Jump to content

Austin Mini Van 1962


LeeHarvey

Recommended Posts

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vanhoissa pakuissa näkee usein massat maalaattuna etulokariin tai oveen. Omassa Vanissa noita ei ollut, mutta en tiedä johtuuko uudelleen maalauksesta vai takapenkin lisäyksestä.

Onko kellään tietoa, mihin noiden kantavuuksien ja kokonaismassojen maalaus perustui? Pitäisi tietää maalaanko ne siihen vai en?

Link to comment
Share on other sites

Eihän niitä pakko ole maalata, mutta jos haluaa sellaisen pelin kuin Suomessa alunperin, niin sitten.

Jos sulla rekisteröidään pakettiautoksi?!

Oli myös niitä jotka oli rekisteröity henkilöautoksi, vaikkei ollut laseja, eikä takapenkkejä. Sillä vältettiin myöhemmin lätkä takaluukussa. Ensin 90 ja nykyisin 80.

Mulla on sapluuna millä voi luvut maalata. Alkup mallin mukaan tehty.

Kun vain löydän sen jostain!!!

Kantavuus

Kokonaispaino

Akselipaino

Muistisääntö: Kanna koko akseli ;)

Link to comment
Share on other sites

Kai sun joku identiteetti sille pitää selvittää, jos kilpiin aiot saada!???

Mutta jos sulla alkup. aihiossa, minkä alustannumerolla projekti on, oli Suomessa tehdyt takasivuikkunat ja takapenkki, niin todennäköisesti oli viimeisessä rek.otteessa henkilöautona.

Voi ne numerot silti siihen maalata, jos haluaa.

Ei niitä mikään nykylaki kiellä eikä vaadi mihinkään.

Link to comment
Share on other sites

Mitkäköhän on aikakaudella olleet vaatimuserot henkilö- ja pakettiauton välillä?

 

Tuo on varmaan ollut henkilöauto, koska kyljet oli auki. Koska tuosta ei rekisteriotetta ole, niin sen voisi samalla muuttaa pakuksi, jos vain tietäisi mitä se tarkoittaa käytännössä? Minä laitan sinne takapenkin, joten onko tuo jo este pakuksi muuttamiselle?

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla on vanhassa rek.otteessa merkitty henkilöautoksi, niin voit laittaa takapenkin, vaikka umpikyljet

Mutta jos pakettiautoksi, et voi laillisesti laittaa takapenkkiä.

Kysyin tätä tutulta kats.mieheltä omassani silloin kun 2000 vuonna menimme perheen kanssa Vanilla Saariselälle.

Laitoin kyllä "laittomasti" sinne takapenkin siksi aikaa.

Takapenkillistä Vania, vaikka on museoauto, ei minun tietojen mukaan saa merkittyä pakettiautoksi rek.otteeseen.

Täytyyhän sulla jotain tietoja olla auton menneisyydestä kun rekisteröimään menet..???

Vai eikö enää vaadita mitään????

Vielä 80-luvulla sai umpikylki Vanin muutoskatsastettu pa:sta henkilöautoksi. Tiedän koska yksi kaveri halusi välttää 80 lätkän.

Enää ei saa!

Link to comment
Share on other sites

mielestäni kannattaa käyttömukavuuden kannalta rekisteröidä henkilöautoksi saa laittaa laillisesti takapenkit,mutta ei pakukaan paha ole ainoastaan 2-3 paikkainen,Eilen kävin kyselemässä katsastuskonttorilla, 47 vuoden mp rekisteröintiä jossa ei ole rek otetta ja pyörä on tuotu ruotsista,sanoivat että tarvitaan rek ote esi katsastusta varten,aken sääntö on ei rekisteröintiä jos ei otetta,mutta tiedän tapauksia missä ollaan rekisteröity pyöriä ilman otetta joten käytäntö on vähän kirjava,tälläistä mp puolella en tiedä koskeeko samat säännöt minijen rekisteröintiä,mielestäni rek ote pitää olla muuten tulee vaikeuksia rekisteröinnissä,

Link to comment
Share on other sites

Mobiliassa Kangasalla on iso AKE:n vanha kantakorttiarkisto, joka on ihan yleisesti käytettävissä. Moni on löytänyt sieltä tiedot vanhaan kulkupeliinsä!!

He ovat pelastaneet sinne valtavan määrän kantakortteja.

Ovat vieläpä jonkinlaisessa järjestyksessäkin!

Sinne saa mennä ihan niinkuin kirjastoon tutkimaan virka-aikana!

Link to comment
Share on other sites

Vielä 80-luvulla sai umpikylki Vanin muutoskatsastettu pa:sta henkilöautoksi. Tiedän koska yksi kaveri halusi välttää 80 lätkän.

Enää ei saa!

 

Oletko nyt ihan varma? Itse juuri muutoskatsatin erään toisen vanhan pakettiauton henkilöautoksi. En nyt jaksa tutkia asiaa enempää, mutta mahdollinen autovero maksuun ja muutoskatsastus henkilöautoksi.

Link to comment
Share on other sites

Minä en asiaa ruvennut pohjamutia myöten selvittämään.

Kysyin vain hyvin tutulta Miniharrastaja katsastusmieheltä miten onnistuu takapenkin laitto 65 mallin MR- rekisteröityyn umpikylkivaniin, koska tiesin että kaveri oli vastaavan muutama vuosi aikaisemmin muutoskatsastanut henkilöautoksi vain lätkän takia ja se onnistui 80-luvulla pelkällä muutoksella, ei mitään verojuttuja tms. Silloin sain vastauksen ettei onnistu. Tyydyin siihen.

Voi olla hyvinkin että jotenkin onnistuukin.

Omakohtaiset kokemukset aiheesta n. vuosilta 88 ja 90.

Jos kaveri tekee entisöityä museorekisteröitävää autoa, niin kannattaa varmaan ottaa kannat myös MR- tark.miehiltä!?

Puhelu konttorille varmasti selventää enemmä kuin meidän arvailut.

Link to comment
Share on other sites

Pakettiautoja ja henkilöautoja saa kyllä nykyäänkin veivata edestaaas konttorilla mutta pakettiauton pitäisi vastata henkilömallin versiota. Eli ton tulkinnan mukaan Vanin henkilömallissa ei saisi olla umpikylkiä takana? Aikoinaanhan takakyljet piti avata jotta taakse sai lisäpenkin ja papereihin merkinnän henkilöauto...

 

Nämä on kuitenkin sellaisia juttuja etenkin vanhoille autoille, että kannattaisi käydä parilla eri konttorilla ensin tunnustelemassa maaperää ja menee sinne missä lopputulos voisi olla enemmän itselle mieleen.

 

Toi paperittomuus voi olla nyky-yhteiskunnassa vähän ongelmallisempi kuin joskus ennen...en tiedä mitä Mobilian kantakorteista löytyy. Jos sieltä Minien tietoja löytyy enemmänkin niin jatkossa Suomi on sitten varmaan pullollaan pelkkiä museo-Coopereita... Selvittelin joskus -80 luvun lopulla olisiko mahdollista saada kilpiin useamman vuoden ladon takana lojunutta Cooperin raatoa ilman tietoa kyseisen kopin papereista. Vastaukseksi sain, että "Jos pystyt jotenkin näyttämään auton olleen joskus Suomeen rekisteröitynä niin onnistuu kyllä." Toteen näyttämiseen olisi riittänyt esim. vanha valokuva tai jonkun edellisen omistajan kirjoittama lappu, että autolla on ajeltu Suomessa kotimaisilla kilvillä. Homma jäi kokeilematta sillä hylsy ehti paaliin ennen pelastusta...

Link to comment
Share on other sites

On tullut Mobiliassa käytyä. Ongelma on, että Mobiliassa vain Hämeen kortteja ja oma auto on Helsingistä. Uudenmaan ja Helsingin kortit soveltuvilta vuosilta on hukassa.

 

Aken ohjeiden mukaan rekisteröinti pitäisi onnistua. Sain jonkun todistuksen, missä kerrotaan, että ei löydy heidän arkistosta. Pitänee varmaan käydä vielä etukäteen kysymässä konttorilta, mitä lappuja tarvitsevat mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Eikös Helsingin pään Mobilisteillä ole vastaava kortisto tallennettuna heidän seudultaan??

Jotain kortistoa se SAHK ainakin heidän lehtensä mukaan kuorma-autolla oikein siirteli turvaan joku vuosi sitten??!

AKE:han ei tiedä niistä mitään.

Link to comment
Share on other sites

Pitäisin kyllä aika yllättävänä, jos vanhoja autoja saisi rekisteröityä vain sellaisella todistuksella ettei AKE:lla ole mitään tietoja??

Tiedothan voisi kaikki sitten keksiä omasta hatusta..??

Kyllä jotain todisteita auton olemassaolosta rekisterissä Suomessa tai jossain takuulla pitää olla?!

Link to comment
Share on other sites

Onkohan Veholla enää mitään 60 luvun arkistoja tallella? Jos olisi niin sieltä ainakin voisi selvitä, että autosta on aikoinaan maksettu tullit plus verot Suomeen sekä mille paikkakunnalle auto on päätynyt. Varmaan kuitenkin edellyttäisi vähintään jotain yli-innokasta veholaista, joka viitsisi selvitellä asiaa...

Link to comment
Share on other sites

Jos auto on ollut Suomessa rekisterissä 60-luvun puolivälin jälkeen, niin kyllä vielä 3 vuotta sitten sai AKE:sta kirjallisesti pyytämällä tiedot aikaisemmista omistajista!

Puhelimitse eivät hae mitään tietoja, ainakaan jollei ole suhteita.

Link to comment
Share on other sites

Kirjallisesti pyydetty. Ongelma on, että kilpi ei ole tiedossa ja joutuvat hakemaan valmistenumerolla ja noita eivät löydä -60 luvulta. Viimeisellä omistajalla voisi hakea, mutta pitää olla valtakirja omistajalta, että voi hakea, koska tietosuojalaki määrää niin. Edellinen omistaja on valitettavasti edesmennyt.

Link to comment
Share on other sites

itse myin pari vuotta sitten minin eteenpäin jonka olin ostanut perikunnalta,uusi omistaja yritti rekisteröidä miniä perikunnan kaikkien osakkaitten allekirjoittamalla luovutustodistuksella perunkirjan etusivun kanssa jossa ilmenee osakkaat ja tietenkin rekisteriote oli mukana,eikä saanut kilpiin,tarvitaa täydellinen perunkirja jossa näkyy rekisteröitävä mini ja rek,ote ja tietenki pesän osakkailta luovutustodistus,ongelmana yleensa on että projekti minejä ei merkitä perun kirjaa kun luokitellaan romuiksi,ennen sai helpommalla kilpiin nykyää on vaiketa saada jos viimeinen omistaja on perikunta(kokemusta on parista vehkeestä parinvuoden ajalta)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...