Jump to content

Minin turbotuksesta??


savlari

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moi.

 

Onko kukaan tehnyt miniä, jossa olis esim: hayabusan kone takaluukussa?? Olis kiva tietää kyseisestäkin projektista??

 

Englannissa on noita tehty paljonkin...Suomessa en tiedä ainuttakaan kun se on mahdotonta saada kilpiin. Britti forumeilta löytyy enemmänkin juttua moisista.

Sen sijaan jos etuveto kelpaa niin kyllä sen busan koneen miniin saa kilpiin kun kuristaa siitä n.90hp tehoa.

http://harvelit.proboards29.com/index.c ... thread=674

vähän tohon tyyliin..

 

Mitään kovin tyhjentävää vastausta et tohon 1300 ahtamishommaan saa ilman tehotavotetta ja budjettia. Jos voimaa haluat niin jotain muuta sinne pellin alle kun minin konetta, jos 130-150hp riittää niin nimimerkki minorv8 antaa reseptin kysymällä. Sillä oli jotkut sivutkin joskus pystyssä aiheesta.en tiedä onko enään.

 

edit: tolla nyt alkuun...

http://www.geocities.com/jharkola/1380turbo1_fin.html

Link to comment
Share on other sites

Mitään kovin tyhjentävää vastausta et tohon 1300 ahtamishommaan saa ilman tehotavotetta ja budjettia. Jos voimaa haluat niin jotain muuta sinne pellin alle kun minin konetta

 

Kyllä sillä Mininkin koneella aika pitkälle pääsee ja vähempi tullut noita muun koneisia valmiiksi/ajoon kovista puheista huolimatta  ;) . Onko se enää Mini jos kone on jotain muuta??

Link to comment
Share on other sites

Mitään kovin tyhjentävää vastausta et tohon 1300 ahtamishommaan saa ilman tehotavotetta ja budjettia. Jos voimaa haluat niin jotain muuta sinne pellin alle kun minin konetta

 

Kyllä sillä Mininkin koneella aika pitkälle pääsee ja vähempi tullut noita muun koneisia valmiiksi/ajoon kovista puheista huolimatta  ;) . Onko se enää Mini jos kone on jotain muuta??

 

Tai sitten niistä ei pidetä suurta ääntä.. Ei se mini siitä muutu mihinkään vaikka siellä olis moottori pellin alla..

 

Jos jollain on yli 150hv mini minin omalla koneella niin käsi ylös ja speksiä ruutuun. Kiinnostais myös varttiajat jne.   :)

 

esim tempes gti:stä joka toimii nykyään lähestulkoon jokaisen puhelimella saa ulos tälläistä.

 

0-100 km/h: 7,4 s

0-200 m: 9,8 s

0-200 m: 122,1 km/h

 

0-10 km/h: 0,7 s

0-20 km/h: 1,7 s

0-30 km/h: 2,5 s

0-40 km/h: 3,2 s

0-50 km/h: 3,9 s

0-60 km/h: 4,5 s

0-70 km/h: 5,1 s

0-80 km/h: 5,7 s

0-90 km/h: 6,4 s

0-100 km/h: 7,4 s

0-110 km/h: 8,5 s

0-120 km/h: 9,6 s

0-130 km/h: 10,8 s

0-140 km/h: 12,6 s

 

0-100 m: 6,5 s

0-200 m: 9,8 s

0-300 m: 12,5 s

 

0-10 km/h: 12 m

0-20 km/h: 17 m

0-30 km/h: 23 m

0-40 km/h: 31 m

0-50 km/h: 41 m

0-60 km/h: 51 m

0-70 km/h: 64 m

0-80 km/h: 78 m

0-90 km/h: 97 m

0-100 km/h: 124 m

0-110 km/h: 156 m

0-120 km/h: 191 m

0-130 km/h: 235 m

0-140 km/h: 303 m

 

0-100 m: 91,4 km/h

0-200 m: 122,1 km/h

0-300 m: 139,6 km/h

 

Ei oo paha homma mittailla suljetulla alueella kenellekkään..Aina vaan kun ollaan postailemassa hipohipo auton vieressä niin kysyttäessä ei ole olemassa mitään mittaustuloksia kellään.  :)

Oon muutaman kerran aiemminkin koittanut kysellä mitä muiden viilatutpelit kulkee mutta aina kovin hiljaseksi jää tulosten osalta. Siinä yksi syy minkä takia oon yrittänyt mainostella noita GPS pohjasia mittaussoftia. ei pitäs olla kellekkään liian vaikeeta saada jotain lukemia. Noi on vielä yllättävän tarkkoja, heitot loppunopeuksissa/ajoissa lähinnä sadaosia, pahimmillaan pari kymmenystä.

Pistetään joku oma Performance topicci pystyyn mittausten osalta. Luulen vaan että jää aika hiljaseksi. Mulla pitäs olla tallessa niin 1000 kuin 1300 ahdetun tuloksia jossain..Sillon tuli todettua ei helvetti mitä romuja. toi 6sek. 0-100km/h  tuntu olevan valovuosien päässä. hyvä kun 8 pintaan pääsi. Tosin en noihin mahdottomasti rahaa upottanutkaan.

Link to comment
Share on other sites

Näitä "vieraskoneisia" olisi tosiaan joskus mukava nähdä alan tapahtumissa myös Suomessa ;)?

Jos kerran ovat Minejä (jota en epäilekkään) niin miksi halveksivat oman porukan tapahtumia ::)

Paikalle tulevat ihmiset/autot määräävät sen tapahtuman hengen. Turha syyttää tapahtumia "saappaanheitoiksi", jos eivät koskaan ole kalustollaan vaikuttamassa niiden suunnan muutokseen.

Tapahtumissa on käynyt Suomessa (Clubin järjestämissä?) vain 1 ainoa todellinen moottorinmuutos, joka kilpailee mielestäni ihan omassa luokassaan, vaikka virkavalta ei olekaan sille suopea ;) Eräs V-moottorinen Clubmann länsisuomesta!

Tiedän kyllä "mobilistipuoleltakin" useita, joilla on ikuisuusprojekteja joista aina tapahtumissa puhutaan vuodesta toiseen paljon, mutta koskaan ei näy!

Itse en saa enää mitään aikaan,enkä paljon viitsi yrittääkään ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei se kyllä enää oikein Mini ole jos joku muu kone...mut mielipiteitä on monia ja ne on jokaisen omia  :) .

 

Jos jollain on yli 150hv mini minin omalla koneella niin käsi ylös

Tiedän ainakin kolme tällä hetkellä....

Link to comment
Share on other sites

Ei se kyllä enää oikein Mini ole jos joku muu kone...mut mielipiteitä on monia ja ne on jokaisen omia   .

Eikä nyt kannata vetää herneitä nenään, kaikki kommentit ei oo tarkoitettu kirjaimellisesti/vakavasti otettaviksi. Se on vaan hyvä jos jalon harrastuksen piiriin saadaan näin lisää harrastajia.

Mut niikuin koirankoppi edellä sanoi ikävän harvoin näitä muu kone kikottimia näkyy tapahtumissa et sais ihmetellä.

Link to comment
Share on other sites

Käväisimpä reilu kuukausi sitten saarella sellaisessa tapahtumassa kun Mini in the park siellä oli useampi Mini koneella varustettu auto joka meni varttimailin alle 14s.!!! Myös useampi joka meni alle 13,5s. Ja nämä autot olivat tosiaan MININ koneella! Kyllä paikalla oli myös sellaisia autoja joissa oli muun merkin koneita nokalla/takana ja jopa samassa autossa siis nokalla ja takana kone. Parhaat meni alle 10s.

Ja tämä tarina on tosi! Enkä ollut yksin reisussa vaan sellaisen hepun joka omistaa mustan clubman 16v täällä kotona. Reissu tehtiin toistamiseen koska tapahtuma on hyvin poikkeava tapahtuma monista muista kansainvälisistä tapahtumista juuri noiden pitkälle rakennettujen ajopelien vuoksi. Siis tapahtumahan on santa podin kiihdytys radalla.

Link to comment
Share on other sites

Minäkin jatkan varsinaisen aiheen vierestä:

 

Jurvan ratapäivillä huristeli kilvissä oleva mini Suzukin 16V-koneella. Hienosti kulki ja ihan siististi rakennettu.

 

Laite lienee ollut Vaasan seudulta? Eräs MiniTonni porukka rakenteli tollasta.

Link to comment
Share on other sites

Juttu on eksynyt taas alkuperäisen kysyjän jäljiltä aika perusteellisesti, mutta mielenkiintoista sinänsä :).

Totuus on varmasti, että osaava kuski pesee radalla tämänpäivän parhailla n. <100 heppasilla Minitonneilla nämä <> 150 heppaset katuviritykset helposti.

Varttimailit ym. kiihdytyskisat/ajot ovat tietty oma lukunsa ja ihan eri laji.

Koskahan tulee Suomessa ensimmäinen Mopoauto, johon on ympätty  oikea moottori ;) Veikkaan että joku ainakin suunnittelee.....

Voishan sinne laittaa vaikka Minin 150 heppasen 8-)

Link to comment
Share on other sites

Jatketaanpa vielä enemmän aiheen virestä, nopeimman ratakierroksen Minillä olen ollut MiniTonnin kyydissä Alastarolla! Huikeat 1000cc, yksi 1 1/2 SU ja yokohaman A008 katurenkaat!

 

kierrosaika? tai yleensäkkin millasiin kierrosaikoihin noilla mini tonneilla pääsee..ihan mielenkiinnosta.

 

edit:jaa kuukkelilla noita löytyikin..

http://www.minitonni.fi/top10.php

Link to comment
Share on other sites

Käväisimpä reilu kuukausi sitten saarella sellaisessa tapahtumassa kun Mini in the park siellä oli useampi Mini koneella varustettu auto joka meni varttimailin alle 14s.!!! Myös useampi joka meni alle 13,5s. Ja nämä autot olivat tosiaan MININ koneella! Kyllä paikalla oli myös sellaisia autoja joissa oli muun merkin koneita nokalla/takana ja jopa samassa autossa siis nokalla ja takana kone. Parhaat meni alle 10s.

Ja tämä tarina on tosi! Enkä ollut yksin reisussa vaan sellaisen hepun joka omistaa mustan clubman 16v täällä kotona. Reissu tehtiin toistamiseen koska tapahtuma on hyvin poikkeava tapahtuma monista muista kansainvälisistä tapahtumista juuri noiden pitkälle rakennettujen ajopelien vuoksi. Siis tapahtumahan on santa podin kiihdytys radalla.

 

Niin noita alle 14 pelejä olis mukava nähdä täälläkin. En vaan ainuttakaan ole nähnyt. Se kuinka halvalla toi alle 14s potentiaali saavutetaan minin koneella vs. vähän uudempi tekniikka onkin sitten toinen juttu.  ;) Jos topicin aloittaja haaveilee hayabusan koneen suorituskyvystä niin kyllä kannattas katella johonkin muualle kuin minin omien koneiden suuntaan. Sitä tässä lähinnä hain. Sillä samalla rahalla saa uudemmasta moninkertasesti tehoa..

Link to comment
Share on other sites

(Niin noita alle 14 pelejä olis mukava nähdä täälläkin.)

Olen samaa mieltä niitä kaivattaisiin myös minun mielestä. Mutta ehkä jossakin vaiheessa sitten kuka tietää... ;)

 

Mut se oli tosiaan heitto siihen että kyllähän niitä löytyy. Se on totta et noi hayabusan vehkeet on huimia laitoksia tuolla saarellakin. Muutamia oli joissa oli ruuviahdinta sekä kaasuja tungettu vielä mukaan tohon settiin. ;D

Kyllä muuten aivasteli mukavasti. ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sellainen on ollut ja on varmaan vieläkin, oli joskus juttua V8:ssakin auto meni silloin 13.03s vartin ja muistaisin sen menneen myöhemmin jopa 12 korkeaan alkuiseen oisko ollut 12.7s. Auto oli katu rekisterissä ja vapaasti hengittävä, voin yrittää etsiä skeptikolle sen lehdenkin  :) .

Jos laskee kaikki muutokset mitä Miniin joutuu tuollaisilla muu merkki koneille tekemään niin ei sekään ihan halvaksi tule!

Link to comment
Share on other sites

[/Jos topicin aloittaja haaveilee hayabusan koneen suorituskyvystä niin kyllä kannattas katella johonkin muualle kuin minin omien koneiden suuntaan. quote]

En kyllä oikein usko että opelinkaan tekniikalla ihan helpolla pääsee keskimoottori hayabusan suorituskykyihin  ;) en oo ainakaan koskaan sellaistaakaan suomessa nähnyt!! Niin kuin en muitakaan opel koneisia super Minejä.

Jos ei Miniä saa 1.3 fööni koneella menemään alta 8s kannattaa myös katsoa peiliin, jotain on tehty väärin ja pahasti.

Link to comment
Share on other sites

[/Jos topicin aloittaja haaveilee hayabusan koneen suorituskyvystä niin kyllä kannattas katella johonkin muualle kuin minin omien koneiden suuntaan. quote]

En kyllä oikein usko että opelinkaan tekniikalla ihan helpolla pääsee keskimoottori hayabusan suorituskykyihin  ;) en oo ainakaan koskaan sellaistaakaan suomessa nähnyt!! Niin kuin en muitakaan opel koneisia super Minejä.

Jos ei Miniä saa 1.3 fööni koneella menemään alta 8s kannattaa myös katsoa peiliin, jotain on tehty väärin ja pahasti.

 

Jospa lukisit ajatuksella ekat postaukset uudestaan  ;)

Ei tietenkään pääse lähellekkään mutta ,lähemmäs sillä ooppelin,fordin tai jonkun japsin koneella nyt kuitenkin kun minin.

Edelleen niitä tuloksia odotellessa  ::) vaikka niistä kolmesta mitkä' tiedät.

Noi omat koneet joilla leikitty on suhteellisen vakioita ahdinta,bensasyöttöä, imu/pakosarjoja lukuunottamatta. 0.6bar tais olla parhaimmillaan (vain) ennenkuin laatikko antautui kesken säätämisen.

ei huvittanut alkaa tunkee rahaa kiinni ahdettuun koneeseen josta saa maksimissaan sen mitä ooppelin koneista on otettu jo vaparina.

tosissas meinaat ettei 16venttiilisestä nykyaikasemmasta koneesta saa paljoa minin konetta enempää ja helpommalla vai mitä haet takaa?

 

 

Mites se mini muuten menee kaasuilla?

Link to comment
Share on other sites

K

Jos laskee kaikki muutokset mitä Miniin joutuu tuollaisilla muu merkki koneille tekemään niin ei sekään ihan halvaksi tule!

 

Ei niin jos ei osaa kun laittaa kättä taskuun ja ostaa valmista  ;D ;D

Tosiaan etukelkan tekemiseen mennyt tähän mennessä huimat 20e poislukien hitsauskulut.Tekniikoita saa uloskantohintaan (oman rempatun 1.3s jolla leimausta koitetaan makso 5v laatikon kanssa 100e) ja tekniikan osia paljon edullisemmin/helpommin. 1.6sv koneita saa samaan hintaa laatikoineen ja uudemmat 16v aihiot on satkun kaks kalliimpia. x14xe koneesta saa vaparina pikkumuutoksilla ton 130-140hp ja pitäs mennä vakiokunnossa kaikkien vaatimusten sisään.

Mutta jos pysyy vain sen verran ruuvari kädessä että osaa laittaa bolt-on palikkaa paikalleen tai teettää muilla niin koko homma kannattaa tietysti unohtaa  ;)

Link to comment
Share on other sites

Olis edelleen kiva nähdä niitä varttiaikoja/dynotuloksia moottorispekseineen tms.

Saattas jopa auttaa joitakin oman tekniikan TAI SEN VALINNAN suhteen että mitä pitäs tehdä jotta vastaaviin lukemiin päästään?

Kuten juuri topicin aloittajaakin.

Helppoahan se on huudella tyyliin että "tiedän että nurmoossa tai turuussa on kymmenen kaksataaheppasta"..ei paljoa lämmitä ketään.

 

Opel ford tai japsiharrastajien forumeilta voi nopeestikkin vilkasta mitä lukemia ja kuinka helposti noista koneista irtoaa ja miten.ei oo mitään salatietoa niinkun tuntuu minien kohdalla olevan.Ainakin sitten niiden tehokkaampien.

 

Seuraavasta "minin kone on parempi kuin ooppelin kone" kommentista helähtää lukko jos ei ole jotain konkreettista esitettävää asian osalta.

;D

Link to comment
Share on other sites

Vaikea on varmaan millään kustannus tai järkisyillä näitä asioita ruveta perustelemaan. Ei niitä kukaan kuitenkaan usko 8-)

Mutta ei niitä tietysti tarvitsekaan. Hieno niitä eksoottisia rakennelmia on katsella!

Järkevästi ajatellen, niin miksi sovitella Ooppelin ym. moottoreita hirveällä vaivalla ja vielä riskillä ettei insinööri niitä hyväksy.

Miksei osta esim. kokonaista Ooppelia ja virittele/ laittele se kulkukuntoon omilla viripalikoillaan? Veikkaan että kokonaisuudesta tulisi varmasti heti toimivampi ja yhtä kulkeva kuin Minin koppaan ympätty?

Mutta sittenhän se ei olisi mikään erikoisuus ;)Siinä se juju! Oletan :)

Link to comment
Share on other sites

Vaikea on varmaan millään kustannus tai järkisyillä näitä asioita ruveta perustelemaan. Ei niitä kukaan kuitenkaan usko 8-)

Mutta ei niitä tietysti tarvitsekaan. Hieno niitä eksoottisia rakennelmia on katsella!

Järkevästi ajatellen, niin miksi sovitella Ooppelin ym. moottoreita hirveällä vaivalla ja vielä riskillä ettei insinööri niitä hyväksy.

Miksei osta esim. kokonaista Ooppelia ja virittele/ laittele se kulkukuntoon omilla viripalikoillaan? Veikkaan että kokonaisuudesta tulisi varmasti heti toimivampi ja yhtä kulkeva kuin Minin koppaan ympätty?

Mutta sittenhän se ei olisi mikään erikoisuus ;)Siinä se juju! Oletan :)

Link to comment
Share on other sites

Seuraavasta "minin kone on parempi kuin ooppelin kone" kommentista helähtää lukko jos ei ole jotain konkreettista esitettävää asian osalta.

Eipä oo tullut vielä mitään konkreettista toisinpäinkään!

Kannattaa ottaa myös noissa moottoriswapeissa huomioon toi etu-akseli painon mahdollinen nousu, voipi tulla ongelmia.

Eikä pitäisi "minizzin" ottaa nokkiin omien mielipiteitten vastaisista mielipiteistä! Jutun alkuperäinen aloittaja halusi kumminki tietoa nimenomaan Minin koneen ahtamisesta, ei ooppelin.

Link to comment
Share on other sites

Tota noin, ikävä sotkea teidän kirjeenvaihtoa mutta jos palataan tohon alkuperäiseen asiaan niin ahtamiseen on montakin eri tapaa: joko laittaa Metron koko setti ("vaivattomin"), rakennella se sopivista hiluista ihan harrastemielessä tai sitten unohtaa turbo ja laittaa kompressori. Noita kompura-Minejä pitäis olla Suomessa työn alla kymmenkunta jos muistelen montako ruuvia olen Saksasta välittänyt...  ;)

 

Kaikissa vaihtoehdoissa on omat hyvät ja huonot puolensa: Metron T3 on auttamatta antiikkinen fööni verrattuna nykyahtimiin. Moderni Garrett T15 ... T2 kokoinen tai vastaava muu merkki pelaa paljon nopeammin ja on fyysisesti pienempi kooltaan. Niille ei taas löydy valmiina pakosarjoja joten se pitää sitten värkätä itse.

 

Itse kone ei vaadi kummoisia jos ei lähde hulluttelemaan: peruskunnostus, hyvät männät, puristukset jonnekin 8-8,5:1, ysinkin puristuksilla pelaa hienosti kunhan ei lähde paineilla pelleilemään.

 

Mulla on nyt puristukset jossain ysin kieppeillä, ahtopaineita reilusti yli kilo (en tiedä miksi...) ja täysillä paineilla kilistää. Vajaan kilon sietää välijäähdyttimen kanssa paineita.

 

Noihin kiihdytysarvoihin semmoinen kommentti että välitykset vaikuttaa rankasti asiaan eikä suora vertailu anna täyttä kuvaa. Jos pitoa on niin saahan Minin menemään 6 sekkaan ja jopa alle mutta huiput jääkin tosin alas. Vastaavasti matkavälityksillä kiihtyvyys kärsii ja yleinen "mukavuus" paranee matalampien matkakierrosten myötä.

 

Omaa Miniä rääkkäsin joskus 6,8 s 0-100 km/h (mitattu G-Techin g-anturilla) 2,95 perällä ja kilon ahtopaineilla. Nyt ei enää edes viitsi rääkätä kun se on tallin selvästi hitaampi peli.

 

Eiler Sumell Kokkolasta on tosiaan ajanut 13.0 pintaan mutta en ole varma menikö koskaan 12 puolelle. Aika kaukana se auto oli katuautosta vaikkain siinä kilvet oli. Larinkin auto on siihen verrattuna TÄYSI katuauto.  ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...