Jump to content

Morris Mini van -60


mini850

Recommended Posts

Tuli hommattua vähän haastetta, eli otsikon mukainen peli, joka on vuodesta -74 huilannut ja lähes koskematon, on tullut pakettiautona eli vararengas ollu kuskin takana, sitte alkuun kysymyksiä, onko pakumalleissa ollu kangasverhoilu niin ovissa, loksuissa kuin koelaudassa, kun oon vaan nähnyt sellaisia joissa se ruskea keinonahka. Etupenkitkin erilaiset kuin mitä oon nähnyt.  Miten eksoottisissa paikoissa näihin on valmistenumero meistetty, kun en oo vielä löytänyt? Lämppärin letkut on vedetty aika erikoisella tavalla, kiertävät koko koeladan.

IMG_20210521_174539.jpg

IMG_20210521_174542.jpg

IMG_20210521_174548.jpg

IMG_20210520_134431.jpg

IMG_20210521_175039.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ymmärtääkseni Vanien verhoilut oli kaikissa alusta saakka ruskeaksi maalattua "matkalaukkupahvia" ja penkit ruskeaa keinonahkaa. Ja verhoilut oli vain kojelaudassa/ovissa. Jos oikeasti ollut jotain muuta, niin minulle uusi tieto

Link to comment
Share on other sites

Piti kaivaa vanha Morriksen service parts list opus (joulukuu 1960, 2nd edition) esiin ja katsoa löytyykö tuosta mitään faktaa. Kirja antaa ainoastaan yhdet vaihtoehdot noille paneeleille. Liitteessä varaosanumerot, items 7, 8 ja 18. Jos jolla kulla on uudempi luettelo niin voisi verrata vaihtuuko varaosanumerot jossain vaiheessa. Nämä numerot ovat korinumerosta 101 alkaen (commencing (B) 101) eli ihan alusta.

 

20210526_085124.thumb.jpg.667a26e487fb71cdd0e4b0aa57ff8200.jpg

Link to comment
Share on other sites

Juu, kyllä on tarkoitus koittaa kaikki säilyttää, olen varovasti irroitellut, tuntuu olevan liima niin haurasta jo , että irtoaa ihan mukavasti, penkitkin olis aika mukavasti korjattavissa, mutta on keinonahka tullut niin kovaksi, etteivät varmaan kestä enää korjaamista saatikka istumista, pistin akun kiinni ja koitin startata ja siinähän se pyöri kone kuin ei olis seissyt vajaata 50-vuotta, toki ensin vilkaisin öljyn,

Link to comment
Share on other sites

Siinä etupäässä ihan sedanin-kattoverhoilu, takapään katto on tehty kotimaisin ottein, mulla oli -62 kangas ja tässä taas on jotain reijällistä "pekamoa" mitä monessa vanhoissa autoissa on ( puu-listat sivuilla joihin kiinnitetty kattokaaret jotka pitävät verhoilun tiukkana)

Link to comment
Share on other sites

46 minuuttia sitten, mini850 kirjoitti:

Siinä etupäässä ihan sedanin-kattoverhoilu, takapään katto on tehty kotimaisin ottein, mulla oli -62 kangas ja tässä taas on jotain reijällistä "pekamoa" mitä monessa vanhoissa autoissa on ( puu-listat sivuilla joihin kiinnitetty kattokaaret jotka pitävät verhoilun tiukkana)

No jtn erikoisia puulistoja löytyikin. Eli onko takapään katto sitten paljas alkujaan 🤔

Link to comment
Share on other sites

Kyllä sieltä kankaiden alta löytyy ruskea "Tan Brown"  ns matkalaukkupahvi. Mitään muuta materiaalia ei tuotannon alusta lähtien käytetty. Värilisäyksenä tuli myöhemmin siniharmaa ja vielä musta hyvin myöhään jossain vaiheessa. Alkuperäisen varaosakirjan 3rd editionin mukaan mikään ei muuttunut vuoteen 1962 mennessä.

Tästä vararenkaan sijoituksesta etupenkin taakse senverran. että muuta paikkaa ei siis ole koska ensimmäiset Vanit olivat "steel load floor" mallisia ja myöhemmät Suomeen tuodut olivat sitten melkein poikkeuksetta jo Export UK Special-malleja joiden valmistus alkoi hieman myöhemmin. Niissä vararengas oli vanerilevyn alla taaempana. Siksi pääosin Suomeen tuodut voitiin rekisteröidä myöhemmin henkilöautoiksi vain takapenkki asentamalla ja takakyljet sivulaseja varten puhkaisemalla koska kaikki kiinnitykset selkänojaa  varten olivat jo valmiina. Takapenkin ja selkänojan saattoi valmistaa myös itse jos ei tehdastekoista halunnut ostaa. En väitä etteikö myös näihin pitkällä takalattialla olleisiin varhaisempiin malleihin voinut  takapenkkiä laittaa, mutta aika erikoisen näköisiä viritelmiä niistäkin nähtiin. Ei siellä takana pystynyt kukaan istumaan. No, tämä kappale oli ehkä itsestäänselvyys.

Laita lisää kuvia vaikkapa YV:nä niin vastailen.

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...