Jump to content

Austin Mini 850 1964


Idefix

Recommended Posts

Tästä se nyt sitten lähtee...

 

alku3.jpg?rnd=0.9147029137444292

 

alku2.jpg?rnd=0.5876303805955536

 

" Ostettu: Austin Mini 1964. Pientä laittoa vaille. Puuttuu auton pohja, peräkontin pohja sekä vähän ulkopeltejä. Vaatii vähän peltitöitä, mm saumat ja kantavat rakenteet. Toinen ovi erinomaisessa kunnossa. Tekniikka OK (vuonna 73 jolloin viimeksi ajettu). Sisusta lähes loistavassa kunnossa, takapenkin selkänojaa vähän spraymaalattu mustaksi. HALPA. Yst.yh.ot.kot. siv."

 

Jatkoa seuraa syksyn mittaan...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joo, meidän perheessä kaikki alle viiden vuoden projektit on helppoja. Hyvää tässä on se että ne hankalimmat paikat mitkä tuossa edellisessä oli huonot (mm tuulilasin reunat ja kulmat) on tässä ainakin terveempiä . Samoin kuin se että voi olla että tässä ei tarvitse tehdä helman vaihtoja, siis niin että joutuu katkaisemaan kylkipeltiä poikki. Sen sijaan kuva antaa liian aurinkoisen kuvan pohjan ja peräkontin pohjan kunnosta. Se pitää rakentaa kokonaan uudelleen, ja tähän tarkoitukseen kaipailin sitä runkojigiä. Ainoa mikä on selkeästi ikävä korjata on takalasin päällä oleva kattokouru, sen joutunee askartelemaan itse.

 

Parhaimpana puolena tässä on se että ainakin tiedän mihin olen ryhtynyt. Ei tule niitä huokauksia jolloin tajuaa vasta jälkikäteen että joutuukin tekemään kaiken itse ja alusta. Ja että nyt on pihassa toimiva Mini jolla saa kaikki ajohalut tyydytettyä...

 

Osat tuossa pitäisi olla lähestulkoon kaikki paitsi takakelkka tykötarpeineen. Ja näiden viiden vuoden aikana on omakin varaosahylly kasvanut ihan hyviin mittoihin. Jopa niitä lasisarjoja taitaa olla useammatkin...ja tuossa oli kaikki lasit mukana. Somerolle tultaneen jos nykyaikataulu pitää loppuviikon osalta kutinsa...on tämäkin lomaa, kiire joka suuntaan.

 

Tämänhetkinen tavoite on tehdä autosta täysin alkuperäinen. Katsotaan miten mieli rakentamisen edetessä muuttuu...

 

Kyllähän se niin on että toiset tykkää äideistä ja toiset tyttäristä, toiset haluaa "pientä laittoa" ja toiset haluaa pelastaa paalaukselta täysin valmiita tapauksia...

 

Kunhan saan tuon lehden taas painokuntoon, niin voin sen jälkeen päivittää kotisivuille projektipäiväkirjaa myös tästä 'kuusnelosesta'

Link to comment
Share on other sites

Hyvää on myös se, että se on vielä vanha kumijousinen.

Huomaat myös hitsaillessasi, että ne vanhat kopat on vielä tehty ihan oikeasta pellistä.

Etumaskipeltikin taitaa olla alkup. jossa pyöreäkulmainen alahelma.

Mulla on sitten se varaosakirja, jota voit lainailla ja kartottaa mitä pitäisi löytyä, jos alkup. meinaat.

Link to comment
Share on other sites

Sisusta on vaalean vihreä. Tuohon ulkoväriin on saanut ainakin ruskeita penkkejä, mutta tuossa on sellaisen karamellinvihreät penkit. Ja penkit on hyvässä kunnossa, lukuunottamatta takaselkänojaa joka on joskus spreijattu mustaksi...Täytyy kysellä minkälainen aine pehmittäisi spraymaalin, muttei tuhoa nahkaa...

 

Ja pellit on oikeasti paksut, nuo lokaripellitkin on keulasta ihan hyvät, harmi vaan että kolmiopellin reunasta on ruostuneet läpi asti, joten vaihtoon mennee...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, ensimmäinen ilta tallissa vietetty uuden rojektin kimpussa. Nyt tuli itse asiassa vasta tutkittua että mitä tuli ostettua. Enimmäkseen yllätyksiä positiiviseen suuntaan, ne mitkä tuossa -70:ssä aiheutti paljon ylimääräistä työtä, kuten ikkukarmien, tuulilasin alakulman pellit ja kojelaudan ylänurkat, on tässä parempia. Peräkontin pohja ja koko oikeastaan koko auton pohja pitää rakennella uudelleen, mutta se ei ollut yllätys. Tässä muutama kuvanen.

 

1283109404135_1_large.jpg

 

Pahiten on kärsinyt peräkontin ympäryspelti...

 

1283109424809_1_large.jpg

 

Sen sijaan nämä peräkontin nurkkasaumat (pohjaa lukuunottamatta) sekä ennenkaikkea renkaan kaaret on lähes alkuperäisessä maalissa. Eli niitä ei tässä tarvitse vaihtaa.

 

1283109440269_1_large.jpg

 

Vänkärin puoleinen takalattia on melkeimpä puhaltamalla kuntoon...tosin en tiedä alapuolelta kuinka ohueksi peltisitten puhalluksessa menee. Uudet pohjapellit on jo hankittu, saa nähdä tarviiko niitä. Helmat luonnollisesti menee uusiksi.

 

1283110032750_1_large.jpg

 

1283109849104_1_large.jpg

 

1283109344295_1_large.jpg

 

Kuskin lattia ja poikittaispalkki on saanut vähän osumaa. Palkki oiotaan ja lattia vaihdetaan.

 

1283109896838_1_large.jpg

 

1283109432602_1_large.jpg

 

Sisätilat on suht ok. Tarvii saada takapenkin selkänoja sekä kuskin penkki....anyone?

 

1283110003461_1_large.jpg

 

Näitten peltien priimakunto helpottaa kovasti. Nämä oli 70:ssä ihan mädät...

 

1283110157991_1_large.jpg

 

1283110166376_1_large.jpg

 

Siitäpä se sitten lähtee. Jos ensimmäinen vaihe olisi tukirungon rakentaminen sisälle sekä parannellun grillin kytkeminen Miniin. Parannellussa grillissä on ainakin 360 astetta pyörivät pyörät, sekä parempi läpivienti vartaalle. Siten että vartaan voi vetää pois kun takaluukun ja konepellin peltejä mallailee. Vanhassa oli varras hitsattu kiinteästi paikoilleen ja esim konepellin mitoitus oli vähän liian mittailua ja mittailua ja mittailua ja toivomista että pelti lopulta sopii kohdilleen...

 

Lisää kuvia (noin 60) löytyy täältä:

 

http://projektipaja.kotisivukone.com/al ... inmini1964

Link to comment
Share on other sites

Musta ei olis kyllä tästä lähtemään rakentamaan autoa, pahaa tekee kun kattelee kuvia. Pakko kirjoittaa että on varmasti huonommistakin rakennettu että kukaan ei pääse pätemään >:D No sivustakatsojalle ja tässä tapauksessa lukijalle mielenkiintoinen projekti luvassa, äläs sitten unohtele päivitellä kuulumisia!

Link to comment
Share on other sites

Hullu mies. Mulla meinas tulla ressi kun joutui vääntämään 2 vuotta tota omaa, ei pysty noin isoa projektia ottaa ihan äkkiä.

Ite otin pari suzukia (PV ja GSXR) talveksi työn alle, tulee valmista nopeemmin noitten 2-pyöräisten kanssa. Itse asiassa PV on jo viittä vaille valmis, kun "vähän" alottelin tässä talvea odotellessa.

Voimia ja jaksamista ;)

Link to comment
Share on other sites

Heh, pienipä se on maailma. Minullakin on entisöinnin alla vm86 PV Suzuki, juurikin sellainen millä itse ajelin silloin aikoja sitten. Olen tässä etsinyt parisen vuotta täysin alkuperäisiä osia, ja nyt on kone purettuna tuossa tallin pöydällä. Minulla oli tarkoitus tehdä se kesällä, mutta niimpä se vaan aika meni johonkin muuhun. Ja muuten tästä projektista vaimokin nyt ihan kysymällä kysyi että "Miksi?" .... hetken aikaa raavin päätäni enkä löytänyt oikein tyhjentävää vastausta..

 

Mutta tämä Mini, joo,

 

Älä Timo huoli, tasan varmasti tulee alkuperäinen kontin pohja, sellainen on tuolla luovuttaja-autosta jo irroitettu. Eikä tule yhtään näkyvää hitsisaumaa...eli toisin sanoen tätä olisi vähän tarkoitus nysvätä. Katsotaan kun kolme neljä vuotta on mennyt, alkaako mieli muuttua. Mutta nyt mennään kovasti tällä suunnitelmalla eteenpäin.

 

Tällä autolla on historiaakin. Selvitin alkuperäisen omistajan, ja jäljet johti 60 luvun Tampereelle sekä Helsinkiin kuuluisan suvun tyttäreen ja hänen ensimmäiseen autoon. Oli aivan häkeltynyt kun kerroin että hänen ensimmäinen rakkautensa oli vielä jossain olemassa....(hän ei ole vielä nähnyt kuvia nykytilasta)...lupasi kaivella josko löytyisi kuvia auton alkutaipaleelta. Aika jännä, tuo 70 oli alunperin Kainuussa maatalon isännällä, ja tämä 64 on pyörinyt kuuskytluvun seurapiireissä. Hyvä esimerkki siitä että Mini oli koko kansan auto...

 

Päivittelen tätä projektiviestiä sekä noita kotisivuja kunhan homma lähtee kunnolla käyntiin...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minä en rupeis vaihtamaan noin suoria lokasuojia,vaikka helpompi putsata alta mutta se alkuperäisten peltien paksuus...uusien lokareitten istuvuus mitä sattuu.Tää oli vain oma mielipide,tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

Jep, ainakin tuo kuskin puolen lokari on aika lähellä sellaista että sen voi vielä käyttää...Joka tapauksessa ajattelin porata ne pistehitsiporalla irti ja katsoa mitä näkyy...Tuossa olen tutkinut vaurioita vielä ja tulipellin maton takaa paljastui vielä yksi pahempi ruostepaikka, mutta muuten olen likaisia nurkkia naputellut korimassasta puhtaaksi, ja sen alta on paljastunut kirkasta mustaa peltiä...muutama paikka jonka luulin jo hapanneen kokonaan, onkin täysin priimassa pohjamaalissa tehtaan jäljiltä...

 

Nyt on auto kokonaan purettu ja uutta grilliä tehnyt. Tuleepa aika paljon helpompi käyttää tämä uusi...laittelen kuvia kun saan valmiiksi...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Juu Mobiliaan taas tähdätään... O0

 

Ainakin Grilli saatiin tänään paikoilleen, ja grilli on nyt sitten kehitysversio 2 eli MKII.

 

1286128260150_1_large.jpg

 

Vartaan korikinnikkeitten tekoa:

1286129455811_1_large.jpg

 

Takakiinnitys vähän yksinkertaisepi, ja sellainen että varras ei ole hitsattu nyt kiinteästi kiinni vaan sen saa pois kun tarvii...

1286128263202_1_large.jpg

 

Ja etukiinnike sellainen että se ei tuki koko väliseinää moottorin ja ohjaamon välissä niinkuin entinen teki...

1286128266624_1_large.jpg

 

..ja kiinnitys jo olemassa oleviin reikiin..

1286128256202_1_large.jpg

 

ja vartaan lukitus/vapauttaminen tapahtuu nyt yhdellä kädellä ilman työkaluja...peräkärryn tukipyörän kiinnike uusiokäytössä..

1286128252842_1_large.jpg

 

Siitä se sitten lähti...

Link to comment
Share on other sites

Vinkki jos meinaat vielä tehdä kehitysversion kolme grillistä :D Kaveri teki viimeiseksi sellaisen, mikä on laakeroitu ihan perus auton takanavoilla/jarruilla, lukituksena toimii käsijarrukahva ja orkkis jarrut. Toki Minissä nyt ei oo kunnon laakeroinnille niin hirveätä tarvetta, kun on niin köykäinen. Kaverin auto tuollainen täysikokoinen jenkki, öljytankkerista yksi kokoluokka pienempi.

Link to comment
Share on other sites

Juu,

 

Naapuri juuri rakentelee myös grilliä ja peräkärryn pyörän laakerista nimenomaan. Sitä en ole ennen kuullut että jarrua olisi siinä käytetty...Noi jenkit tosiaan harvemmin on läpi auton vartaalla, vaan auton runkoon on rakennettu sellainen poikittainen palkki mihin laakerointi tulee..Toi Mini tosiaan painaa saman verran kun kaverin Chryslerin konepelti, joten tuo nokkapyörän lukko pitää auton oikeassa asennossa helposti, ja ilman työkaluja...

Link to comment
Share on other sites

Siitä se lähtee! Sillon se on tehtävä kun on polte suurimmillaan!

Toi varras on kyllä ihan ehdoton juttu.

Ite tuli vain aikanaan könyttyä pitkin lattioita ja tuettua kaikilla virityksillä eri asentoon. Ei muka viitsinyt ruveta vartaita touhuamaan, vaikka oli jo sellaisesta kuullutkin. Pelkässä työajassakin varmasti säästää valtavasti, saati mukavuudessa ja myös laadussa.

Onko sen peräpellin suhteen mitään uutta?

Link to comment
Share on other sites

Suhteellisen hyvin tasapainossa...Ei kuitenkaan niin että auto pysyy asennossa kuin asennossa...eli kyllä se massulleen kääntyy jos ei kiristä. Mutta pointti on että yhdellä kädellä on voimaa kääntää autoa. Entinen oli selkeästi liian mahapainoinen, ja se johtui siitä että vartaan takakiinnitys oli liian ylhäällä. Nyt uudessa sitä laskin noin 7 senttiä (enemmänkin olisi voinut laskea, mutta sitten auto olisi ollut liian vinossa vartaassa)...Luulen että tuon optimimpaa ei oikein voi tehdä...

 

Takapellin suhteen ei mitään uutta, pari MK2 tarjokkia oli mutta niissä on isompi takaikkuna joten ei sovi tähän. Kiitos vaan tarjoajille...

 

VARMAAN jollain on latojen perukoilla mätä/kolaroitu MK1 josta liikenis peräpelti kiertoon. Tai vähintään takaikkunan ja peräluukun välinen kannas...muut on korjattavissa...

Link to comment
Share on other sites

Itse en oikein ymmärrä miksi tuo tanko pitää ehdoin tahdoin vetää läpi. Kiinnitys on tietysti sellainen, että keulanvaihto onnistuu grillissä, mutta itse kuitenkin tykkään tuosta meidän yksilöstä, joka kiinnittyy kelkankiinnitteisiin. Mahdollistaa auton sisällä työskentelyn pohjaa tehdessä tai maalatessa. Lisäksi sama grilli sopi myös Vanille. :)

 

Mutta niin tai näin, niin ehdoton värkki, jos tekee koritöitä. Eli jos vain ruuvaa kelkat irti ja peltitöitä on enemmän kuin kerkii tunnissa hitsaamaan, niin aina grilliin. :D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...