Jump to content

cooper -02


johnny

Recommended Posts

Täällä kun tuntuu olevan projekteja vain noista vanhemmista kotteroista, nii minäpä kerron teille nyt bmw-minin "projektista" tai lähinnä muutoksista ja näiden työvaiheista  

 

Eli auto on täysin musta, kromin värisillä lisukkeilla oleva cooper vm. 2002 ei mitään hienouksia, eikä ihmeellisiä lisävarusteita, ehkä ainoa minkä voi mainita nii kesäkumit on 17" vanteilla.

 

Joitakin pieniä muutoksia on jo syksyn ja talven aikana tehty.. ei teetetty. :p

- aluvanteet jotka olivat vannehopeiset ovat nyt mattamustat. Vanteet oli tarkoitus alunperin vaihtaa kokonaan uusiin mutta eurojen karatessa muihin tarpeellisuuksiin, ostin mustaa sprayta ja hiekkapaperia.. putsasin, hioin mataksi, maalasin ja lakkasin, koko hommaan ei mennyt ku joku tunti  ;D lähinnä varmaan sen takia kun päässä pyöri edelleen ajatus uusista vanteista. vanteet maalasin renkaiden ollessa kiinni, samalla renkaistaki tuli kuin uudet

 

- puskureissa olevat kromin väriset muovilistat (kaksi pientä edessä ja yksi pitkä takana) revin helv.. irti. Listat olivat sellaisilla muoviklipseillä kiinni ja osittain muistaakseni liimalla, juuri klipsien kohdalla. ja olivat muuten niiin prkl.n lujaa kiinni.. siinä lensi kirosanoja ja työkaluja, renkaitaki tuli potkittua kun meisseli oli osua korin maalipintaan ;D listat piti saada hajottamatta irti, koska ensin ajatuksena oli maalata ne auton väriin mutta saatuani listaa osittain irti paljastui mukava yllätys.. sen takana ei ollutkaan mitään reikää vaan auton väristä puskuria. listat otin kuitenki irti niitä hajottamatta, tosin yksi klipsi taisi lopussa mennä poikki, tunnustan. Puskurit olivat nyt kuitenkin täysin MustaT, mikä helpotus.

 

- Puskureiden ollessa mustat, autossa tuntui olevan edelleen liikaa kromin väriä ja se halventaa autoa kummasti, ainaki omasta mielestä. sitä löytyi siis konepeiton edessä olevasta säleiköstä/ritilästä, sen alla olevista listoista.. tosiaan! eli etupuskuri ei siinä vaiheessa ollutkaan vielä täysin musta vaan siinä oli ne konepeiton säleikköä täydentävät kaiksi pientä listaa :p sitten, umpioiden kehykset (etu ja taka), ovenkahvat, rekisterikilven yllä oleva härpäke missä on rek.kilv. valot ja takaluukun aukaisunappi, ts. takaluukun aukaisukahva, kai? ja sitten nämä ovi/ikkunalistat. ja tietysti ne kaksi logoa. Maalaukseen lähtivät konepeiton ritilä ja ne listat sekä takaluukun kahva. Listat olivat nämäkin kuin veistetty siihen puskuriin mut lähtivät lopulta irti, ehjinä. ovat kiinni klipseillä ja kaksipuolisella paksulla teipillä. Takaluukun kahva lähti muistaakseni neljällä torxilla, aukaisunappiin tulevaan sähköpiuhaan ei päässyt ulkokautta käsiksi joten sisältä piti ottaa takaluukun suojamuovi poies. (jokunen ruuvi ja klipsit) piuha irti, luukku kiinni ja sitä ei saakkaan enää auki  :p eli muistakaa jos otatte tuon kyseisen kahvan irti ja laitatte välillä luukun kiinni, esim ajon aikana niin kuin minä.. ajalin jonkun kuukauden ilman kilven valoja. niin heittäkää takapenkin selkänojat alas tai ottakaa ainaki hattuhylly pois koska luukkua ei saa auki enää kuin sisäkautta. Sitten se konepeiton ritilä on vain sellaisilla hienoilla mutikoilla kiinni, lähtee helposti. Nämä osat mä maalasin mattamustalla jotta hieman erottuisivat korin väristä.

 

Tällä hetkellä työn alla on kojelauta tai oikeestan se peneeliviritelmä josta sitten muodostuu jonkinnäköinen kojelauta. kaiikki on irti ja nyt pitäisi vain keksiä mitä niille tekisi :p kerron kun keksin ja kuvia tulee jossain vaiheessa.. saa vapaasti kysellä ja kritisoida

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...
  • 4 viikkoa myöhemmin...
  • 4 kuukautta myöhemmin...
  • 1 kuukausi myöhemmin...

heh mä pidän likaisista autoista, niis on asennetta! niin, eli mihinkäs mä viimeksi jäinkään. niihin paneeleihin.. nojoo, ne piti nahalla verhoilla ja mittaririnkulat vaihtaa kromisiin ja mittaritaulut punasiin. jäi vaihtamatta.. vedin vaan kaiken valkoisella, tauluihin en koskenut mut viisareiden "kansi" sai myös valkoista. nyt jos taulut hommaa nii pitää olla kyl mustat. myös mukitelinerinkulat, keppi, kässäri saivat valkoista väriä harmaan tilalle.

 

nyt olis vuorossa ovipaneelit.. tai ne kahvat, jotka on prässätty pahviin kiinni. paha laittaa takas kii jos alkaa niitä irrottelemaan mut muuten ei oikein pysty maalaamaan. joten unohdin ne joksiki aikaa ja siirryin pakoputkeen.

 

jo alusta alkaen ajatuksena oli laittaa putki mis on ulostulot peräpeilin molemmin puolin. duunis oli käynyt ässä johon pantiin uus putki, vanha heitettiin metalliromuun. ja koska uudet maksaa mansikoita otin tän vanhan putken aloin siitä tekemään omaan autoon sopivaa(on edelleen työn alla) koska s:n putki on kahdella pöntöllä siihen on helppo tehdä tehdä ne ulostulot, suoraan pönttöihin(ei tarvii vetää pitkää putkea toiselle puolelle)

molemmat vaimentimet on nyt avattu ja samoin putket niiden sisällä, toiseen pönttöön hitsattu sopiva ulostulo ja pöntön leikkaussamat on hitsattu umpeen. toinen pönttä odottaa villaa koska sen pitämä ääni vähän pelottaa ;D jos duunikaveri muistaa, huomenna on villaa, täytän vaimentimen villalla ja hitsaan kaiken umpeen. pöntöt on putsattu ja maalaan ne mustalla lämpömaalilla. ulostulojen päihin tulee ässän koromiset putkenpäät, jotka tosin maalaan mustaksi.. ehkä.. todennäköisesti  :D  sit täytyy vielä tehdä toiselle pöntölle kiinnitys ja kannatin kun ei peruscooperis oo ku se yks vaan.

 

seeellaista tällä kertaa.. ilmoittelen sit jossain vaiheessa kannattaako tämmösiin putkihommiin ryhtyä ::)

Link to comment
Share on other sites

No ei se oikeestan oo ku mustan värinen kuupperi vai putkeako sä sillä projektilla tarkoitit? :p siitä voisi tietysti jonkun kuvan ottaa.. tänään sain tosiaan villaa tungettua vaimentimeen ja hitsattua kaiken umpeen. saumat voisi vielä vetää tasaiseksi (ehkä jopa vähän pakkelia siihen päälle ::) )ja sitten vaan mustaa maaalia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Nyt on vihdoin "itsemodattu" putki autossa kiinni.. vaimentimien kannattimet hommasin laakkoselta, maksoivat jonku reilun satasen. !! ja ei muuten ollut ihan niin helppo homma kun ensin ajattelin. toiselle vaimentimelle ei nimittäin ollut mitään valmiita vastapultteja korissa kiinni mihin olis saanu kumikannattimet ja oman vaimentimen pultit olivat ihan väärässä paikassa. siinä oli sitten hieman soveltamista.

 

noh, ei muuta ku alkuper. putki pois ja "uusi" tilalle.. pieni sovittaminen ensin jokunen kirosana ja töihin. lyhyesti kerrottuna.. pulttien hitsaaminen koriin kumikannakkeita varten, metallikannattimien vääntäminen ja kääntäminen uusiin muotoihin pilleillä kuumentamalla ja lisäksi toiseen kannattimeen hitsasin pienen jatkotapin kun ei muuten ylettäny kumiin. sen jälkeen vaan alaremmit kii ja volá! putken etupää meni heittämällä koska se oli täysin sama kuin perus cooperin omassa putkessa. tiiviste oli myös ok.

 

seuraavaksi tuli se jännittävin vaihe..  8-) auto tulille! ja lähti muutes hauskat soundit.. sit äkkiä jalka lusikalle ja runtua  ;D matalaa mörinää ja hieno jälkiefekti, kaasua hellittäessä. Mä ihan yllätyin et siitä tuli niinkin hyvä kuin mitä se nyt on.. tyhjäkäynti on vähän sen oloinen kun putki vuotaisi, mut niinhän se tavallaan vuotaaki  ::)

 

takapuskurin listaan tein ulostulopaikan toiselle ulostulolle ja pakoputkenpäinä on tällä hetkellä samasta putkesta saadut kromiset putkenpäät, jotka maalasin mustiksi. vanhasta putkesta jäi cooperin oma putkenpää, sellainen isompi.. kun sais jostain toisen niin laittaisin ne kun noi ässän päät tuntuu jotenkin pieniltä kun ne on nii erillään toisistaan. sellainen cooperin putken pää maksaa jotai 70 euroo laakkosella.  et jos ei kellään oo sellaista mulle lahjoittaa nii joutuu tyytymään näihin nykyisiin :p

Link to comment
Share on other sites

takavalot saivat myös osansa.. lyhtyjen sisällähän on myös sitä kromiväriä, joten lyhdyistä piti repiä se läpinäkyvä suojamuovi pois. sen kiinnittämiseksi on käytetty liimaa ja jonkinlaisia klipsiä, eli kovasti olivat nekin kiinni. lähtivät kuitenkin ehjänä poies.

 

kun suojamuovi ei ollu enää edessä, hioin kromin pois niistä sisäkaarista ja kaikkialta missä sitä nyt sattui olemaan. tarkoitus oli alusta alkaen poistaa pelkästään kromiväri pois ja laittaa suojamuoveineen takas autoon kii. mutta koska suojamuovit olisi pitäny liimata eikä sillä hetkellä sattunut olemaan aikaa, heitin lyhdyt kiinni ilman niitä muoveja. Ja näytti muutes pirun hienolta. ;)

 

eli tälläkin hetkellä takalyhdyt on ilman suojamuoveja ja kuski tykkää.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 kuukautta myöhemmin...

nonniiin.. nyt on tullut taas jotain rakenneltua omaan autoon. luin tässä joku päivä viestiketjuun navigaattorin sijainnista.. eli missä porukka pitää navigaattoreita mineissään. suunnilleen kaikilla taisi navi roikkua tuulilasissa tai jossain muualla omassa telineessä.  Omasta mielestä se on hankalaa, näyttää vähän junttimaiselta ja pilaa auton visuaalisen ilmeen sisältä. ja varmaan ulkoakin. Siitä se sitten lähti.. eli tarkoitus oli "upottaa" navigaattori.. jonnekkin.

 

Ensin piti keksiä paikka.. minissä ei ole kuin tasan yksi paikka, eli se keskikonsoli missä on radio ja muut. Navigaattorin itse piti olla vähän enemmän kuin pelkkä karttaruutu  ja jos sellaisen kerta aikoo oikein upottaa.. niin olisihan se hyvä jos siitä löytyisi vähän muutakin. lopulta löytyi 7 tuumainen soittimella kuvaohjelmalla, ja sit jotain pientä kuten pelit muistiot jne. liitäntä erilliselle soittimelle tv-rasialle ja vaikkapa peruutuskameralle. sekä tärkein eli usbi jolla pääsee navigaattorin tiedostoihin, sen ollessa windows pohjainen.

 

jatkuu joskus.. nyt nukkumaan.

Link to comment
Share on other sites

eli navigaattori oli laitettava niiden kahden "tolpan" väliin, radion lämpösäätimien ja katkaisijapaneelin alle.. mutta koska nämä tolpat ovat alhaalta ovaalit, navigaattori ei täysin mahtunut niiden väliin vaan jäi irvistämään. myöskään pystysuunnassa se ei asettunut millään koska ei yksinkertaisesti mahtunut vaikka mukitelineistä otti ne rinkulat pois. navin olisi voinut laittaa vähän vinottain niin että alaosa olisi melkein vaihdekepin suojakehyksessä kiinni, mutta se olisi näyttänyt helv typerältä, myöskään ajatus siitä että karttaa pitäisi vilkuilla melkein katsomalla lattiaan ei miellyttäny.. eikä myöskään se että se näyttäisi irralliselta ja jälkiasennetulta sekä sitä oli hankalaa jatkaa niin että se istuisi konsolin omaan ilmeeseen.

 

noh.. koska tämä "helpoin" paikka ei onnannu, oli nostettava katse hieman ylemmäs. ensimmäisenähän tulee (alhaalta katsottuna) rivi katkaisijoita sen jälkeen ne säätimet ja sitten radio. ehkä hienointa olisi ollut laittaa navi ylimmäiseksi ja sen alle sitten radio ja muut.. ja eikun irrottelemaan.

radio lähti helposti, samoin katkaisijapaneeli mutta säätimet olivatkin hieman hankalammat ja kun ne lopulta lähtivät, ri voinut muuta kuin laittaa ne takaisin omalle paikalle. säätimien vaiskat on niin tarkkaan mitoitettu että sitä ei siirretä sieltä mihinkään kuin korkeintaan muutamia senttejä. mikä on toisaalta ihan ymmärrettävää. ja koska säätimet piti jättää rauhaan, oli myös radio työnnettävä takaisin, koska navi ei radion tilalle olisi mahtunut. jäljelle jäi ne katkaisijat.. ja koska alimmaiseksi mä en sitä navia halunnut oli se laitettava säätimien ja katkaisijoiden väliin. navigaattori olisi hieman ylempänä ja ilme olisi paljon yhtenäisempi ja tehdasmaisempi, koska minin omat tilpehöörit tavallaan jatkuisivat navin alla.

Link to comment
Share on other sites

jo ennen näitä navigaattori ajatuksia minulla oli myös meneillään vaihdekepin suojapussi/kehys-hässäkän uusiminen.. ja tämä asia oli jo oikeastaan jo jotenkin unohtunut koska millään ei tahtonut keksiä mitä siihen tilalle voisi laittaa. idea syntyi vasta sitten kun sitä piti tosissaan alkaa laittamaan, navigaattorin takia..

 

koska katkaisijapaneeli on neliskanttinen ja vaihdekepin reikä yllätysyllätys pyöreä, oli näiden muoton välille kehitettävä saumaton yhteys  ::) ettei se näyttäisi täysin mauttomalta ja muodottomalta.

 

pitkän miettimisen jälkeen, järkeilin asian näin..

 

1.  navigaattori joka ei täysin mahtunut tolppien väliin, olisi laitettava vinoittain, niin että yläosa on ihan kiinni säätimissä ja alaosa tulee hieman ulospäin.

2. navin alle tuleva katkaisijapaneeli tulisi suoraan navin alle samassa kulmassa, näin navin ja paneelin linja on sumattomampi ja paneelin katkaisijat osoittaisivat suoraan kuljettajaa/matkustajaa kohti.

3. paneelin kiinnitys tapahtuisi mukitelineiden ja putkenpätkien avulla, navigaattori taas "puristuisi" paneelin ja säätimien väliin.  tämä helpottaisi navigaattorin irroittamisen, jos sille olisi tarvetta.

4. paneelin alareuna tulisi samalle tasolla vaihdekepin reiän kanssa.. ja tästä reunasta lähtisi sitten peitelevy joka kiertäisi veihdekepin ympäri.

 

tajuaakohan tuosta kukaan mitään??  ;D

Link to comment
Share on other sites

niinhän se kertoo..  ;) tuppaa vaa unohtumaan tuo kuvien ottaminen. täytyy kännykästä yrittää siirtää kun sillä tuli muutama hassu kuva otettua.

 

no mutta.. kerrotaan nyt vielä miten kaikki asettui omille paikoille.

katkaisijapaneeli joka piti siirtää alemmas, sai maistaa rautasahaa. sen paneelin sivuillahan on sellaiset härpäkkeet millä se tulee kiinni.. ne piti sahata pois. aluksi mietin jos tekis molempiin tolppiin reiät johon ne härpäkkeet voisi sujauttaa, ihan vaan sen takia että sen paneelin saisi vielä takaisin omalle paikalleen. enäähän sitä ei saa, ainakaan niin helposti. mutta tämä ajatus piti unohtaa, koska navigaattorin alaosahan tulee vähän ulospäin niin tästä syystä paneeli olisi itse jäänyt navin taakse. paneelin katkaisijat maalasin mustaksi.

 

vaihdekepin suojapussihässäkkä sai tosiaan lähteä jo ajat sitten ja nyt piti kepin reikä peittää jollakin.. halusin siihen jotain selkeää ja yksinkertaista. ensin tuli mieleen tehdä sellainen mitä näkee hienoissa urheiluautoissa.. eli sellainen peitelevy missä on reikänä sellainen vaihdekepin "vaihdekuvio" se ei onnistunut koska keppi ei juuri liiku mihinkään. tämän jälkeen mun piti tehdä tavallinen pyöreä reikä missä keppi mahtuisi juuri ja juuri liikkumaan. sellaisen minä sitten teinkin. leikkasin rosterilevystä pyöreänmuotoisen ja porasin siihen reiän mistä keppi tulee ulos. tästä tulikin sitten jo vähän turhankin yksinkertainen, oli keksittävä jotain muuta.. ja sitten minin ohjauspyörää katsellessa keksin sen. siihen oli tehtävä minin logo reiäksi. 8) ja eikun hommiin.. ensin paperille, paperista rosterille. kuvion leikkaaminen ja hiominen ja volá.

 

nyt minulla oli puolentoista millin ympyrän muotoinen rosterilevy jossa keskellä minin logo. näytti edelleen laimealta. ja piti myös keksiä miten sellaisen levyn saa kiinni. myöhemmin keksin lisätä levyyn reunat, mutten sitä et mistä ne reunat tekisi. etsin jotain mikä olisi valmiiksi pyöreä ja levyn kokoinen ja lopulta sitten löysinkin.. bussin laakerikooli  ;D korkeudensa puolesta se oli turhan iso, joten siitä piti leikata yli puolet pois. koska kyseessä on aika kovaa matskua se ei ollut ihan helppoa, myös pyöreys vaikeutti asiaa. kiinnitin koolin sorviin, pyöräytin käyntiin ja leikkasin katkaisulaikalla sopivan kokoisen palan pois. nyt oli levylle reunat.

Link to comment
Share on other sites

nyt kun reikä oli tavallaan peitetty sillä levyllä, se piti myös kiinnittää johonkin. siinä lattiakotelossahan on kai neljä reikää mutta en halunnut mitään ruuveja siihen eikä se olisi koolireunan takia enää onnistunutkaan. myös peitelevyn yhteys katkaisijapaneelille oli kehitettävä ja tässä vaiheessa en ollut vielä keksinyt miten kiinnitän sen paneelin navigaattorin alle.

 

koska mukitelineet jäisivät väistämättä kaiken taakse, niin niitä pystyi nyt hyödyntämään näiden kaikkien härvelien kiinnittämiseen. motonetistä löysin sopivan kokoiset putkenpätkät 2kpl. ne tuli mukitelineisiin.. ja koska katkaisijapaneeli on neliskanttinen, tein sopivalle korkeudelle putkiin  sellaiset lovet, nyt putkiin oli mahdollista asettaa se paneeli ja sen päälle navigaattori joka nyt puristui paneelin ja lämpösäätimien alle ja oli siinä kuin liimattu.

nyt puuttui enää vaihdekepin peitelevyn ja paneelin saumaton yhteys  :D siinä ei oikeastaan ollut mitään ihmeellistä.. peitelevyä piti vain jatkaa paneeliin asti, oli vaan keksittävä se muoto ja päädyin taas siihen logoon mutta nyt pelkästään siipien kärkiosaan.  ;D leikkasin pellistä sopivan lisäpalan ja hitsasin peitelevyyn kiinni, hioin sauman ja kittasin ja taas hioin, luonnollisesti. myös reunoja piti jatkaa paneeliin asti peitelevyn mukaisesti. leikkasin koolista sopivat palat pois, hioin kaikista paloista reunat sopivaan kulmaan ja hitsasin koolin peitelevyyn kiinni pitkin levyn reunoja. tästä mulla on kuvakin. täytyy yrittää laittaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...