa.

 

"Erik.ehdot

7.12.67 alkaen takaosastossa hyväksytty tilapäisistuimet 2 henkilölle. Tavaratilassa ei ole sivuikkunoita"

 

Kyseinen ote vuodelta 1970 ja auto merkitty pakettiautoksi.

Link to comment
Share on other sites

eiks noi kaikki oo minin sylintereitä,on hienoa seurata tämän auton valmistumista kun olet tarkka yksityis kohdista ja kunnostat vanhat alkuperäiset osat uudenveroiseksi,yleensähän tässä kohtaan mennään mini liikkeeseen ja laitetaan tonni sinne ja toinen tänne jonka jälkeen on iso repullinen kiiltäviä tarvike osia joita kaikki ihailevat että onhan hienoja myös minä,entisöintityylisi vie aikaa ja vaivaa paljon enempi kuin hakisi uusia osia mutta tuleehan taatusti alkuperäistä ja aikakauden osilla entisöity mini,jatka samalla tyylillä loppuun asti vaikka veis kuinkapaljon aikaa sillä tänäpäivänä tällä tyylillä ei paljonkaa enään entisöidä minejä :)

Link to comment
Share on other sites

"Erik.ehdot

7.12.67 alkaen takaosastossa hyväksytty tilapäisistuimet 2 henkilölle. Tavaratilassa ei ole sivuikkunoita"

 

Toi on ihan puhdas pakettiauto. Tilapäispenkkejä on laitettu vuosien saatossa erikokoisiin pakuihin aika paljon ja pykälät plus tulkinnat ovat vaihdelleet vuosien varrella usein. Kannattaa ihan kysyä konttorin kanta saatko käyttää v. -67 tulkintaa kuuskakkosessa vanissa jos rekisteröit sen pakettiautona. Joku varmaan sanoo kohta ettet saa mutta kysy kumminkin. Ei ne kaikki lisäykset aina otteisiin saakka päätyneet...tai siellä pysyneet. Saihan pakun tavaratilassa kuljettaa takavuosina "säälittäviä tapauksiakin" ilman penkkejäkin...ihan laillisesti.

 

Muistaakseni jarrujen poljinsylinterien kiinnityslaipoissa on tuo lovihahlo? Lisäksi vanhemmissa jarrujen poljinsylintereissä tuo kiinnityslaippa on kapeampi eli samankokoinen kuin kytkimen poljinsylinterissä. Kuvan oikean puoleinen taitaa olla uudempaan vuosimalliin kuin -62?

Tarkasta niiden sisäpintojen kunto, sitten vain kaikki jarru- ja poljinsylkyt sinkittäväksi ja kuntoon. Orkkiksen näköiset uudenveroiset ylijäämät saa aina myytyä pois.

 

Kuuskakkosen etujarrut taitaa olla ne yhdellä pyöräsylinterillä varusteltu? Onkohan niiden poljinsylkyn halkaisija sama kuin niiden myöhemmin kahdella pyöräsylinterillä varusteltu? Selvinnee kai varaosakirjoistakin...

Link to comment
Share on other sites

Onko noissa 60-luvun tilapäisistuimissa ollut jotain vaatimuksia tai sääntöjä pehmusteista tai muista?

 

yhdellä sylinterillä varustetut etujarrut on 23,8 mm kun kahdella on kai 20,3 mm. Samoin pääsylinteri muuttuu kai samalla 19,05:stä 17,8:iin. Näin itse tutkin.

Viisaammat kertokaa, jos meinaa mennä väärin.

Link to comment
Share on other sites

Toi kuva jossa noi poljinsylkyt on paikoilleen asennettu niin huomaa kuinka noitten täyttökorkien sijaintien sitten täytyy mennä. Eli lopputuloksena tarttee tulla tommonen veemäinen asento, jotta putket plus täytöt menee oikein.

 

Oon joskus tapellut rumpujarrujen kanssa joissa poljin oli tosi kova ja vaati saakelisti poljinvoimaa toisin sanoen ei jaksanut oikein polkea... Aikani ihmeteltyä huomasin, että joku insinöörin alku oli laittanut kytkimen poljinsylkyn myös jarruille ja saanut aikaiseksi kovan polkimen. En olisi sitä huomannut mutta kun aloin kummastelemaaan miksi täyttökorkin paikka oli jotenkin luonnoton...siitä jäi mieleen tuo veemäinen asento ja muistisääntö.

 

En oo ite koskaan avannut noin vanhan poljinsylkkyä ja ton edellä kertomani kokemukseni takia neuvoin tsekkaamaan poljinsylkkyjen halkaisijat. Noita samantyylisiä Lockheedin poljinsylkkyjä on käytetty myös muissakin autoissa kuin Mineissä.

Link to comment
Share on other sites

En ole kanssa joutunut noin vanhojen sylinterien kanssa pelaamaan (64 vanhin), Mutta 64 Cooper S:ssä oli tuollainen yläkuvassa kesikimmäisen näköinen korkeampana versiona. Varmaan tuo alemman kuvan oikean puol. versio on vanhin.

Varmaan on paljon tietäjiä, mutta Luhtasaaren Jokella oli ja ehkä vieläkin on, melko hyvät tiedot varaosista.Osasi aika hyvin heittää varaosanumerotkin ulkomuistista vanhemmille osille ja muisti nämä kumien koot.

Hänhän oli varaosamyyjänä silloin, kun näitä osia vielä oikeastikin kyseltiin. Liekö jo "nollannut" tietojaan?.

 

Tuosta 60-luvun systeemistä piilofarkuista vielä senverran, että käytännöt tosiaan oli tosi kirjavia eri puolella Suomea. Jossain myytiin alkuperäisiä tehtaan farmareita, siis käytännössä henkilöautoja pakettiautoiksi rekisteröityinä niin että peitettiin takasivuikkunat esim. pellillä ja poistettiin takapenkki. Annettiin penkki ostajalle mukaan ja 2 vuoden päästä hän otti lasit esiin ja asensi alkup. takapenkin.

Näin sai verottoman farkun!

Tämä ei muistaakseni onnistunut joka paikassa, mutta tällaisiakin on liikkeellä. Viimeisestä rek. otteesta "konkelo" ei edes näy, koska tyyppi on muutettu muutoksessa alkup. farkuksi.

Mini Vanejakin on muutoskats. monilla nimillä. Esim. countrymaneja löytyy rek. otteen mukaan. Rek. Otteeseen sai merkinnän mikä sattui kats. miehelle ensin tulemaan mieleen, tai mitä ymmärsi ehdottaa.

Link to comment
Share on other sites

Tuo yläpuoleta purettava "mutteri"-versio (alakuva) on vanhin, -59 alkaen. Keskimmäinen purkki on ns. välimalli ja oikeanpuoleinen on sit jo liian uusi -62:seen. Villi veikkaus että tuo keskimmäinen olisi oikea.

Sekä jarru- että kytkinpurkkeja oli kaikilla kyseisillä sylintereillä, joten oikea purkki löytyy a) mittaamalla sylinteri, b) vertaamalla ko. vuosimallin korjaamokäsikirjan tietoihin. Purkkien asento on alakuvassa oikea, eli korkit mahdollisimman hankalasti..

Jos en nyt ihan väärin muista niin kytkinpurkin "jalka" on pienempi kuin jarrupurkin. Tai sit toisinpäin...

-62:ssa peltikorkit, kuten jo tiedätkin.

Link to comment
Share on other sites

Eilen pääsin vakoilemaan -61 orggis 850:stä ja siinä oli tuollaiset yläkuvan vasemman puoleisen malliset. Sellainen löytyy itseltä sisuksiltaan hyvänä.

Kytkinsäiliö hakusessa vielä, joten katsotaan mitä löytyy varastosta. Mutta ilmeisesti joko vasen tai keskimmäinen yläkuvasta.

 

Itsellä on varaosaluettelo, mutta niin vanha, että siinä tuo irroitettavalla kärjellä.

Link to comment
Share on other sites

Nämä tällaiset muutokset ei kyllä olleet mitenkään tarkasti vuosimallisidonnaisia. Osat vaihtuvat satunnaisesti kesken vuotta kun vanhat oli käytetty loppuun.

Pätee moniin kohtiin. esim ikkunan lukkoihin metalliset/muoviset.

Jos haluaa aivan tarkasti tietää, mitä juuri kyseiseen yksilöön on laitettu, niin pitää KORIN numeron (ei alustan numeron!) perusteella varaosakirjasta jäljittää.

Korin numerohan löytyy siittä pisteillä kiinnitetystä lätkästä keulan lukkopellistä.

Varaosakirjoissahan on juoksevat korinumerot mitä osia mistä mihin.

Link to comment
Share on other sites

Jos tulkitsin omaa varaosaluetteloa oikein, niin tuo keskimmäinen on tullut tuon irroitettavan pään jälkeen. Oma kirja tunsi vain nuo. Tällöin tuo keskimmäinen ajoittuisi johonkin 59-61 väliin. 61 ollut tuo vasemman puoleinen ja oikea sitten vielä myöhemmin.

Toivottavasti menee edes sinne päin...

Link to comment
Share on other sites

Tuo kuvassa kolmikon oikean puol. on niistä uusin.

Valitset muista kumman mallin tahansa, niin ei kyllä pahinkaan pilkun n....a pysty sanomaan yhtään mitään faktoihin perustuvaa varmaa tietoa kumpi siinä tehtaalta lähteissä on ollut. Kunnosta parempikuntoinen.

64:sta löytyy tuollaista keskimmäistä, mutta löytyy myös oikean puoleista.

Link to comment
Share on other sites

Minulta löytyi täydellinen Mini Vanin varaosakirja, joka on 2. painos ja päivätty Joulukuu 1960.

Siinä molemmat säiliöt, kytkin/jarru, näyttää olevan noita päästä avattavia peltikorkilla.

Link to comment
Share on other sites

Minun silmääni tuo on vain todiste aidosta, alkuperäisestä, hyvinsäilyneestä kattoverhoilusta! 8)

Ja niin on varmasti myös valveutuneelle MR-tarkastajalle. (Mistä niitä sitten löytyykään ;) )

Ehkä joku tästäkin loukkaantuu, mutta minä ainakin arvostan paljon enemmän kaikkia alkuperäisiä kohtuu hyvin säilyneitä verhoiluja pienine puutteineenkin, kuin uusia uustuotanvastaavia. On tietysti ymmärrettävää ettei sellaisia ole mitenkään aina löydettävissä.

Vaikka on kuinka hienot uustuotannot, niin erottaa ja varsinkin haistaa heti ^-^

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...