Jump to content

Mini 1000 vm. 1978


jvaho

Recommended Posts

Se jousi jää navan ja jarrusylinterin väliin puristuksiin ja siis estää kilven asettumisen kunnolla paikaleen. Mutta sain sen hetki sitten paikalleen! Sylinterit yhdistävä putki jäi tekemättä ja tietysti siis myös asentamatta, saas nähdä saanko sen muokattua sopivaksi enää (kun kilpi on nyt jo paikallaan).

b1bdd3fe-b15c-4596-869e-2b98d62f8699.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eihän tuolla ole enää väliä mutta jousi toisinpäin eli ylösalaisin sopii paremmin. T. jp

Link to comment
Share on other sites

Ja sitten asennat sen jousen minkä kuulu pitää mäntä kengässä kiinni muuten mäntä "karkkaa" etkä saa jarruja toimimaan.Minulla ei ollut uudessa etukilpipaketissa niitä jousia jotenka otin ne vanhoista jarruistani.

Link to comment
Share on other sites

Vasen etupyörä on nyt kunnossa, eli uusi kilpi sylintereineen, paloineen ja jousineen on paikallaan. Lisäksi jarruletku- ja putki on vaihdettu uuteen. Sen putken jouduin laittamaan navan yläpuolelta, koska lähdöt olivat niin päin, mutta ei kai se ole ongelma. Eli 1/4 done! Muut ovat hankalammat, sillä niihin letkuihin on hankalampi päästä.

Jarrut 1.jpeg

Jarrut 2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kommenteista! Lähden tästä juuri auton luo ja toivoinkin että joku kontrolloi, kiitos siis! Eikun irti ja uusiksi, mutta jäi kyllä eiliseltä olo että jokin muu esti laittamasta tätä kilpeä toiselle puolelle, oisko ollut kilpien kiinnitysreiät syynä. No, katson kohta ja näen sitten. Raportoin illemmalla!

Link to comment
Share on other sites

No juu, ne olivat väärin päin. Ilmausnipat tulee olla siis kilvessä navan takapuolella ja yläviistoon. Nyt irroitin kilven, asettelin ne vierekkäin ja hetken tuumailtuani vaihdoin nipat eri kohtiin (kuin olivat toimitettuna) ja nyt ne menevät paikalle ok. Tosin kun irrotin vetolaipan, laakerin ulommainen kehä tuli mukana ja takaisinasennus ei onnistunut enää käytössä olleessa ajassa. Kesken siis jäi, mutta joku ilta sitten taas.

Jarrut 3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etujarrut ovat nyt kasassa ja nyt ihan oikein kasattuinakin, otan kuvan tänään. Toinen etupyöristä ei tosin pyöri yhtä vapaasti kuin toinen eikä jarrut ole jarrut mitkä laahaavat. Mikähän siellä oikein jarruttaa? Laakeri ei lonksu eikä tuota liian tiukallekaan oikein saa. Auton takapäätä sain nyt niin ylös että mahdun alle ja takajarrutputket sekä letkut ovat nyt irti. Tänään on tarkoitus saada sinne kaikki uudet putket ja letkut kiinni. Pitkä(t) jarruputket (takakelkalta moottoritilaan) jäävät vaihtamatta, mutta muuten jarrut saattavat olla kasassa tänään. Saas nähdä! Niin ja se käsijarru on vaihtamatta. Sekin lienee alkuperäinen.

Link to comment
Share on other sites

Takajarruletkut ja putket ovat nyt paikallaan ja etupääkin melkein valmis, Oikealle etupyörälle "jakotukilta" menevä jarruputki on nyt ongelma; se oli pakko irroittaa ja siinä on yläpäästä kierteissä vikaa ja alapäästä sitä on hankala taas kiinnittää. Koitan jumpata sen kuntoon tänään illalla.

Link to comment
Share on other sites

Oikean etupyörän jarrunippa meni paikalleen kun kierteen korjasi. Tuli hankittua kukonjalka-avainsarja ja ne helpottivat merkittävästi jarrunippojen kiinnitystä hankalissa paikoissa. Turhaan olen käyttänyt aikaa tappeluun aiemmin, kukonjalat eivät edes olleet kalliita. Nyt kaikkien pyörien jarrut ovat nyt kasassa mutta kenkien säätö on tekemättä. Laitoin innoissani nesteen järjestelmään; yksi uusista putkista (takaa) vuoti nipasta ja tein uuden putken, näyttää nyt pitävän. Ilmaus on kuitenkin vielä (kunnolla) tekemättä. Käsijarruvaijerinkin sain irti. Käsijarruvaierin kulmalevy vasemmalla oli pahasti jumissa ja se vaijeria kantava "kolmio-osa" pyörii mokoma nyt akselinsa ympäri itse akselin jumittaessa tiukasti tukivarressa. Oikealta sen sain helposti irti ja se on nyt happokylvyssä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Nyt pyörät ovat paikallaan ja jarrut siis kasassa. Jarrupoljin painuu kyllä varsin pitkälle ennen kuin tuntuu vastus. Käsijarru nappaa kiinni kivasti. Olen ilmannut vastapäivään vasen takapyörä -> oikea takapyörä -> oikea etupyörä -> vasen etupyörä. Ilmaan ei enää tule, mutta jarrupoljintuntuma on siis yhä heikko - ideoita..? Testaamaan en pääse kun kaasutin on pöydällä ja ajokuntoon on ylipäätään vielä matkaa. Käsijarru on siis ok, joskin vasemmalla puolella jarruvaijeria ohjaava "kulmapala" pyörii nyt akselinsa ympäri eikä siis akseli pyöri tukivarressa kuten kuuluisi.

 

20221112_175743.jpg

20221122_160826.jpg

20221122_171716.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 tuntia sitten, MiniKö kirjoitti:

Varmaan sitten vaan jarrukenkien säätöä,muistithan laittaa etujarruihin ne jouset pitämään männät kiinni kengissä? Niitä ei näkynyt 7.11 olleessa kuvassa.

No en muistanut... Kiitos muistutuksesta. Täytyy etsiä ne vanhoista kilvistä, uusissa sellaisia ei tosiaan ole.Auto on tarkoitus saada leimakuntoon maalis-huhtikuuksi 2023, eli tässä kyllä ehtii tehdä asioita kahteen-kolmeenkin kertaan ;). Kivaa iltapuhdetta. Kun jarrut ovat kasassa, on edessä kaasarin purku ja kunnostus, sitten voikin koittaa käyntiin. Sähköt, niissä tulee olemaan isompi homma, nyt ei monkaan värkki värähdä.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...