Jump to content

1977 Kaasupoljin jumittaa. Oikea kaasuvaijerin reitti??


Henkka83

Recommended Posts

Kaasupoljin "jumittaa", eli sitä painettaessa joutuu hiaman käyttämään raskaampaa kaasujalkaa. Tästä seurauksena poljin nytkähtelee noin sentin kerrasta, ja tekee pintakaasulla ajosta varsin nykivää.

 

Vaijeri on uusi, ja öljytty ilman muutosta. Varma en ole onko vaijeri syypää, vai voiko poljin itsessää jumia.

1. Vaijerin reitti lähtee kaasuttajalta yläviistoon omasta telineestään

2. Kiertää ilmanputsarin ja kääntyy pakosarjan alta kohti kuskinpuolen tulipeltiä

3. vaijeri on nippusiteellä sidottu mekaanisen bensapumpun lähtöön, eli "pakotettu" menemään mahdollisimman kohtisuoraan tulipellistä läpi jotta vältettäisiin jyrkkiä mutkia.

 

Kuulostaa viritykseltä, mutta parempaakaan reittiä en ole löytänyt.

Haluaisinkin kommentteja sen oikeaan reitittämiseen. Kuva aiheesta olis kiva. ::)

 

P.S: On muuten ihan näppärä vaijerinrasvauslaite: Kumihanskasta sormi poikki=> pieni reikä päähän=>kumisormi vaijerin kuoren ympärille=>sormi täyteen öljyä. O0

 

Edit: Auto siis Mini 1000 1977, kaasarina orkkis (onko se nyt sitten SU4)

Link to comment
Share on other sites

Tarkista onko kaasupolkimen stopparirauta paikallaan. Jos se puuttuu, niin poljin menee tulipeltiin kiinni ja samalla vaijerin kulma polkimesta tulipellin reikään tulee vääräksi. Stoppari laskee poljinta hieman alaspäin ja jättää polkimen ja tulipellin väliin noin 10-15 mm rakoa.

Tämä oli vikana rouvan Minissä, joka hankittiin vuosi sitten.

Link to comment
Share on other sites

Jos vaijerikuoressa ei ole nylon sisäputkea, tulee kaasusta semmoinen "nykivä", eli vaatii vähän enempi voimaa että se liikahtaa. Tämä on usein ongelmana jos on tehty kaasuvaijeri halvimmasta metritavarasta, ja olen nähnyt tarvikekaasuvaijereitakin ilman tuota sisäputkea. Mikäli tuo on vika, korjaantuu vaihtamalla sisäputkellinen vaijeri tilalle. Sitäkin saa ihan metritavarana taikka valmiina pyörän jarruvaijerina.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti vinkeistä, ja etenkin kuvasta. Näyttää siltä, että mulla on ainakin kilometrin liian pitkä vaijeri.

En nyt muista tuliko se Minitronilta vai Mini sparesilta. Luultavasti siis nylonputki sulanut sisälle pakosarjan kuumuudesta.

 

Siispä vaijeriostoksille...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...