Jump to content

Minin turbotuksesta??


savlari

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pitääpä pitkästä aika oikeen kirjotella tännekkin kun on mielenkiintoista vääntöä vaikkakin täysin aiheen vierestä :) Mun milestä on täysin turhaa syrjiä vieras moottorisia tai tehokkaita A-sarjalaisia. Noissa vieraissa moottoreissa itseäni arveluttaa juuri tuo painopisteen siirtyminen edemmäs.

Suzukin 16v tekniikka olisi loistava vaihtoehto tässä mielessä. Hondan koneet yms. missä ei käytetä minin jousitusta on täysin turhanpäiväsiä keksintöjä. Poikkeuksiakin on esim Ringmini missä hondan kone on saatu tarpeeksi taakse ja minin omalla jousituksella. En usko tuohon että opelin tekniikka opelissa olisi parempi kuin minissä teoriaan myöskään. Mulla on ollut rakenttettuja Opeleita eikä ne silti ole hyvän minin veroisia.

 

Jokatapauksessa nurkissa lojuu parikin opelin tekniikkaa, mutta silti seuravassa minissä varmaan on 1380 minin kone. Suzukin tekniikka kiehtoisi kun Ruotsissa ja Norjassa noita on tehty paljon hyvillä kokemuksilla.

 

Mini tonni on nopea radalla mutta silti, ehkä hieman hankala jokapäivessä ajossa, vaikka munkin kilpa-auto käy sivistynyttä 1500 kierroksen tyhjäkäyntiä. Toisaalta sekin vaatii oikean neula, imusarja, kansi, pakosarja, pakoputkisto ja jakaja kombinaation. Eli ei niin helppoa aloittelijalle.

 

Mini ratapäivillä en ole koskaan ollut jaloissa liki vakiolla SPI minillä vaikka tuntuukin siltä että peilit alkavat mutkissa kulua pian. Ja ehkä eniten ikinä on ollut hauskaa hyvä alustaisella vakio tonnisella minillä. Eli ehdottomasti alusta ja kuski kuntoon ennen tehoja. En haluaisi kuvitella mini tonni kilpa-auton tehoja autossa missä ei olisi muut asiat (alusta, jarrut, renkaat, penkki) kunnossa.

 

Tämä keskustelu on varmasti semmoinen mikä ei ratkea koskaan varsinkin kun on niin vahvat osaajat kummankin puolen kannalla. Aivan sama mikä tekniikka minissä on kunhan sitä osaa käyttää.

Link to comment
Share on other sites

noniin vääntö sitten jatkukoon..en vieläkään näe sitä mitä tossa ekassa postauksessa olevinaan vastasin väärin?

 

Väännetään sitten.

Sain kuvan että topicin aloittaja hakis nimenomaan TEHOA laitteeseensa noista hayabusa kyselyistä päätellen. Otetaampa esimerkki vuosien takaa joka sopii tähän. Mulla oli joskus 2000 luvun alussa vanha ekkeri CVH koneella jota tuli hieman viilattua.(nikO tais olla joskus inttiaikaan kyydissäkin.(voi siis käsi sydämmellä todistaa että laite oli olemassa,varmaan joku tätäkin epäilee ;D)

Alkuun siis rs turbon tekniikalla josta sai kätevästi sen 215-220 heppaa ilman sen suurempaa ihmettelyä. Nälkä kasvoi syödessä jotensiihen tuli hankittua parilla satasella jenkkimallin 1.9 lohko johon muut roippeet kävi heittämällä..lohko siis mitoiltaan sama kuin 1.3 cvh. Lisäksi tuli tuupattua kylkeen holsetin h1 ahdin ja haltechin moottoriohjaus yms pientä.. no tolla paketilla dynotettiin toijalan autosähkössä 313hp ja 45?nm vääntöä..

Sittemmin moottorin myytyäni tosta paketista on kuuleman (huhupuhetta) otettu jo lähemmäs 400hp..

 

Suorituskykyä mitattiin joskus VAU:n silloisilla kennovehkeillä 0-100 saatiin parhaimmillaan 5.9..pitoja ei paljon ollut. Varttia en koskaan käynyt tolla ajamassa mikä jälkeenpäin kyllä harmitti. Ei ollut tietokonetta siihenaikaan eikä noita tapahtumiakaan niin paljoa ollut kuin tänäpäivänä.Eikä silloin oikeastaan kiinnostanutkaan kun piti päästä heittää pimppismunkkia tikkurilaan  ::)

 

No se siitä..Tän jorinan tarkoituksena oli lähinnä osoittaa mitä itse ajattelen kun puhutaan tehoista. Toi sama paketti olis käynyt heittämällä tonne minin nokalle aivan kuten ooppelin, japsiromujen jne moottorit. ulospäin täysin samanlaista myllyä saa 75 heppasena ja painot menee kaikkien rajojen sisään. Täysin samaa hommaa tässä itse olen nyt tekemässä uudestaan eli leima ensin 1.3 ja sitten jotain muuta. Vehkeet on vaan merkkiä opel ja kori 300kg kevyempi.. Mitähän toi mini olis mennyt tolla 313hp..

 

Tuo fordin kone saattas olla jopa helpompi laittaa tonne kuin ooppelin vastaavat, mutta se siitä.Eli yritän tässä vaikeesti hahmottaa sitä että tässä taidetaan puhua hieman eri asioista..Siksi jo alussa sanoinkin että jos se 150hp riittää niin sen sieltä saa minin koneesta niin että sillä on vielä mukava ajaa eikä varmasti maksa vielä omaisuuksia.JA varmasti saat esim juuri minorv8 neuvoja rakentamiseen..on toki muitakin.Mutta otappas tuosta minin koneesta yli 200 niin alkaa tuntua pelimerkkien vähyytenä ja luotettavuutena, ja sen varmasti allekirjoittaa jokainen joka nyt ylipäätään mitään tietää aiheesta..Eikä noita edes sen 150hp omaaviakaan juuri ole ilmoittautunut vaikka kuinka olen koittanut provosoida.. ::)

Nojoo toiselle se 150 on mahottomasti toiselle ei mitään se siitä..

Link to comment
Share on other sites

T

Omaa Miniä rääkkäsin joskus 6,8 s 0-100 km/h (mitattu G-Techin g-anturilla) 2,95 perällä ja kilon ahtopaineilla. Nyt ei enää edes viitsi rääkätä kun se on tallin selvästi hitaampi peli.

 

Ei toi mun vähän alle 8 sit ollukkaa niin kovin surkee, kun aluksi luulin...

Link to comment
Share on other sites

Joo, 200 heppaa on Ministä aika extreme mutta kyllä sen vielä saa irti. Brittiturboissa on pari joista kai se 200 todellista on saatu irti. Niissä on kyllä sitten aikamoisia luotettavuusongelmia, lootia on paukkunut, sisuskaluja on mennyt jne jne. Mutta kaikki on mahdollista jos vain riittää massia ja halua tehdä remppaa. Etuvetoisen ongelma tahtoo olla se pitopuoli ja pirullinen vetely sinne tänne jos sitä voimaa on tarpeeksi.

 

Pari autoa mulle tulee mieleen joissa on toi 150+ heppaa, molemmat KAD:n kannella. Toinen katuauto, toinen rata-auto. Kumpikaan ei ole kauheasti maileja nähnyt.

 

Mun autosta on mitattu se 140 heppaa Vikun dynossa (Turkulaiset ainakin jo tietää sen aika tylyksi mestaksi...) ja viittä vaille alkoi olla Dellorto laihalla. Olis kait siitä pari heppaa saanut vielä irti. Katurenkailla toikin oli ihan riittävä ja kone on ollut erittäin luotettava. Jos olis käyttänyt isompia paineita niin ei varmaa ihan yhtä hyvä saldo olis. Ainoa käytännön ongelma mulla on ollut kannen seetipinnat jotka häviää huitsin nevadaan vaikka käyttää lisäaineita. Nyt tein sitten (vanhuuttani  ;D) semmoisen tempun että tingin venakoossa ja laitoin MPI.n kannen. Niissä on se seetirengas vakiona.

Link to comment
Share on other sites

Mitähän toi mini olis mennyt tolla 313hp..

Luultavasti paljon huonommin niin kevyt ettei pito riitä.

Omassakin on jo pito vaikeuksia paikaltaan lähdettäessä.

Jos miettii sitä Sumelinin 13.0s aikaa vartilla on siin ollut 0-100kmh aika jo todella kova, loppunopeus oli muistaakseni hiukan päälle 150kmh. Yritän kaivaa sen V8:in niin minizz saa mielenrauhan ettei oo pelkkiä huhupuheita.....

Link to comment
Share on other sites

Joo, 200 heppaa on Ministä aika extreme mutta kyllä sen vielä saa irti. Brittiturboissa on pari joista kai se 200 todellista on saatu irti. Niissä on kyllä sitten aikamoisia luotettavuusongelmia, lootia on paukkunut, sisuskaluja on mennyt jne jne. Mutta kaikki on mahdollista jos vain riittää massia ja halua tehdä remppaa. Etuvetoisen ongelma tahtoo olla se pitopuoli ja pirullinen vetely sinne tänne jos sitä voimaa on tarpeeksi.

 

Pari autoa mulle tulee mieleen joissa on toi 150+ heppaa, molemmat KAD:n kannella. Toinen katuauto, toinen rata-auto. Kumpikaan ei ole kauheasti maileja nähnyt.

 

Mun autosta on mitattu se 140 heppaa Vikun dynossa (Turkulaiset ainakin jo tietää sen aika tylyksi mestaksi...) ja viittä vaille alkoi olla Dellorto laihalla. Olis kait siitä pari heppaa saanut vielä irti. Katurenkailla toikin oli ihan riittävä ja kone on ollut erittäin luotettava. Jos olis käyttänyt isompia paineita niin ei varmaa ihan yhtä hyvä saldo olis. Ainoa käytännön ongelma mulla on ollut kannen seetipinnat jotka häviää huitsin nevadaan vaikka käyttää lisäaineita. Nyt tein sitten (vanhuuttani  ;D) semmoisen tempun että tingin venakoossa ja laitoin MPI.n kannen. Niissä on se seetirengas vakiona.

Eikös sillä sun vehkeellä ajettu aika pitkä siivu ilman ihmeempiä remppoja edes voimansiirtoon.

Jos otetaan kaasut huomioon ni on noita 150+hp autoja pari lisää, ei se kaasujen käyttö oo ahtamista kummempaa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, 200 heppaa on Ministä aika extreme mutta kyllä sen vielä saa irti. Brittiturboissa on pari joista kai se 200 todellista on saatu irti. Niissä on kyllä sitten aikamoisia luotettavuusongelmia, lootia on paukkunut, sisuskaluja on mennyt jne jne. Etuvetoisen ongelma tahtoo olla se pitopuoli ja pirullinen vetely sinne tänne jos sitä voimaa on tarpeeksi.

 

Pari autoa mulle tulee mieleen joissa on toi 150+ heppaa, molemmat KAD:n kannella. Toinen katuauto, toinen rata-auto. Kumpikaan ei ole kauheasti maileja nähnyt.

 

Mun autosta on mitattu se 140 heppaa Vikun dynossa (Turkulaiset ainakin jo tietää sen aika tylyksi mestaksi...)

 

No niin mukavasti on aiheesta tullut keskustelua. ;D ;D

Vaikka moottori velho en olekkaan niin sen osaan sanoa että toi 200 on jo lähes utopiaa ellei siihen ole sisällytetty kaasuja, KAD/muut 16V kannet pois luettuna.

Mutta tämä 150 ei minusta ole paha juttu, tosin on siinäkin mennyt jo varmaan rutkasti euroja.

Ylesesti voin yhtyä siihen että Mini rakentaminen on per.... kallista!!

Minulla oli taannoin sellanen vihreä golf jossa oli 298hp ja 398NM ja siinä oli pitovaikeuksia ihan pirusti. (se on ollut muutaman kerran gti lehdessä minua edeltävän omistaja ja minun jälkeen tulleen omistajan toimesta, minut kyllä mainittu muista seikoista niissä tarinoissa) kilpi oli sellainen kuin VOB-... no tämä siihen kun sen tehoja päivitin ni ei tullut ihan näin kalliiksi tai no arvokkaaksi kun se kallis on tälläsessä kohdassa väärä sana mun mielestä. ::)

 

Eli siihen taas meinaten että jos on 200 Minissä tai lähes missä tahansa etuvetoisessa se pito on vaikea elementti. :)

Toi Vikun dyno on hyvä silloin kun kaikki kyseli mun tonnarin tehoja oli mukava ilmoittaa ne hepat jotka sieltä oli tullut eikä ne ny mitään ihmeellisiä ollut, tosin samassa penkissä muutama kilpakumppanin teholukemat oli jopa 10hp enemmän ku mun.. ;D ;D

Tossa Jukan pelissä on selkeesti se yli 150 jos mitataan monessa muussa penkissä kun edellä mainitussa.

Mutta taas tullaan siihen mitä dynolta haetaan lukemia vai sitä että saadaan kottero hyvin toimivaksi siihen ajoon mihin auto on suunniteltu ja ammatti miehen avulla!! ;)

 

No anteeksi nyt keskustelun aloittajalle kun taas homma on vähän karannut mutta aika selkeeksi on käynyt mitä sinne pellin alle kannattaa laittaa.. ;) ;D

 

Eli se just minkä itse haluaa koska mielipiteitä on just yhtä paljon kun on rakentelijoitakin ja kaikki ovat tavallaan oikeassa omassa asiassaan koska mielipeitä on paljon ja niinhän se on että vahva oma mielipidä joskus kääntää todellisuutta kummasti. ;)

Minäkin lukeudun ainakin toistaiseksi siihen porukkaan joka laittaa Minin koneen pellin alle. Tosin on toi Vikun V8 clubi ihan per... HIENO

Harmi että minulla ei ole sellaista sivutilaa minne voisin laittaa niitä Mini in the park tapahtuman kuvia, olis niissäkin vähän kateltavaa.

Link to comment
Share on other sites

[

Harmi että minulla ei ole sellaista sivutilaa minne voisin laittaa niitä Mini in the park tapahtuman kuvia, olis niissäkin vähän kateltavaa.

 

 

niitä kuviahan voi myös pistää tänne galleriaan jos on halua? hepulle vaan viestiä. Ihan mielellään varmaan ottaa.

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäiseen kysymykseen hieman kommentteja kun tätä juttu on sivusta seurannut. Eli mielestäni kun minissä on +100hp niin se rupee riittämään ainakin kadulle ja radallakin sillä jo pärjään. Mutta syy miksi itse päädyin turboon oli se että laskeskelin että ei paljoa kalliimmaksi tule laittaa turboa ja laskea puristuksia kuin et olis vaparina ruvennu (minin)koneesta  tota yli 100hp ottamaan. No siinä kustannus asiassa meni vähän metsään kun nälkä kasvaa syödessä, mut ompahan ainakin potentiaalia enemmän kuin vaparilla eli voihan tosta saada hiukan ylikin ton 100hp, mut sen näkee sit kun joskus vuoden päästä pääsee rullille...

Link to comment
Share on other sites

Minin painoinen auto (takavetoinen ja keskimoottorinen) menee alle 5,9s 0-100 kiihdytyksen alle 145 hevosella ja alle 4,8s 200 hevosella.

 

Missä kävit kokeilemassa?

 

Ja miten toi liittyy minin rakentamiseen?

 

Voihan tollasen hakee vaikka suoraan kun laittaa kättä taskuun ja hakee lotus elisen tai opel speedsterin liikkeestä..Tosin ei ihan taida mennä noihin lukemiin ja painoakin on enemmän mutta tonnepäin kuitenkin..

Jos nyt jollain tavalla mineissä pysyttäs kuitenkin..

Link to comment
Share on other sites

Ei mulla kauheasti iho vedä näpyille vaikka Miniin pistetäänkin muita mosia, olen itsekin sitä aikoinaan kaavaillut. Vaihtoehtoina oli silloin just Suzuki Gti 1300 cc ja Rover K-sarja 1400 cc. Onneksi se kaatui silloiseen tulkintaan mallisarjan tehokkaimmasta autosta. Ja luonnollisesti ajan puutteeseen.  

 

Yksi "hyvä" puoli noissa konversioissa on se että monessa saadaan mosan jatkoksi parempi laatikko. Minin vaihteisto on mun mielesti aika iso sulake voimakkaan moottorin kanssa. Ei sovi ihan ihmeitä odottaa laatikolta joka on suunniteltu about 30 heppaiselle. Kyllä se sinänsä kestää, Larille vastauksena että yli 50000 km samalla laatikolla ahdettuna samoilla rattailla, ja vääntöä heti tyhjäkäynnin jälkeen enemmän kuin vaiko 1300 maksimiväännöt.

 

Tyylikkäästi toteutetut paketit ovat aina hienoja, ei se Mini siitä miksikään muutu vaikka mosa ei olekaan BMC tuote. Silloin kun muutoksen saa tehtyä niin että se vaikuttaa tehtaan mallilta on homma onnistunut. Vikun peli on aivan huippu tossa kategoriassa, vimpan päälle tehty ja vielä hyvin toimiva. Aainoa kauneusvirhe tässä maassa on se kilpien puute.

 

Briteissä löytyy valtavan hienosti tehtyjä pelejä mutta esim. Opelin 2-litrainen 16V vakiokopassa on aika kauhea. Keulaa joutuu pidentämään jotta roinat mahtuu sisään. Clubman on tossa suhteessa vähän parempi, sinne pystyy kätkemään yllättävän paljon kamaa koska keula on muutenkin pidempi. Ei se välttämättä kauniimpi ole...

Link to comment
Share on other sites

Ai niin, vielä tuohon ahtamiseen: 100 heppainen ahdettu ja samantehoinen vapari ovat täysin eri planeetalta luonteeltaan. Ei mun mielestä edes teholukemien pohjalta vertailukelposia.

 

Osuitpa naulan kantaan ! Mulla on remmiahdin kiinni ja 264/292 nokalla toimii normiajossa kuin alkuperäinen kone. Vääntöä löytyy sitten aikalailla enemmän kun ruvetaan polkemaan  ;) .

Link to comment
Share on other sites

Vaikka meneekin asian vierestä, niin mitä käytännössä joutuu konttorin kanssa tehdä hommia jos tollaisen esim. suzukin 1300 16v padan laittaa miniin? Eikös tuossa ole jo 100 hummaa vakiona? Eli sopiiko se edes tehorajoihin? Mitä lupia tarvii ja muutenkin miten käytännössä homma menee? Ei varmaan ihan voi mennä konttorille ja sanoa sedälle, että vaihdoin tossa nyt toisen koneen, että lyöppäs leima ;D

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli joskus 2000 luvun alussa vanha ekkeri CVH koneella jota tuli hieman viilattua.(nikO tais olla joskus inttiaikaan kyydissäkin.(voi siis käsi sydämmellä todistaa että laite oli olemassa,varmaan joku tätäkin epäilee ;D)

Alkuun siis rs turbon tekniikalla josta sai kätevästi sen 215-220 heppaa ilman sen suurempaa ihmettelyä.

Tuohon perustan juuri sen väitteen että kaiken muun pitää olla kohdallaan kun tehoa on enemmän. Sillä en ole varmaan koskaan pelännyt yhtäpaljon minkään vehkeen kyydissä :) Alusta ei tainnut olla mitenkään älyttömän loistava, mutta lujaa se meni.. En olisi halunnut olla kyydissä kun siinä oli vielä 100 heppaa lisää.

 

Tosiaan tehoa hakiessa enemmän on enemmän, mutta pidon ja ajettavuuden kannalta järkeviin lukemiin pääsee varmasti minin omaa konetta turbottamallakin, kuten MinorV8sin kokemuksista pääsee selville.

Link to comment
Share on other sites

Vaikka meneekin asian vierestä, niin mitä käytännössä joutuu konttorin kanssa tehdä hommia jos tollaisen esim. suzukin 1300 16v padan laittaa miniin? Eikös tuossa ole jo 100 hummaa vakiona? Eli sopiiko se edes tehorajoihin? Mitä lupia tarvii ja muutenkin miten käytännössä homma menee? Ei varmaan ihan voi mennä konttorille ja sanoa sedälle, että vaihdoin tossa nyt toisen koneen, että lyöppäs leima ;D

ERA turbo vertailukohtana 100 heppaa siinäkin. Akella on kyllä kaikki tarvittavat paperit ERAsta, jos katsastus mies ei usko. Eli auto teknisesti vastaaman ERA turboa. Ja dokumentit mukaan millä sen todistat.

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan ilmoitus ERA:lle on 94 hp ja siihen saa tulla se lain sallima 20 % päälle. Huomatkaa nyt sitten se sudenkuoppa: jos käytätte ERA:a vertailumallina niin vaatii samat jarrut eli jäähdytetyt 8,4" tuumaiset. Tehostimesta voi aina vääntää kättä mutta katsastusmies voi puuttua tohon. Alustaltaan ERA vastaa muuten tavallista Miniä, erot ovat aika mitättömiä (hammastangon liike rajoitettu, stoppari kumijousille takana...)

 

Eli S:n jarruilla EI voi käyttää ERA:a vertailukohtana.

Link to comment
Share on other sites

Vaikka meneekin asian vierestä, niin mitä käytännössä joutuu konttorin kanssa tehdä hommia jos tollaisen esim. suzukin 1300 16v padan laittaa miniin? Eikös tuossa ole jo 100 hummaa vakiona? Eli sopiiko se edes tehorajoihin? Mitä lupia tarvii ja muutenkin miten käytännössä homma menee? Ei varmaan ihan voi mennä konttorille ja sanoa sedälle, että vaihdoin tossa nyt toisen koneen, että lyöppäs leima ;D

 

Mulla toi homma etenee niin että vaihdetusta moottorista dokumentit painoista/tilavuuksista jne ja tehot mitataan dynossa.

maks.90hp ei pitäs olla ongelmia jarrujen tai minkään muunkaan kanssa.

Etukelkan joudut tekemään uudestaan itse. Ja tässä kohtaa tulee se ongelma.Periaatteessa moottorin kiinnityspisteitä eikä akseliston kiinnityspisteitä saa muuttaa mitenkään. Tai ainakin on esitettävä sitten insinöörin vaatimia todistuksia jos se se jotain haluaa.

Tuon oman kelkan vein suoraan tollaisenaan näytille  inssille jolta olen näistä kysellyt ja asioista jo etukäteen tiedustellut mitä halutaan. Eli peräkärryyn oma tekele ja vakio orkkis mukaan..On inssillä helvetin helppo todeta että kyllä tuo kestää kun se on asianmukasesti tehty.

Mä sain kommenttia tosta että ootko sä jotain panssarivaunua tekemässä..No kuitenkin sain vihreetä valoa hommalle ja jos se leima nyt johonkin kaatuu niin sitten johonkin muuhun kuin tuohon kelkkaan.

 

helpointa olis löytää kone joka sopii heittämällä noihin vakio kiinnikkeisiin ja mahdollisimman pienellä kelkan muuttamisella.

Toi prätkän koneella oleva on tehty suoraan minin laatikon päälle joten siihen ei ole edes tarvinnut tota kelkaa pahemmin muutella. Ja bonuksena vaihteitakin on sitten vähän perkeleesti   ;D

 

muutenhan toi homma sujuu ihan normaalilla muutoskatsastuksella. Ei se sen vaikeampaa ole.

 

Eli homma kannattaa mun mielestä aloittaa sillä että hakee sen muutokselle suopean konttorin, inssit on ihmisiä siinä missä muutkin.vaikkei uskois.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli joskus 2000 luvun alussa vanha ekkeri CVH koneella jota tuli hieman viilattua.(nikO tais olla joskus inttiaikaan kyydissäkin.(voi siis käsi sydämmellä todistaa että laite oli olemassa,varmaan joku tätäkin epäilee ;D)

Alkuun siis rs turbon tekniikalla josta sai kätevästi sen 215-220 heppaa ilman sen suurempaa ihmettelyä.

Tuohon perustan juuri sen väitteen että kaiken muun pitää olla kohdallaan kun tehoa on enemmän. Sillä en ole varmaan koskaan pelännyt yhtäpaljon minkään vehkeen kyydissä :) Alusta ei tainnut olla mitenkään älyttömän loistava, mutta lujaa se meni.. En olisi halunnut olla kyydissä kun siinä oli vielä 100 heppaa lisää.

 

Tosiaan tehoa hakiessa enemmän on enemmän, mutta pidon ja ajettavuuden kannalta järkeviin lukemiin pääsee varmasti minin omaa konetta turbottamallakin, kuten MinorV8sin kokemuksista pääsee selville.

 

Ei ollu alusta mikään loistava joo  ;D...tosiaan sitä vähän parannettiin loppua kohden mutta siihen olis jo melkeen pitänyt laittaa kynäsettiä ja porvariosaston palikkaa alustaan jotta siitä olis saanu tehojen mukaisen..joka pennin arvonen laite silti.

Link to comment
Share on other sites

Tehtaan ilmoitus ERA:lle on 94 hp ja siihen saa tulla se lain sallima 20 % päälle. Huomatkaa nyt sitten se sudenkuoppa: jos käytätte ERA:a vertailumallina niin vaatii samat jarrut eli jäähdytetyt 8,4" tuumaiset.

 

Onko ERAa ollut molemmilla jarruilla?

Turbo metro 8.4" 4-mäntää

Mini 8.4" 2 mäntää

Link to comment
Share on other sites

Minin painoinen auto (takavetoinen ja keskimoottorinen) menee alle 5,9s 0-100 kiihdytyksen alle 145 hevosella ja alle 4,8s 200 hevosella.

 

Missä kävit kokeilemassa?

 

Ja miten toi liittyy minin rakentamiseen?

 

Voihan tollasen hakee vaikka suoraan kun laittaa kättä taskuun ja hakee lotus elisen tai opel speedsterin liikkeestä..Tosin ei ihan taida mennä noihin lukemiin ja painoakin on enemmän mutta tonnepäin kuitenkin..

Jos nyt jollain tavalla mineissä pysyttäs kuitenkin..

Ihmettelen vaan, että mitä järkee on edes pohtia 313 hevosella kulkevasta Ministä. Kuulostaa tosi nololta, jos 313 hevosella ei autoa saa kuin muutaman sekunnin nopeemmaksi kuin 100 hevosella. Jossain on olemassa järkevä yläraha noissa virityksissäkin. Ministä ei saa kilpailukykyistä kiihdytysautoa millään tehoilla, jos se säilyy pienenä etuvetoisena. Minin näköisen kulukeuvon voi tehdä nopeasti kiihtyväksi ja painonjakaumaltaan tasaiseksi, jos sen muuttaa keskimoottoriseksi. Ja auto kulkisi pienellä teholla nopsaan.

 

Rakenteluun liittyy niin, että voi miettiä onko halvempaa tehdä 100-150 hevosen keskimoottorinen Minin näköinen ajoneuvo, jonka suorituskyky kokonaisuudessaan ylittää 300+vaikka kuinka paljon päälle hevosen etuvetoisen Minin. Speedsterin alusta&runko ja päälle asettelee vaan lasikuituisen matalaksi chopatun Minin korin. Sais ajettavan auton - radalle. Kai tuokin ois ns. Minin rakentelua, vaikka Miniä ois vain se muovinen koppa päällä?  ;)

 

Turha haukkua niitä ei-Minejäkään. Ooppeli on ooppelin koneella kuitenkin 100% ooppeli ja Mini on ooppelin koneella (vaikka ois kuinka parempi ajettava) moottorin verran vajaa (eli alle 100%) Mini...

 

Hayabusa eteen ja taakse, Ministä nelivetoinen -> 300+ hevoista Minin näköisessä paketissa. Sen korin voisi vaihtaa minkä pikkuauton näköiseksi tahansa ja se kai aina muuttuisi ulkonäkönsä merkkiseksi autoksi. Ois aika huikeeta olla tupla-hayabusalla varustettu Trabantti. Paljon huikeempaa (ja harvinaisempaa?) kuin koria vaille samanlainen kulkuneuvo minkä tahansa muun merkkisen auton näköisellä korilla (valitse suosikkisi). Ja korin vaihdolla sais aina rakennettua minkätahansamerkkisen tupla-Hayabusalla varustetun lelun...

 

siis ymmärsinkö tosta sun tekstistäs nyt oikein että olis halvempaa ostaa speedster ja tehdä siitä minin näköinen. vai täh?  ;D kyllähän siitä ministä voi tehdä ihan mitä haluaa mutta jos oot huomannut niin nykysuomessa on sellanen paska keksintö kuin autokatsastus vuosittain. Jos et vielä oo hiffannut niin tänkin topicin syvin olemus on siinä että noi edelleen pysyy jossain määrin katulaillisina.

Kyllähän viritettyäminiä voi aina verrata johonkin superautoon ja aina se jää toiseksi suorituskyvyssä sun muussa. Mutta kyse ei olekkaan siitä. Sä et sitä vissiin käsitä kun et ole mitään itse rakentanut (autoja siis) että mitä harrastajat siitä saavat kun rakentavat ihan ITSE jotain erikoista. olkoot se sitten mitä tahansa. Vielä hienompaa tosta harrastuksesta tulee kun tollasella ihan itse rakennetulla voi pyyhkiä pöytiä noilla 50ke "sporttiautoilla"

Pitäs tehdä niin tietäis...

 

 

Jaa etuvetosesta ei saa nopeeta? Jos toi video nyt pitää paikkaansa niin toihan jo kyykäyttää aika monet "sporttiautot"

 

Etuvetosilla ajetaan jenkeissä jotain import kiihdytyssarjaakin jossa taidetaan mennä sinne 8 puolelle.

http://www.revver.com/video/482656/drag ... ying-2007/

 

nopeella haulla ton näköstä puuhaa...

Link to comment
Share on other sites

Minin tehdaspaja on muuten tehnyt jo 60-luvulla 4-vetoisen Cooper S:n, joka piti muistaakseni luokitella ralliin.

Molemmisssa päissä Ässän 120 heppanen kone!

Sellainen on vieläkin olemassa jossain päin maailmaa?. Jotain häkkeliä siinä oli,ettei se toteutunut?

Englannissa oli muutama vuosi sitten paikalla puhdas kiihdytysmini, jossa oli Minin omat koneet molemmissa päissä. Taisi olla ilokaasuja ym. vapaastihengittävä kuitenkin.

Mielenkiintoista keskustelua ;D

Tulevaisuudessa tulemme näkemään huimia Minejä Suomessa ;)

Link to comment
Share on other sites

Onko ERAa ollut molemmilla jarruilla?

Turbo metro 8.4" 4-mäntää

Mini 8.4" 2 mäntää

 

Ainoastaan 4-mäntäiset jäähdytetyt.

Joo niin mä muistelin kanssa. Ihmettelin vaan tota kuvaa.

 

Toi Minizzin linkin mini willams turbo on ihan A-Sarjalainen 5 reikäsellä kannella tehty turbo mini. Mulla on jossain Ultimate Mini dvd missä tuo peli on. Torque steeriä ainakin löytyy runsaasti radalla :)

 

Viimeksi kun on fastest mini in the world kisaa ajettu se on voitettu ihan vapaasti hengittävällä A-series koneella ja 5 reikäsellä kannella.

Linkki

Tiedän että se on marcos mutta silti se on mini toisinkun tuo JiiKoon selittävä kahden auton joukkoraiskaus :) Vaikka vastassa oli opelin 2l 16v, M3 koneisia yms. minejä. Mua ei 0-100 ajat tai varttimailit kiinnosta, joten tärkein ominaisuus on kierrosaiaka :)

 

Siitä syystä tosiaan arvostus Cabrion ahveniston mini tonni kierrosaika ennätystä 1:37.674 kohtaan on suuri. Itekkun häviän n.2.5 sekunttia parhaallani :-[

 

Henry Tanskanen on näköjään tän vuoden historic grand racessa päässyt 1:35.570 Morris Cooper S '71 GTS luokassa.

 

Olen kyllä nähnyt joskus jonkun tulos liuskan 80 luvulta missä Ruusu on ajanut muistaakseni reilusti alle 1:30 vitosryhmäläisellä minillä. Mutta tuo on tainnut olla 8-porttisella kannella. Noita vanhoja aikoja olisi hauska nähdä jos niitä jostain löytäisi.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...