Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Tänään olin tallilla. On siellä kannen päällä öljyä, mm. venttiilien kuopissa, mutta sitä on vaan vähemmän kun mitä olen muissa moottoreissa nähnyt. Ne mitä olen availlut, esim. Roverit, ovat kyllä huomattavasti öljysempiä kun tämä. Otimme kaverin kanssa keinuvipuvarren irti. Kaikki liikkuu hyvin eikä näy mitään jälkiä. Pakettia ei koettu tarpeelliseksi purkaa, vaan puristimme tippakannulla öljyä "nousureiästä" ja varmistuimme että kaikkien keinovipujen reistä tulee öljyä. Hyvin tuli eli ei tukoksia. Pyöritimme moottoria (keinuvipuvarsi irti) startilla ja öljyä nousee, muttei sellaisella vauhdilla/paineella kun olisimme ajatelleet. Aluksi roiskui tippoja, lisäpyörittämisellä öljyä ilmaantuu muttei roisku. Onko jollakin käsitystä riittävästä määrästä? 

Kone on nyt taas kasassa. Kannen kiristin jälleen, ja päätin siis seurata sen veden  tihkumista hiukan kauemmin ennen kuin remppaan kantta uudestaan. Jospa se hyvinkin asettuu kun kilsoja vielä tulee, vedentaso asettuu jne.

Mutta moottori käy rikkaalla. Tulpat ovat mustat ja ryyppyä ei oikestaan tarvitse. Tuossa on vakiokaasari, HS4, ja ajattelin nyt säätää sitä hiukan ihan näppituntumalla. Nostan suutinta esim. yhdellä mutterin kierroksella ja sitten koeajan. Kun se (ja sytkä) tuntuvat olevan ok, menen pakokaasutesteriin. Onko suuttimen säätöön olemassa joku selkeä perusasetus? Kun talvella purin ja kasasin sen (kunnostuskitillä), jätin suuttimen samaan tasoon kuin se aiemmin oli. Ja se on nyt siis liian rikkaalla. 

 

Link to comment
Share on other sites

Säädä suutin samaan tasoon kurkun kanssa, siitä sitten ruuvaamaan välillä testaten. Jos käyt pakokaasutestissä säätämään, ei melko varmasti toimi kunnolla. Perstuntuma on paras. Ai, niin joudut kuitenkin sen testilapun hakemaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos paljon vinkistä!
Täytyy aloittaa nyt noin. Se käy nimittäin nyt jo varmaan laihalla - ainakin vetää vaatimattomasti ja tasakaasullakin nykii. Eilen ajoin sillä reilun kympin ja sitten heti kuumana avasin venttiilikopan. Öljyä oli ihan mukavasti, se vaan näköjään valuu pois hyvin nopeasti  ja siksi vaikuttaa kuivalta seisottuaan.

Kaikkiaan: jarrut ovat ihan jees, ykkösen kytkeytyminen vähän nihkeää, kytkin ottaa turhan alhaalta. Moottorin veto ei ole hyvää kovemmassa vauhdissa mutta ottaa kierroksia. Naurattaa kun sillä ajaa. Nyt säätelen ja koitan saada sen käytön mukavammaksi. Korin kimppuun käyn pikku hiljaa, nyyt maalipinta on laikukas ja kyllä alakuloinen. Maalaus ei ole edelleenkään ajatus, joku muu ratkaisu. 



 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Minillä on nyt katsastuksen jälkeen takana n 700km. Veto on hyvä mutta jäähdytinnestettä häviää (muutama desi nyt lisätty). Ja ihan näkyy että kansi vuotaa tiivisteen kohdalta puolan kulmasta. En ymmärrä miten se voi vuotaa, mutta aukihan se on otettava ja vaihdettava uudestaan. Sama Payen (tai mikä se nyt oli) on jo olemassa. Ihmetyttää kyllä.

Käytin auton lähimmällä maalaamolla jossa myös myllyttävät. Myllyttivät varovasti parilla laikalla ja parani, nyt värissä on kiiltoa sekä syvyyttä, mutta enemmistö selvistä (linnun p -) laikuista ei hävinnyt. Täytyy etsiä joku kokenut ihminen katsomaan. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Vuoto on asettunut eli vettä ei enää juuri tule enkä siis ole vaihtanut uutta tiivistettä. Mutta moottorin sivuääni häiritsee. Kun moottorin käynnistää, ääni on kaunis ja hiljainen, etenkin kylmänä. Kun sitten kierroksia nostaa yli tyhjäkäynnin, alkaa ikävä sivuääni. Olin pitkään siis uskossa että ääni tulee vesipumpusta, mutta en ole enää varma. Ääni on tasaisen säännöllinen mutta kuitenkin hiukan epäsäännöllinen metallinen raklatus. Kuin joku heiluisi irtonaisena jossain. Lataan tähän alle videon josta se kuuluu - jos sen osaa poimia. Eli alussa ei kuulu, mutta kun kierroksia käyttää korkeammalla, se alkaa. 

Hoksaako joku äänen aiheuttajan?

Link to comment
Share on other sites

Ja hep. Otin maskin irti ja moottorin käyntiin. Taas aluksi aivan hiljainen. Hiljalleen se ääni alkoi, mutta nyt käytin ehkä 3 min ja ääni ei äitynyt kunnolla kuuluvaksi. Pidin sormea jakopään kopan etualareunassa enkä tuntenut mitään. En edes kun kierrätin. Jes. Päätin että se ääni tulee siivasta tai tuulettimen lavoista ja nukun tukevasti!

Otan kyllä vielä hihnan irti kun on enemmän aikaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Se siitä tukevasti nukkumisesta. Otin (vihdoin) eilen hihan irti ja käytin moottoria. Ääni kuuluu edelleen, eli ikävä kyllä äänen lähde ei ole vesipumppu, siivapyörä, laturi tai tuulettajan propelli. Äänen lähde on siis yhä paikantamatta. Huolettaa että se on jokin laakeri, vaikka kampiakseli, mutta auto on alle 100 00 ajettu ja öljyä on ollut - miksi se olisi rikki? Ääni puuttuu kun moottorin käynnistää, mutta hiukan lämmettyään se alkaa ja on sen jälkeen läsnä. Mikä mystistä, se saattaa muutamien sekunten ajaksi lakata. Nyt tuntuu että se tulee siis moottorista ja tätä puoltaa mm. äänen kiihtyminen/hidastuminen käyntinopeuden mukaisesti. Ääni on kuin joku olisi irti. Toivon että se olisi muualta kuin moottorista, siis että joku muu kohta on irti ja helisee.

Lataan uuden videon jos joku vaikka keksisi mistä se tulee. 
 

Link to comment
Share on other sites

No sehän se huolettaa. Nyt se on hiukan purettun; mm. laturi on irti, samoin venttiilikoppa. Kuuntelin ja kuuntelin. Sen minkä mahduin niin alta, mutta etenkin päältä. En minä ymmärrä. Välillä tuntuu että se ääni tulee ilman muuta jakopäästä, välillä taas että ehkä sittenkin venttiileistä. Ketju se ei ole. Menen taas huomenna. Koitan saada lisäkorvia kuuntelemaan. 

Link to comment
Share on other sites

Jostain se kyllä öljyä vuotaa. Ja juurikin jakoketjun kopan alla on öljyä. Hmmm... Mutta öljyä on muuallakin enkä ole pystynyt paikallistamaan mistä sitä vuotaa. Eniten öljyä on moottorin/laatikon pohjassa, mutta sinne se nyt tietty kuitenkin valuu. Öljyä ei valu mistään moottorin etuosasta, sen nyt näkisi kun ei ole maskia, laturia jne. paikoillaan.

Link to comment
Share on other sites

Olisi ollut vielä tämä loppukesä mukava ajalla. En arvannut miten hauska ja hieno auto tämä on!

Täytynee nyt poistaa se liikenteestä ja jättää odottamaan talvea ja remppaa. Jos tuon jakopään kimppuun käy, se ei taida onnistua kun ottamalla moottori+laatikko pois? Vai mahtuuko siihen operoimaan jäähdyttimen poistamisen jälkeen?

Käyn tänään vielä kuuntelemassa jospa se kuitenkin tulisi jostain muualta. Ja kun se on kylmänä ihan hiljaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...