Jump to content

Sinistä savua ja öljyä palaa... Rakkaus koetuksella


Pegre

Recommended Posts

10 tuntia sitten, Pegre kirjoitti:

@Niclashki - wow 1000€ ei paha. Olikohan osaava paja? Voisikohan siltä kysyä tarjousta jos tekis normien ja S:n samalla kertaa? Voitko antaa pajan nimen?

En ole saanut tuolta hovimekaanikolta vielä arviota — mutta ei ollut kovin innokas tekemättä ns. Väärin/kevyesti, eli kantta avaamatta. Samalla tarvitaan setti erikoistyökaluja - jotkin maksoivat kymppejä (£), jotkut lähes 1000 (tais olla $)

/g

 

Joo start-stop on ärsyttävä, mutta taitaisi vähentää savutusta ja öljyn polttoa melkolailla = EHKÄ? Mulla ei sitä ole, joten manuaalisella start=stop napilla välttelen pölläytyksiä

Jos kansi irroitetaan, niin silloin sama jättää ne erikoistyökalut hommaamatta ja pistää koko kansi koneistukseen pajalle. Tulee edullisemmaksi kuin hommata työkaluja ja kannen remppa koneistamolla ei ole pahan hintainen, jos sen kannen jo joka tapauksessa irroittaa. Tulee samalla uudet venttiilinohjurit yms niiden kumien lisäksi. Paja mistä sain tarjouksen on Primpex autohuolto oy, mikä on aika paljon Minejä laitellut. Kysyin myös Schmiedmannilta tätä remppaa, niin heillä se olisi ollut noin 2000€, tosin he eivät jätä arvailujen varaa kannen suhteen, vaan kansi kävisi koneistuksessa kansisetillä.

 

Link to comment
Share on other sites

8 tuntia sitten, Niclashki kirjoitti:

Jos kansi irroitetaan, niin silloin sama jättää ne erikoistyökalut hommaamatta ja pistää koko kansi koneistukseen pajalle. Tulee edullisemmaksi kuin hommata työkaluja ja kannen remppa koneistamolla ei ole pahan hintainen, jos sen kannen jo joka tapauksessa irroittaa. Tulee samalla uudet venttiilinohjurit yms niiden kumien lisäksi. Paja mistä sain tarjouksen on Primpex autohuolto oy, mikä on aika paljon Minejä laitellut. Kysyin myös Schmiedmannilta tätä remppaa, niin heillä se olisi ollut noin 2000€, tosin he eivät jätä arvailujen varaa kannen suhteen, vaan kansi kävisi koneistuksessa kansisetillä.

 

OK. 1000€ kansi irroitettuna - juu silloin kannattaa toki koneistaa. Ei paha hinta, Primpex voisi olla jees.

MUTTA siis mulla ollut tässä ideana tehdä se kumien vaihto kantta irroittamatta - ja sille lasketaan just hintaa (siis tää tähän hommaan vastahakoinen hovimekaanikkoni tekisi sen reippaasti alle tonnin (plus alkuperäiset kumit ja ne työkalut) - mutta "mun vastuulla" (ja tämä häntä tässä tökkii, ei kuulemma ole tottunut tekemään "vippaskonstein")- Noo, katsotaan katsotaan... 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei se nyt ole vippaskonstein tehty. Yleensä vain siis asiakkaalle noita ei noin tehdä kun siinä on silti vaara että se kansi pitää nostaa ylös.

Jos on pakko käyttää "hovimekaanikkoa" niin sanoisin että älä vie jos ei oikeasti halua. En mäkään suostu tekemään sellaista toiselle mistä tiedän riskin olevan että menee puihin.

Omaan autoon noita voi tehdä mm. Vedin yläkautta tulppahelicoilin minin koneeseen itse tehdyillä työkaluilla kun koneistamon mukaan kyseinen helicoil pitää tehdä alakautta/niin että näkee alapuolelle.

En tiedä tuostakaan miksi mutta ilmeisesti hekään eivät riskeeraa. Päivä meni ja 4 helicoilia tuhosin. On se sen jälkeen ollut ajossa 4 vuotta ilman ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

On 19.8.2021 at 08.09, next kirjoitti:

Jos on pakko käyttää "hovimekaanikkoa" niin sanoisin että älä vie jos ei oikeasti halua. En mäkään suostu tekemään sellaista toiselle mistä tiedän riskin olevan että menee puihin.

 

Heh, kyl hän haluaa, mutta siis pointti hänellä oli ettei ole näin tehnyt - ja "oikeasti" tekisi toisin ns. oikein

Link to comment
Share on other sites

On 18.8.2021 at 10.43, Niclashki kirjoitti:

Kyllä mä itsekin tässä aion vaatia, että käytetään tuota viimeisintä settiä, käyn vaikka itse sen setin hommaamassa, jos nyt tähän operaation laitan tuon auton.

@Niclashki Pitäisikö vielä kysellä tolta pajalta, että mitä ottaisivat jos avaisivat kannen ihan kunnokka (Mini2-com foorumilla pidettiin hiukan tyhmänä (plumb:) ellei tee pakoventtiileitä etc muuta kannen alta samalla (ja tätä myös "hovimekaanikkoni" tarkoitti "vippaskonstilla"). 

Sit vaan varmistaisi, että uusmmilla osilla tehdään. Täytyypi kysellä...

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, Pegre kirjoitti:

@Niclashki Pitäisikö vielä kysellä tolta pajalta, että mitä ottaisivat jos avaisivat kannen ihan kunnokka (Mini2-com foorumilla pidettiin hiukan tyhmänä (plumb:) ellei tee pakoventtiileitä etc muuta kannen alta samalla (ja tätä myös "hovimekaanikkoni" tarkoitti "vippaskonstilla"). 

Sit vaan varmistaisi, että uusmmilla osilla tehdään. Täytyypi kysellä...

Eikä tuo Schmiedmannin 2000€ koneistuksineenkaan kuulosta pahalta. Tai no kuulostaa, mut siis vaihtokoneen rinnalla (asennettuna) ihan ok. Tuliskohan siinä sitten tehtyä pakoventtiilit  ja tsekattua mitkä kaikki muut paikat ovat karstoittuneet etc kun öljyssä kylpeneet? Todennäköisesti. Entä sylinterit? Oil Rings mainittu kanssa ulkomaalaisilla foorumeilla, mutta nehän kaiketi männänrenkaat... Se taitaa olla sitten vielä isompi homma...

Link to comment
Share on other sites

Noo, niin aina tuppaa remontit laajenee, "mitä enemmän sitä paskakasaa tonkii, sitä enemmän se haisee"..😃 Siinä on sitten houkutus ottaa öljypohja pois, näkee missä kunnossa öljypumpun sihti on, ettei ole mitään ylimääräistä...vähän perkeleesti sieltä joutuu purkamaan, jotta saa kiertokangen alapäät näkyviin, pultit auki ja mäntä+kanki yläkautta pois...en suosittele! Lohen Uk myy eritasoisia koneen rebuild kittejä, missä on männänrenkaat, kansipahvit, pultit yms.20170216_191919.thumb.jpg.7365e1aafe2f75fdc75e789fa08a7a84.jpg

20170216_191933.jpg

Muokattu: , käyttäjä: holkki
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Unohtunut ihan päivittää tilannetta. Primpexillä tosiaan vaihtoivat venttiilinvarren kumit, hydrauliset nostajat ja halusivat VVT pyörän (orkkis) samalla vaihtaa. 1130€ koko höskä. Eivät tarvinneet irroittaa kantta. Samalla tsekkasivat öljypohjaankin ja sieltähän löytyi vanhoja jakopään laahaimen paloja... Nyt kun lämpinä käynnistää, niin ei ole enää pöläystä ja vie ehkä sen 2dl/1000km öljyä. Alussa tosin kun rajumman moottorijarrutuksen teki niin sen jälkeen pöläytti "harmaata" takana, mutta sekin rauhoittunut.

Link to comment
Share on other sites

Wow. SIis aika fiksusti sait kuntoon.

No, mulla pölläyttely on enään osa ongelmaa. Taitaa olla kansipahvi mennyt, jäähdytysvedet katoavat jonnekin. Eli kansi joudutaan irroittamaan anyways. Soittelen Primpexille ja kyselen, ainakin tuo sun 1130€ ihan asiallinen tarjous.

 


 

Link to comment
Share on other sites

23 tuntia sitten, Niclashki kirjoitti:

 vie ehkä sen 2dl/1000km öljyä. Alussa tosin kun rajumman moottorijarrutuksen teki niin sen jälkeen pöläytti "harmaata" takana, mutta sekin rauhoittunut.


Eikös tuo 2DL 1000km oo kanssa aika paljon?

Mulla ei koskaan pölläytä moottorijarrutuksessa, ainoastaan kun lähtee liikkeelle pidemmän (liikennevalot) tyhjäkäynnin jälkeen.

Nyt sit hiukan isompi remppa, kustannuaarvio 2500€

Onko kellään muulla mitään paikkaa/tekijää mielessä? Tosiaan omat hovimekaanikkoni (2) sanoivat että eivät aio koskea tähän PSA:n moottoriin

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eli toi 2500€ tarjous oli Primpex. Ja sisältää kannen koneistuksen.


Soittan huomenna vielä ST Motors Juvanmalmi, on kuulemma hyvä ja nopea (edullinen?) 
Ja soitan kanssa Schiedmannille, josko heillä olisi edelleen 2000€ hinta voimassa, koneistuksineen


Nyt siis mulla vaihtoehtoina tämän täydellinen remppaaminen tai sitten tehdaskorjattu vaihtokone.

Vaihtokoneen (0km) saa noin 3000€ plus vaihtotyö sitten 1000-1500€.

Väkisinkin mietin nyt, että nostaako 0 kilometriä ajettu tehdaskorjattu vaihtokone auton arvoa sen 1500-2000€... Mitä mieltä?

 

Link to comment
Share on other sites

18.4.2023 klo 16.48, Pegre kirjoitti:

 

Minusta tuo 2dl on jo melko kohtuullinen kulutus näille koneille, ainakin kun kilsoja on mullakin jo se 142tkm lasissa. Ennen söi huomattavasti enemmän. Näissä taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus tuo öljynsyönti kun kilsoja tulee. En tiedä sitten mikä olisi seuraava ratkaisu jos tuota kulutusta haluaa vielä pienemmäksi. Jotain moottorin pesua (kallista) suosittelivat schmiedmannilla, että vähän irroittelisi mahdollisesti öljyrenkaita, tiedä sitten hyötyä. Eiköhän se jossain vaiheessa ole vaihto edessä vähän uudempaan, 2.0 tekniikalla olevaan Cooper S -malliin.

Link to comment
Share on other sites

Joo voi se olla ihan OK - ja pääasia ettei savuta enää!

Tuo St Motors oli todella kallis. Mutta Schmiedmann:ilta sain 2200€ tarjouksen

Tsekkaan vielä huomenna BEM-TEC:in - onko kellään kokemusta heistä?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Final Update?

Eli lämpeneminen ja jäähdytysveden katoamiset johtui jäähdytysjärjestelmän letkun puhkeamisesta. En sitä itse löytänyt, eikä myöskään selkeästi laskenut vesiä alleen, mutta katos varmaan sit jonnekin suojamuoveihin?

Mutta siis nyt tehty kansiremppa, vaihdettu venttiilit, nosjat, suojakumit, korjattu myös 1 sylinterin sytkävika (vuotava venttiilikopan tiiviste). Ei ollut kansi vääntynyt etc, mutta onpahan nyt koneistettu.

2600€ oli tämänkeikan kokonaisuus (sis myös ilmastoinnin huollon) - eli 20% yli kustannusarvion. Mutta ei voi mitään, nyt toimii jeeeeeee!! 
 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...