Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kaapeli menee semmosta kourua pitkin alla, etupäässä muutama avattava klipsi. Pystyy vaihtamaan ilman nosturiakin, mutta aika hankalaa. Tarpeeksi ylös vaan, ni helpottaa.

Link to comment
Share on other sites

Ja nosto apparin puolelta, niin helpompi. Entinen vaan vetämällä pois, uusi paikalleen ja kevyt tiukkaus koputtelu kumivasaralla.20230503_121917.thumb.jpg.d6b706319eb2d4b391a8c9afbfdb0d95.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos! Ja hep, vaihto meni varsin sujuvasti vaikka vähän ahdasta oli. Mulla siis ei ole nosturia. Nostin apuksukin puolen pyörät 10 cm:n korokkeen päälle ja se riitti.

Nyt (tiedossa olevana) ongelmana on enää takerteleva kaasupoljin. Tuntuu että vaijeri on liian pitkä ja nousee oudolle korkealle lenkille konetilan päälle. Käytin nyt aikaa ja pujottelin sen uusiksi välttäen kaikkia vähänkään jyrkempiä mutkia. Nyt se menee pakosarjan ja vesipumpun alta moottorin etukautta kaasarille. Jätin yöksi sinne vielä öljyä valumaan, jospa se olisi huomenna hyvä!

Perjantaina on tarkoitus mennä konttorille. Kävin tänään kysymässä että kilvet ovat siellä. Ovat. Alkaa jännittää; miten jarrut toimivat? Mitä ovat päästöt? Toi on 1978 eli päästöt kuuluisi mitata. Ja onko pohjassa tai puslissa jotain mitä en osaa katsoa. Jännättävää siis on.

Jos saan kilvet, on ajatus kerätä ajokokemusta ainakin muutaman viikon ajan. Jos kaikki ok, teen sisustan loppuun ja mietin tuota ulkopintaa. Myllytys on ollut mielessä mutta jos kuitenkin ensin oikein huolellinen pesu ja sitten helevetin huolellinen vahaus hyvällä kliinerivahalla. Ylimaalausta ei tule missään tapauksessa, jääköön sitten vaikka museoimatta!
 

 

Link to comment
Share on other sites

Joo, tuo kaasuvaijeri on aina ollu vähän ongelma Mineissä. Kun saat sen kunnolla toimimaan ja laitat konepellin kiinni, taas jumettaa. Ite olen käyttäny tarpeeksi pitkää vaijeria loivilla mutkilla. Oon hommanu metritavarana polkupyörä osastolta, hyvin löytyy sopivia päitä sieltäkin polkimen puolelle ja kaasarin puolelle säädettäviä holkkeja loppu kireyden säätöön. Näillä aina saanu toimivan paketin.😉.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun sain vähän kilsoja alle niin alkoi uusia ongelmia, tai no, kunnostuskohteita, löytyä. Moottori ei oikein vedä. Tyhjäkäynnillä kaikki hyvin, ottaa kierroksia vaikka kuinka, mutta vaihde päällä kiihdytykset alkavat hyvin mutta meno hyytyy vaihteella kuin vaihteella jossain (arviolta) 2 500-3 000 rpm:n jälkeen. Ei oikein jaksa ottaa enempää kierroksia, ei nyt ihan pätki, mutta vaikka painaa kaasun pohjaan niin ei auta. Alemmilla kierroksilla ihan ok, tosin se pirun kaasuvaiheri on yhä nykyivä. Taajamassa pystyy ajamaan kun vaitaa aina ajoissa isommalle. Nyt en ehdi katsoa, mutta täytyy nyt ihan ekana tutkia sytytyksen ajoitus, siis ennakko sekä kärkiväli.

Link to comment
Share on other sites

Osuit äkkisältään varsin oikeaan; ajoituslampulla kun katsoin niin ei osu edes asteikolle, niin paljon on perässä! Ihme että edes käy. Koitin jo säätää mutta toppasi yllättävään - tai sitten noviisimaiseen - ongelmaan: löysäsin jakajan varren kiristyskappaleen pultin mutta jakaja ei silti käänny yhtään. Mitä muuta pitää (muka) tehdä? Ehkä se on jumissa, mutta ei siis mihinkään käänny vaikka sen kiristimen löysäsin ja talttameisselillä vähän vielä koitin levittää. Suihkuttelin WD40:stä, jospa se siitä.

Link to comment
Share on other sites

Tänään ehdin jakajan (jaottimen) kimppuun. Sain sen naputtelemalla kääntymään (myötäpäivään) ja lähdin testilenkille. Jep, nyt se vetää ja kiertää jo ok. Tästä innostuneena hain vaimon ekalle Miniajelulle eikä hän(kään) voinut olla hymyilemättä - on kyllä hauska auto!

Ennakko täytyy strobolla katsoa ja säätää sitä. Muutakin pikkuhommaa on tehtävälistalla, kaasupolkimen vaijeri on tällä listalla varsin korkealla. Hyvin ärsyttävä ajaa nykyisellään.

Link to comment
Share on other sites

Nyt ajokokemusta alkaa olla takana jo liki 100km. Hurjana kävin jo motarillakin, mutta rauhassa ajoin - kovin nopeus 86 km/h (GPS). Eli säästellen ja varovasti. Sikakiva on ajaa, mutta toi kaasupoljin on super-rasittava, siihen takerteluun on keksittävä joku ratkaisu. Koitan tuota palautinjousen venytystä, kiitos vinkistä JariV! Jostain kohtaa moottorista auto vähän vuotaa öljyä ja kytkin irrottaa huonommin kuin aiemmin. Täytyy koittaa säätää. Imuääni on aika kova, veikkaan että ilmansuodatin ei ole hyvin kiinni. Niin ja pakopputki kolisee, etukiinnike lienee löysällä. Mutta hyvä meninki siis!

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Käyn huomenna tallilla. Luulen että poljin ei takertele vaan se on se helvetin vaijeri, sillä sen vähäinenkin asennon muuttaminen vaikuttaa heti. Saan sen vaihtelemaan välillä ärsyttävän takerteleva - mahdottoman takerteleva. Olen myös öljynnyt sitä ja irronaisena ollessaan se ei takertele yhtään. Se ei toki tarkoita etteikö siellä voisi olla joku säie poikki ja se sitten tökkii vaijerin kuoreen aika-ajoin. 

Kuvaan ja tarkistelen noita nostamianne kohteita huomenna.

Link to comment
Share on other sites

Se on nyt noin, eli niin vähän jyrkkiä mutkia kun vaan mahdollista. Polkimelta polttoainepumpun ohi, siitä pakosarjan alle ja sieltä sitten etukautta ylös ja venttilikopan päältä kaasuttimeen. 

Samalla huomasin että kannen tiiviste on tainut tihkua, pitänee tiukata ja toivoa että se riittää..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...