Jump to content

R53 kampiakselin takapään stefan vaihto ...


karvalakki

Recommended Posts

Ässä vuoti ostaessa öljyä kuin suihkulähde ja vaihdoin siihen ahtimen öljyjen vaihdon yhteydessä kampianturin, öljytikun ja öljypohjan tiivisteet. Nyt moottori on muuten kuiva, mutta vielä tihkuttaa tippasen kytkinkopasta moottoriöljyä, eli kampiakselin stefa tarvitsee vielä vaihtaa. Tämä näyttääkin olevan aikamoinen urakka.

Mielessä on kolme vaihtoehtoa:

1.  Irroittaa koko koneen ja vaihteiston autosta ja vaihtaa tiivisteen irrallaan kuten korjausohje kannustaa

2. Koettaa tiputta apurungon ja vaihteisto ja vaihtaa tiivisteen kone paikallaan

3. Vien auton korjaamolle ja antaa heidän hoitaa homman

Miten te olette stefan vaihtaneet? Paljonko meni aikaa?

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, MikaJ kirjoitti:

1. Ammattimies vissiin irroittaa paketin tunnissa, joten voisi kuvitella etää amatööri tekee sen ekaa kertaa kolmessa.

 

En ole koskaan R53:seen tehnyt remppaa, mutta siinä käsityksessä olen että siitä on paljon helpompi irroittaa koko paketti irti kuin vaihdelaatikko erikseen.

Thnx. Olen tavannut noita TIS ohjeita ja youtube videoita, mutta ei oikein saa tolkkua kumpi olisi helpompi. Ehkä se tuo koneen irroitus kuitenkin on helpompi tapa. 

Tunti kuulostaa tosin tosi vähältä, kun autojerry tarjousten työn osuus pyörii 600eur paikkeilla. Mutta on siinä kyllä työpalkkaa vaikka kolmen päivän DIY-askarteluun.

Taidan alkaa valmistautumaan koneen irroitukseen.

Link to comment
Share on other sites

No, en oo tehnyt R53 koskaan ,mutta omasta R56 olen ottanut molemmilla tavoin! Eka kerta vaihdoin juuri vuotavan kampuran stefan ja laitoin lukon lootaan otin apurungon irti ja roikotin koneen. Moottori rempassa päädyin koneen irroittamiseen etu-yläkautta. Siinä mallissa keulasta irtoaa aika isoja paketteja, mm jäähdyttimet eturungon kanssa. Itse tykkäsin enemmän tästä tavasta...

20150505_140220.jpg

20150505_140237.jpg

20170405_214923.jpg

20170203_172524.jpg

20170204_122658.jpg

20170203_172403.jpg

Link to comment
Share on other sites

Morjesta.

Tein tämän saman urakan joulukuussa tiputtamalla apurungon ja laskemalla moorroria alaspäin. Ei tätä kyllä kukaan tunnissa tai kahdessa tee ja pitää kyllä laittaa huoltomoodiin tässäkin tapauksessa. Samalla itse vaihdoin kytkimen, Quaife ATB lukkoperän, öljynsuodattimen jalan tiivisteet, alapallonivelet, öljypohjan tiivisteet ja asensin myös lohkolämmittimen varoiksi koska oli aika helposti laitettavissa (lähtee helposti käsistä tämä korjailu). Minulla kesti muutama viikko tämä remppa koska odottelin osia maailmalta, siitä en oikein osaa sanoa että mikä on paras tapa tehdä tämä? Jos osaa  itse ja on aikaa ja paikka niin ainakin tietää miten työ tuli tehtyä ja säästyy rahaa jonka voi sitten tuhlata siihen autoon🤑. En pidä 600 euroa kalliina sillä on siinä aika paljon ruuvaamista ammattilaisellakin ja autopykäämöjen tuntihinnat on mitä on.

IMG_1115.jpg

IMG_1116.jpg

IMG_1119.jpg

IMG_1189.jpg

IMG_1227.jpg

IMG_1188.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tossa sopivasti videonpätkääkin projektista.

https://www.youtube.com/watch?v=oEAwOJ_hX1Y

 

Yleisesti jos haluaa hipalata tekniikasta muutakin samalla kuntoon kuin vain ja pelkästään vaihtaa sen stefan, niin silloin ehdottomasti moottori+vaihdelaatikkopaketti irti. Minic:n Kuvista näkee hyvin mielestäni koko paketin irroittamisen järkevyyden. Mitä tossa nyt enää kiinni että moottori olisi lähtenyt vaihdelaatikon kanssa irti, pakoputki ja oikea moottorituki...

 

Itse en yhtään epäile etteikö tuon tekisi tunnissa,vähintään kahdessa. Harvemmin sitä yli 2tuntia ammattilainen saa menemään tekniikan irroituksessa perus poikittaisetuvetoautossa. Autojerryn hinnat on mitä on. Tuntuu että ne on usein aika pielessä jos on kyseessä perus jakohihnanvaihtoa eksoottisempi homma. Monesti itsekkin käytän sitä työni hinnoitteluun. Juuri viimeeksi tekemäni DSG vauhtipyöränvaihto, Autojerryn keskihintojen mukaan tuntiveloitukseksi olisi tullut yli 200euroa... Niin ja ne halvimmat tarjoukset yleensä kannattaa jättää omaan arvoonsa, on tullut nähnyt kuinka hienosti ne halvimmat pajat hommat tekee.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tämä oli kyllä pahuksen rohkaiseva video. Jos Ninja irroittaa koneen tunnissa, niin ehkäpä minäkin päivässä. Taidanpa siis lähteä koneenirroitustaktiikalla liikenteeseen. 

Samalla on helppo vaihtaa tuo ahtimen pyörä ja jakoketjun kiristin, jotka on jo hyllyssä. Olikos tuossa muuta joka kannattaisi tehdä samalla? Ahtimen huolto ja vesipumppu on jo tehty.

 

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän moottorin pois päivässä ottaa, takaisin laitto vaan tuppaa viemään enemmän aikaa.. Mutta, mikä estäs, jos on tilat / aikaa ja taitoa.👍👌. Kyllä siinä päivä palkoille pääsee, jos kaikki onnistuu!

Link to comment
Share on other sites

Me tehtiin tämä jumppa konetta irroittamatta ja nesteitä laskematta. Keula siis huoltoasennossa syyläri paikallaan. Sanoisin että noin 15 tuntia se otti kahteen pekkaan. Eli se stefa, kytkin, orkkis-lukon tilalle Quaife, ja kaikki etupään nivelet ja puslat.

Silloin ei ollut tarvetta vaihdella mitään muuta, joten arveltiin tämä helpoimmaksi reitiksi. Kyllä siinä laatikkoa takaisin sovitellessa pari perkelettä tuli päästettyä...

https://live.staticflickr.com/793/25954159047_032033b130_c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ellei ota alakautta apurungon kanssa. Mä nostin auton pois päältä eli jäi kaikki apurunkoon niin se tunti oli aika tiukka. 

Toisaalta kaikki oli ollut irti vuoden sisällä niin sai ampua kaikki pultit ja mutterit vaan irti pyssyllä.

Ekalla kerralla tosiaan tein itsekkin niin että tiputin apurungon auton alle taakse vain ja siitä purkaen paikallaan. Kone roikkui palkin varassa samalla kun tein kytkinrempan siinä.

Virhe oli tosiaan ostaa tarviketiiviste ja se siellä vuotaakin taas 15 tonnia myöhemmin jostain syystä.

Viikonloppu meni itsellä niin että aloitin pe iltana ulkona kesällä ja sunnuntaina auto kävi ja oli ajokuntoinen joskus 15 aikaan. Koko ajan sai kyllä yksin tehdä. Sen verran piti vaimoa pyytää apuun että sain lootan takaisin paikalleen kun ei meinannut enää saada paikalleen kun voimat meni sitä nostaessa sinne.

Nykyisin apuna saksinostin niin saa auton korkeutta säädettyä niin helppo nostaa tosiaan auto pois edestä ja paketti jää lattialle.

Link to comment
Share on other sites

Onkos näissä yleensä ollut vauhtipyörän kanssa ongelmia, eli kannattaisiko se vaihtaa samalla? Auton kytkin toimii virheettömästi eikä mitään nykimisiä, kolahtelua tai värinöitä ole, mutta ajattelin uuden kytkinpaketin laittaa joka tapauksessa. Pitäisikö vauhtipyörä vaihtaa myös? Se vaan on aika kallis varotoimenpiteenä vaihdettavaksi.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne kaksoismassavauhtipyörät on kulutustavaraa, eli jos tuon nyt auki ottaa, niin vaihtaisin samalla senkin. Omassa oli aika selkeää klappia 187tkm kohdilla, vaikkei se ajossa vielä tuntunutkaan. Itse laitoin tilalle Valeon kytkinpaketin, johon kuuluu vaimentamaton vauhtipyörä. Oli aika paljon orkkista halvempi.

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Igor kirjoitti:

Kyllä ne kaksoismassavauhtipyörät on kulutustavaraa, eli jos tuon nyt auki ottaa, niin vaihtaisin samalla senkin. Omassa oli aika selkeää klappia 187tkm kohdilla, vaikkei se ajossa vielä tuntunutkaan. Itse laitoin tilalle Valeon kytkinpaketin, johon kuuluu vaimentamaton vauhtipyörä. Oli aika paljon orkkista halvempi.

Miten kova vauhtipyörä toimii Minissä? Tuliko värinöitä tai melua käyntiin?

Link to comment
Share on other sites

Ei sitä eroa kyllä ajossa huomaa. Jotkut sanoo että pienillä kierroksilla vedättäessä voi tulla värinöitä, mutta eipä toi pienillä kierroksilla muutenkaan tykkää edetä. 😄

Mulla on nyt tullu reilut 50tkm mittariin lisää kytkinrempan jälkeen, ja hyvin se siellä jakselee, rata-ajeluista huolimatta. Ihan mahdottomasti sen tuntuma ei herätä luottamusta tollasessa täyskaasupainotteisessa ajossa 265hv tehoilla, mutta se olikin tiedossa ettei toi mikään viriosa ole. Budjettiratkaisu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...
On 17.3.2021 at 13.33, karvalakki kirjoitti:

Miten kova vauhtipyörä toimii Minissä? Tuliko värinöitä tai melua käyntiin?

Itsekin vaihdoin Valeon kitin paikoilleen reilu vuosi sitten. Huomattavasti mukavampi ajella, ehkä hivenen "kulmikkaampi" tuntuma löysän kaksoismassan jälkeen, mutta äkkiä siihen tottuu.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...