Jump to content

Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella


Pegre

Recommended Posts

Moikka Ministerit,

Aika uusi täällä, ja Mini -maailmassa (tosin vanhemmalla tyttärellä ollut jo R50 runsaan vuoden). Itse ostin nuoremman tyttären kanssa kimppa-autoksi R57:n, ja ollaan siitä kyllä nautiskeltu todella paljon tällaisena hellekesänä....

No asiaan. Jokin outo käyntihäiriö... kävi tyhjäkäyntiä 3:lla pytyllä

Ostaessa jo ilmeni käyntihäiriö (toki sain pienen alennuksen, ja myyjäliikkeen lupauksen osallstua tuleviin korjauksiin - eli tiedostettu riski). Ilmeni 1 sylinterin tipahtamisella pois pelistä tyhjäkäynnillä, lämpimänä. Vikakoodi Cylinder 1 misfire. 

Alun vika mitä ilmeisemmin "korjaantui". Eli myyjä oli vaihdattanut puolan, tulpat ja imu- ja pako solenoidit. Lisäksi oli mitattu sylinterien ohiviodot etc (1; 15, muut 17) 
Nämä eivät olleet auttaneet, joten jokin Ikaalisissa majaileva firma tuli tekemään siihen jonkinnäköisen huuhtelun (karstanpoisto). Mä hain auton seuraavana päivänä. 

Vikavalo sitten syttyi tämän käyntihöiriön johdosta, ja auto myös hieman savutti liikkeellelähtiessä (ajateltiin johtuvan siitä kun se 1 sylinteri ei sytytä, niin jää syttymätöntä bensaa männän päälle, joka sitten syttyy, palaa ja savuttaa... No, nämä vieat olivat tiedossa, ja kaupat taputeltiin.

Ajoin auton suoraan luottomekaanikolleni (joka ei tosin ole millään tavalla Minispecialisti, mutta hyvä jätkä tekemään ja selvittämään asioita!) - tehtiin kattava perushuolto, ja todettiin että imupuolen (se moottorin etuosassa oleva) solenoidi irroittamalla käy nätisti kaikilla 4:llä. Vikakoodit tms eivät selventäneet asiaa.

Eli auto Laakkoselle, Minin orkkistesteriin, ja selkeällä vialla. Olivat ainoastaan nähneet pakopään solenoidin vikakoodin, nollanneet sen, ja käyttäneet auton lämpimäksi. Kertoivat, että autossa ei ole mitään vikaa. Lähdin sitten itse ajamaan 30 minsan lenkin, varmasti lämpimäksi, ja takaisin Laakkoselle. Mutta se kävi tyhjäkäyntiä (solenoidi kiinnitettynä) tasaisesti kehräten, joten asia jäij siihen (200€ kiitos - vaikka mitään ei selvinnyt...)

No, ajelut jatkuivat tasaisella käynnillä - samoin sininen savutus... Samalla huomattiin hurja öjlyn kulutus (menee litra/1000km huh).

Savutus tapahtuu siis liikkeellelähdössä, kun auto ollut hetken tyhjäkäynnillä. Mahdollisesti myös kun ajetaan hyvin pienillä kierroksilla, hitaasti (esim. MCD autokaista)

Savutus rupesi häiritsemään tosissaan, kun muut liikenteessä huomauttelevat aiheesta, ja kun selvisi sen olevan kulutuksen perusteella öljyä, ei syttymätöntä bensaa...

Mikä voisi olla vialla? Oljyhän pääsee pakoputkeen savuttamaan vain sylinterin kautta, eikö? Eli onkohan sylinteri 1:ssä jotain häikkää? naarmu, viallinen männänrengas, vai venttiilit vai öljypumppu (joku kertoi öljypumpun jalan ongelmasta)

Mikäli sammuttaa moottorin liilkennevaloissa, ja manuaalisesti käynnistää, niin ei tunnu savuttavan (saako näihin start/stop järjestelmän jälkiasenteisena?) JA olen myös huomannut (ehkä..) että ei savuta ihan niin paljon kun ajetaan SPORT -asetuksella.   

Mutta siis, tämä liittyy tyhjäkäyntiin - ja sen jälkeiseen liikkellelähtöön! 

Oisko ideoita?

Entä onko kokemuksia BG servicen litkuista, mitä tekevät etc?  Itse en ole näihin litkuihin hirveästi uskonut, mutta mitä ilmeisemmin se myyjän teettämä litkupesu auttoi siinä kolmen pytyn ongelmassa.... Anyways, koskettava tarina heidän sivuillaan: >>

https://www.bgprod.fi/ajankohtaista/68-tapaus-mini-rakkaus-koetuksella

ISO kiitos kaikesta avusta tämän stressaavan tilanteen ratkaisemiseksi. Onko muuta tehtävissä kuin vaihtokone (vai vaihtokansi)???

Link to comment
Share on other sites

Jos savutus noin suurta ei voi olla mitään muuta kuin männänrenkaat ei pyyhi riittävästi öljyä pois. Myöskin alempi puristuspaine viittaa sinne. Jos ei savuttaisi sanoisin että kannessa se vuoto. 

Ohivirtausmittaushan sen kertoo mistä se karkaa mutta tosiaan näillä tiedoilla itse sylinterissä vika.

Link to comment
Share on other sites

Minusta nämä oireet viittaa ennemminkin venttiilinohjaimiin ja niiden suojakumeihin. Eikös silloin savutus juurikin esiinny nimenomaan tyhjäkäynninjälkeisessä ryntäytyksessä, moottorijarrutuksen jälkeisessä kaasutuksessa jne, siis kun imusarjassa on ensin ollut kunnollinen alipaine? Jos vika olisi sylinterin läpivirtauksessa, niin savutus olisi sitä suurempi mitä suurempi kuormitus? Puristuksissakaan ei kuitenkaan ole kovin suurta eroa?

No, ihan ensimmäiseksi tarkistaisin kyllä moottorin huohotuksen. Sekin voi selittää tuollaisen kulutuksen. 

Muut kysymyksesi:

Litkut: itse en noihin litkuihin usko, mutta tähänkin on omat koulukuntansa.

Mistä öljy pakoputkeen?: olet oikeassa, eihän se öljy sinne pakoputkeen pääse kuin sylinterin kautta, mutta sylinteriin öljy voi päästä eri reittejä. Alakerrasta jos esim männänrenkaat ovat huonot, tai huohotus on puutteellinen, imusarjasta esim venttiilinohjaimien ohi, tai väljästä ahtimesta (jos autossa on sellainen), tai sylinterinkannesta esim. jos kannentiiviste tai sylinterinkansi on rikki.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kiitti Next ja Karvalakki.

Itsekin olen tuota männänrengasta miettinyt, mutta se on sitten jo aikasten iso korjaus... Eli kumpa vaan löytyisi pienempi vika. Ja tuo tyhjäkäynnin jälkeinen savupilvi (ja se, ettei sitä tule jos sammuttaa ja käynnistää liikennevaloissa) saanut miettimään tarkemmin (miettiminen ei ole sama kuin ymmärtäminen:). 

OK, laitetaan uusi huohotin nyt ensiksi (olen wanhan avannut, ja siellä oli hieman öljyä... Pitäisikö vaihtaa vain se venttiili, vai myös se letku?

Lähdetään sitten katsomaan venttiilinohjaimia ja -kumeja, ja sitten kantta/kannentiivistettä ja vasta sitten sylinteriä (joka tod näk johtaa sitten vaihtokoneeseen)

Kiitos avusta - ja lisää kommentteja vastaanotetaan mieluusti:)

/g

Link to comment
Share on other sites

Huohottimesta vielä - jos "karvalakilla" tai muilla kokemuksia:
https://www.autoihinvaraosat.fi/mini-osat/mini-r56/19859/10860/huohotin
eli sekä venttiili että putki, vai pelkkä venttiili?

Sitten vielä huomio, kävin äsken cruisailemassa ja tosiaan kylmänä ei savuta lainkaan. Lämpimänä tulee niitä pöllähdyksiä hyvin hitaasti ajaessa, ja silloinkin aina lähdön (eli tyhjäkäynniltä vedolle) jälkeen. Savuttaa myös siis ihan tyhjäkäynnillä, joskus melkoisestikin, mutta erityinen pöllähdys heti liikkeellelähtiessä!

Ja siis start/stop eliminoi savutuksen. Sport moodissakin savuttaa, mutta mielestäni vähemmän (tätä tulen tutkimaan loppupäivän:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

No nyt taas kun lueskelen noita savutus ilmenemisiä niin enemmän se viittaisi tuonne kannen suuntaan kuitenkin ja väljiin venoihin tai niiden ohjurinkumeihin.

Toi kyseinen moottorihan(kuten kaikki suorasuihkutus) tunnettu tuosta karstan keräämisestä esim imuvenoihin. Se taas aiheuttaa sen venttiilirungon väljistymisen jos sillä vaan ajaa niin että karsta painaa sinne hiomaan.

Tietysti ohjurin kumit olisi helpoin ja halvin testi tuossa vaiheessa ja nehän saa vielä kai tuossa koneessa aika kohtuullisesti paikallaan vaihdettua ilman että kantta nostaa ylös.

Link to comment
Share on other sites

Niin, mikä kone? Vapari vai ahdettu? Jos turbo kone , niin "hieman" on omaa kokemusta...omasta oli kansi irti 115 tkm kohdalla, venttiilin ohjurit tosi väljät, vaihdettiin ja venttiilit koneistettiin tietty samalla ja kanavat puhdistettiin. Oman koneen lohko porattiin ja vaihdoin samalla takomännät joten en osaa erotella, mikä lopulta oli se ratkaiseva korjaus...samaan vaihdoin viimeisimmän päivityksen venttiilikopasta, jossa sijaitsevat membrat, joilla eroitellaan huohotuksesta öljyä. Tietty jos kyseessä turbokone, ahtimen kunto vaikuttaa myös öljynkulutukseen...oma veikkaus oireiden kuvauksen perusteella väljät ohjurit ja kumit...

Link to comment
Share on other sites

Ohjurit ja/tai kumit johtaa nyt veikkauksia. Hienoa, jos ois näin. Vaihdan uuden huohottimen anyways ensi viikolla, wanha vaikutti (!!!) ihan toimivalta, mutta eihän siitä tiedä. Se on helppo ja halpa fiksi, nyt aluksi.

Kyseessä siis perus Cooper, eli 1,6 vapari (120hv) 

Seuraavaksi sitten venttiilien kimppuun. Jos tarvii. Toivottavasti ois sitten ne!!! -  joku just sanoi, että jos kansi tai varsinkin jos sylinter(t)i, niin vaihtokonetta vaan... 


 

Link to comment
Share on other sites

Niin, tosiaan se ykkös sylinterin hieman huonompi puristus ja  misfiret on tosi tyypillisiä karsta ongelman indikaattoreita. Karstanen vena ei sulkeudu tiiviisti, sylinteri ei toimi toivotulla tavalla ja voi sotkea huohotusjärjestelmän toimintaa. Kirjoittelit, että joku firma oli tehnyt karstan poistoa, toivottavasti se on tehty kunnolla mekaanisesti eikä millään litkuilla....

20170212_142751.jpg

20170212_142743.jpg

Link to comment
Share on other sites

Niin, olen pitkälti samaa mieltä Karvalakin kanssa näistä "ihme-litkuista", ihan hirveä luotto ei oo kauppamiesten puheisiin....mutta itsellä oli sysi-paska Transiitti, jonka öljyn kulutus alkoi olla dieselin kulutuksen luokkaa. Sinne kippasin Kentin jotain "pro-tason" moottorin sisäpesua 0.5 litraa öljyn joukkoon ja lumiharja penkin ja kaasupolkimen väliin ,puoleksi tunniksi kone pihalle käymään 2500 rpm. Ajatus oli, ettei se enään huonommaksi mene....

Hävettää oikein kirjoittaa vaikutuksista! Öljyt vaihdoin heti pariin kertaan ja öljyn kulutus katosi totaalisesti, nyt normaalia alle litra/10 tkm ja ajellut operaation jälkeen yli 25 tkm. Tämän on äärimmäisen huono esimerkki tapaus, tuskin mitään samaa sun Minin moottorin kunnon kanssa. Transussa oli varmasti öljy- ja männänrenkaat jumissa ja tuo litku yhdessä äärimmäisen huudatuksen kanssa paransi koneen toimintaa! Nyky moottoreissa jos noita "sisäpesuja" harrastaa, pitää tietää mihin se karstapaska mahdollisesti kulkeutuu, sun Minin koneessa on tosi tiukat sihdit juurikin imu ja pako solenoideissa, vaati irroituksen/puhdistuksen....ja sinun tapauksessa konetta oli jo "litkuilla" pesty ja ei vaikutusta öljyn kulutukseen? Ohessa vanha kuva N14 moottorin solenoidista, irroitettu käyntihäiriön etsimisen yhteydessä...

20170609_175542.jpg

20170609_175533.jpg

Link to comment
Share on other sites

@holkkiKiitos - joo, karstanpoistoa yritetty sis myyjän toimesta, ja se aiheutti sen, että misfire ongelmat hävisivät ja kone käy taas 4:llä. Tämä treatment oli siis jotain spray ainetta, olisiko ollut että aineen edustaja olisi ollut Ikaalisista, ja tullut sitä oikein itse koneeseen tuuttaamaan. No, sen idena oli putsata sisääntuloilman kanavat.

Mutta öljynkulusongelmaa se ei korjannut. Enkä tiedä oliko sitä aikaisemmin (ja savutusta) - kysyn häneltä suoraan.

Keskusteluissamme on myös mainittu "palanut pakoventtiili" - voisiko sillä olla mitään tekemistä tämän kanssa?

Laitan solenoidit puhdistukseen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 31.7.2021 at 09.54, karvalakki kirjoitti:

Minusta nämä oireet viittaa ennemminkin venttiilinohjaimiin ja niiden suojakumeihin. Eikös silloin savutus juurikin esiinny nimenomaan tyhjäkäynninjälkeisessä ryntäytyksessä, moottorijarrutuksen jälkeisessä kaasutuksessa jne, siis kun imusarjassa on ensin ollut kunnollinen alipaine? Jos vika olisi sylinterin läpivirtauksessa, niin savutus olisi sitä suurempi mitä suurempi kuormitus? Puristuksissakaan ei kuitenkaan ole kovin suurta eroa?

..

 

 

Juu, samaa ajattelin, eli ihan perusvikoja mitä on ollut vanhemmissakin autoissa/ moottoreissa.

Link to comment
Share on other sites

No niin, asia etenee ja nyt muutama todella tärkeä kysymys:

Varailin tossa huoltoaikaa, ja vaikuttaa haastavalta. Eli:

-Huohottimen vaihto ilmeisesti vaatisi koko venttiilikopan kannen uusimisen? Vai riittääkö tämä https://www.autoihinvaraosat.fi/mini-osat/mini-r56/19859/10860/huohotin  (siis tuo ylimmäinen, se itse huohottimen uusinta)
-Venttiilin kumien vaihto tarkoittaisi kannen irroitusta ja mahdollisesti koneistusta. Onko näin, vai miten tuo duuni tehdään? 
-Oisko täällä joku, joka voisi katsoa tuota, ja auttaa ainakin vianmäärityksessä?
-Onko PK seudulla jokin oikeesti Minit ja nämä venaongelmat tunteva paja? Korjaamo jota käytän, ja siellä hovimekaanikkoni, ei tunne Minejä...

/Peter

 

Link to comment
Share on other sites

Juuri tätä konetta en tunne, joten täsmällistä vastausta en osaa antaa. BMW:n N5x -sarjan koneissa on huohotinongelmaa, ja niissä merkkiliikkeen ainoa ratkaisu on koko venttiilikopan vaihto. Huohottimen venttiili on kuitenkin irrtoitettavissa ja tarvikkeena siihen saa pelkän venttiilinkin. Omasta N54:sta öljyn kulutus korjaantui kyseisellä tarvikeosalla.

Olisiko tässä sama juttu? Kun nuo kalvot ja putket näkyvät olevan lähes ilmaisia, niin itse aloittaisin niiden vaihtamisesta.

Mitä venttiilien kumeihin tulee, niin tuossa yllä taidettiin kirjoitella että tässä koneessa kumit saa vaihdettua ilman kannen irroitusta. Sehän helpottaa remonttia todella paljon. 

Odotellaanpa kuitenkin hetki, että juuri tämän koneen tuntevat asiantuntijat ehtivät kommentoida.

Link to comment
Share on other sites

Mullekkaan ei ole tuttu kone niin en osaa sanoa saako venttiilinkumit vaihdettua ilman että pitää purkaa. Sen tiedän että autokorjaamot haluaa kannen aina ylös. Olen moniin muihin vaihdellut itse paikallaan ilman kannen irroitusta mutta vaatii tietynlaiset tilat moottorissa ja painetta sylinteriin jne jne.

Venttiilinkopan olen bemariin vaihtanut kun ei tullut tuolla tarvikeosalla kuntoon jolla karvalakilla tuli. Kyseiseen moottoriin maksoi 500€ koko koppa. Loppui öljynsyönti sekä käyntiäänestä sellainen outo ääni sekä pieni huojuminen kaasua painaessa.

Jos miniin saa pelkkää venttiiliä ilman koppaa niin vaihtoon vain.

Äkkiseltään jos kaiken joudut teettämään korjaamolla on lasku ainakin 1000€ paremmalla puolella, luultavasti lähestyy 2k€ riippuen mitä kaikkea tehdään.

Link to comment
Share on other sites

No, kommentoin vähän "ohi", kun en myöskään ole purkanut tuota 1.6 vaparia.Jos kannen rakenne on vähäänkään samanlainen kuin MCS R56 N14 tai N18 moottori, pelkään pahoin , että vaati kannen irroituksen. Omaa konetta purkaessa koetin värkätä/muunnella halpoja venapuristimia sopivaksi omaan käyttöön, huonolla menestyksellä. Kun sitten vein kannen koneistamoon, kaveri kertoi laittavansa sen Jigiin, jossa venttiilit puretaan...luulen, että ratkaisu, jossa venttiilit pyöritetään kiinni ja sytytystulpan reijästä paineilmalla venttiilit pidetään ylhäällä, jotta lukot ja retainerit puretaan varren kumin vaihdossa ei vaan toimi. Ja venan pitää olla ehjä/tiivis ! Myös kannen irroituksella puhdistustyöt onnistuu helposti. Kehoitan etsimään pajan , joka on purkanut noita kansia, siellä taitaa olla hieman enemmän "tavaraa", kun tehoa säädellään venttiilin nostolla ja  ajoituksella...ja taitaa venttiilien säädössä olla omat metkunsa? 

-venttiilikopasta taas sama laulu, N14 koneessa vaihdetaan koko koppa päivitettyyn versioon, mutta olen kuullut, että membroja on onnistunut vaihtamaan tähän N12? koneeseen.

-Jos haluat jotain lisäinfoa, esim. koneistamosta yms. laittele privaa...

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, holkki kirjoitti:

Niin, Juu Tupesta näyttää löytyvän videoita ainakin N14 ja N 18 koneen venttiilivarren kumien vaihdosta, kantta irroittamatta...

Allright, löytyikin- (tässähän koneena just N18:)

 Mutta, vaikuttaa et tarvitaan special tools ja ei ihan simppeli homma... Mutta koitan innostaa ton mun mekaanikon 🙂

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Niin, Juu Tupesta näyttää löytyvän videoita ainakin N14 ja N 18 koneen venttiilivarren kumien vaihdosta, kantta irroittamatta...

Nyt on videoita katseltu. Pitää hommata työkalusarja ja joku hyvä pottu, ni ehkä toi mun movimekaanikko suostuu kokeilemaan. MUTTA Ensin huohoyin.

Osaisko @holkki / @karvalakki/ @next auttaa tuossa oikean huohottimen osan vaihtamisessa. Eli olen nyt ostanut tämän: https://www.autonvaraosat24.fi/meat-doria/14464224 -- Olisinko tarvinnut vielä jotain muuta tähän tilaukseen?? 



Sitten auton myyjä kertoi huohottimen tarkastaneensa, ja siellä oli hieman öljyä... Ei liene normaalia? Itse kun pari viikkoa sitten sinne kurkkasin, ni oli kuiva.

Sitten solenoidien putsauksesta - mekaanikkoni kertoi, että solenoidit on vaihdettu (myyjän toimesta) ja ne ovat (olivat) mulla puhtaat 1200 km (ja 2,5 litraa öljyä) sitten. Kannattaako tarkastaa puhtaus uudestaan??

Kiitti taas! Keskiviikkona pajalle ja hiukan tutkitaan!

 

Link to comment
Share on other sites

5 tuntia sitten, next kirjoitti:

Tohon osaan en ota muuten kantaa kuin että tarvitsisi sun auton vin koodista 7 viimeistä numeroa niin voisi tarkistaa realoemista että mitä osanumeroita se sinne tarjoaa.

Voit itsekkin tarkistaa tuolta:

https://www.realoem.com/bmw/enUS/select

Moro, 

OK, täytyy tsekata VIN (en ole nyt auton lähellä, tosin saahan sen Trafistakin)

MUTTA tuo osa siis rekkarin mukaan ostettu - eli tod näk sopii autoon, mutta onko se osa oikea? Eli se joka pitää vaihtaa - vai onko vielä letkujen lisäksi (jotka tarkastan, en ostanut uusia) jotain muuta osaa, joka pitäisi vaihtaa?

Link to comment
Share on other sites

Tuolta jos tilasit rekkarilla niin se voi olla vaikka pakoputkeen tulppa mikä tulee 😛

 

Noista kaupoista pitää aina tarkistaa siellä olevat OEM koodit että täsmää täysin.

Loputkin osat mitä tarvitsisi(mahdollisesti) näkisi juuri sillä sun vin koodilla. Sen nyt saat vaikka Bilteman palvelusta auton rekkarilla. Sitten menet tuonne Bemarin sivulle ja etsit sen moottorin ja tuon huohottimen hilppeet. Näkee kyllä sieltä mitä kaikkea sinne kuuluu. 

Se taas eri asia mitä kaikkea sieltä on rikki mutta sieltä voit tutkia rakennetta ja osien koodit saat että saat kanssa oikeat. Rekkarilla ulkomailta ei tule sillä oikeat, Suomesta 90% tapauksista onnistuu rekkarilla.

Link to comment
Share on other sites

Joo, ne solenoidit ei tarvitse öljynkulutuksen takia huoltoa, lähinnä jos innostut kaatamaan moottorin sisäpesulitkut öljyn sekaan, se irronnut paska löytyy sieltä solenoidien sihdeistä ja vaatii puhdistuksen.

Link to comment
Share on other sites

3 tuntia sitten, holkki kirjoitti:

Joo, ne solenoidit ei tarvitse öljynkulutuksen takia huoltoa, lähinnä jos innostut kaatamaan moottorin sisäpesulitkut öljyn sekaan, se irronnut paska löytyy sieltä solenoidien sihdeistä ja vaatii puhdistuksen.

OK. Juu, jotain töhnää on koneeseen kaadettu (saan varmaan tänään tietää mitä?!) ja sen jälkeen ajettu 500km ja vaihdettu öljyt,. ja tarkastettu (visiaalisesti?) molemmat solenoidit = puhtaita... 

Se töhnä oli mielestäni jotain spray ainetta, ja se oli vaikuttanut heti, saaden kierrokset pomppimaan ihan hulluna... No, solenoidit olkoon. Nyt vaihdetaan huohotin ja mietitään miten venttiilien/ihjureiden/kumien kanssa toimitaan... Koittaako ilman kansiremppaa, vai tekeekö sitten täydellisen samantien... 

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, next kirjoitti:

Tuolta jos tilasit rekkarilla niin se voi olla vaikka pakoputkeen tulppa mikä tulee 😛

 

Noista kaupoista pitää aina tarkistaa siellä olevat OEM koodit että täsmää täysin.

Loputkin osat mitä tarvitsisi(mahdollisesti) näkisi juuri sillä sun vin koodilla. Sen nyt saat vaikka Bilteman palvelusta auton rekkarilla. Sitten menet tuonne Bemarin sivulle ja etsit sen moottorin ja tuon huohottimen hilppeet. Näkee kyllä sieltä mitä kaikkea sinne kuuluu. 

Tämän siis tilasin. Ja tuolta. Mutta let's see mitä huomenna tulee:) 
https://www.autonvaraosat24.fi/meat-doria/14464224

Mikäli tämä väärä - niin mitä keinoja löytyy wanhan huohottimen (tai koko sen systeemin) toiminnan tsekkaamiseksi?

Siis se jo kertaalleen irroitettiin (siis tuo samannäköinen osa) ja vaikutti toimivalta... Hieman oli öljyä (ei kai kuuluisi olla) ja hiukan paskaa (sitähän nyt...) - putsattiin ja kansi kiinni. Mutta ei vaikutusta. Nyt vaihdetaan tuo osa paikalleen, ja siitä sitten katsomaan tilannetta tarkemmin.

Ja juu, kaivelen VIN numeron  TZ18961 mukaisesti tuolta - mistäköhän alakohtaa Huohotin löytyy? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...