Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Tallilla olin molempina päivinä ja liuta osia on nyt tilattu. Sain vanhan pakoputken irti nostamatta autoa, saapa nähdä meneekö uusi paikalleen nostamatta. Vaha putki on rumahko mutta ihan kyllä ehjä/kunnossa, sen saa jos joku haluaa/tarvitsee. Laitan sen metalliromuun pian. Otin irti öljynsuodattimen jalan sekä siitä lohkoon lähtevän putken, putsastin startin bendexin (oikein purin sen) ja kurkkasin öljynpainesäätimen (?) jousenkin. Ihan oli oiken pituinen. Kun osat viikolla tulevat, pääse vaihtamaan ketjun ja sitten kasailemaan konetta.   

 

Link to comment
Share on other sites

Uusi ketju on nyt paikallaan. Oli vaikeampaa kun kuvittelin saada ne rattaat irti, etenkin nokka-akselin ratas oli tiukassa. Rattaat ja uusi ketju ovat siis nyt taas paikallaan, mutta eipä uusi ketju aiempaa tiukemmalla ole.. no, ei ole ainakaan liian tiukka. Omien kuin myös tehtaan merkkien mukaan kaikki on nyt kohdallaan. Pieni klappi pikkuratasta (kampiakselia) käännellessä on, mutta tehtaan merkit ovat aivan kohdakkain kun rattaasta kääntää ensin klapin pois (myötäpäivään). 

Huomenna on tarkoitus sitten laittaa koppa päälle ja alkaa koota moottori käyntikuntoon. Uusi siivapyörä on muuten ihan pirun hieno, sorvattu teräksinen. Tuota kasaamishommaa onkin sitten joksikin aikaa, kiva niin!

Link to comment
Share on other sites

Sain jakoketjun kopan päälle ja tajusin pitää siivapyörää paikallaan kopan pultteja kiinnittäessä ja siis uskoisin että tiiviste on nyt kivasti. Siivapyörän lukitsevan pultin kiristin mutten vielä lopulliseen momenttiin, täytyy katsoa se jostain. Kait 150nm? Sen alle tullut prikka on hassu enkä ymmärrä miksei se olisi kuten nokka-akselin rattaan lukkoprikka. Siis sellainen että sisäkehällä on akseliin lukittuva lipare. Ylös sen saa teitettua ja kai se sit vaan hakataan jostain kohtaa lommolle alas.. Toi uusi komeaksi kehumani siivapyörä on kyllä varsin tasainen eikä selvää lukituskohtaa ole. 

Laitoin myös vesipumpun sekä imu-pakosarjan kiinni. Uutta putkea asentelin myös ja ärsyttää sen kaksiosaisuus - tuntuu että se vaatisi lisätuen keskelle!

Link to comment
Share on other sites

Sain tänään moottorin kasaan ja käyntiin. En tosin pystynyt käyttämään sitä kun reippaan minuutin talliin kertyvän pakokaasun takia. Käytetyn ajan moottori kävi kyllä oikein kauniisti, mutta eipä se ääni ennenkään heti kuulunut. Odottelen nyt parempaa hetkeä käyttää moottoria pidempään, täytyy saada auto ulos tai edes tallin oven auki. Toivon myös että öljyvuodot olisivat asettuneet. Pakoputkijumppaa täytyy jatkaa, nyt alla oleva uusi kaksiosainen tarvikeputki on kiinni huonosti ja sen asento on väärä. Jos en saa sitä hyvin, siistin originaalin ja laitan sen takaisin. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Muutaman kerran olen moottoria nyt käyttänyt ja hiljaa se käy - toistaiseksi.. Joku öljyvuotokin edelleen on, mutta aika pientä jo. Nyt tallin edusta sulaa ja saatan päästä pihalle kurvailemaan ja siis lämmittämään moottorin kunnolla, sitten näkee auttoiko remppa ääneen vai ei. Hoppas!

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Hep!
Muissa hommissa on talvi mennyt mutta nyt tallin edusta ehti sen verran sulaa, että pääsin viikonloppuna ajamanaan siinä Minin lämpimäksi. Ja jes, ääntä ei kuulunut eli näyttää että alimman siivapyörän vaihto kannatti. Öljyvuotoakaan ei suuremmin näy, pieni tippa oli toistaiseksi lattialle tullut. Kytkin on yhä ärsyttävän epätarkka ja jarrut ottavat vasta ihan pohjassa, mutta niihin on alkanut jo tottua. Nyt kunnosteln sisustaa ja siirryn varovaisiin/hienovaraisiin korinehotushommiin.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...