Jump to content

Kiitos ja näkemiin?


Guest Huikko

Recommended Posts

Moro,

 

Näin siinä sitten kävi että elämäni ensimmäinen ja viimeinen BMW/Mini on nyt ostettu, nautittu ja myyty.

 

Hommasin uuden käyttöauton ja nyt on helpompi hengittää.

 

Kiitokset kaikille täällä kirjoitelleille. Marginaalimerkin foorumiksi tämä toimii suhteellisen hyvin ja asiantuntemusta löytyy. Varmasti siksi että monelle mini on muutakin kuin auto ja siihen suhtaudutaan kriittisesti ja siksi syntyy myös keskustelua.

 

Todennäköisesti "tein" jollekin erittäin huolettoman minin, josta on erittäin suuri osa tyyppivioista jo korjattu takuuseen, osa jopa moneen kertaan. Auto on myös ruostesuojattu ja äänieristetty takuun kanssa.

 

Sille ei voi mitään kuitenkaan että luottamus merkkiin meni omistuskauden aikana. Jos joku väittää että syyttä, niin ehkäpä...Se oli kuitenkin se minun luottamus tätä automerkkiä kohtaan ja sitä ei enää saa takaisin vaikka kuinka itkisi ja perustelisi muuta.

 

Classic minin voin ihan hyvin vielä jonain päivänä hankkia. Se on mitä se on, eikä yrittänytkään koskaan olla premium-auto.

 

BMW:n organisaatio suomessa on lähes fasistinen. Siitä kärsii sekä jälleenmyynti/huoltoketju että myös loppukäyttäjät. Tähän on tultava muutos tai uskottavuus on heikolla pohjalla. Jokaisessa suossa on pohja. Siellä ei kannattaisi käydä.

 

Jos asiakkaan kissa on kuollut koska tehdas unohti asentaa siihen persereiän - sen ei pitäisi olla asiakkaan syy.

 

BMW:n ohjeistus on kuitenkin se, että asiakkaan olisi pitänyt jättää kissa ruokkimatta siksi aikaa kunnes poistoaukon puutteellisuus on todennettu tehtaan puolesta ja mahdollisesta takuukorjauksesta on päätetty jotain. Tietokoneen mukaan kissassa on vain pää ja neljä jalkaa. Tietokone ei mainitse syömisestä tai perseistä yhtään mitään.

 

Asiakas osoittaa auktoriteetteja väheksyvän ajatusmallin hallintaa väheksymällä tietokoneen osoittamia faktoja tosielämässä. Huollossa kissaa koekäytettiin takuuaikana tietokoneelta tulostetun ohjeen mukaisesti ja kissassa ei havaittu mitään puutteita.  Kissasta ei saatu myöskään vikakoodeja ulos, mutta se myönnettiin että aina niitä ei joka yksilöstä tai sen avaimista saada.

 

Asiakkaan kissaan tunkemaa ruokaa epäillään kuitenkin ainakin osasyyksi kissan kuolemaan. Asiakasta pyydettiin palauttamaan Hertzin vuokramäyrä ja luvattiin palata asiaan jos tehtaalta kuuluu jotain vikaselvityspyyntöön liittyen.

 

Jonkin verran jäi ylimääräistä minikilkettä, jolla ei ollut vaikutusta hyvityshintaan ja laitan niitä myyntiin vielä tuonne myyntipuolelle kunhan kerkeän. Noille voi jollain olla todellista tarvettakin vielä.

 

Hyvät jatkot kaikille. Nykyautossa on vetokoukku ja voin ensi talvena nyppiä huoltoon Tampereen alueelle hyytyneitä minejä, joita ei ole jaksettu tapella kuntoon takuuaikana.

 

Your friend

T

Link to comment
Share on other sites

Allekirjoitan huikon mietteet.

 

Jos mini ei perheessäni olisi kakkosauto, olisin joutunut pulaan lukemattomia kertoja täysin järjettömän huoltorumban takia. Itselläni myös vm. 2008 ässä katastrofi. Takana 11 takuuhuoltoa, edessä puolentusinaa.

 

Vielä mini pihassa on, mutta kuinka kauan....

 

Noh, minithän myydään pääsääntöisesti maahantuojan rekisteristä tuntuvilla alennuksiksilla, joten sekin kertoo minkälaisesta premiumista on kyse, täyteen hintaanhan näitä harva ostaa..

Link to comment
Share on other sites

Harmi homma :(

 

Koskevatko nämä vakavammat ongelmat nyt ainoastaan näitä 2007 ja uudempia MINI:jä, joissa on tuo PSA:n kone? Vanhemmissa oli toki omat ongelmansa myös, mutta ei tainnut mitään showstopperia olla kuitenkaan...

 

Eli taisiko säästöt ja uudelleensuunnittelu mennä vähän liian pitkälle?

Link to comment
Share on other sites

Hyvät jatkot Huikolle, mihin merkkiin ikinä sitten päädyitkään(?)!  :)

 

Meikäläiselläkin on muutama vika ollut, mutta edellisessä työpaikassani (autoliikkeessä) ravasi muutamia luotettaviksi mainittuja Jaappanin ihmeitä myös suhteellisen tiuhaan tahtiin, joten en viellä leimaa Miniä epäluotettavaksi tai huonosti tehdyksi.

 

Premium merkkihän on se, miksi ihmiset merkin mieltävät...Mini mielletään autolla ajavien kesken, mutta suurimmalta osin autoa omistamattomienkin kesken premium-merkiksi, joten ennenkuin nämä syttyvät tiellä tuleen tai räjähtelevät ympäriinsä, tuohon tuskin tulee muutosta.

 

Itselläni on alla nyt toinen Mini, edellinen -04 One, nyt -08 S ja kun kilometrejä kaupungissa asuvana meidän perheeseen tulee vuodessa n.10t on todennäköisesti myös seuraava automme Mini (riippuen tietenkin mihinsuuntaan nuo korimallien päivitykset menevät. Tuo uusi nelivetoversio kun ei miellytä silmää sitten yhtään)

 

PS: viikonlopun hesarissa oli juttu -09 ADAC-raportista, jossa Mini on luokassaan luotettavin. Onko siis meille kertynyt normaalia korkeampi määrä näitä maanantai-versioita vai missähän syy kun Saksanmaalla pelejä on kuitenkin jonninverran enemmän  :o

Link to comment
Share on other sites

Yksi syy näihin täällä esiintyneisiin vikoihin on varmaankin ilmasto, joka poikkeaa keskimääräisessä kylmyydessään aika paljon Saksan ilmastosta. Itselläni ei viime talvena ollut mitään ongelmia talven ollessa lauha, mutta nyt tänä talvena ongelmia esiintyi enemmän. Ja minulla taas ongelmia on ollut ehkä joihinkin muihin verrattuna taas paljon vähemmän, koska auto on aina parkissa lämpimässä hallissa eikä esimerkiksi kylmäkäynnistyksiä tarvitse montaa talven aikana tehdä.

 

Ehkä tämän takia siis nämä vikailut eivät näy myöskään ADAC:in raportissa.

Link to comment
Share on other sites

Viime talvihan oli Etelä-Suomessakin ihan kunnon pakkastalvi. Mulla oli auto (perus-Cooper, vm-07) koko talven katuparkissa ilman lämmitystä ja aina lähti käyntiin kuin palmun alta ja toimi moitteetta, kelissä kuin kelissä.  Lohkolämmitintä autossa ei edes ole enkä aio hommatakaan, kun en saa siihen sähköä mistään. Sen takia oonkin vähän ollut yllättynyt täällä lukemistani monenlaisista vioista ja häiriöistä. No, täytyy vaan koputtaa puuta.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa bmw kayttää samoja osia Minissä ja 1 -sarjan bmw:ssä. Meillä oli yksityisleasing 116i -07 ja siinä oli ongelmia enemmän kuin laki sallii. Äiteellä on samanlainen bmw ja siinä TÄSMÄLLEEN samat ongelmat. Me purettiin 3 vuoden leasing -sopimus 2 vuoden jälkeen, kun ei enää jaksanu juosta huollossa. Tuli nähtyä melkein kaikki varoitusvalot... Ja huollosta vastataan kysymykseen "Onks tämä yleinen ongelma?":  -"Ei ole tullut kyllä aikaisemmin vastaan."

Ei voi olla sattumaa, että samassa perheessä on kaksi samanlaista hälytysvalodiscoa...  >:(

Link to comment
Share on other sites

Adacin tilastossa ei lienee prosentuaalisesti kovinkaan montaa Cooper S:ää. Se on se murheenkryyni mallistossa (R55/56). Perusmini voi ollakin luotettava auto. Ainakin tilastojen mukaan saksassa.

 

Mihin merkkiin päädyin joku kyseli.

 

Alla on nyt 1992-mallinen 146000km ajettu ruosteeton ja täysin alkuperäiskuntoinen Mercedes-Benz 190E nelivaihteisella manuaalilaatikolla ja kahden litran ruiskukoneella.

Link to comment
Share on other sites

Alla on nyt 1992-mallinen 146000km ajettu ruosteeton ja täysin alkuperäiskuntoinen Mercedes-Benz 190E nelivaihteisella manuaalilaatikolla ja kahden litran ruiskukoneella.

Naapurini teki vuosi sitten tuliterää Audi A4:sta piinanneiden jatkuvien sähkövikojen jälkeen aika vastaavan ajoneuvon vaihdon. Joku 90-luvun alun coupe mersu seisoo pihassa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

 

PS: viikonlopun hesarissa oli juttu -09 ADAC-raportista, jossa Mini on luokassaan luotettavin. Onko siis meille kertynyt normaalia korkeampi määrä näitä maanantai-versioita vai missähän syy kun Saksanmaalla pelejä on kuitenkin jonninverran enemmän  :o

 

Laatua on monenlaista, saksalaisille on tärkeää, pääseekö autolla kotiin.

 

Ko. ADAC raportti kertoo siitä, kuinka usein tietty automalli jättää tielle, esim. renkaan puhkeamisen tai sähkövian takia.

 

Mini ei ole minua kertaakaan vielä tielle jättänyt *koputtaa puuta*, mutta en silti koe omistavani laatuautoa kaikkine näine vikoineen. Saksalaisen näkemyksen mukaan minulla on siis helvetin laadukas auto.

 

Homma menee puihin jo kokoonpanolinjalla suunnitteluvirheistä puhumattakaan. Tehtaalla paneeleja oli kiinnittämättä, auton lattiassa oli verhoilun alla n. 3 metrin sotku maalarinteippiä tehtaan jäljiltä, takapenkissä oli kaksi puolen nyrkin kokoista reikää paikattu ns. purukumilla. Kohteliaasti vikaa osoittavat tussauksetkin olivat vielä paikallaan.

 

Niitä kuuluisia mahorkan tumppeja tai käytettyjä teepusseja ei ole sentään löytynyt.

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään tietoa,miten dieselit on toimineet.Onko mitä tyyppivikoja?Minun -02 Cooperi on tähän asti ollut ERITTÄIN hyvä peli,ei mitään harmittavia vikoja.Takajarrut ainoat,kuluvat tosi nopeasti.Tai noh,meni siitä kaasuläppä uusiksi,tehot alkoi hävitä.Nyt 185000km lasissa.

Link to comment
Share on other sites

Siellä samalla saarella ne dieselitkin kasataan, mutta moottoriongelmista en ole dieselin kanssa kuullut.

 

Kaikkien clubmanien omistajien kannattaisi ottaa sieltä takaluukun pohjalta se styroksi kokonaan pois ja vilkaista onko siellä pohjalla vettä. Siellä kun ei ole mitään poistoreikää ja sinne menee vettä vähän joka paikasta pikkuhiljaa.

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään tietoa,miten dieselit on toimineet.Onko mitä tyyppivikoja?Minun -02 Cooperi on tähän asti ollut ERITTÄIN hyvä peli,ei mitään harmittavia vikoja.Takajarrut ainoat,kuluvat tosi nopeasti.Tai noh,meni siitä kaasuläppä uusiksi,tehot alkoi hävitä.Nyt 185000km lasissa.

Itselläni Clubmanin diesel versio (vm. 2008) jolla ajettu nyt 43 tkm. Auto kävi eilen takuuhuollossa havaitsemani kahden öljyvuodon johdosta. Havaitsin öljyä vuotavan moottorin ja vaihdelaatikon välistä sekä turbosta. Molemmista kohdista öljyä todellakin vuoti, joten havaintoni oli ihan oikea. Lisäksi noista molemmista vuodoista oli Laakkosella printattuna tehtaan ilmoitus ja huoltotoimenpiteet. Lähinnä pultteja kiristetty ja lisätty Loctiten tiivistemassaa. Jatkotoimenpiteinä oli seuranta ja jos nämä huoltotoimenpiteet eivät auta menee osia vaihtoon. Näin luki tehtaan papereissa (joita ei olisi ilmeisesti asiakas saanut nähdä).

 

Molempien vuotojen havaitseminen jää auton omistajan oman aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden varaan. Auto on käynyt vuotojen aikana useastikin merkkihuollossa eikä asiasta ole edes mainittu. Alapuolista vuotoa ei voi olla näkemättä jos auton alle näkee. Itselläni oli koko öljypohja märkänä öljystä, joten kyllähän sen on asentajat huollossa väkisinkin aiemmin jo havainneet. Se on taas aivan eri asia kuinka moni itse pystyy havaitsemaan tuon vaihdelaatikon ja lohkon välisen vuodon kun vaatii pääsyn auton alle ja "pohjapanssarin" irroittamisen. Voi olla että aika harvaa edes kiinnostaa auton aktiivinen tarkkailu tällä tasolla. Turbon öljyvuoto on helpompi havaita.

 

Kyseessä ei taida tehtaan mielestä olla kovin vakavia ongelma, koska ei ole aiheuttanut takaisinkutsukampanjaa. Joku jo aiemmin taisi puolivakavissaan heittää että nämä öljyvuodothan ovat aivan normaaleja PSA:n moottoreissa eikä niistä kannata sen enempää huolestua.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Kävin neljä kertaa valittamasta öljyvuodosta, lopuksi otin valokuvia ja puhtaan pahvinpalan mukaan minkä päälle oli vuotanut öljyä. Oli myös todistajia että öljy vuotaa juuri tästä autosta.

 

Sen jälkeen vaihdettiin kampiakselin tiiviste ja turbo.

Onneksi tämä on nyt historiaa...taidan mennä ostamaan jäätelön.

Link to comment
Share on other sites

MB 190 Eemeli. Jees :) 1987 toin samanlaisen YK reissulta. 3 vuotta pidin ja myin pois. Tulikohan tehtyä virhe ;D Oli kyllä ihan toimiva peli ja siihen aikaan oli ainakin olevinaan kohtalaisen pirteäkin. Mulla myös edelleen MCS 07 myynnissä. Pari on käynyt koeajamassa ja muutama soitto tullut mutta kauppoja ei ole syntynyt. No vielä olis kuukausi aikaa myydä sitä ja sitten se lähtee BMW kauppaan takaisin. Ei muuta kuin Huikolle hyvät jatkot sinne meikäläisen Suomi kotikaupunkiin ja luotettavia kilometrejä MB:n puikoissa ;)

Link to comment
Share on other sites

Oiskohan mitään järkeä, että listattaisiin kaikki viat? Siitä saattaisi olla jopa apua joissakin korjaamotilanteissa, kun homma menee kädenväännöksi. Samalla saataisiin hyvä tyyppivikalista.  Listaus voisi mennä vaikka niin, että jokainen kirjaisi ylös autonsa vuosimallin ja kaikki viat, mitä on ollut ja mitä on korjattu takuuseen ja mitä ei.

Link to comment
Share on other sites

Oiskohan mitään järkeä, että listattaisiin kaikki viat? Siitä saattaisi olla jopa apua joissakin korjaamotilanteissa, kun homma menee kädenväännöksi. Samalla saataisiin hyvä tyyppivikalista.  Listaus voisi mennä vaikka niin, että jokainen kirjaisi ylös autonsa vuosimallin ja kaikki viat, mitä on ollut ja mitä on korjattu takuuseen ja mitä ei.

 

On käyny mielessä. Viat pitäisi listata niiden kolmekirjaimisten ostokoodien (lisävarusteiden)  mukaan. Mulla löytyy kohta kolmekymmentä korjauskohtaa.

Link to comment
Share on other sites

Kävin neljä kertaa valittamasta öljyvuodosta, lopuksi otin valokuvia ja puhtaan pahvinpalan mukaan minkä päälle oli vuotanut öljyä. Oli myös todistajia että öljy vuotaa juuri tästä autosta.

 

Sen jälkeen vaihdettiin kampiakselin tiiviste ja turbo.

Onneksi tämä on nyt historiaa...taidan mennä ostamaan jäätelön.

 

Mielenkiintoista. Öljyvuotoa ei ole, mutta tällähetkellä tietokone arpoo öljynvaihtoväliksi 2. huollon jälkeen n. 9 tkm. Edellinen oli 37 tkm. Jotain lienee pahasti pielessä... Ei ajotyyli ole muuttunut 4 kertaa öljyä kuluttavammaksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Moro,

 

Näin siinä sitten kävi että elämäni ensimmäinen ja viimeinen BMW/Mini on nyt ostettu, nautittu ja myyty.

 

Sama on minulla käynyt mielessä ... syy vaan on ihan toinen. Ei oo minin valtuutettua huoltoa täällä keski-suomessa, joten muut merkit mielessä. Harmi sinänsä, kun aikaisemmin ei ole näin hyvää / varmatoimista peliä omistanut. Yleensä on auto vaihtunut viimeistään kolmen vuoden välein, mutta ministä en ole hennonut vieä luopua.  ;)

 

Ainut palaute oli eka vuonna etuovien lukot ... sen jälkeen ei ole tarvinnut kuin bensaa tankkiin ja muutamia määräaikais huoltoja. Tietenkin on menyt joitain kulutus osia, akku, renkaita, takakontin sylinteri jne. ensimmäinen polttimo (parkki) meni kuuden vuoden ajon jälkeen !

Onhan niitä kitinöitä / natinoita ja mitä lie ohjaustehostimen vinkunaa, mutta laittaa soittimesta Röönin Eikkaa niin nekin häviää taustalle.

Link to comment
Share on other sites

No ei viitsisi vääntää veistä toisten haavoissa, mutta ei minunkaan autossa ole muuta ollut kuin jäätynyt->haljennut huohotinputki, joka korjattiin asiallisesti takuuseen ja yksi tulppa, joka ampui konepeltiin täyskiihdytyksen aikana. Siinä oli tosin oma vika kun olin jättänyt liian löysään momenttiin, joten oli tuhonnut kierteen kannesta täysin.

Noh, kierteenkin sai korjattua itse (ei millään helicoil:lla).

 

'Ei koskaan' ei pitäisi sanoa koskaan, mutta mä olen jo pari vuotta sitten päättänyt etten myy/luovu tästä ministä koskaan. Saa nähdä muuttuuko mieli joskus tai pysyykö auto edes suvussa, mutta käsittämättömän pienillä vioilla olen saanut ajella.

Tuota viimeistä ei ehkä karman lakien mukaan olisi pitänyt sanoa, mutta jotain vastapainoa piti saada foorumille noiden (jopa aitojen?) vikapesäkkeiden lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...