Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Kaasari on nyt putsattu ja osin kasattukin. Vaihdoin mm. kohokammion neulaventtilin uuteen ja jäin nyt sitä miettimään. Joissain lähteissä sille annetaan tarkkakin arvo (kohon ja ylösalaisin käännetyn kohokammion kannen väli), ja kuvittelin että se säädetään kanteen kiinnittyvää neulaventtiilin holkin korkeutta säätämällä. Mutta ei, se holkki kierretäänkin ihan pohjaan saakka. Millä ihmeellä sitä muka säädetään? Ei kohon varressakaan ole peltiliuskaa tms, akseli vain. Helevetti, pistänkö vaan vanhan venttiilin takaisin - ajostahan auto sinne latoon oli (30 v sitten) jätetty 😊!

Jaa ja niin; koska sytkäosat ovat nyt paikallaan niin koitin kipinää tulpalle ja jee jee, tulee! 

Link to comment
Share on other sites

Kasasin kaasarin uusine osineen ja laitoin sen paikoilleen, vain polttoaineletkun jätin liittämättä. Nyt v-loppuna on tarkoitus koittaa käynnistää kone (ja kuunnella millainen kilinä sieltä mahtaa kuulua).

Kaasuttimen kohokammioon jätin uuden neulaventtiilin ja luotan että se on ok. Uusi suutinputki jäi hiukan häiritsemään: säädin sen noin samaan korkoon kun edellinenkin oli, mutta kun ryyppyä käyttää, tuppaa koko putki jäämään sen jäljitä liian alas - se ei siis nouse ihan paikalleen ryypyn poiston jälkeen vaan jää ehkä 1,5mm alle. 

Polttoaineletkun jätin vielä irti kahdesta syystä; tekisi mieli laittaa joku suodatin polttoainepumpun ja kaasuttimen väliin koska se tankissa oleva on niin kovin karkea ja koska starttaukseen riittää kohokammion täyttäminen.
 

Link to comment
Share on other sites

Elikkä säätöä vielä tarvii, joku jumittaa. Ryypyn käytön jälkeen putken pitäs palautua ylös asti, muuten ei tule toimimaan kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Suutinputken ongelma poistui kun käytin sitä kannettelevan vivuston irti. En tosin tiedä mikä siinä oli mutta nyt se on ok. Ja sainkin koneen käyntiin ja hyvin käy! Käynnistyi lähes ykkösellä ja käy nätisti ilman kilinöitä. Vastaa kaasuun. Pakokaasukin on vaaleaa eikä haise omituiselle. Öljyä sen sijaan tippuu lattialle ja kytkin kyllä irrottaa mutta ottaa heti kun poljinta vähänkin nostaa. Ehkä ilmausongelma. Tuolle vuodolle on tehtävä jotain ja koitan päästä katsomaan mistä se tulee. Uskon sitä aiempaa veikkausta (vaihteensiirtimen stefaa). Pitää tehdä joku ramppisysteemi.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään käynnistyshuumaisen eilisen jälkeen katsomassa moottorin öljyvuotoja. Moottorin alla oli reilun kämmenen kokoinen moottoriöljyläikkä. Nyt putsasin laatikkoa etenkin tangon seudulta jotta huomenna näen vuotaako se sieltä. Pelkään että sieltä mutta että myös vetoakselin tiivisteistä. Ja noviisikysymys: kun varaosia katsoo, ko. kohtaan myydään mm. Minitronilla kahta tyyppiä (tanko- ja tunnelimallia). Mikä se tunnelimalli on? Ja kannattaako (jos/kun tankomalli) vaihtaa ne molemmat stefat vai riittääkö vain sen ulomman vaihto?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos!

Kävin tänään auton luona eikä lattialla ollut edes kynnen kokoista öljyläikkää. Vaihdetangon laatikon pään stefan alareunassa oli kyllä öljyä ja pikkuläikkä lattialla siinä paikkeilla, eli kyllä sieltä ainakin hiukan tulee. En nyt ehtinyt käynnistää moottoria (ja saada öljynpainetta), sitten sitä varmaan taas tulisi enemmän. Voiku tulisi vain sieltä. Täytyy viikolla käydä starttaamassa ja sitten se selvinnee. 

Link to comment
Share on other sites

Laatikon vuodon ei pitäs lisääntyä koneen käynnissä ollessa. Jos lisääntyy, sitten vuotaa muualta ( tuhkaluukut, venttiili koppa, bensapumpun juuresta, imuputken kansi laatikosta)

Link to comment
Share on other sites

21 tuntia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Laatikon vuodon ei pitäs lisääntyä koneen käynnissä ollessa. Jos lisääntyy, sitten vuotaa muualta ( tuhkaluukut, venttiili koppa, bensapumpun juuresta, imuputken kansi laatikosta)

Paitsi että lämmin öljy on ohuempaa ja vuotaa helpommin.

Link to comment
Share on other sites

Tuo Tailken kuva tuosta saatavasta  parannellusta tiivistesarjasta, mie oon tommosen yhteen askiin asentanu. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollu, vuodot väheni. Tuo alumiini palikka vähän tukevoittaa tankoa ja haitari kumi estää lian pääsyä stefan huuleen. Tehokkaampi, kuin kaksi stefaa.

Virittelin haitari kumisysteemin yhteen toiseenkin askiin, käytin yhden toisen merkin jarrusatulaan kuuluvaa kumia.

Uudemmissa yli -90 Mineissähän tuo on vissiin alunperin?

Link to comment
Share on other sites

Just tuollainen setti tuli tänään muiden osien mukana. Tänään käväsin tallilla eikä auto ollut laskenut alleen juuri mitään. Laatikosta tulee vaihdetangon stefasta vain tipottain öljyä, nyt oli valunut ehkä 20 sentin kolikon kokoinen läikkä. Ehdin käynnistää mottorin, se kun on varsin kivaa hommaa, eikä n. minuutin-parin käyntijaksonkaan aikana lattialle tullut mitään. Vaihde oli kylläkin koko ajan vapaalla. Kun olin lähdössä pois, kurkkasin pikaisesti taskulampulla moottorin pako- ja imusarjojen alle. Siellä on vanhaa tasaista öljymöhnää tukevahko kerros, mutta näin äkkisältään ei näkynyt tuoretta öljyä. Sen sijaan kytkimen työsylinterin kohdalla moottorin/laatikon hytinpuoleisella reunalla näytti olevan tuoretta öljyä. No, katson kunnolla kun viikonloppuna.  Venttiilikopa ei vuoda, tuhkaluukut eivät nyt vaikuta vuotavan ainakaan solkenaan. Sitä öljyä kun tuli lauantain ensistrattisessiolla useampi kämmen-parin kokoinen läikkä. Mutta silloin kytkin myös vaihteita ja "ajoin" metriä-paria ees-taas. 

Jaa ja niin; öljynpainemittarille menevä metalliputki on ehjä, mutta se välillä oleva muoviputki hajosi kappaleiksi. Nyt siinä on 6mm:n polttoaineletkua tilalla - ei taida olla oikea ratkaisu?

Link to comment
Share on other sites

Käväsin tallilla. Öljyä oli lattailla mutta vain kämmenen kolmannes. Se vaihdevivuston stefa ei vuoda kuin nimeksi, nyt niin vähän etten sitä nyt tässä yhteydessä taida edes vaihtaa. Mutta kuuden millin polttoaineletku moottoritilassa öljynpaineen mittarille menevän putken korvikkeena ei ole toimiva ratkaisu: sen molemmista, mutta etenkin alemmasta päästä, on tullut öljyä. Se saattaa selittää että kytkimen työympäristön seutu rintapellin puolelta on märkä.  Nyt otin sen polttoaineletkun pois, putsailin moottoria pahmmista öljystä ja laitoin tiukemman letkun kiinni. Moottori käyntiin ja ainakaan muutaman minuutin käytöllä ei tullut öljyä ulos. Ja nyt poljin myös kytkintä ja vekslailin vaihteita moottorin käydessä. Huomenna sitten näkee mitä on tullut ulos - ehkä ei mitään..?!

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään eikä lattialla ollut muuta kuin läikkä kuin sieltä vaihdetangon stefasta. Jes. Taidan vaihtaa sen stefan nyt kuitenkin, ärsyttää se jo tuokin. Öljypaineletkuna on nyt muovinen kirkas 3 mm:n letku (tyyliin pissapojan letku) joka ei ole lämpöä ja tuskin öljyäkään kestävää. Siihen täytyy saada joku kunnon letku. Vaihdon kaasu- ja ryyppyvaijerit uusiin ja puuhailin jotain muuta pientä. Käytin autoa taas muutaman minuutin ja ilo hyvästä kaasuvasteesta taitaa olla ennenaikaista; ei se ainakaan noin muutaman minuutin jaksoilla hyvin kaasupoljinta seuraa, sammuukin kun nopsaan polkee. Nyt polttoaine kohokammioon tulee kylläkin yhä pienestä säiliöstä  ja painovoimaisesti, eli aineen saannissakin voi olla ongelmaa. Kun piha vähän kuivuu ja kytken kaasuttajan polttoainepumppuun niin sitten se nähdään kuinka toimi. Ajoitukset yms. ovat myös tarkistamatta.

Link to comment
Share on other sites

Siihen öljynpainemittarille meneväksi letkuksi kannattaa laittaa ihan oikeasti kunnollinen ja siihen tarkoitukseen tarkoitettu letku ja kunnon sopivilla klemmareilla kiristää

Ei ole mukava kun se pullahtaa ajossa irti

Kokemusta yhdestä kerrasta 😉

Link to comment
Share on other sites

Siehän meinasit museo tarkastaa tämän? Muuten oisin suositellu sitä teräs punos letkua öljynpaineelle.( Minitron) Alunperin siinä on paksu kumiletku välissä, hankala löytää nykyisin.

Link to comment
Share on other sites

No varmaan on sotkua jos toi letku ajossa irtoaa! Nyt siinä on tosiaan pissapoika -tyyppistä letkua eikä se tule kestämään. Se on nyt hyvin kiinni kun vähän lämmitin letkua ja ujutin sen sitten pehmeänä putkien päälle, mutta putki ei materiaalina ihmeitä kestä. Ja jep, ajatus on jossain kohtaa museokatsastaa tämä. Tuon letkun päivittäminen tuskin nousisi ongelmaksi, mutta tuntuu nyt hölmöltä sitä vaihtaa kun en todella tartte kun sen välipätkän. Katsoin että kahtakin eri letkua siihen saa, nylonisen tai punotun, mutta ne molemmat ovat tosiaan koko matkalle, ei vain tuohon metallisten putkien väliin. Jos etsisi 3-4 mm:n polttoaineletkua ja hyvät klemmarit niin se voisi toimia? Luulisi että se kestäisi riittävästi painetta ja lämpöä. Se originaali oli jotain kivikovaa muovia ja hajosi siis ihan kättelyssä.

Auton maalipinnassa on kymmenittäin muita kohtia tummempia läikkiä. Läikkien läpimitta vaihtelee muutamasta millistä muutamiin sentteihin. Jo tämän ketjun alussa taisin arvialla, että läikät olisivat 30:n vuoden seisotuksen aikana kertyneiden linnun p:n jättämiä lakkavirheitä. Eilen koitin olemattomilla myllytystaidoillani ja hitto, nehän lähtevät! Eli näin se taitaa olla; linnunpaskan happo on syövyttänyt lakkapintaa niin että se taittaa valoa eri tavalla ja siksi näyttää tummalta. Eilen illala sitten jo katselin netistä kun 18-vuotiaat lippisjätkät myllyttivät matalien japsiensa peltejä. Tai paneeleita kuten sanoivat. Ja taitavia jannuja lippispäät olivatkin. Minä tajusin ettei ehkä kannata itse tuota pikkuista testiä enempää tehdä, vaan taitaa viisainta jättää homma osaavien käsiin. Tai ehkä jos vähän treenaan..?


 

Link to comment
Share on other sites

Se orkkis öljypaine letku siinä välissä ei ole muovia, vaan paineen kestävää kumipunos letkua. Just sen näköistä mistä laitoin kuvan. Oletkohan ihan varma, että Minissäsi on lakka  pinnassa? Ei välttämättä ole mitään lakkakerrosta. Ei siinä mitään, kyllä se myllyttämällä silti kirkastuu.

Link to comment
Share on other sites

Joo, näyttäs hyvältä. Onko niissä siun putkissa vielä jäljellä niitä levityksiä? Joskus omiin vähän tinasin niihin lisäystä, kun oli enää pelkkä katkaistu putki. Se vaatis vähän olaketta, että kestää varmasti kiinni / painetta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...