Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

52 minuuttia sitten, jvaho kirjoitti:

enkä ollut ajatellut laittaa niihin liimaa, mutta siis kandeisko?
 

Minä olen aika monet vuosikymmenten aikana laittanut, silikonitiiviste ja ihan perinteisellä tiivistelakalla. Ei ole vuotanut. Mitään silikoonikökkö liimoja ei

Link to comment
Share on other sites

Kuka vanha 'Dinosaurus' enää käyttää tiiviste lakkaa? Vaikka oon koirankopin kanssa melkein samaa ikäluokkaa, lopetin sen käyttämisen, kun jo -90 luvulla yks minua vanhempi asentaja käski minua viemään sellaisen purkin h.......iin hänen näkyvistä.😁.

Link to comment
Share on other sites

"Dinosaurukset oli fiksuja 😉

Jos joku toimii, niin miksi muuttaa käytäntöä 🙂

Enkä nyt ihan varma ole miksi sitä mustaa sanotaan, jota sudilla "penslataan" molemmille pinnoille

Myydään edelleen

Link to comment
Share on other sites

Nonnii, kasassa on taas ja kivasti käy! Kansihan meni kiinni jo viikolla ja kiristin sen 65 nm:iin päivä.pari myöhemmin. Tänään käynnistyksen jälkeen se sai käydä n. 15 min ja kun se sitten oli parisen tuntia jäähtynyt, kiristin pultit uudelleen. Hämmästyttävän moni kiristyi selvästi, siis ainakin varttikierroksen. Venttilivälykset piti luonnollisesti käydä myös uudestaan läpi. Moottori käy kyllä kauniisti ja nyt kyttään liki neuroottisesti tuleeko sitä vettä kuitenkin vielä jostain.. Aion tiukata kannen vielä kertaalleen ja sitten tarvittaessa käydä välyksetkin uudestaan läpi. On helppoa tässä autossa. Venttiilikopan (silikonisen) tiivisteen kanssa kävi virhe; en laittanut mitään liimaa ja se alkoi vuotaa pakosarjojen puolelle heti ensi minuutilla. Sen ja kopan väliin leitettu liima auttoi tiivisteen pysymään paikallaan ja vuoto loppui siihen.

Uutena projektina oli koittaa saada kytkin irrottamaan myöemmin tai "ylempänä". Nythän se ottaa kiinni jo 2-3 cm:n kytkinpolkien nostamisesta ja se on aika ärsyttävää. Siirtelimme sekä kytkinkotelon päässä olevaa säätömutteria (lukitus auki ja sitten säätöä sisään ja ulos), muttei mitään isoa tapahtunut. Sen sijaan päästämällä työsylinterin liikuttamaa vipua ulommas tuntui että tilanne hiukan parani. En tiiä, sen kanssa täytyy jatkaa. Tosin kun tämä Mini 1000 ei ole yhtään tuttu ennestän, on myös vaikea tietää mikä on normaalia ja siis autolle ominaista. Nyt kytkin irroittaa mun makuun liian nopeasti ja jarrutn taas ottavat vasta lähellä lattiaa - ei ole kiva eikä kai normaaliakaan..? Onko kuitenkin vielä ilmaakin molemmissa systeemeissä?

Nyt moottorssa on n. 30 minuuttia pyörineet öljyt ja jos kaikki menee hyvin. siis kansi ei vuoda tai jotain muuta ilmene, vaihdan ne pian uusiin. Talln edustan piha alkaa lupaavasti kuivua ja kohta pääsen siinä jo vähän ajamaankin!
 

Link to comment
Share on other sites

Miniraportti tältä illalta. Autossa on nyt alla ne sen omat aiemmin jo kunnostamani vanteet. On se niillä paljon paremman näköinen ja painojakin on nyt huomattavasti vähemmän. Lohkosta ei näkynyt vuotojälkiä eikä auton alla ollut mitään tippoja. Laitoin ilmanputsarin kiinni ja moottorin käyntiin. Lähti taas helposti käyntiin mutta laturin hihna luisti ja ign -merkkivalo syttyi. No, kiristin ja vinkuminen loppui mutta ign -valo ei sammunut. Mittasin kuitenkin akulta13-14 V (tyhjäkäynnillä) ja kun kaapelit ajelun päätteksi olivat irti, 13V. Eli lataa? Jännitteen säädin rikki?

Ajoin autolla siinä tallin edustella varmaan kilometrin 😀. Aluksi kaikki toimi jees, mutta äkisti kaasupoljin muuttui jäykäksi ja takertelevaksi eli autosta tuli siksi hankala ajettava. Kaasuttaessa äänikin muuttui "rajuksi". Kaasuttajan vivustosta käytettäessä ei takertele. Se kaasuvaijeri tekee kyllä yhä kummia mutkia enkä tiedä mistä sen kannattaisi/kuuluisi oikesti mennä. Mutkat ehkä häiritsevät? Tai vaijerista on joku säie poikki ja se takertelee? Kytkin sen sijaan on nyt jo ihan ok, säätö auttoi ja kait siihen alkaa myös tottua. Jarrut ottavat ihan tunnokkaasti ja tuossa vahdissa tasaisesti, mutta alhaalla ja isohkolla poljin voimalla.

Nyt pohdin että onko vaan hankittava uusi laturi vaikka pitäisin mielelläni tuon vanhan - laakeritkin ovat vaihdettu. Takerteleva kaasuvaijeri nyt hoitunee, mutta lataus on saatava kuntoon.

Nyt tulee useampi talliton ilta, ehdin katsella latureita ja ainakin uuden kaasuvaijerin.

Link to comment
Share on other sites

Hommaa uusi oikean mittainen kaasuvaijeri, eikä kannata ostaa kaikkein halvinta. Tsekkaa myös ettei ota kiinni tai mene liian läheltä pakosarjaa, sillä silloin alkaa kyllä jumittaa 😉  

Link to comment
Share on other sites

Olisin ostanut laadukkaamman mutta tällä käyttämälläni firmalla ei ole kun tuo. Alkuperäinen vaijeri taitaa olla teräskuoressa ja siis kestää paremmin pakosarjan lähentelyä kuin toi muovikuorinen. Luulen kyllä että nyt takertelu johtuu väärästä asennosta; se on pitkä vaijeri enkä tiedä mistä se kannattaisi vetää. Nyt se on ollut (ihan) hölmösti isossa kaaressa rintapellistä kaasarille. Kun nyt sitten ilmanputsari ja konepeltikin ovat paikallaan, takertelu alkoi. Pitää kurkkia seisotuksen aikaisia kuvia että näkee mistä sen vaijerin kuuluu kulkea. Mulla taitaa olla tallessa yksi ryyppyvaijerin teräskuori, siitä voisi saada paremman kuoren. 

Se laturin valo himmenee tyhjäkäynnillä lähes pimeäksi, mutta kun kierroksia nostaa niin kirkastuu. Ehkä hiilet irtoavat keskipakovoiman kasvaessa? Täytyy ottaa se irti ja auki. 

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun tässä yön tunteina omaa kansi projektia vielä viimeistelen, putsasithan siitä kannesta imu/pako kanavista kaikki vanhat karstat pois? Kun kerran oli kansi irti. Ovat vaan nuo vanhat karstat pirun tiukassa kiinni, johtuneeko lyijyllisestä bensasta/ sen aikuisesta öljystä. Tämäkin kansi viimeksi ollu käytössä n.20 v. sitten.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Ado50 ja Turbo69! Putsailinkin kanavia mutta en tarkasti, tehokkaasti tai edes hyvin.. 😊 Näyttää että sunnuntaina pääsen tallille ja sitten koitan saada vaijerin hyvin. Maadotuksen pitäisi olla kunnossa. Laturi vaatii toimenpiteitä, ei sa auta kun irrottaa ja katsoa hiilet ja akseli. Uuden hankkiminen on aika liki.

Link to comment
Share on other sites

Laturi kävi tänään irti ja hienosti se pyörii, laakerit siis ok ja akselikin vaikuttaa suoralta. Hiilet vaihdoin nyt uusiin, toinen kun oli jo kovin lyhyt. Hiilet (4.6mm x 4.6mm) löytyivät Motonetista hintaan 1.99€/pari. Ihme että löytyi mutta laadusta ei kyllä tiedä. Kun Ihmettelin tätä (hiilien löytymistä Motonetistä) kotona vaimolle, kuunteli tytär ja totesi "mutta sehän on autoilevan ihmisen tavaratalo".

Link to comment
Share on other sites

Laturin kanssa tappelu jatkuu mutta loppusuora sentään häämöttää. Kaverin kanssa mittailut osottivat että moottorin käydessä kahdsta laturin pistokkeen liittimen liuskasta tulee 14.2V ja yhdestä 15.5V, ja tämä siis selittää että valo palaa. Diodin täytyy olla rikki. Muistin sitten että minulla on tallessa yksi Land Roverin ehjä laturi ja se on ihan saman kokoinen. Joku kiinnikkeen holkki taisi olla eri tavalla mutta koitan päästä yrittämään sen asennusta vielä tänään.

Link to comment
Share on other sites

No niin, laturiasia on nyt (lopulta) paketissa. Land Roverin laturi oli kunnossa mutta vaati (ei alkup.) lisäjohdon sekä olisi kyllä tarvinnut pienemmän hihnapyöränkin. Löysin tästä ihan kotinurkilta eläköityneen autosähkömiehen joka kauppasi laturin osia. Ostin häneltä uuden tasasuuntaajan ja saimme sen kaverin kanssa kolvattua tänään paikalleen. Laturi autoon kiinni ja jep, nyt kaikki toimii kuten kuuluu (lataa ja valo palaa vain silloin kun on odotettua). 

Saattaa (!) vaikuttaa hölmöilyltä tämä hommailu kun tarvikelaturi - tai ihan Lucas -laturikaan - ei ihmeitä maksa, mutta tämä on harrastamista, ei ole kiire ja on kiva oppia näistä vehkeistä lisää! Ja on mukavaa että nyt autossa jatkaa sen alkuperäinen mutta aika hyvin läpikäyty laturi (uudet laakerit, hiilet ja tasasuuntaaja, yht. n 10 euroa). 

Tallin edusta sulaa kivasti ja ajelin siinä tänään muutaman minuutin. Kytkintuntuma on säätelyn jäljeen jo suorastaan hyvä, mutta kaasuvaijeri takertelee edelleen ja jarrut alkavat ottaa vasta kun poljin on jo liki pohjassa. Pysähtyy kyllä ainakin näin kolmenkympin vauhdista.. Käsijarru on suorastaan kässärikunnossa! 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Taitaa olla tasan kaksi kuukautta edellisestä viestistäni. Mini jäi muiden tehtävien takia vähälle ajalle, mutta viimeisinä päivinä olen taas sen kimppuun päässyt. Kaasupoljin takerteli (sikatarkkaan pitää muuten moottoritilaan asetella ettei takertele) ja jotain muutakin pientä olen saanut kuntoon tai ainakin ok -kuntoon. Pihalla olen vähän ajellut ihan kivalla tuntumalla. Jarrut toimivat vaikka ottavat yhä vasta varsin alhaalla.

Ajatus on ollut katsastaa se pian, jopa jo huomenna, mutta kun tänään kokeilin että kaikki on kunnossa, ei virtaa tullut. Akkua olen ladannut ja mittasinkin navoita 12,8V. Sulakerasialta ja startin solenoidilta n. 8V. Aikani pähkäiltyä älysin että pluskaapelin alkupäästä (akulta) on säikeitä poikki. Kääntelemällä kaapelia virta menee läpi. Mutta ei se noin voi olla.

Se kaapeli kulkee kivasti pitkin pohjaa ja lieneekin viisasta vaihtaa koko piuha. Mutta sinne ei oikein mahdu enkä vielä nähnyt miten/millä se kaapeli on pohjassa kiinni. Siis ovatko kiinnikkeet avattavia ja uudellen suljettavia tai helposti vaihdetavissa? Kiusaus olisi vaihtaa vain akulta eka n. 50cm, mutta on se nyt vähän hölmöä.

Onko kokemusta millainen jumppa sen vaihtaminen on?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...