Jump to content

cooper -02


johnny

Recommended Posts

näillä siis mennään tällä hetkellä.. kaupunkiajossa ei mitään eroa edelliseen verrattuna. pitäis ehkä löytää sellaiset renkaat joissa olisi ne jotku reunavallit vai mitä ne on, et menis tavallaan sitten vanteen reunan päälle. sit voisi laittaa kaposempaa. 

 

ja autovisaa.. kuka tunnistaa kaksi takanaa olevaa kotteroa. toinenhan heijastuu kyljestä.

post-461-0-57124500-1442142943_thumb.jpg

 

 

eilen kävin tekemässä millin pellistä tankille uuden pannan, teki mieli tehdä kokonaan uus mut putkea ei huvittanu ottaa irti pois edestä ja meni sieltä ne vaijeritkin. täytyy ehkä levyt vielä putsata vaik lamellilaikalla. vaiskat ihme kyllä herkistyivät sit ajan myötä. mut nyt periaatteessa katsastusvalmis.. 

 

post-461-0-66436700-1442143949_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

aivain oikein.. mut toi oli kyl aika helppo  :))

 

ja eipä kai noissa venykumeissa oo muuta tarkoitusta ku et pystyy koriaatiputtaaalemmas. eivätkä tule niin kalliiksi kuin überleveät.. !

 

joo se huutaa ja parkuu, mut koska holkki ei oo vielä löytäny bc alustan tilalle mitään sopivaa, niin syyttäkää häntä  ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

tänään jatkoin hieman sitä mun keulaprojektia.. eli  peiton etuosa on tuotu nyt nykypäivään. munhan oli tarkoitus päästä eroon siitä kaarevuudesta ja tehdä sellainen pystykeula, joita on nykyään kaikissa uusissa autoissa.  ???   vähän piti leikata sieltä täältä ja taivutella, nii sai jotenkin ne pellit sinne sopimaan. lopuksi panin pisteillä kiinni. tuli ehkä vähän turhanki pysty. seuraavaksi pitäisi puskurille keksiä jotakin.. ehkä leikata vaan keskiosa irti ja liimattava eri asentoon.

 

pellissä kaunis ruosteinen pinta. ylempi keskiosa ei oikein istu, pitäisi saada ylemmäs. pitäisi saada varmaan  myös joku normaali kamera. 

 

post-461-0-20633500-1444855773_thumb.jpg

post-461-0-58190100-1444855683_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

noin, nyt siitä tuli vähän asiallisempi.. rälläköin peitosta hieman pois, niin keskiosan sain nostettua ylemmäs. 

 

vasaralla kun hakkasin muotoa siihen peltiin nii tuntui kuin olisi ollut jonkun rodin kimpussa.  :P sain vähän paremman kuvanki otettua, nyt tosta näkee et jopa ton puskurin kiinnitys on edempänä kuin peiton alareuna. 

 

post-461-0-27514600-1444924534_thumb.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

tuli käytettyä puskuri irti tässä yks päivä.. alta paljastui sateenkaaren muotoinen puskurin palkki. en ollu oikein edes muistanu et siellä oli sellainenkin. joten ennen kuin keulasta voi tehdä edes jotakuinki pystyä, nii pitäisi tehdä eri muotoinen palkki. oma palkki on alumiinia, uuden ajattelin tehdä valuraudasta.  :P

 

siinä vielä oma visio keulasta.

 

post-461-0-94742800-1445165670_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

onse  :))

 

palkkia on tullut vähän rakenneltua.. tulee tosi lähelle kennoja ja painoaki sillä on varmaan puolet enemmän kuin sillä alumiinisella. silti ihan tommosta kuin kuvassa ei taida saada tai sit pitäisi jättää palkki kokonaan pois? tai jatkaa peittoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

palkki on jotakuinkin valmis.. neljänelosesesta olisi pitänyt myös tehdä kakkosnelonen, mut sitä ei sillä hetkellä ollut käsien ulottuvilla. hinaussilmukalle laittaa vielä vastamutteri. tuossa olomuodossa painaa suunnilleen saman verran kuin oma alumiininen vaikka aluksi vaikutti et tulisi painaa enemmän ?

 

post-461-0-03805900-1447881744_thumb.jpg

 

post-461-0-31787300-1447881762_thumb.jpg

 

sellaiset 20mm

post-461-0-13424000-1447881781_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Upeeta tee-se-itse henkeä! Oon itse aikaasemmin chopannu ja channeloinu vanhaa rungollista autoa, joka yllättäen on vieläkin kesken, kun innostuin vähän taas muuntelemaan sitä. Hienoa että joku oikeesti rakentaa näitä uudempiakin, eikä asentele pelkkiä vanteita ja madallussarjoja. Sit parhaimmillaan nää pääsee johonkin GTI-lehden kanteen, kun on ostanut valmiit osat ja ruuvannu vaan kiinni... :D :D On kyllä todella upeesti.. ostettu valmista!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

kyllä mäki alustan laittaisin jos olisi  :)) ja mullahan nyt sattuu vaa olemaan tilat ja laitteet millä tehdä.. moni muuki varmasti rakentaisi vaikka mitä jos vain olisi mahdollisuus. hitsaustaito.. kai sekään ole kummoinen, koska mun hitsaamia vanteita ei hyväksytty kun vein auton nyt leimalle. x) tän leiman takia on toi etupää nyt hieman taka-alalla.

 

yrittäny ettiä jotain vanteita, ei löytynyt kun ne omat vanhat alut joita on kovasti yrittänyt myydä. nyt niitä ei ainakaan osta kukaan kun menin rälläköimään ne "ruuvit" hittoon. halusin vähän yksinkertaistaa niiden ilmettä nyt kun kerta joutuu alle laittamaan. yhden vanteen kanssa meni varmaan yli kaksi tuntia. ja niitä muita en taida jaksaa edes tehdä  ;D tässä kohtaa pitäisi olla ne (oikeat) laitteet millä tehdä. 

 

etuiskareiden yläpäät oli myös huonot. näihin on ilmeisesti tehty bmwn toimesta jotain muutoksia? jostain amerikan foorumeilta luin et ne teki uudet yläpäät koska autot ohjautuivat jatkuvasti vasemmalle.. omassa oli tietysti vanhempi versio kiinni. laakkoselta olisi kyllä saanut sellaiset samanlaiset, mut mistään muualta niitä ei saa.. ei suomen varaosapuljuista enkä netistäkään löytänyt. en tiedä minkä takia ne niitä myy jos ne on korvattu näillä uudemmilla. vai oonkohan mä itse ymmärtänyt jotain väärin. nomut otin sitten näihin uudempimallisiin ne lautaset jotain prikkoja ja kumilätkät.. koska eivät ole vanhojen kanssa yhteensopivia. 

 

hommasin myös renkaat niille aluille.. 225/50 voi olla mini aika koomisen näköinen, jos ne ny ylipäätään mahtuvat sinne kotelon sisälle  :))

 

 

Link to comment
Share on other sites

näin minäkin sen olen käsittänyt  :) mutta ajattelin nyt huvikseni kokeilla.. jeparit on kylla pari kertaa pysäyttäny mutta eivät oo vanteista mitään sanoneet. mut kerran halus kyl tarkistaa ajovalojen korkeuden, kun oli otteeseen merkattu et toinen näyttää liian alas. piti laittaa valot päälle ja se kävi kurkkaamassa.. olivat kuulemma hyvät  ::) eihän tommosen jälkeen oo mikään ihme et ne ei vanteista sano mitään. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
mini taas vähän jäissä toisen kotteron takia.. mutta sain sen kuitenkin katsastettua niillä monsterirenkailla. suoraan pystyy ajamaan, mut sit kun tulee eteen mutkat, kuopat, hidasteet ym. vähintään yksi kumi ottaa kiinni jonnekki. sisäloksuihin nyt lähinnä. ja auto näyttää tällä hetkellä countrymanilta.

 

iskariyläpäiden kans kävi lopulta aika onnekkaasti.. ne lemförderin laakeroidut yläpäät jotka tuli meidän kautta eivät siis sopineet koska olivat jotain uudempaa versiota, joten ruotsista piti tilata siihen vielä lautaset ja jotain prikkoja ja kumijuttuja. tämä oli silti halvempi vaihtoehto kuin ne toisenmalliset yläpäät, jotka maksoivat 90e/kpl ja jotka olivat siis samanmalliset kuin omassa. ainahan sitä täytyy yrittää jostain säästää..  tosin näillä yläpäillä se ei onnistunut koska jousista oli myös tehty erilaiset. numeroita ei silloin tietenkään kukaan tajunnu tarkistaa. iskarit varmaan myös eri.

 

eli piti tilata laakkosen kautta ne sikahintaiset.. sit tämä yläpää on vielä sellainen et sen saa purettua kolmeen eri osaan. kolmeen! laakeri joku kumma prikka ja itse yläpää. ja mun autossa oli vain laakerit rikki, joten siinä väkisinki tuli mieleen alkaa ettii jostain pelkkiä laakereita. noh duunikaverin kans sitä ihmeteltiin ja sit tuli mieleen et tässähän kävi yks citikka mistä vaihdettiin myös yläpää. käytiin vilkasee metalliromusta sitä vanhaa.. yläpää on eri mut laakeri identtinen.  mä olin sit meidän kautta heti tilaamassa citikan yläpäätä, maksoivat puolet siitä mitä noi laaakkosen.. mut vilkaisin vielä motonetistä. sieltä saikin sit citikkaan pelkkiä laakereita.  parempilaatuinen skf laakeri maksoi muistaakseni 17e ja oli ihan samanlainen. itse miniin sieltä ei saanut yhtään mitään.

 

palautin yläpäät ja ostin pelkät laakerit. ehkä jostain ebaysta pelkällä laakerinnumerolla olisi saanut vielä halvemmalla? tästä kaikesta olisi jäänyt niin paskanmaku suuhun jos noi laakerit olisi keksinyt vasta sen jälkeen kun olisi jo ehtinyt laittaa ne laakkoselta tilatut yläpäät. 

 

häpinyyjeer!!  8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...
mini poistettu liikeenteestä joksikin aikaa.. nyt kun pärjää ilman nii pitäisi hoitaa tarpeettomat ruosteet pois päiviltä, kanteet pitäisi pyöräytttää vähän paremmat kierteet tulpalle.. ruuvata holkin alusta alle ja sitä ennen tehdä ne yläpään lautaset ja muut muutokset, sen jälkeen sovitella vanteita ja tehdä myös ne. nii ja se puskurihomma.

 

aloittelinki jo täs yks päivä.. helpoimmasta eli ruosteesta. kuskin ovi on lähteny kivasti ruostuu alhaalta edestä ja sit toinen

kohta on takavalon alareuna. onkohan ihan yleinenkin juttu vai johtuuko vaa mun hienoista takavaloista? :))  oli ruostunut sisäpeltiä myöten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

yksi homma hoidettu.. pääsiäisenä sit jos jaksais käydä oven kimppuun, oli tarkoitus jo nyt vknloppuna hoitaa seki pois alta mut kun sitä hieman tarkemmin siinä tutkiskeli nii voi olla ettei edes mee pelkällä putsaamisella. mut näin tässä käy kun tietää et sen voi oikeestaan laittaa kuntoon koska tahansa nii sit sitä ei oikein jaksa välittää. 

 

tässä pieni kuvasarja työn etenemisestä takavalon osalta.. ruoste, sisäpelti, uutta peltiä, sinkkiä, uutta peltiä, sovitus, tina levitettynä ja hiottuna.

 

 

post-461-0-14555800-1458514008_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

tää alkaa muistuttaa jo noita classicien projekteja.. jotain sellaista kummaa entisöintiä. eli ovi tuli laiteltua kuntoon jokunen viikko sitten, enää pitäisi vaa maalata kaikki.

pahasti oli kyllä ruostunut, se piti korkata kokonaan alaosastaan auki et pääsi myös sisäpuolelta putsaamaan. sen jälkeen käsittelin kendallin brunoxilla, saumasin kaiken sialla ja maalasin oven sisäpuolen jollain 2k mustalla. ulkopuolelta pitää kai maalata minin omalla. toisen takavalon kävin myös läpi, mut se oli vaa sellaista putsailua.

 

näkyy isompana kun aukasee uuteen välilehteen.

 

post-461-0-20617600-1462018473_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

sitten holkin alustalle tilasin r50seen sopivat yläpäät, tarkoituksena oli ottaa niistä malli ja tehdä alumiinista itse samanlaiset ja sen jälkeen palauttaa ne ja säästää.. oliko se nyt 120 vai 150 euroa  8)

 

alumiinin suhteen on ollut täs vähän epäillyksiä, et onko tietty seos tarpeeksi luja kuin BR:n vastaava. 

ja koska tässä kerran oli tarkoitus säästää niin mitään viittinyt alkaa ostamaankaa.. minulla ei oo edes oikein mitään käsitystä et mitä sellainen seostettu 8-9mm levy maksaa. no mutta onnistuin kuitenkin saamaan 5xxx sarjan alumiinia, sen tarkemmin en tiedä mikä se on mutta tarkoitettu meriteollisuuteen korroosiokestävyytensä takia ja BR:n lautaset taas on 6000 sarjasta, laajassa käytössä olevaa 6061stä.  ja toisin kuin 5000 sarjan alumiineja, 6061 voi lämpökäsitellä ja tehdä niistä käsittääkseni entistä vahvempia. sitä ei vaan tiedä käytetäänkö tässä kyseistä alumiinia sen lujuuden ja lämpökäsittelyn takia vai sen et sitä saa joka paikasta ja edullisesti.

suomalaisista alufirmoista yrittäny hieman kysellä näiden sarjojen eroista ja yhtäläisyyksistä mut ei oo mitään kuulunut. BR taas ei osanut sanoa kuinka hyvin tuollainen "merialumiini" sopii alustasarjaan.  ;D

 

sit käytössä olisi myös 5mm rosteri mikä nyt ainakin kestäisi ja olisi helppo siinä mielessä et siihen saisi helposti laitettua ne kolme kinnityspulttia.. noissa lautasissahan on käytetty jotain tämmösii iskurihlapultteja, en tiedä oikeaa nimitystä mut siis "knurled bolt" englanniksi, näitä pultteja ei saa mistään! m8 koossa.. vain jostain ali babaasta. joten alumiiniin joutuisi tekemään ainakin kierteet sitä pulttia varten.

 

itse säätöreiät oli myös erillaiset kuin r56 lautasissa ja niiden myötä se nivel oli eri kokoa. eli piti tehdä r50 muotoinen lautanen r56 rei'illä. tosin niitä mä jatkoin vähän pidemmälle koska r50 lautasissa säätövaraa oli enemmän.

 

sapluunan piirtelyä

post-461-0-13702100-1462020120_thumb.jpg

 

kolmet eri reiät

post-461-0-03816000-1462020128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
nonniin eli merialumiinin kanssa kävi niin et se olikin ihan paskaa ;D  siihen ei saanut edes reikiä kunnolla jyrsittyä, ilmeisesti tarkoitettu lähinnä hitsaamiseen. joten ei tullut yläpäillä säästöä kun ei jaksanut alkaa ettiä sit muutakaan alumiinia tilalle. laitoin br:n omat lautaset. taakse sorvasin toiset pultit, itse tolpille ei tarvinnu tehdä mitään muutoksia. 

 

etupään pyöräytin aikalailla niin alas kun saa ja silti mahtui liikkumaan pyörä kotelossaan. mut kun läksi ajamaan niin heti kuuluu hitonmoinen krohina edestä. pyöriä kun vähän käänsi niin alkoi ottamaan tukivarret kiinni vanteisiin. rälläkkällä sitten hioin hieman molempia, siitä ei tietenkään ollut mitään apua.. säädin etupäätä ylemmäs, vähän hiljeni mut silti otti kiinni. sit vasta seuraavana päivänä tajusin laittaa ne takapään fillarit eteen, jotka oli alunperinkin tarkoitus siirtää niille sijoille kunhan taakse saa tehtyä toiset. ei raapinu enää sen jälkeen.. niissä vanteissa et on kai lähemmäs nollan luokkaa. ei tiedä sitten miten käy kun laskee alas asti ja alkaa viel cambereita säätelee.. voi olla et eteenki joutuu tekee uudet pellit.

 

tällä hetkellä tunkkitassut taitaa olla noin 8cm korkeudella

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...
nyt aloitin tekemään taas vanteita.. tuleekohan näistä nyt sitten 9 tuumaiset. tällä kertaa olisi tarkoitus levittää ensin ja vasta sen jälkeen sovitella keskiötä paikalleen.  ;)

 

tämänhetkinentilanne.. 

post-461-0-28150800-1467644441_thumb.jpg

 

tavoitteenakaijotaintämänsuuntaista..

post-461-0-50165300-1467644477_thumb.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

pellit on halkaistu, mankeloitu ja osittain hitsattu.. tässäki pääsisi niin paljon helpomalla kun jättäisi sen keskiön kääntämättä mutta siinä miinuksena on rumuus  ;D

renkaista ei oikein tiedä et meniskö samoilla vai joutuuko hankkimaan jotkut erikokoiset. säädettäviä tankoja ei ole ja ellei venytys auta nii näillä ei pääse edes hetkeen ajelee. mut ulos ne pellit on nyt saatava sieltä koteloistaan, pääsee niillä sit ajamaan tai ei..

tangot ajattelin vielä jossain vaiheessa tehdä myös itse mut on se verran hintavat noi palikat et ei niissä paljoa säästetä vaikka kaiken itse tekisikin. ?? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...