Jump to content

Minin turbotuksesta??


savlari

Recommended Posts

Tuo videon mini ei siis kiihtyisi samoilla tehoilla vähintään 0,5 s nopeemmin keskimoottorisena? .

 

Varmaan kiihtyisi mutta leimasta se ei enää suomessa menis läpi.Tossa kunnossa menis, siinä se hiuksenhieno ero.

 

Ja mitä tulee tohon topicin aloitukseen niin luetun ymmärtäminen on taito joka opitaan tai sitten ei.toisinsanoen lueppas noi ekat postaukset huolella niin ehkä tiedät mistä oli kyse alunperinkin..

 

edit: no okei helpotan rastia ja pasteen tähän noi ekat... ;D

Moi.

 

Olis haaveena vielä turbottaa oma 1300 -76 mallinen mini.

Oisko hyviä tarinoita/kuvia/linkkejä mistä sais kaiken tarvittavan tiedon??

 

Onko kukaan tehnyt miniä, jossa olis esim: hayabusan kone takaluukussa?? Olis kiva tietää kyseisestäkin projektista??

 

Moi.

 

Onko kukaan tehnyt miniä, jossa olis esim: hayabusan kone takaluukussa?? Olis kiva tietää kyseisestäkin projektista??

 

Englannissa on noita tehty paljonkin...Suomessa en tiedä ainuttakaan kun se on mahdotonta saada kilpiin. Britti forumeilta löytyy enemmänkin juttua moisista.

Sen sijaan jos etuveto kelpaa niin kyllä sen busan koneen miniin saa kilpiin kun kuristaa siitä n.90hp tehoa.

http://harvelit.proboards29.com/index.c ... thread=674

vähän tohon tyyliin..

 

Mitään kovin tyhjentävää vastausta et tohon 1300 ahtamishommaan saa ilman tehotavotetta ja budjettia. Jos voimaa haluat niin jotain muuta sinne pellin alle kun minin konetta, jos 130-150hp riittää niin nimimerkki minorv8 antaa reseptin kysymällä. Sillä oli jotkut sivutkin joskus pystyssä aiheesta.en tiedä onko enään.

 

edit: tolla nyt alkuun...

http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo1_fin.html

 

tavuviivoja en noihin millään saanut eikä se taida luetun ymmärtämistä edesauttaakkaan  ;D ;D

 

Tän 4 sivun mittasen väännön olis voinu ihan hyvin jättää näiden kahden postauksen mittaiseksi. Mutta meneehän tää viihteenä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Laitoin vaan löylyä lissee, kun minusta nuo aloituksen molemmat pelit on yhtä laittomia. Turbon laittaminen, joka ei ole valmiiksi ERA-turbo, vaatii samanlaisen ajattelutavan kuin mopon virittäjällä tai mopon virittämisen hyväksyvällä vanhemmalla on. Sallittua, jos saa sallitunnäköisen mittaustuloksen ja ei jää kiinni. Jos siis osaa ajatella asiat näin - mulla ei tadot riitä tuohon(kaan).

 

Siis ÖÖÖÖÖ, jos ymmärsin oikein niin turbon laittaminen on laitonta ? On kaksi eri asiaa, mikä on lakipykälien mukaan laitonta ja mikä on jonkun omasta mielestä laitonta.

 

Ahtaminen menee tänä päivänä muutoskatsastuksella peliin kuin peliin, poikkeuksena ihan viimeisimmät direktiivihässäkät, joiden pykäläviidakosta ei taida olla oikien kellään tolkkua. Esim. Miniin ei tarvi lupia, sen kun leimaa ja huolehtii siitä että auto on pykälien mukainen. Jos joku sitten hulluttelee ahtopaineiden kanssa niin että sallitut tehot ylittyy, niin ollaan sitten siellä laittoman puolella.

 

Mitä nyt sitten noihin makuasioihin tulee niin mielipiteitä on ja saa olla suuntaan jos toiseen. RAAKA TOSIASIA on se että Mini on kuitenkin tusinapeli. Jos yhden tai toisenkin rakentelee sen mukaan kun haluaa niin siitä vaan. Se on sitten eri asia jos jonkin harvinaisen yksilön menee tuhoamaan. Mulla ei ole ollut minkäänlaisia tunnontuskia pilata Clubmania eikä Minoria, nyt ne ovat kutakuinkin semmoiset kuin olen halunnut. Jos ne ei jotain miellytä niin paska juttu.

 

Laki ei tietääkseni kiellä muuttamasta autoa esim. takavetoiseksi tai keskimoottioriversioksi. Se vaatii poikkeusluvan ja siihen pirun hyvät perusteet. Jos semmoiset kehittää ja saaa luvat niin siitä vaan rakentamaan.

 

Tehtaan tuplamosa Coops S taisi heittää voltit kun takaa meni muistaakseni tukivarsilinkki poikki. Siinä oli etukekka myös takana ja hammastangon sijasta oli pyörien suuntaus lukittu ylimääräisillä tukivarsilla. Carl Austin on toi pellepeloton Briteissä jolla on toi Timpan muistelema kiihdytyspeli kaasuilla ja tuplatekniikalla. Hienoa työtä ja hemmolta saa mm. titaanihiluja alustaan jos tuntuu siltä että haluaa ihan extremeä.

Link to comment
Share on other sites

Mun kriteerit tohon laittomaan menee siinä että auto on pystyttävä viemään tavalliseen leimaan koska tahansa irrottamatta/tai lisäämättä siihen mitään..Tolla ei tuu ongelmia oikeestaan minkään kanssa vaikka sattus innokkaat sheriffit tutkailemaan kuinka..

Link to comment
Share on other sites

Siis ÖÖÖÖÖ, jos ymmärsin oikein niin turbon laittaminen on laitonta ? On kaksi eri asiaa, mikä on lakipykälien mukaan laitonta ja mikä on jonkun omasta mielestä laitonta.

 

Ahtaminen menee tänä päivänä muutoskatsastuksella peliin kuin peliin, poikkeuksena ihan viimeisimmät direktiivihässäkät, joiden pykäläviidakosta ei taida olla oikien kellään tolkkua. Esim. Miniin ei tarvi lupia, sen kun leimaa ja huolehtii siitä että auto on pykälien mukainen. Jos joku sitten hulluttelee ahtopaineiden kanssa niin että sallitut tehot ylittyy, niin ollaan sitten siellä laittoman puolella.

Kuinkakohan helppoa/vaikeaa on saada mittauspapereihin turbon kanssa se alle 90 heppaa, kun vaparinakin viritykset menee pitkälti yli 100:n jos haluaa niin tehdä... Siis yhtä laillisiahan nuo turbot on kuin oma vakioautoni. Jos laittaisin katsastuksesta pois tultuani heti auton alle sliksit ja lähtisin ajeleen, niin autoni ois täsmälleen yhtä katulaillinen kuin laillisella mittaustulostulosteella katsastettu onnistuneesti viritetty ajoneuvo. Ei siis sellainen onnistuminen kuin jossain TM:ssä, jossa sanovat että viritys (tässä ketjussa turbotus) on onnistunut, jos 80% tehosta on viritysten jälkeen tallella... ;D

 

Mä tiedän monta jotka mitataan 0.2 tai 0.3bar paineilla leimalappua varten.(muita siis kuin minejä)Kierrosrajotin on toinen keino. Kyllähän tohon leimapaperiin saa koneen säädettyä niin pienelle että aika levottomastakin koneesta tuon pelkän 90 saa irti. Ei sitä tehopaperia tarvitse kuin sen yhden kerran muutoskatsastuksessa. sen jälkeen on käytännössä aika sama mitä sieltä on otettu. Ei siellä konttorilla toistaseks mitata tehoja.

 

Ton vanhan ekkerin kanssa oli leimaushommat yleensä tyyliin "ai tätä onki vähä laitettu" "pirteesti se liikkuu" ja se siitä. Mitään moottorinumeroita/ahdinta/välijäähynkokoa jne. ei ainakaan siihen aikaan kateltu. Uusista peleistä ollaan kuuleman mukaan tarkempiakin.

Link to comment
Share on other sites

Kuinkakohan helppoa/vaikeaa on saada mittauspapereihin turbon kanssa se alle 90 heppaa, kun vaparinakin viritykset menee pitkälti yli 100:n jos haluaa niin tehdä...

 

Kyllä sen yli sataheppaisen vaparin kuulee yleensä jo käyntiäänestä. Ei se kuitenkaan 1275 mosasta niin helposti tule, vaatii jo puristuksia ja nokkaa. 1380 on jo sen verran isompi että nokan kireys vähän tasoittuu. Mutta ei siitäkää sataa tule ilman rankempaa piristystä.

 

Mun auto on ollut luvanvarainen muutos ja leimattu -96 ahdintekniikalle. Myönnetyssä luvassa ei ollut mitään ehtoja, lupa myönnetty anotun kaltaisena. Tehoja, paineita, kaasaria, ahdinta tai välijäähyä ei ole yksilöity. Mutta jos tehtaan reseptiä noudattaa eli 1275 vakio kone ja siihen se T3 ja 0,5 bar painetta niin se 94 hp on aika realistinen.

 

Mulla taas intressi on ollut tekniikassa, värkätä itse ja katsoa saako sen toimimaan. Yks se ja sama mitä siihen printtiin käyrää tulee, oleellista on se että sen saa toimimaan. En ole itse mikään ratakuski eikä mun Minissä ole kaaria joten sekin rajoittaa ratakokeiluja. Minorissa on kaaret mutta rengastus ei sovi radalle (kuten Jani paska jäykkänä noteerasi Ahvenistolla vuosi sitten) ja Miniin verrattuna auto tuntuu kerrostalolta. Alusta on kyllä aika hyvä eikä pahemmin kallistele. Mutta noilla tarvis sahata vähän pirusti radalla ennen kuin täysi luottamus autoon olis.

 

Tää ketju on kyllä rönsyillyt aika pahasti tosta alkuperäisestä kysymyksestä...

Link to comment
Share on other sites

Palataan alku aiheeseen.

 

Olen miettinyt onko helpompaa laittaa esimerkiksi uudemman minin remmiahdin omaan vanhaan 1380??

 

Mitä osia pitää/kannattaa muuttaa jos tarkoitus olis laittaa toi uudemman mini remmiahdin kiinni ja hakea jotain 120hepan paikkeilla olevia tehoja. Miten remmin saa hyvin kiinni vanhan minin koneeseen miten se toimii kaasarin kanssa?? YM... Kuvia ja hyviä kertomuksia olis kiva kuulla. Mistä osia saa sopu hinnalla ja mites kestääkö laatikko?? Entäs vetarit?? Mites katsastus, teholaput tietenkin pitää olla, mul on jo noi jäähdytetyt levyjarrut edessä.

Link to comment
Share on other sites

En kyl rupee ostaa noin kallista settiä ja sen verran on kilpailu henkeä et kyl itte pitää vääntää remmi kiinni koneeseen.

 

Noinhan mäkin aloitin reilu vuosi sitten...välitys ahtimelle vaikkuttais olevan salatiedettä , mutta mulla on menopuolella 36/31 venttiilit (35cc palotila),megan suorat männät (1330cc) ,avonbar ph2 nokka (264/292) ,maniflow 3-1 pakosarja/pakoputkisto (varmaankin medium koko 1 3/4"). Pistin ahtimen pyörimään 1.85  nopeudella (120mm kampiakselilta)=0.8bar. Tämä aiheuttaa Vizard-oppien mukaan 138-178hv miinus n.20hv ahtimen pyörittämiseen. Teholukemista voin kertoa sitten kun löydän hyvän dynamometrin 94hv:lle...

 

T: Poistin -93 poikkeusluvalla katon omasta todella happamasta varaosaministä.Vahvistukset kestäny hyvin 1.5 ohc ja remmiahdinta...

Link to comment
Share on other sites

Lähes kaikki mun näkemät kompuraminit ovat just to Jonspeedin systeemin mukaiset eli kompura imusarjan päälle ja kaasari imupuolelle. Yllättävän hyvin se sinne sopii vaikka Minin kompura onkin isokokoinen. Pari TSI:n kompuraa olen välittänyt Saksasta ja se on tosi näppärän kokoinen. Kapasiteetti siinä ei varmaankaan yllä ihan Minin M45 tasolle mutta olis ainakin helpompi sovitella.

 

Viimeisin VW:n kompressori maksoi ebayssa 260 . En ostanut...

 

Sinänsä sun konees ei tiedä millä sitä ilmaa siihen sullotaan joten kaikki sama pätee itse moottoriin kuin turbottamisessa. Mitä sitten tarvii muuttaa riippuu siitä mihin fyysisesti kompuran laitat. Koneen etu vai takapuolelle ? Joka tapauksessa voit varautua siihen että joku on tiellä. Mulla on jossain valokuvia yhdestä muutossatsista jossa osat on levällään. Pistä vaikka yv:llä yhteystiedot niin yritän kaivaa kuvat esiin.

Link to comment
Share on other sites

TSi:n kompura pitäisi olla aika rajustikkin pienempi kuin MINIn M45. Eatonilta olen monesti koittanut saada karttoja siitä, mutta vielä menestymättä asiassa.

 

Koneen taakse sijoittelussa miinuksena on lähes olematon mahdollisuus saada välijäähdytintä systeemiin mukaan, myös imupuolen kaasariasennus vähän potkii sitä vastaan. Ilma-vesi lämmönvaihdin varmaan mahtuisi kompuran ja imusarjan väliin, mutta isoksikin ongelmaksi voi muodostua polttoaineen raju pisaroituminen välijäähdyttimessä.

 

Tossa pieni kuva Jonspeedin setistä:

7951_1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mulle voi YV. tarjota remmin laittoon tarvittavia osia, jos jollain on ylimääräisiä nurkissa. Esim peltisarjaa, Isoja levyjarruja, satuloita, isoa kaasaria mikä toimisi hyvin ton tsi kompuran kanssa,ym...

Hyvä kone rakentamiseenkin vois kiinnostaa, mikä muuten on paras lohko ja kansi jos tollasen tsi kompuran laittais kiinni?? Tehojen ja kestävyyden kannalta?? Mites onko jollain lukko keulaa minissä et piirtäis molemmilla?? Onko edes tehty koskaan??  

Link to comment
Share on other sites

Lukoista Quaife on varmaan hinta-laatusuhteeltaan edullisin, se käy suoraan pot jointeille eikä vaadi mitään omia perän rattaita.

 

Vanhat kitkalukot vaatii aina omat ulostuloakselit, S:n perän psoket jen jotka lisää hintaa ihan sikana.

Omat rattaat kyllä, mutta ilman S:n poskia pääsee kun hommaa rihlan "muuttajat" eli lukon rihlat toisessa päässä ja pot jointin rihlat toisessa  ;) (mm.itsellä tehty noin). Tossa paketissa ois nuo rihla hässäkät muistaakseni mukana. Toki Quaifen Torsen tyyppinen lukko vois olla mukavampi kadulla kun kitka, sitten taas nyky-autoista MPS3 käyttää kitkaa.

Link to comment
Share on other sites

TSi:n kompura pitäisi olla aika rajustikkin pienempi kuin MINIn M45. Eatonilta olen monesti koittanut saada karttoja siitä, mutta vielä menestymättä asiassa.

 

Koneen taakse sijoittelussa miinuksena on lähes olematon mahdollisuus saada välijäähdytintä systeemiin mukaan, myös imupuolen kaasariasennus vähän potkii sitä vastaan. Ilma-vesi lämmönvaihdin varmaan mahtuisi kompuran ja imusarjan väliin, mutta isoksikin ongelmaksi voi muodostua polttoaineen raju pisaroituminen välijäähdyttimessä.

 

Tossa pieni kuva Jonspeedin setistä:

7951_1.JPG

 

 

http://www.rbracing-rsr.com/turbosupermaps.html#eaton

 

Tuolta löytyy myös Eatonille karttoja .

Link to comment
Share on other sites

  • 11 kuukautta myöhemmin...

Ennenkuin voi sanoa että onko sopiva turbo Miniin, niin pitää tietää millaista painetta ja tehoa aiotaan ottaa. 130hp koneeseen on ihan turha laittaa ahdinta mikä on tarkoitettu 200hp mottiin.

 

Minin T3 on tosiaan vanhaa sukupolvea toiminnanltaan, eli herääminen on hidasta ja turbiinipuoli menee tukkoon isoilla tehoilla. "Mikä tahansa" uudempi on sitä parempi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...