Jump to content

R56 etupalkin vaihto


R53Coop

Recommended Posts

Onko muilla kokemuksia Mini R56:n etupalkin (subframe) vaihtamisesta. Itsellä 136000km ajettu 2008 mallin Mini One pomppasi katsastuksessa ja tuli etupalkin vaihtokehoitus kun on palkki ruostunut pohjamuovin päättymiskohdalta minne sonta kerääntyy muhimaan. Siis se kohta missä pystypalkki kohtaa subframen.

Muuten pellit ja auto hyvässä kunnossa ilman ruostetta mutta alustan osat taitaa näissä ruostua aika lahjakkaasti jos ei ole uutena ruostesuojattu.

Hintaa näköjään 1200e uudella osalla (Front Axle Support) ja käytetty tuntuu maksavan monessa paikkaa 600e. Onko joku tuota joutunut vaihtamaan eli millainen työ on kyseessä vai kannattaako ajaa suosiolla koko auto paaliin? Näyttäisi vaativan puskurin ja keulapalkin poistamisen, koiranluut irti alapäästä ja koko subframe ohjausakselin kanssa tiputetaan alas, vaihdetaan itse palkki ja paketti takaisin kasaan. Subframe painaa 45 kiloa eli on tosi kiva vaihtaa pihassa ilman nosturia 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuossa on "pihaolosuhteissa" hiukka haasteita. Perus pultin vääntöä eli onnistuu kunhan hermoja ja ruosteenirroitinta..

Auto sen verran ilmaan että pääsee alle. Pohjapanssari irroitettava ainakin etuosasta. 

Tuon vaihtaa ilman puskurin irroitustakin. "eturaudat" irti puskuripalkista. 

7-14 min tästä löytyy hyvä ohje;

 

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, R53Coop kirjoitti:

Hintaa näköjään 1200e uudella osalla (Front Axle Support) ja käytetty tuntuu maksavan monessa paikkaa 600e. 

Leebmannilla (merkkiliike) uusi palkki 794€. Aeromotorsilla uusi tarvikeosa 504€.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä. Sen verran isompi homma että ei välttämättä viitsi toista käytettyä sinne laittaa tilalle eli ennemmin sen kuntoinen että ei tarvitse asiaan enää palata 🙂

Pitänee ottaa tallista Cooper S kesäautoksi tilalle ja hakea motivaatiota vaihtotyöhön ja samalla odotella kelien paranemista.

Kätevän oloinen tuo videon työkalu noille pakoputken kumeille.

Link to comment
Share on other sites

Tein rouvan R56 Miniin ison rempan viime syksynä, alta päin kaikki uusiksi, mm. molemmat apurungot.

Pienessä tallissa tunkkien ja pukkien kanssa onnistui ihan mainiosti tekemään.

Bilteman nostin https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/korjaamovarusteet/mp-nostimet/mininostin-500-kg-2000040771 oli aivan ehdoton apurunkojen laskemisessa ja uusien paikalleen nostamisessa ja kohdilleen stemmaamisessa.

Ostin apurungot Saksasta (alkuperäiset käytetyt, puhalletut ja pulverimaalatut). Ehkä kävi tuuri koska olivat aivan uuden veroiset ja todella laadukkaasti pulveroidut. 

Tarvikkeita en ostaisi ja uusissa alkuperäisissä on hyvä tsekata pinnoituksen laatu ja tarvittaessa käyttää pulveroitavana niin kestää "ikuisesti".

Tällaisen tilasin ja voin suositella tuotetta ja firmaa: https://achse24.de/product-ger-118-Mini-Cooper-R55-R56-R57-Motortrager-Achstrager-Vorderachse-Pulverbeschichtet.html

Alatukivarsien takapään puslat ovat etuapurungon "alla" ja ne kannattaa uusia kun apurunko on irti. 

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia drmrfi:lle ja muillekin vinkeistä. Pitää vielä harkita alkaako itse tekemään vai myykö puoleen hintaan pois ja ostaja saa korjata haluamillaan osilla. Jos auto päätetään pitää pidempään niin hommaan tuollaisen pulvelimaalatun kelkan ja vaihdan samalla kaikki alapallonivelet, koiranluut ja vakaajan kumit kun on kaikki purettuna muutenkin valmiiksi. Mutta olisi painetta vaihtaa viisioviseen isompaan autoon lasten kuskaamisen vuoksi niin ei välttämättä kannata enää alkaa elvyttämään ainakaan isommalla summalla. Ostaja voi sitten itse päättää millaisen kelkan hankkii ja paljonko vaihtaa osia samalla. Esim. joku kortin saanut nuori saattaa mielellään korjata tuosta auton itselleen. Kiva peli muuten mutta kahden teinin kanssa ei kaikkein kätevimmästä päästä 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyt on saatu itsekin kokemuksia Achse24 -puljusta. Tilattu tuollainen kunnostettu etupalkki, postikulut aika suolaiset eli 200e, toimitus tuli 1-2 viikossa perille. Muuten hieno mutta kunnostetussa osassa on ollut ruostevauriota aivan samassa paikassa kuin itselläkin ja hiekkapuhalluksen jälkeen on kohta jäänyt aika ohuelle pellille + keskellä vielä pikkusormenpään kokoinen reikä. Mutta ovat hienot maalit päälle vetäneet siitä huolimatta eli ei kovin tarkkaan tai tarkalla sihdillä ole tarkistettu ennen maalausta.

En siis alkanut asentamaan paikoilleen, reklamoin tilauksesta ja sain heidät tilaamaan kuljetuksen osalle takaisin. Nyt sitten tuli kuittaus että palautus vastaanotettu eli enää odotellaan rahojen palautumista. Mutta ihan hyvä palvelu vaikka laatu ei ollutkaan osassa kohdillaan. Ei vain ollut itsellä tuuria osan kanssa.

Tilattu nyt alkuperäisosa Leebmanilta ja taas toimituskulut 200e. Paketti lähti tulemaan ja nyt odotellaan mitä tällä kertaa saapuu paketissa.

MINI_Picture6.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leebmanilta tuli uusi osa ja nyt on asennettu onnistuneesti paikoilleen. Sellainen 14h meni kaikkineen pihassa asentaessa ja tuo Bilteman tunkki oli oikein hyvä ostos tähän projektiin. Samalla tuli vaihdettua koiranluut, alapallonivelet yms. kaikki irti oleva ja auton ohjaus muuttui kertalaakista paremmaksi. Achse24 palautti koko summan ja maksoi itse palautusrahdin eli hyvä mieli jäi tuostakin vaikka vähän kuraa ensin tuli tontille. Voin kuitata että onnistuu kotipihassa ilman nosturia. Akkukäyttöinen pulttipyssy pelasti pulttien kanssa eli sitä suosittelen.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin näin ja tarkoitus on käyttää suuntauksessa kunhan saa katsastettua ensin. Ehti seikkailussa mennä jo ajokieltoon joten ennen katsastusta ei saa suuntausta tehtyä.

Ratin suuntaus kannattaa tarkistaa paikalleen laitossa kun tuossa irroitetaan ohjausvaihde ratin akselista. Itsellä jäi yhden pykälän pieleen niin sai nostella keulan uudestaan ilmaan jotta sai pyörät takaisin suoraan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...